Samsung SSD 980 Pro över PCI Express 4.0 får läckta hastigheter

Permalänk
Melding Plague

Samsung SSD 980 Pro över PCI Express 4.0 får läckta hastigheter

Den nya SSD-familjen når imponerande hastigheter över PCI Express 4.0, men minnestekniken som används har halverad hållbarhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu när 980 Pro verkar köra TLC så blir det ju snarare en uppföljare till 970 Evo Plus som tagit klivet till PCIE4. Lite tråkigt om det stämmer.

Permalänk
Medlem

najs att dom skruvar upp hastigheterna... i QD32 dock skulle jag anta :(.. skalar hastigheterna linjärt med QD? så man vet om den har snabba hastigheter vid "normalt" användande??

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk

Hur kul är det att få plats med två installationer av CoD sen är disken full? Vi snackar om 1TB versionen här.

Permalänk

Jag minns när jag använde min ramdrive på runt 40GB. Imponerande läs/skrivhastigheter när cpun ej var belastad, men det sjönk snabbt vid belastning ändå ner till nvme ssd hastigheter.
Jag hade visserligen en kass cpu på den tiden (en 4 core 7700k ). Och har man många kärnor som läser och skriver till ssdn samtidigt så kan man nog behöva bandbredden fast cpun är lastat med annat.

Permalänk
Rekordmedlem

Och hur är hållbarheten och förmågan att behålla data längre tider ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Trist med 1TB som största. det bör ju skvallra om att den inte kommer bli billig i alla fall. Känns som att det stått och stampat på de här storlekarna och priserna lite väl länge nu. :/

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Äntligen en orsak att välja PCIe 4.0!

Permalänk
Medlem

För små, synd.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Vad är det som är "Pro" med dessa modeller när de får mycket sämre hållbarhet och har enbart upp till 1TB lagring? 🤔

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Repeterar vad jag skrivit i tidigare artiklar: Hastigheten är tillräckligt snabb nu. Ställ om och fokusera på storleken istället. Skulle älska att ha en ljudlös NAS tex.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Skrivet av Aje:

Repeterar vad jag skrivit i tidigare artiklar: Hastigheten är tillräckligt snabb nu. Ställ om och fokusera på storleken istället. Skulle älska att ha en ljudlös NAS tex.

Är verkligen hastigheten tillräcklig för alla? De satsar på bred front, visst önskar man att det skulle gå snabbare men jag tror inte det går så mycket snabbare om de slutar tillverka snabba minnen.

Jag ser dessa som extrema, men att få sata ssd att flaska är ej svårt. Förhoppningsvis kommer dessa riktigt snabba resultera i att halvsnabba ssd inte längre kommer vara lika dyra.

Permalänk
Medlem

Snart har vi fläktar och vattenkylning på alla SSD. Vänta bara.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter hemskt dyrt detta och bara nu kanske man börjar förstå hur prisvärd ps5:an är

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Gör det här att man kan starta windows på en sekund hehe tror att det redan går men vilka andra projekt kan ha användning för otroliga hastigheter?:)

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är dessa kretsar man talade om i PS5-presentationen när man sade att det skulle komma NVMe-SSD som var snabba nog att använda som extra lagring i konsolen. Det blir nog en hyfsad extra slant att hosta upp för den expansionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag antar att det är dessa kretsar man talade om i PS5-presentationen när man sade att det skulle komma NVMe-SSD som var snabba nog att använda som extra lagring i konsolen. Det blir nog en hyfsad extra slant att hosta upp för den expansionen.

Är inte det här ändå långsammare än det som kommer sitta i PS5:an?

Permalänk
Medlem

Vad innebär ”600 tbw garanteras”? Har funderat på köra denna i nästa burk, men ville helst ha 2 TB och såklart en lång hållbarhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Vad är det som är "Pro" med dessa modeller när de får mycket sämre hållbarhet och har enbart upp till 1TB lagring? 🤔

Mycket sämre? enligt vem?

https://www.usenix.org/system/files/fast20-maneas.pdf det varierar mer mellan modeller och tillverkare än mellan SLC MLC och TLC vad det verkar. För övrigt 5 års garanti, det säger en del.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Blir en fin uppgradering ifrån en 850. Fan vad alla gnäller. Lägg ner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av unzane:

Vad innebär ”600 tbw garanteras”? Har funderat på köra denna i nästa burk, men ville helst ha 2 TB och såklart en lång hållbarhet

Att du kan skriva åtminstone 600 terabyte innan disken ger upp, borde räcka länge för en normalanvändare.

Nuvarande 970 Evo har en TBW om 600 för 1 TB modellen och det dubbla för 2 TB modellen.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

@SiRai: Nej denna är snabbare i grunden fast PS5 (och Xbox Series) har dedikerad dekompression och lite annan teknik som gör den snabbare teoretiskt upp till 9GB/s för PS5 och 6GB/s för Xbox Series S. Alltså PS5 är igentligen 5.5GB/s och Xbox Series X är 2.4GB/s i grunden. PC kan vara snabbare men den har ingen dedikerad hårdvara acceleration (utan komprimerad data packas upp av CPU) men det kommer ifrån vad jag har läst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Hur vidare Samsung SSD 980 Pro är snabbare eller långsammare än SSD:n i PS5 är inte så relevant. Vad som är intressant är om det finns mjukvara som utvecklare kan använda? Kort och gott: Kommer jag som användare att få laddningstider likvärdiga spel på PS5, eller är det meningen att jag ska köpa en sån här för att packa zip-filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Att du kan skriva/läsa åtminstone 600 terabyte innan disken ger upp, borde räcka länge för en normalanvändare.

Bara skriva, TBW = TeraBytes Written. Att läsa data sliter inte nämnvärt på en SSD.

Permalänk
Medlem

Lär bli ruskigt dyr. Är väldigt nyfiken på hur det i praktiken blir med laddningstider i spel vs en vanlig SSD.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Är väldigt nyfiken på hur det i praktiken blir med laddningstider i spel vs en vanlig SSD.

Det finns gott om jämförelser mellan SATA-SSD och NVMe-SSD, lite högre teoretisk överföringshastighet kommer inte korta ner laddtiderna mer än på sin höjd någon bråkdel av en sekund.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Lite OT men vad hände med Optane förresten? Skulle inte det ta över hela high-end segmentet?

Permalänk
Medlem

Märklig release detta. I o m att de frångår MLC försvinner ju hela vitsen med att välja en PRO-enhet, dvs att man har konsekvent skrivhastighet över tid. TLC är ju helt beroende av sin cache för att uppnå bra skrivhastigheter, och när den cachen fylls går det ofantligt mycket långsammare.
Dessutom, max 1TB med TLC? Det förstår jag verkligen inte.

Som sagt, märkligt. Får se vad testerna utvisar, men det här ser ut som ett misstag. Hoppas jag har fel, börjar bli dags att uppgradera min 960 Pro nu.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv

Såg denna igår, ganska besviken på TBW-värdet. Speciellt för en "Pro"-enhet. Har väntat på denna SSD ända sedan den presenterades, men nu blir det att invänta vad annat som dyker upp. Varit ute efter en större NVMe-enhet länge, och då gärna PCIe 4.0 av uppenbar anledning.

Permalänk
Medlem

970 Evo - förra generationens mellansegment = 2TB TLC
980 Pro - nästa generations flaggskepp = 1TB TLC

Hur tänkte Samsung här egentligen?

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.