Samsung avtäcker nästa generations vikbara telefon i Galaxy Z Fold 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lektroo:

Jag var lika sugen på Duo, tills jag fick reda på att Duo inte har NFC.

Nästa generation av Duo där de förhoppningsvis bakat in alla sakerna som fattas och fått bort barnsjukdomarna som denna enheten förmodligen har känns som ett lockande köp.

Får leva med Samsung tills dess.

Permalänk
Medlem

Lär bli världshistorien dyraste pryl, extrem prislapp extremt kort livslängd.
Vi får hoppas att de som köper i alla fall köper i Sverige så staten får in momspengarna, lär behövas till all framtida Rimfrost

Permalänk
Medlem

@lektroo: Nu har du säkert redan hunnit se det, men Telenor tar in den https://www.telenor.se/handla/mobiler/samsung/galaxy-z-fold2-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snefan86:

@lektroo: Nu har du säkert redan hunnit se det, men Telenor tar in den https://www.telenor.se/handla/mobiler/samsung/galaxy-z-fold2-...

Haha jaa! Tack för inlägget! Jag såg det senare på eftermiddagen. Lite synd att man inte får med hörlurar som bonus bara(fick det till Galaxy 10+). Eller färgval som på Samsungs hemsida, men men...

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Vecket är fortfarande kvar och ration gör att det inte finns någon egentlig anledning att välja den här lösningen framför till exempel Duo om man inte är synskadad.

Så glipan mellan skärmarna samt beselsen på Duo syns mindre än Foldens svaga veck?
Jag förstår helt ärligt inte varför detta lilla veck skulle vara så förfärligt? Konstruktionen kräver ju att skärmen viker sig ganska tight och finns det ens något material som inte skulle få ett veck efter den behandlingen? Gummi?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Någon som köpte den och kan berätta lite? Var och klämde på den i butik idag när jag var där i andra ärenden och blev rätt såld. Är ju rätt långt inne i Apples ekosystem men funderar seriöst på att skippa det till förmån för Fold 2, är ju det jag alltid velat ha egentligen, en telefon som blir i typ samma skärmstorlek som en iPad mini...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Någon som köpte den och kan berätta lite? Var och klämde på den i butik idag när jag var där i andra ärenden och blev rätt såld. Är ju rätt långt inne i Apples ekosystem men funderar seriöst på att skippa det till förmån för Fold 2, är ju det jag alltid velat ha egentligen, en telefon som blir i typ samma skärmstorlek som en iPad mini...

Kan svara mig själv, köpte en för att testa och gillar den skarpt såhär långt. Bra kombination mellan telefon och surfplatta, även om den är lite tjock när den är vikt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Kan svara mig själv, köpte en för att testa och gillar den skarpt såhär långt. Bra kombination mellan telefon och surfplatta, även om den är lite tjock när den är vikt.

Jag har testat den under en kort period och @Loevet har experimenterat lite mer av vad jag sett i forumet. Håller med om känslan av att gilla den vid första test. Förhoppningsvis får jag loss en för mer djuplodande användning inom kort.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har testat den under en kort period och @Loevet har experimenterat lite mer av vad jag sett i forumet. Håller med om känslan av att gilla den vid första test. Förhoppningsvis får jag loss en för mer djuplodande användning inom kort.

Du kanske har koll, om man vill köra DeX kan man köra en vanlig USB-c dockningsstation då eller skall man ha en mer mobilanpassad adapter för det? Hade varit soft om man kunde ha samma USB-c docka till allt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Du kanske har koll, om man vill köra DeX kan man köra en vanlig USB-c dockningsstation då eller skall man ha en mer mobilanpassad adapter för det? Hade varit soft om man kunde ha samma USB-c docka till allt.

Jag är lite osäker, men ska kolla upp det! Återkommer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Du kanske har koll, om man vill köra DeX kan man köra en vanlig USB-c dockningsstation då eller skall man ha en mer mobilanpassad adapter för det? Hade varit soft om man kunde ha samma USB-c docka till allt.

Du tänker för tangentbord och sånt?
Jag har en Lenovoskärm och där är det bara att stoppa i en vanlig kabel och köra.
Jag har en Galaxy S10+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Du tänker för tangentbord och sånt?
Jag har en Lenovoskärm och där är det bara att stoppa i en vanlig kabel och köra.
Jag har en Galaxy S10+

Tänker rent allmänt med laddning osv, har ju datorer med USB-C så vore ju trevligt med en enda sladd man kan använda till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tänker rent allmänt med laddning osv, har ju datorer med USB-C så vore ju trevligt med en enda sladd man kan använda till allt.

Skärmen jag har laddar och tillbehören går via de inbyggda uttagen i skärmen.
Räcker med en USB-C-kabel-

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Toke:

Skärmen jag har laddar och tillbehören går via de inbyggda uttagen i skärmen.
Räcker med en USB-C-kabel-

Jag förstår tanken med en USB-C-dockningsstation, alltså avseende att använda en kabel för laddning, tangentbord, mus, och trådansluten skärm. Jag hoppas få svar från Samsungs expert på DeX inom kort kring kompabilitet, men jag vet att åtminstone vissa USB-C-dockor fungerar utmärkt sett till andra användares erfarenheter.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Skärmen jag har laddar och tillbehören går via de inbyggda uttagen i skärmen.
Räcker med en USB-C-kabel-

Ja om man har det direkt i skärmen är det ju bra, försökte få det förut men var svårt att hitta en vettig spelskärm med USB-C så jag har en dockningsstation.

Skrivet av Samsung:

Jag förstår tanken med en USB-C-dockningsstation, alltså avseende att använda en kabel för laddning, tangentbord, mus, och trådansluten skärm. Jag hoppas få svar från Samsungs expert på DeX inom kort kring kompabilitet, men jag vet att åtminstone vissa USB-C-dockor fungerar utmärkt sett till andra användares erfarenheter.

Fick faktiskt min docka att fungera nu, problemet verkar vara att den ger ström via power delivery som telefonen inte stödjer så den verkar gå ner i laddning samtidigt som man använder den.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Fick faktiskt min docka att fungera nu, problemet verkar vara att den ger ström via power delivery som telefonen inte stödjer så den verkar gå ner i laddning samtidigt som man använder den.

Galaxy Z Fold 2 kan snabbladda med upp till 25 watt trådanslutet, men det kan fortfarande vara lite komplicerat med övergången mellan de olika protokollen USB-PD, Qualcomm Quick Charge och Samsung Adaptive Fast Charging.
Dock bör den ju falla tillbaka på normal USB-laddning om strömförsörjningen inte "pratar" riktigt rätt språk. Ett alternativ om den laddar för långsamt är att ladda trådlöst, som klarar upp till 10 watt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Galaxy Z Fold 2 kan snabbladda med upp till 25 watt trådanslutet, men det är via Qualcomms QuickCharge 3.0-protokoll. Som jag har förstått det blir stödet för USB-PD och Qualcomm QuickCharge mer närmare knutet i nästa version av QuickCharge.
Dock bör den ju falla tillbaka på normal USB-laddning om strömförsörjningen inte "pratar" QuickCharge. Ett alternativ om den laddar för långsamt är att ladda trådlöst, som klarar upp till 10 watt.

Ja det är väl det som är problemet, de flesta dockor är ju avsedda för datorer så de stödjer ju bara PD eftersom det är standard inom den världen. Trodde faktiskt att Fold 2 hade stöd för PD när S20 osv har stöd för det men tji fick jag, jag får ju ström men inte tillräckligt för att hålla batteriet på samma laddnivå ens och definitivt inte ladda samtidigt.

Så vi verkar inte riktigt vara där ännu med en enhet man kan ta med sig och docka när man kommer hem/till kontoret för lättare kontorsarbete vilket är lite synd för det är ju hela meningen med DeX. Nu var väl DeX rätt buggigt ändå men det hade varit tufft om det fungerade.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Ja det är väl det som är problemet, de flesta dockor är ju avsedda för datorer så de stödjer ju bara PD eftersom det är standard inom den världen. Trodde faktiskt att Fold 2 hade stöd för PD när S20 osv har stöd för det men tji fick jag, jag får ju ström men inte tillräckligt för att hålla batteriet på samma laddnivå ens och definitivt inte ladda samtidigt.

Så vi verkar inte riktigt vara där ännu med en enhet man kan ta med sig och docka när man kommer hem/till kontoret för lättare kontorsarbete vilket är lite synd för det är ju hela meningen med DeX. Nu var väl DeX rätt buggigt ändå men det hade varit tufft om det fungerade.

Jag uppdaterade mitt inlägg lite kring standarderna, eftersom Samsung har ett eget protokoll för snabbladdning (även om det finns interkompatibilitet mot Qualcomm Quick Charge). Finns det möjlighet att enkelt växla strömförsörjning till 25-wattsladdaren till hubben när du vill koppla in Z Fold 2 kanske det kan fungera. Annars tror jag som sagt att trådlös laddning kan vara metoden.

Under mitt testande av DeX har jag inte upplevt det som särskilt buggigt dock, vad är det som inte fungerar riktigt bra för dig?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Aktsu:

Ja det är väl det som är problemet, de flesta dockor är ju avsedda för datorer så de stödjer ju bara PD eftersom det är standard inom den världen. Trodde faktiskt att Fold 2 hade stöd för PD när S20 osv har stöd för det men tji fick jag, jag får ju ström men inte tillräckligt för att hålla batteriet på samma laddnivå ens och definitivt inte ladda samtidigt.

Så vi verkar inte riktigt vara där ännu med en enhet man kan ta med sig och docka när man kommer hem/till kontoret för lättare kontorsarbete vilket är lite synd för det är ju hela meningen med DeX. Nu var väl DeX rätt buggigt ändå men det hade varit tufft om det fungerade.

Får faktiskt ge Microsofts Lumia-serie en poäng där. Deras Continuum Display Dock som jag hade till min Lumia 950xl var helt spektakulär ur det perspektivet. Sen var ju Windows 10 Mobile en jävla röra utan några vettiga appar, men för produktivitet var det kung (hela Office-paketet var anpassat för att funka bra med dockan).

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag uppdaterade mitt inlägg lite kring standarderna, eftersom Samsung dels har ett eget protokoll för snabbladdning. Finns det möjlighet att enkelt växla strömförsörjning till 25-wattsladdaren till hubben när du vill koppla in Z Fold 2 kanske det kan fungera. Annars tror jag som sagt att trådlös laddning kan vara metoden.

Under mitt testande av DeX har jag inte upplevt det som särskilt buggigt dock, vad är det som inte fungerar riktigt bra för dig?

Ja det är ju en docka med egen strömförsörjning så det kommer inte gå, alternativet är ju att köpa en Samsung Multiport adapter men då blir det ju mycket sladdar som skall kopplas in och ut hela tiden. Får kanske se om det går att ladda trådlöst samtidigt som den är dockad.

Problemen med DeX var väl att fönster inte alltid gick att flytta på och vissa gick inte att resizea alls (testade massa tips och tricks som dev options osv). Att allt inte går att resizea förstår jag men rätt jobbigt att inte ens kunna flytta på dem då de öppnades på varandra i mitten. Sen vet jag inte om det hörde ihop men telefonen hade rätt hög batterianvändning efteråt, tappade 30% under natten när den låg oanvänd och inget som syntes i batteriövervakningen. Första gången det hände och första gången jag använt DeX så kan ha hört ihop.

Skrivet av Shudnawz:

Får faktiskt ge Microsofts Lumia-serie en poäng där. Deras Continuum Display Dock som jag hade till min Lumia 950xl var helt spektakulär ur det perspektivet. Sen var ju Windows 10 Mobile en jävla röra utan några vettiga appar, men för produktivitet var det kung (hela Office-paketet var anpassat för att funka bra med dockan).

Ja precis, tycker faktiskt en enhet som är telefon, surfplatta och dator i ett är en riktigt häftig väg framåt som jag gärna utforskar mer. Microsoft hade dock svårt att få med sig utvecklarna vilket var synd.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Ja det är ju en docka med egen strömförsörjning så det kommer inte gå, alternativet är ju att köpa en Samsung Multiport adapter men då blir det ju mycket sladdar som skall kopplas in och ut hela tiden. Får kanske se om det går att ladda trådlöst samtidigt som den är dockad.

Problemen med DeX var väl att fönster inte alltid gick att flytta på och vissa gick inte att resizea alls (testade massa tips och tricks som dev options osv). Att allt inte går att resizea förstår jag men rätt jobbigt att inte ens kunna flytta på dem då de öppnades på varandra i mitten. Sen vet jag inte om det hörde ihop men telefonen hade rätt hög batterianvändning efteråt, tappade 30% under natten när den låg oanvänd och inget som syntes i batteriövervakningen. Första gången det hände och första gången jag använt DeX så kan ha hört ihop.

Jag ska koppla in DeX under dagen från Note 20 Ultra och se om jag upplever samma som dig, det låter konstigt att fönstren lägger sig ovanpå varandra och inte går att flytta.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Aktsu:

Ja det är ju en docka med egen strömförsörjning så det kommer inte gå, alternativet är ju att köpa en Samsung Multiport adapter men då blir det ju mycket sladdar som skall kopplas in och ut hela tiden. Får kanske se om det går att ladda trådlöst samtidigt som den är dockad.

Problemen med DeX var väl att fönster inte alltid gick att flytta på och vissa gick inte att resizea alls (testade massa tips och tricks som dev options osv). Att allt inte går att resizea förstår jag men rätt jobbigt att inte ens kunna flytta på dem då de öppnades på varandra i mitten. Sen vet jag inte om det hörde ihop men telefonen hade rätt hög batterianvändning efteråt, tappade 30% under natten när den låg oanvänd och inget som syntes i batteriövervakningen. Första gången det hände och första gången jag använt DeX så kan ha hört ihop.

Ja precis, tycker faktiskt en enhet som är telefon, surfplatta och dator i ett är en riktigt häftig väg framåt som jag gärna utforskar mer. Microsoft hade dock svårt att få med sig utvecklarna vilket var synd.

Nu testade jag med trådlös anslutning till tv:n och de appar jag testade gick att flytta runt. Kommer du ihåg vilka appar det var?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Nu testade jag med trådlös anslutning till tv:n och de appar jag testade gick att flytta runt. Kommer du ihåg vilka appar det var?

Kommer inte ihåg alla men en var Netflix, är ansluten just nu och det är fortfarande samma problematik där.