Kan inte få Edgerouter PoE fungera korrekt

Permalänk
Medlem

Kan inte få Edgerouter PoE fungera korrekt

Hej,

Har nyss fått fiber till vårat lilla företag så jag tänkte att jag skulle köpa en lite bättre router än den jag hade. Så jag köpte en Edgerouter PoE.

Jag får igång funktionerna så som kontakt med internet m.m. Datorerna som kopplas upp mot denna router kan vara lite kinkiga. När man startar upp en dator så står det oftast att datorn inte får kontakt med internet. Återställer nätverkskortet och då brukar det fungera, till man startar om datorn...

Jag använder DHCP men mycket annat har jag inte ändrat i routern.

Vad kan det vara som bråkar? Har jag missat att ställa in något tro?

//Jonas

Permalänk
Medlem

@Bulleit: Här har du bra guide för setup av routern.

Permalänk
Medlem

Inte så att du har dubbla routrar eller något sådant som delar ut andra IP-adresser?

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har köpt en begagnad Edgerouter PoE och får den inte att fungera. När jag sätter i strömkabeln så börjar lampan i högra hörnet på Console porten att blinka med ca 2 sekunders mellanrum. Jag har ställt in min Windows 10 med statisk IP (192.168.1.5) och försöker ansluta till 192.168.1.1 enligt video på YouTube. Men ingenting händer...

Är det något fel på routern? Vad ska jag göra?

Edit:
Kan även tillägga att varje gång jag sätter i strömkabeln i routern så sker en elstöt precis vid kontakten.

Tack för alla tips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bhd:

Hej,

Jag har köpt en begagnad Edgerouter PoE och får den inte att fungera. När jag sätter i strömkabeln så börjar lampan i högra hörnet på Console porten att blinka med ca 2 sekunders mellanrum. Jag har ställt in min Windows 10 med statisk IP (192.168.1.5) och försöker ansluta till 192.168.1.1 enligt video på YouTube. Men ingenting händer...

Är det något fel på routern? Vad ska jag göra?

Edit:
Kan även tillägga att varje gång jag sätter i strömkabeln i routern så sker en elstöt precis vid kontakten.

Tack för alla tips!

Jag har aldrig kört den produkten men jag kan tänka mig ett par saker:

1. Kolla manualen om blinkandet indikerar nån felkod eller om det ska lysa en lampa eller nåt vid lyckad start.
2. Koppling dator till router kräver en korsad nätverkskabel om inget interface stödjer auto-MDIX, vilket efter vad jag vet nästan alla interface gör.
3. Routern kanske inte har 192.168.1.X konfigurerat. Den var ju begagnad. Gör en fabriksåterställning. Eller tanka ner wireshark och kika där om du kan luska ut vilken IP den har. Kan vara bra oavsett så du ser om det kommer nåt paket ur routern över huvud taget.
4. Sätt DHCP på datorn och se om du får en IP, och vad gateway är.
5. Anslut med konsollkabel. Får du ingen info där, med rätt inställningar, så är den rätt garanterat död. Det kräver en seriell adapter och kunskap om hastighet, flow control, stop bits etc som står i manualen för produkten.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av bhd:

Hej,

Jag har köpt en begagnad Edgerouter PoE och får den inte att fungera. När jag sätter i strömkabeln så börjar lampan i högra hörnet på Console porten att blinka med ca 2 sekunders mellanrum. Jag har ställt in min Windows 10 med statisk IP (192.168.1.5) och försöker ansluta till 192.168.1.1 enligt video på YouTube. Men ingenting händer...

Är det något fel på routern? Vad ska jag göra?

Edit:
Kan även tillägga att varje gång jag sätter i strömkabeln i routern så sker en elstöt precis vid kontakten.

Tack för alla tips!

Försök att ställa om datorn till automatisk DHCP istället för manuell IP-adressering. Du har installerat routern som det står i manualen? EdgeRouter är lite mer pyssel än gemene plug'n'play routrar.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk

Som ovan inlägg, Är den beg kan jag nästan lova att den inte har 192.168.1.1 som IP, fabriksåterställ.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

@Bulleit: kommer du åt routern och inställningar? https://192.168.1.1/ jag fick gå in i nätverkskortet och ställa in en statisk ip "192.168.1.1" och då kunde jag kliva in i routern och ställa in dhcp och smått och gott. sen tar du bort den statiska ip adressen och slår på att du ska få en automatisk ip adress, passa på och ladda ner nya firmwaren.

Permalänk
Medlem

TS kan öppna cmd.exe och skriva:

Citat:

ipconfig /allcompartments

och klistra in här.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

TS kan öppna cmd.exe och skriva:

och klistra in här.

Windows IP Configuration

==============================================================================
Network Information for Compartment 1 (ACTIVE)
==============================================================================

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 1:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 10:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f10f:efb4:721d:d41f%6
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.40
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Ethernet adapter Bluetooth-nätverksanslutning:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Permalänk
Medlem
Skrivet av bhd:

Windows IP Configuration

==============================================================================
Network Information for Compartment 1 (ACTIVE)
==============================================================================

Ethernet adapter Ethernet:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 1:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Wireless LAN adapter Anslutning till lokalt nätverk* 10:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . :
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::f10f:efb4:721d:d41f%6
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.40
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1

Ethernet adapter Bluetooth-nätverksanslutning:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
Connection-specific DNS Suffix . :

Nu är WiFi adaptern igång och även nätverkskabeln i datorn.

Nätverkskabeln är sedan direktkopplad till eth0 på routern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piiitael:

@Bulleit: kommer du åt routern och inställningar? https://192.168.1.1/ jag fick gå in i nätverkskortet och ställa in en statisk ip "192.168.1.1" och då kunde jag kliva in i routern och ställa in dhcp och smått och gott. sen tar du bort den statiska ip adressen och slår på att du ska få en automatisk ip adress, passa på och ladda ner nya firmwaren.

Jag har försökt, det går inte. Det enda som händer när jag startar routern är att console porten blinkar med ca 2-3 sekunders mellanrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Som ovan inlägg, Är den beg kan jag nästan lova att den inte har 192.168.1.1 som IP, fabriksåterställ.

Det går heller inte att fabriks återställa den. Jag har provat bägge metoderna:

Metod 1:
Strömkabeln är i routern, sedan håller RESET knappen intryckt i 30 sekunder

Metod 2:
Håller RESET knappen intryckt samtidigt som jag sätter i strömkabeln och håller den nere i 30 sekunder.

Ingenting händer... Inga nya portar börjar lysa som indikerar att fabriksåterställning sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bhd:

Nu är WiFi adaptern igång och även nätverkskabeln i datorn.

Nätverkskabeln är sedan direktkopplad till eth0 på routern.

Om routern redan är konfigurerad så skall du inte ansluta din dator till eth0, kör i eth1 istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Om routern redan är konfigurerad så skall du inte ansluta din dator till eth0, kör i eth1 istället.

Provat det också. Inget resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bhd:

Provat det också. Inget resultat.

Har du provat göra en reset och börja om från början enligt guiden jag posta högre upp?
Här har du länk till en Quick guide och hur du gör en "Power-on reset"
https://dl.ubnt.com/guides/edgemax/EdgeRouter_PoE_5_QSG.pdf

Edit: Såg nu att du redan provat.

Permalänk
Medlem

@bhd: Kollat lite på Ubiquitis forum och liknande fel (console lampan blinkar) verkar vara antingen kasst nätagg eller fallerande flash drive på enheten.
Finns lite olika trådar att läsa på googlingen jag gjorde,
https://www.google.se/search?q=edgerouter%20poe%20console%20l...

Permalänk
Skrivet av bhd:

Det går heller inte att fabriks återställa den. Jag har provat bägge metoderna:

Metod 1:
Strömkabeln är i routern, sedan håller RESET knappen intryckt i 30 sekunder

Metod 2:
Håller RESET knappen intryckt samtidigt som jag sätter i strömkabeln och håller den nere i 30 sekunder.

Ingenting händer... Inga nya portar börjar lysa som indikerar att fabriksåterställning sker.

Är det enligt instruktionsboken? Den kan ju vara rökt...

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Är det enligt instruktionsboken? Den kan ju vara rökt...

Ja, det är enligt instruktionsboken.

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått hem en Console cable.

Jag använder putty och ansluter till routern med en speed på 115200. Sedan ansluter jag strömkabeln till routern och ingenting händer i PUTTY.

Jag har även kollat så att jag använder rätt COM port.

Vad innebär det?

Permalänk
Medlem

Nu hände något i Putty.

Men vet inte vad det innebär:
https://ibb.co/Jtgzs8r
https://ibb.co/JzZyMT0

Den raden blir längre och längre med tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bhd:

Nu hände något i Putty.

Men vet inte vad det innebär:
https://ibb.co/Jtgzs8r
https://ibb.co/JzZyMT0

Den raden blir längre och längre med tiden...

fel bitrate..

Kolla så du inte har nått felinställt.

Permalänk
Medlem

Dubbelkolla inställningarna i putty, om du inte har följt guiden kan du kolla här:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/205202630-EdgeRouter-Ho...

Permalänk
Medlem

En sak som kan hända med PoE versionen är att lagringen är trasig. Om man öppnar upp den sitter det ett USB minne på moderkortet.

Finns guider nånstans hur man gör en ny sådan om den har havvererat. Men du ska nog inte börja där, få konsolen att funka.
Att fabriksåterställa den med gemet ska räcka. ETH1 kanske inte ger dig en DHCP adress, som quickstarten säger då detta är en funktion som kom med senare firmware. Om din har gammal firmware är det enbart Eth0 som är aktiv och den har bara statisk adress (192.168.1.1 om jag inte minns fel). så din dator ska då ha 192.168.1.2 tex.

Permalänk
Skrivet av boibo:

En sak som kan hända med PoE versionen är att lagringen är trasig. Om man öppnar upp den sitter det ett USB minne på moderkortet.

Finns guider nånstans hur man gör en ny sådan om den har havvererat. Men du ska nog inte börja där, få konsolen att funka.
Att fabriksåterställa den med gemet ska räcka. ETH1 kanske inte ger dig en DHCP adress, som quickstarten säger då detta är en funktion som kom med senare firmware. Om din har gammal firmware är det enbart Eth0 som är aktiv och den har bara statisk adress (192.168.1.1 om jag inte minns fel). så din dator ska då ha 192.168.1.2 tex.

Man undrar ju varför Ubiquiti gillar att krånga till allt sådant här i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Man undrar ju varför Ubiquiti gillar att krånga till allt sådant här i onödan.

Då har du inte haft o göra med riktiga enterprise.

Permalänk
Skrivet av boibo:

Då har du inte haft o göra med riktiga enterprise.

Ubiquiti är inte ens Enterprise. Det är du som inte vet vad du pratar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ubiquiti är inte ens Enterprise. Det är du som inte vet vad du pratar om.

Du förstår ju ingenting. Ubiqiti sitter i alla stora fotbolls-, ishockey- och basketareor, används av alla stora hotellkedjor och flygplatser. Det är så enterprise det bara kan bli.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ubiquiti är inte ens Enterprise. Det är du som inte vet vad du pratar om.

Jag vet exakt vad Ubnt är, vad dom gör och vad dom inte gör. Jobbat med dom senaste 5 åren och innan det flera år som hobby.

min kommentar var menat på "riktig" enterprise, där man får betala licenskonstnader som får unifi att verka gratis.
Sophos, checkpoint, HPE, cisco, Extreme Networks mfl.

Ubiquiti är långt från det bästa du kan köpa, men det är prisvärt. Du kan för en fraktion av kostnaden bygga nät för tusentals användare. Men man får det man betala för. Har bytt ut UNIFI mot "riktiga" grejer när inte passat sig så jag kommer inte försvara dom till graven.