Köpt bil hos bilfirma men bilens utrustning motsvarar inte annonsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

.....

Ja alltid lär man sig något, även om det kanske är en klen tröst i vissa fall.
Vilka fel har hittats på bilen hittils? läste att den kunde vara något med kolvarna som läckte olja utöver kam kedjan samt läckaget och de andra grejerna.
hur mycket olja drar den? moderna bilar med sina "fräsiga" lågfriktions motorer drar ibland rätt mycket olja och ska anses som normalt. kärringens lilla toyota IQ kan enligt boken dra upp till en liter per 120 mil och det ska då anses vara normalt.
mer normalt är nog som den och min lilla med likvärdig motor drar i dags läget och det är ca en liter per ca1000 mil eller på ca ett år.
Jäkligt tråkigt med din bil men jag måste säga att jag grimaserade lite lätt när jag läste BMW och södertälje i samma mening. jag bor i botkyrka som ligger rätt nära södertälje och jag vet att det finns mycket skumrask bilfirmor där. har själv besökt ett par, blev inga köp där inte.

Hoppas du vinner, sådana där ska inte tro att dom alltid klarar sig. vilket dom nog dessvärre gör då de flesta nog ger upp.

Förutsatte ju även att bilen var i fint skick då den var servad på auktoriserad BMW verkstad hela tiden förutom den sista servicen som var gjord hos bilfirman i Södertälje. Enligt Bilia där jag hade inne bilen så säger de att den som gjorde den servicen borde ha upptäkt dessa sakerna om de gjort en service. (iaf läckorna, slitna kolv/ringar är svårare), dock var detta inget som jag fick på papper..

Bilen har elektronisk avläsare för olja men om jag minns rätt så hade den gått från fullt till minimi på ca 70 mil. Så försvinner rätt så mycket..

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Förutsatte ju även att bilen var i fint skick då den var servad på auktoriserad BMW verkstad hela tiden förutom den sista servicen som var gjord hos bilfirman i Södertälje. Enligt Bilia där jag hade inne bilen så säger de att den som gjorde den servicen borde ha upptäkt dessa sakerna om de gjort en service. (iaf läckorna, slitna kolv/ringar är svårare), dock var detta inget som jag fick på papper..

Bilen har elektronisk avläsare för olja men om jag minns rätt så hade den gått från fullt till minimi på ca 70 mil. Så försvinner rätt så mycket..

Någon uppdatering här? Eller väntar du in beslut från ARN just nu?

All heder åt dig som står på dig och kämpar mot oärliga säljare!

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Någon uppdatering här? Eller väntar du in beslut från ARN just nu?

All heder åt dig som står på dig och kämpar mot oärliga säljare!

Japp fick mail/meddelande från ARN den 18/1 att de hade fått in all information och att ärendet nu står på kö, tar upp till 120 dagar för att få ett avgörande.

Bedrövligt att det tar sådan här tid att få beslut! Nu överlever jag/vi att ligga ute med de pengarna som jag lagt ut, men itne alla som gör det. Mitt ärende är ändå påbörjat i slutet på September, skadar bara konsumenten att det tar sådan här lång tid.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Japp fick mail/meddelande från ARN den 18/1 att de hade fått in all information och att ärendet nu står på kö, tar upp till 120 dagar för att få ett avgörande.

Bedrövligt att det tar sådan här tid att få beslut! Nu överlever jag/vi att ligga ute med de pengarna som jag lagt ut, men itne alla som gör det. Mitt ärende är ändå påbörjat i slutet på September, skadar bara konsumenten att det tar sådan här lång tid.

Någon update?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Förutsatte ju även att bilen var i fint skick då den var servad på auktoriserad BMW verkstad hela tiden förutom den sista servicen som var gjord hos bilfirman i Södertälje. Enligt Bilia där jag hade inne bilen så säger de att den som gjorde den servicen borde ha upptäkt dessa sakerna om de gjort en service. (iaf läckorna, slitna kolv/ringar är svårare), dock var detta inget som jag fick på papper..

Bilen har elektronisk avläsare för olja men om jag minns rätt så hade den gått från fullt till minimi på ca 70 mil. Så försvinner rätt så mycket..

Om du nu har bilen kvar... Jag skulle uppmana dig att be verkstaden diagnostisera oljenivåmätaren. Inte första gången en BMW har defekt givare vilket kan få ägare att fylla på för mycket olja med andra problem som följd. Givare är logaritmisk så små skillnader kan se större ut och att fylla rätt mängd kan vara knepigt.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Gud vilken soppa, för det första skulle jag aldrig köpa en begagnad BMW i Södertälje, BMW och Södertälje är som att be om problem med tanke på vilka som köper och kör BMW 3 serie i Tälje jag må ha förutfattade meningar om den staden men jag har en ganska god bild utav läget I Södertälje efter nästan 4 år som boendes i den staden i början på nittiotalet. Jag har fortfarande flera goda vänner som bor kvar där men inte mycket har skett på drygt 30 år...

Jag köpte min Audi A4, 3 år gammal och 2 tidigare ägare, från Södertälje. Var lite nojjig att något var fel med den med så många ägarbyten men den har aldrig krånglat.
Det som krånglat är däremot lämna bilen på service hos auktoriserade verkstäder, där oljefilter och luftfilter ska ha blivit utbytta vartannat år. Men när bilen senare började bli gammal, idag 13 år, bad jag en vän som är mekaniker göra jobbet. Han sa att luftfiltren och oljefiltren aldrig blivit utbytta. Stod fortfarande 2009 på dom. Man bara undrar vad man betalat för service på auktoriserade verkstäder.

Bilindustrin är helt åt helvete tyvärr, finns många liknande historier, och jag kan bara beklaga vad OP har råkat ut för.
Har själv råkat ut för liknande men då var det privatköp från en man som gick i käpp och hade familjen med sig, samt att våra bilkunskaper var inte höga. Bilen hade blivit besiktad dagen innan och vad vi kunde se såg allt rent och fint ut. Dagen efter köpet fann vi en stor pöl med olja under bilen. Det gick på 10k för en bil köpt för 40k.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Någon update?

Jag fick rätt hos ARN på vissa delar tex kamkedjan. dock tyckte de enbart att en ersättning på 10 000 räkte, trots att jag hade kvitto på 24K.. Iaf jag valde att inte ta det vidare till tingsrätten, jag fick efter lite påtryckning pengarna från bilhandlaren. Fixade till bilen och sålde den förra hhösten. en K*k-bil!

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av archie:

Jag fick rätt hos ARN på vissa delar tex kamkedjan. dock tyckte de enbart att en ersättning på 10 000 räkte, trots att jag hade kvitto på 24K.. Iaf jag valde att inte ta det vidare till tingsrätten, jag fick efter lite påtryckning pengarna från bilhandlaren. Fixade till bilen och sålde den förra hhösten. en K*k-bil!

Vilken firma var det?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Vilken firma var det?

Söders Biltorg i Södertälje

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb