Nvidias nya referenskylare officiell – dubbla fläktar med olika funktioner

Permalänk
Melding Plague

Nvidias nya referenskylare officiell – dubbla fläktar med olika funktioner

Både öppen- och blower-kylare ryms i ett när Nvidia avtäcker nästa generations referenskylare i samband med RTX 3000.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt intressant att se framtida vattenblock mm

Visa signatur

7800X3D || 4080S || 32GB || Formd T1

Permalänk
Medlem

Så nu ska vi byta rotation på chassifläktarna för att det ska bli "rätt"..?

Edit: Fläktarna kommer ju blåsa nedåt

Visa signatur

Black smoke doesnt mean engines broke #diesel

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkrl:

Ska bli riktigt intressant att se framtida vattenblock mm

--------

Jag tror det kan bli bra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Kanske ska köra founders då, den där kylaren verkar bra.

Ska bli intressant att se msi gaming x som alltid har bäst kylare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Blåsa värme rakt in i cpu-kylaren? Nej tack.

Sen kan man ju fråga sig varför fläkten sitter på baksidan, då det brukar vara effektivare att placera fläkten före kylflänsen än efter. Båda fläktarna borde alltså vara på samma sida (precis som 3070 har det). Enda anledningen varför det inte är så är väl för att det ska se "tufft" ut med 3080 och 3090. Personligen tycker jag att det ser för taskigt ut.

Som alltid är det 3:e-partskylarna som blir mer intressanta.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Tycker den där kylaren ser väldigt spännande ut! Det är nog första gången jag är intresserad av FE-modellen.

Hoppas på en ingående test så fort det bara är möjligt.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Avstängd

Your gpu will be cool but your cpu will die from overheating

Förstår helt ärligt inte designen samt fördelen

Permalänk
Medlem

en fråga, kommer tredjeparts tillverkarna få skapa kortet 3090 eller är det precis som "titan" exklusiv direkt från nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av korvOlle:

Your gpu will be cool but your cpu will die from overheating

Förstår helt ärligt inte designen samt fördelen

om du kör med AIO eller vattenkylning i front/top så kan den vara bättre då en bakre 120mm fläkt bör ta mycket av värmen direkt ut, utan att den når cpu. Med en luftkylare i torn-model...

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

3080 med refkylare i ett Cooler Master Masterbox NR200P kanske kan vara något? Är lite sugen på ett NR200.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Blåsa värme rakt in i cpu-kylaren? Nej tack.

Ser ut att vara en lösning som är gjord för vattenkyld cpu. Kommer nog inte lira speciellt bra med min Noctua D15. Blir nog en aftermarket-lösning när jag köper

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

om du kör med AIO eller vattenkylning i front/top så kan den vara bättre då en bakre 120mm fläkt bör ta mycket av värmen direkt ut, utan att den når cpu. Med en luftkylare i torn-model...

Jepp, det är uppenbart att Nvidia tror (eller vill tro) att "alla" med prestandariggar kör med AIO (eller custom loop). Men även i det fallet är det lite tveksamt, för om eventuell radiator i taket blåser ut luft ur chassit så kommer den få smaka på gpu:ns varmluft den också (såvida man nu inte kör sin bakre fläkt i orkanhastighet då).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

3080 med refkylare i ett Cooler Master Masterbox NR200P kanske kan vara något? Är lite sugen på ett NR200.

Om du vattenkyler cpu:n (AIO eller custom loop) och har radiatorn på sidan med luftintag utifrån så går det fint.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jepp, det är uppenbart att Nvidia tror (eller vill tro) att "alla" med prestandariggar kör med AIO (eller custom loop). Men även i det fallet är det lite tveksamt, för om eventuell radiator i taket blåser ut luft ur chassit så kommer den få smaka på gpu:ns varmluft den också (såvida man nu inte kör sin bakre fläkt i orkanhastighet då).

Håller med om att det finns stora "problem". Får vänta på recensioner och se vad som framkommer där. Tror dock för min del att en traditionell fläktlösning är mer optimal. Har en torn-kylare och en 9900K som redan nu blir 83c vid tung belastning så extra gpu värme = NEJ TACK!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Tycker kylaren ser mer än duglig ut. Tror inte eftermarknads kommer prestera så värst mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Ja som sagt, denna kylarlösning är inte ens att tänka på om du kör luftkylning på CPU.

Tro mig, jag har ett Sapphire Pulse Vega 56 som också har en kylare där 1 fläkt blåser genom kylaren/kortet mot CPU:n. Du måste köra inverterad chassikylning (dvs insug bakom, utblås i front) om du inte vill steka din CPU (jag använder en Scythe Mugen 5 CPU kylare).

Denna Ampere kylare blåser dock också ut hälften av varmluften bakåt som en blower kylare, vilket gör att med inverterad chassikylning kommer den varmluften dras in av chassifläkten bakom. Not good för att uttrycka det milt.

Inget större problem för ett vattenkylt system, annat än att varmluften från GPUn blåser rakt mot RAM och vidare över mobo VRM så jag skulle hålla ett öga på de temperaturerna, men fullständig idioti för luftkylt system.

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se hur mycket de kommer påverka kylningen på cpu och moderkortet tänker speciellt på luftkylningen till cpu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Kan denna fläktplats bli användbar eller kommer ens tornkylare suga in det mesta ändå?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

en fråga, kommer tredjeparts tillverkarna få skapa kortet 3090 eller är det precis som "titan" exklusiv direkt från nvidia?

Bara Jen-Hsun vet med säkerhet, men om det fortsätter vara som det "alltid" har varit så kommer tredjepart få skapa egna varianter av 3090, och enbart Titan Ampere (för en sådan lär ju utan tvekan släppas förr eller senare) kommer vara helig.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det känns ju som att delen som spruta ut värmen är värmen för Gpu/minnen och det som blåser upp mot era överdimensionerade tornkylare nog mest är värmen från VRM komponenterna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Bara Jen-Hsun vet med säkerhet, men om det fortsätter vara som det "alltid" har varit så kommer tredjepart få skapa egna varianter av 3090, och enbart Titan Ampere (för en sådan lär ju utan tvekan släppas förr eller senare) kommer vara helig.

Ah, jag trodde detta var "titan ampere", ja isåfall väntar man ju såklart på tredjepartstillverkarna, nvidia har aldrig imponerat med sina kylare och det jag såg av denna ser inte livet bra ut för mig en en feting threadripper och en noctua luftkylare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Det känns ju som att delen som spruta ut värmen är värmen för Gpu/minnen och det som blåser upp mot era överdimensionerade tornkylare nog mest är värmen från VRM komponenterna?

Jag tror inte att en ensam fläkt klarar att forsla bort uppåt 350W värme från gpu:n själv, utan båda fläktarna kommer nog jobba på det (via heatpipes).

Dessutom vore det löjligt överdimensionerat om genomblåsningen bara vore tänkt för att kyla VRM/minne.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed:
Jo absolut, men den mesta värmen kommer ju ändå passera den första fläkten, med heatpipes eller ej.
Återstår att se hur fläktarna fungerar, den bakre kanske bra startar om VRM(eller hela heatsinken) blir för varm, resten antas blåsas ut rakt bakåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

@backfeed:
Jo absolut, men den mesta värmen kommer ju ändå passera den första fläkten, med heatpipes eller ej.
Återstår att se hur fläktarna fungerar, den bakre kanske bra startar om VRM(eller hela heatsinken) blir för varm, resten antas blåsas ut rakt bakåt.

Ja, det blir intressant att se hur det fungerar i praktiken, recensioner kan inte komma fort nog.

Jag kvarstår som skeptisk tills motsatsen bevisas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Dallebull: 320W att forsla bort med 1 fläkt? Glöm det.

Som jag redan skrev, denna design är inget nytt, har funnits AIB lösningar som fungerar på samma sätt. Funkar bra så länge man svänger på luftflödet i chassit så inte varmluften från GPU fläkten blåser in rakt i insuget för CPU fläkten, men Nvidia ställer till det extra då de har 1 av fläktarna att blåsa ut varmluft bakåt, vilket du inte vill ha om du har svängt om luftflödet så att chassi-insug är bakåt.

Permalänk
Medlem

Varför gör mam inte en kylare som tar 4-5 expansionsplatser och sätter en towerkylare likt dem på cpun och blåser ut luften bakåt? Visst att man inte får in fler expansionskort men de flesta hjälp att köpa dator trådar vär har ju ändå inget mer expansionskort än gpu...

Permalänk
Medlem

Är väl inga konstigheter att grafikkortet skickar varmluften rakt upp, det är bara ta en bit kartong och vinkla luftflödet så det hamnar på varma sidan om CPU-kylaren om man har en towerkylare, så sugs allt ut genom bakersta fläkten. Vill man vara riktigt fancy så 3D-printar man något sånt.

Permalänk
Medlem

Referens kylaren lär passa skit bra med en Lian Li dynamic O11 då man har fläktar på botten för insug o referens sen vatten eller AIO på CPU som blåser ut på bakre sidan och utblåset på bakre toppen

Men fyfan vilka siffror, äntligen en bra release, på papper so far