Permalänk
Medlem

Linjär TV enklast?

Mina föräldrar har plockat ner antennen pga takjobb och plockat bort alla kablar.
Men ångrar sig, de har 4g-modem "unlimited" så det går väll inte heller att använda?

Permalänk
Medlem

Telia play kan vara en lösning. Chromecast eller direkt via datorn/platta/mobil. Finns ett gäng olika paket. Verkar vara fritt en månad så bara att testa.

https://www.telia.se/privat/tv/playpaket

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt frågan. Dom vill ha igång TV igen?

Köp valfri Digital TV-antenn utefter avstånd till närmaste station, alternativt teckna Telenor mini för 79kr/mån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Förstår inte riktigt frågan. Dom vill ha igång TV igen?

Köp valfri Digital TV-antenn utefter avstånd till närmaste station, alternativt teckna Telenor mini för 79kr/mån?

Antenn är säkert enklast, men fungerar enklare antenner man kan ha inomhus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Antenn är säkert enklast, men fungerar enklare antenner man kan ha inomhus?

Det beror på var de bor och vad de använder för antenn. Kolla var deras mast är på Teracoms hemsida.

Finns massor med tjänster som fungerar över vilket bredband som helst annars. Med eller utan TV-box för den delen. Vill man att det ska fungera via den inbyggda mottagaren så har man oftast bara marknätet och satellit som val (när man inte bor med kabel-tv över koax eller fiber) däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Antenn är säkert enklast, men fungerar enklare antenner man kan ha inomhus?

Deror på hur bra teckning det är...

https://www.teracom.se/privat/tv/tackningskartor-tv2/

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av ramlösa:

Antenn är säkert enklast, men fungerar enklare antenner man kan ha inomhus?

Det beror verkligen på. Jag använder en liten inomhusantenn för att få in de marksända kanalerna. Står den på rätt ställe på(!) soffan funkar det hur bra som helst, men det räcker att jag flyttar den tio centimeter för att signalen ska försvinna helt. Konstigt nog kan den inte ens stå i fönstret, som vetter rakt mot Brudaremossenmasten, utan måste stå en meter in i rummet och lite under fönstret.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Antenn är säkert enklast, men fungerar enklare antenner man kan ha inomhus?

Jadå, allt har med avstånd och hinder i vägen att göra. Jag har t ex en platt en från classe ligger bakom min vägghängda tv. Det funkade lite halvdant i vintras men nu är det bra bild. Får inte in SVT i HD om den ligger bakom tv dock, då måste den stå fritt.

Man får prova sig fram lite genom att se avstånd till närmaste mast och jämföra styrka på antenn i affären, mediamarkt har ett ganska gediget utbud.

Ett pro tip, om er TV har USB-uttag och du hittar en antenn som drivs med usb så behöver du inte ha en extra nätadapter igång, sparar man lite ström på och minskar brandrisken 😁

Permalänk
Medlem

Kör telenor mini för flickvännen vill ha vanliga kanaler, fungerar bra via appletv iaf.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Beror väldigt mycket på var det är osv, för vilken antenn som räcker.

Kör själv med en mindre antenn inne, måste dock ha 4G-filter. Går bra för det mesta, men kan ibland vara något instabilt. Ska dock sägas att jag själv inte använder det särskilt ofta, utan främst föräldrarna när de är på besök.
I fritidshuset krävs en mer rejäl takantenn och även den störs av lövträd på sommaren.

Permalänk
Medlem

Kanske ska tilläggas att maströr på husväggen och antenn fungerar bra i många fall, beror helt på hur det ser ut med hus och miljö runtomkring. Går alltid att slänga upp antennen för 3G/4G/5G samtidigt.

Permalänk
Medlem

Det beror ju på vad det tittar på också. SVT går att köra direkt från Play-tjänsten gratis:
https://www.svtplay.se/kanaler

Men som sagt, inomhusantenn kan fungera, eventuellt med förstärkare. Jag hade senast så att inomhusantenn rakt av inte fungerade, men med en enkel USB-driven förstärkare (kopplad i tv:ns USB-uttag) fungerade det med en gammal tvåsprötsantenn som låg på fönsterbrädan. Egentligen hörde förstärkaren till en plattantenn, men den fastlödda kabeln pajade (stiftet i mitten släppte och gömde sig) och jag orkade inte fixa den, utan grävde fram den gamla antennen som en gång hörde till en 14-tummare från Luxor, som gått till de sälla jaktmarkerna för länge sedan.

Skrivet av Petterk:

Kanske ska tilläggas att maströr på husväggen och antenn fungerar bra i många fall, beror helt på hur det ser ut med hus och miljö runtomkring. Går alltid att slänga upp antennen för 3G/4G/5G samtidigt.

Finns väl även mindre utomhusantenner som ett mellanting mellan större antenn på rör och inomhusantenn, men allt beror ju på hur signalförhållandena ser ut avseende styrka och kvalitet.

Permalänk
Rekordmedlem

Det enklaste (åtminstone billigaste) är väl att använda respektive kanals playtjänst eller kanske app och casta till en Chromecast som är kopplad i tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satt upp antennen igen. Kanske inte lättaste lösningen just nu, men har man otekniska föräldrar så kan det vara väldigt tacksamt att det är enkelt. Det är ju trots allt enklare att trycka på knappen det står "TV" och sen välja kanal, jämfört med chromecast, någon app och en hdmi-ingång som alltid råkas välja bort i TV..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Finns väl även mindre utomhusantenner som ett mellanting mellan större antenn på rör och inomhusantenn, men allt beror ju på hur signalförhållandena ser ut avseende styrka och kvalitet.

Skulle inte säga att det är hur antennen monteras som avgör hur mycket den kan förstärka

Att den kan fästas på maströr är bara en fördel över något eget fäste från tillverkaren. Finns olika typer av antenner som passar olika situationer, inomhusantenner måste man fortfarande ställa/montera någonstans. Upp på hustaket (igen) behöver man oftast inte beroende på vilken typ av antenn man kör, även om inte en mindre inomhusantenn inte skulle fungera bra.

Skrivet av mrqaffe:

Det enklaste (åtminstone billigaste) är väl att använda respektive kanals playtjänst eller kanske app och casta till en Chromecast som är kopplad i tvn.

De kan säkert få en ny antenn och fäste som passar för mindre än en Chromecast kostar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Det beror verkligen på. Jag använder en liten inomhusantenn för att få in de marksända kanalerna. Står den på rätt ställe på(!) soffan funkar det hur bra som helst, men det räcker att jag flyttar den tio centimeter för att signalen ska försvinna helt. Konstigt nog kan den inte ens stå i fönstret, som vetter rakt mot Brudaremossenmasten, utan måste stå en meter in i rummet och lite under fönstret.

Jo täckningskartan lär väl gälla om man har en takmonterad antenn och inga byggnader i vägen. Jag köpte en inomhusantenn på impuls då den var billig och jag tänkte att tjejen skulle uppskatta lite linjär TV (som hon påstår att hon saknar), och jag såg det lite som en livlina om bredbandet skulle gå ner någon gång, men det var helt kört här. Får inte in ett skit ens om jag hänger den utanför fönstret oavsett riktning eller orientation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det beror ju på vad det tittar på också. SVT går att köra direkt från Play-tjänsten gratis:
https://www.svtplay.se/kanaler

Men som sagt, inomhusantenn kan fungera, eventuellt med förstärkare. Jag hade senast så att inomhusantenn rakt av inte fungerade, men med en enkel USB-driven förstärkare (kopplad i tv:ns USB-uttag) fungerade det med en gammal tvåsprötsantenn som låg på fönsterbrädan. Egentligen hörde förstärkaren till en plattantenn, men den fastlödda kabeln pajade (stiftet i mitten släppte och gömde sig) och jag orkade inte fixa den, utan grävde fram den gamla antennen som en gång hörde till en 14-tummare från Luxor, som gått till de sälla jaktmarkerna för länge sedan.

Finns väl även mindre utomhusantenner som ett mellanting mellan större antenn på rör och inomhusantenn, men allt beror ju på hur signalförhållandena ser ut avseende styrka och kvalitet.

Morsan har lärt sig att använda svt-play men vill fortfarande ha linjär TV för någon anledning.
Säger att allt inte finns på SVT-play, har ingen aning då jag av ren princip inte kollar på SVT.

Permalänk
Medlem

Cmore har linjärtv via internet, bara sätta på en kanal och kolla

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Morsan har lärt sig att använda svt-play men vill fortfarande ha linjär TV för någon anledning.
Säger att allt inte finns på SVT-play, har ingen aning då jag av ren princip inte kollar på SVT.

SVT streamar väl alla sina linjär TV-kanaler på SVT-Play så förstår inte dilemmat.
Är ju bara att välja "kanaler" på SVT-Play och sedan välja vilken man vill se på.

Eller är det andra kanaler de är ute efter?

En inomhusantenn enklast om det finns täckning vill säga.

Permalänk

Jag har en intern antenn som jag satt på vinden, funkar riktigt bra.
(ung människa som lever på linjär-tv)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Jag har en intern antenn som jag satt på vinden, funkar riktigt bra.
(ung människa som lever på linjär-tv)

Jag tänkte föreslå detta, montera en antenn på vinden, så slipper ni upp på taket. Den gamla antennkabeln går säkert via vinden redan.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

@ramlösa - Har två sådana som jag länkat nedan som funkat utmärkt på två olika adresser.

Kan sälja en av dom då jag ej har behov av den längre. kom med ett okej bud och att du står för frakten så blir den din

Men sök först på Terracom sidan om hur mottagning vs mastposition är.

- https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/antenn-och-parabol/...

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Har man svag signal där man bor kan man använda någon antenntyp med riktverkan. Finns det inget färdigt att köpa, så är vissa designer väldigt enkla att bygga, med synnerligen gott resultat. Det behövs ingen svart magi för att få till det som många tycks tro, hemmabyggen funkar i allmänhet till och med bättre än köpta helfabrikat.

Har bara analogsignal i uttagen i min förening, vilket suger. Vidare får man inte ha TV-antenner på balkongen här, och mitt hus ligger i lite radioskugga. Var alltså tvungen att bygga en TV-antenn som inte ser ut som en TV-antenn, och som har en viss riktverkan. Valet föll på bowtie-designen. Den är relativt liten, diskret, och lätt att montera. Skar ut loberna i tjock kopparfolie, limmade upp dem på en plastskiva, anslöt, och spraymålade alltihopa. För den oinvigde ser det bara ut som en svart rektangel på uppskattningsvis 40x15 cm. Det har funkat perfekt flera år nu.

Gissningsvis skulle man kunna ha den hidden in plain sight i hemmet också, utan att någon noterade den, givet att man har en vägg som vetter hyfsat mot TV-masten. Mycket trevligare än att ha en ful dipol, yagi eller "kaninöron" inomhus.

Här finns en kalkylator du bara stoppar in önskad frekvens i, så spottar den ur sig måtten åt dig.

Teracoms frekvenstabeller hittar du här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

SVT streamar väl alla sina linjär TV-kanaler på SVT-Play så förstår inte dilemmat.
Är ju bara att välja "kanaler" på SVT-Play och sedan välja vilken man vill se på.

Eller är det andra kanaler de är ute efter?

En inomhusantenn enklast om det finns täckning vill säga.

Som sagt jag använder inte svt-play, så jag utgick från vad min mor sa.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Petterk:

De kan säkert få en ny antenn och fäste som passar för mindre än en Chromecast kostar.

Nej det går definitivt inte att skaffa en riktig antenn och montera den för under 400 kr ens i materialkostnad (men det kanske inte är så viktigt)

Skrivet av ramlösa:

Morsan har lärt sig att använda svt-play men vill fortfarande ha linjär TV för någon anledning.
Säger att allt inte finns på SVT-play, har ingen aning då jag av ren princip inte kollar på SVT.

Svtplay streamar svt-linjärtv och har man haft marknätet så är det väl tv4 som återstår om man inte haft nått betaltvpaket och tv4 går också att strömma men de kostar väl några kronor för de ingår i ett "gratispaket"

Skrivet av loefet:

En inomhusantenn enklast om det finns täckning vill säga.

Skrivet av Red Beaver:

Jag tänkte föreslå detta, montera en antenn på vinden, så slipper ni upp på taket. Den gamla antennkabeln går säkert via vinden redan.

En inomhusmonterad utomhusantenn kan ibland fungera bra medans inomhusantnnener brukar fungera ganska dåligt om man inte har fri sikt mot sändaren.

Teliaplay går att använda om man vill streama alla kanaler som brukar ingå i ett basutbud i kabeltv näten, väljer man det löst kostar det 199 kr/månad https://teliaplay.se/ men det kräver ju i så fall 10 Mbit uppkoppling för att funka bra.

Å andra sidan är det kanske enklast att installera en antenn igen...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nej det går definitivt inte att skaffa en riktig antenn och montera den för under 400 kr ens i materialkostnad (men det kanske inte är så viktigt)

Det går att köpa en yagi-antenn med UHF/VHF och 800-filter för 349 kr och en rundstrålande med UHF/VHF/FM och 700-filter för 299 kr i ett av våra större varuhus. De fungerar garanterat bättre än inomhusvarianterna som säljs i och med att man är friare i placering.

Sen visst ska du sen också köpa koaxialkabel på lösmeter kostar det mellan 5-25 kr per meter. Där handlar det om en hundring för 10 meter plus ett par kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Som sagt jag använder inte svt-play, så jag utgick från vad min mor sa.

Det som sänds fritt i marknätet är SVT1, SVT2, SVT Barn/SVT24, Kunskapskanalen, TV4, TV6, TV Finland på vissa ställen samt regionala nyheter på SVT1 och SVT2, och SVT1 HD samt SVT2 HD.

C More med TV4 ger dig inte TV6, men istället Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Film, TV4 Guld, SF Kanalen, C More First, C More Hits, C More Stars och C More Series utöver SVTs kanaler. Det är ett alternativ om de ändå har C More, för då är det 20 kr/mån extra.