Permalänk

Hur hanterar ni era hemvideos?

Jag filmar flitigt barn/födelsedagskalas o.s.v. men jag har fortfarande inte löst på ett bra sätt hur jag ska få upp dem på tvn smidigt och vill gärna ha inspiration och idéer.
I dagsläget lagrar jag två versioner av mina filmer på min NAS. Version 1 är direkt från kameran typ, möjligen redigerad med minimal komprimering (använder "TMPGEnc Smart Renderer" för mina väldigt enkla redigeringsbehov, men den komprimerar bara om det som behövs så kvalitetsförlusten är minimal/obefintlig). Problemet med dessa filer är att bitraten är förhållandevis hög (runt 60megabit/s för 4K video typ) och det klarar inte min ATV4K att ta emot via casting (hackar, buffrar o.s.v.).
Därför har jag version 2, en nedkomprimerad version av samma fil men med lägre bitrate som funkar bättre att casta från min iPhone, kanske max 20megabit och det är det här steget jag egentligen vill komma ifrån. Jag vill bara en version av mina filmer.

Jag vill kunna kolla på filmerna på tvn, via min ATV4K gärna men det är inte problemfritt. Den har som sagt problem med höga bitrates (även via kabel). Jag har testat kategoriserat in mina hemvideos i Plex men Plex hemvideofunktionalitet funkar inte riktigt som jag vill och dras även med buggar som felaktigt taggar mina filmer.

Så hur gör ni gott folk för att kolla på er hemvideofilmer på ett användarevänligt och lätt sätt? Kolla på datorn via Utforskaren, visst, men en snygg presentation (i stil med liknande Plex saknar man ju isåfall).

Oerhört tacksam för inspiration!

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Rekordmedlem

Sluta casta och bara dela ut filmerna i lanet och spela upp dem i en mediaspelare i eller ansluten till tvn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Appen "Infuse" på AppleTV:n verkar fixa biffen efter lite tester. Är inte riktigt nöjd med utseendet men den klarar att spela mina filmer utan hack/problem iallafall.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,