Hur mycket kommer ett Nvidia RTX3090 kosta i Sverige?

Permalänk
Medlem

Får väl anse nvidia.se som svensk butik. 16800kr, 7825kr och 5625kr respektive.

https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/graphics-cards/30-series...

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Ser man på ... och RTX 3070 under 6 papp ... det låter prisvärt men jag inväntar nog prestandatester och RDNA-rykten.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem

Död tråd men priser hos komplett idag.

16 800:-
ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity Grafikkort

18 890:-
ASUS GeForce RTX 3090 TUF GAMING Grafikkort

19 790:-
ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix Grafikkort

20 390:-
ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC Grafikkort

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk

Asus strix 3090 kostar 20390 kr på inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Död tråd men priser hos komplett idag.

16 800:-
ZOTAC GeForce RTX 3090 Trinity Grafikkort

18 890:-
ASUS GeForce RTX 3090 TUF GAMING Grafikkort

19 790:-
ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix Grafikkort

20 390:-
ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC Grafikkort

Skrivet av JBergelin:

Asus strix 3090 kostar 20390 kr på inet

Fyfan. Vad är det med Asus och deras bling bling? Designen skriker p12 och dessutom tar dom i duktigt med många fler tusenlappar på RTX 3090.

Det som man lägger märke till är att Asus, MSI och Gigabyte har något förj**ligt stora kylare på RTX 3090. Sticker upp typ 2-4cm

Verkar klokt att vänta in benchmarks på Nvidia FE och Aftermarket för att få ett hum om hur pass effektiva vardera kylarlösning är kontra ljudnivå.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Här kommer bilder från Nvidias hemsida och Komplett med priser. Det är bara Asus och Zotac som verkar ha gått ut med priset.

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Inaktiv

Var inte helt fel med min gissning på 17 500 kr då, även om många tillverkare verkar krypa uppåt 20 000 kr. Ser dock ingen anledning att inte köra på FE denna gång. Tycker den kylaren verkar riktigt bra och dessutom gillar jag industridesignen på det mycket bättre än alla tredjepartstillverkares plastiga kort. Känns som om det blivit ett steg tillbaka designmässigt denna generation? Nåväl.

Permalänk

Ja håller helt med dig om att tredjepartstillverkarna har dåliga designer denna generationen! Vill ha något stilrent kort utan massa bling bling så FE är absolut på menyn

Visa signatur

Gaming Machine: Steam Deck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Fyfan. Vad är det med Asus och deras bling bling? Designen skriker p12 och dessutom tar dom i duktigt med många fler tusenlappar på RTX 3090.

Det som man lägger märke till är att Asus, MSI och Gigabyte har något förj**ligt stora kylare på RTX 3090. Sticker upp typ 2-4cm

Verkar klokt att vänta in benchmarks på Nvidia FE och Aftermarket för att få ett hum om hur pass effektiva vardera kylarlösning är kontra ljudnivå.

Med Zotac kortet får du med största sannolikhet en referens pcb. Medans med Asus Strix, så får du en custom pcb med högre powerlimit osv. Även en bättre kylare. Vilket i sin tur ger högre boost clock och bättre potential till överklockning. Allt det där kostar extra helt enkelt.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Fattar inte hur tredjepartskorten kan bli så satans mycket dyrare än FE - har det alltid varit så?
3090 går för under 17 lakan på Nvidias butiken men runt 20 på andra retailers.
Känns verkligen som att det är värt att invänta benchmarks för FE denna gång.

Permalänk
Medlem

Klämtar inte klockan lite nu för AMD? borde de inte komma med någon sorts reveal innan Nvidias kort släpps lösa den 17e?

Känns som de har allt att vinna om de hejdar folk att lägga sina pengar på Nvidia? även om deras kort kommer senare i år så skulle ett väl prisatt samt presterande AMD kort kunna få folk att helt enkelt vänta lite?

Permalänk
Medlem

dom har väl några veckor på sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Med Zotac kortet får du med största sannolikhet en referens pcb. Medans med Asus Strix, så får du en custom pcb med högre powerlimit osv. Även en bättre kylare. Vilket i sin tur ger högre boost clock och bättre potential till överklockning. Allt det där kostar extra helt enkelt.

Med ett så pass kraftfullt kort som 3090 tycker inte jag att en höjning med 4000kr rättfärdigar Asus custom pcb toppmodell kontra FE och Zotac. När/om man vill sälja sitt beggade Asus 3090 kommer ingen betala en krona över de billigare modellerna. För 4000kr kan man lika gärna investera i bättre kylning i chassit.

Benchmarks kommer bli intressant. Hur många % prestanda/akustik kommer dessa 4000kr motsvara i verkligheten?

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pontooz:

Med ett så pass kraftfullt kort som 3090 tycker inte jag att en höjning med 4000kr rättfärdigar Asus custom pcb toppmodell kontra FE och Zotac. När/om man vill sälja sitt beggade Asus 3090 kommer ingen betala en krona över de billigare modellerna. För 4000kr kan man lika gärna investera i bättre kylning i chassit.

Benchmarks kommer bli intressant. Hur många % prestanda/akustik kommer dessa 4000kr motsvara i verkligheten?

Håller med dig! Kortet är redan så snabbt att en OC sällan blir nödvändig, om det inte ger procentmässigt tvåsiffriga prestandavinster. Dessutom tycker jag korten boostar väldigt bra på egen hand sen Pascal och framåt. Å andra sidan ska jag säga att jag oftast tidigare lutat åt eftermarknadslösningar men nu tycker jag att FE var klart mest lockande. Är bekväm och orkar inte hålla på och överklocka numera ändå. Börjar jag bli gammal måhända? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Klämtar inte klockan lite nu för AMD? borde de inte komma med någon sorts reveal innan Nvidias kort släpps lösa den 17e?

Känns som de har allt att vinna om de hejdar folk att lägga sina pengar på Nvidia? även om deras kort kommer senare i år så skulle ett väl prisatt samt presterande AMD kort kunna få folk att helt enkelt vänta lite?

Såg ett "rykte" där dom sa att amd's reveal är 7 oktober.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon46732:

Håller med dig! Kortet är redan så snabbt att en OC sällan blir nödvändig, om det inte ger procentmässigt tvåsiffriga prestandavinster. Dessutom tycker jag korten boostar väldigt bra på egen hand sen Pascal och framåt. Å andra sidan ska jag säga att jag oftast tidigare lutat åt eftermarknadslösningar men nu tycker jag att FE var klart mest lockande. Är bekväm och orkar inte hålla på och överklocka numera ändå. Börjar jag bli gammal måhända? 🤔

Ja ellerhur, möjligtvis kan man få ut några fps extra när åldern tar ut sin rätt. Då har det förmodligen kommit ett par generationer där imellan. Priset blir ändå svårmotiverat.
Håller också med om gpu boost. Mitt Asus med blowerkylare kan få ut ca 1900 MHz utan att ljudnivån blir som en dammsugare. Visst kan andra eftermarknads få ut högre klocks och ändå hålla lägre temps. Men då får man nackdelen att värmen förblir i chassit.
GPU boost gör den mesta OCn bara man kan öka luftflödet.
Intressanta tider vi är i ändå med all customization. Lite klockning lär du försöka med

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Så det skiljer ca 2000 kronor mellan 3070 och 3080. Ska bli intressant att se lite tester, och se om det verkligen är värt att punga ut 2000 extra.

Permalänk
Medlem

Cirka 25% dyrare med ett Asus 2080 Strix över ett Zotac/referens känns väl att ta i lite väl mycket? Speciellt när referenskortet verkar vara rätt så bra den här generationen. Skall bli intressant och se vart de andra korten landar i vilket fall.

Permalänk
Inaktiv

@Pontooz: Onekligen spännandet tider! Haha, ja. Det är obligatoriskt att åtminstone dra i reglagen lite under första veckan