Microsoft uppgraderar DirectX 12 inför höstens grafiknyheter

Permalänk
Melding Plague

Microsoft uppgraderar DirectX 12 inför höstens grafiknyheter

Med funktionsnivå två av DirectX 12 gör Microsoft en stor del av DirectX 12 Ultimate till ett krav för alla utvecklare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tydligen gick det att uppgradera den ultimata DirectX versionen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fulci:

Tydligen gick det att uppgradera den ultimata DirectX versionen.

Fast det enda artikeln är ju vilka funktioner från Ultimate som används i den nya funktionsnivån. Det ser inte ut som att Ultimate har uppgraderats något ännu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Vad bra, då kanske vi kan se dessa funktioner som standard i speltitlar om några år.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Woop woop! Bra att Microsoft pushar på!

DX12 kom ut för över fem år sedan, så det är hög tid att lämna DX11 åt historien.

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan få Flight Sim 2020 att flyga en dag. 😘

Permalänk
Medlem

Ser gärna Flight Simulator 2020 få DX12 i framtiden med Mesh Shaders. Även andra simspel som Elite Dangerous och Star Citizen skulle kunna tjäna prestanda eller öka detaljnivån med dem.

Tänker på den här videon från Nvidia (2018).
https://www.youtube.com/watch?v=CRfZYJ_sk5E

Permalänk
Medlem

Minns inte var jag läste det, men planen är att Flight Simulator går över till DX12, oklart när dock

Permalänk
Medlem

Detta måste döda försäljningen av dagens AMD grafikkort. För vem vill köpa ett kort som inte kommer funka bra med morgondagens spel. Bara en dåre kommer välja ett AMD grafikkort nu. På begagnat marknaden kommer AMDs kort stört dyka

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Detta måste döda försäljningen av dagens AMD grafikkort. För vem vill köpa ett kort som inte kommer funka bra med morgondagens spel. Bara en dåre kommer välja ett AMD grafikkort nu. På begagnat marknaden kommer AMDs kort stört dyka

Man kan verkligen undra vem som köpt amd kort men din signatur.

Visa signatur

Hemmabio ljud Denon x2700h - Dali Oberson 7 - Dali Oberson 1 - Dali Vokal - Dali Altevo - Dali Sub e-12
Kamera Sony a7r iv - Sony 16-35 - Sony 105 - Sony 100-400
Hemsida Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Woop woop! Bra att Microsoft pushar på!

DX12 kom ut för över fem år sedan, så det är hög tid att lämna DX11 åt historien.

Presis..äntligen och inte en dag för tidigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Detta måste döda försäljningen av dagens AMD grafikkort. För vem vill köpa ett kort som inte kommer funka bra med morgondagens spel. Bara en dåre kommer välja ett AMD grafikkort nu. På begagnat marknaden kommer AMDs kort stört dyka

Och alla Nvidia-kort som inte är i 2000-serien? Det finns extremt många kort i speldatorer därute som inte är RTX. Köper du ett kort idag kommer det klara sig flera år innan spelutvecklare slutar stödja det...

Men jag håller med om att det inte är positivt för andrahandsvärdet för de flesta kort, särskilt 1080 och 5700-serien. Döda är ju väl dramatiskt dock

Permalänk
Medlem

Fan, skulle man sålt sitt 5700 XT igår då...

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Varför är alla så glada över DX12? Har inte i ett enda spel sett en förbättring att ha DX12 igång, testat i flertalet titlar. Vanligaste är att det ökar FPS en gnutta, men introducerar mer stuttering och djupare dalar när FPS väl dippar. Plus att en del av de spel jag testat det i blitt ostabila.

Men visst, förhoppningsvis förbättrar dom det överlag och lyckas eliminera dessa problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ghaan:

Varför är alla så glada över DX12?

Antagligen för att DX12 har mindre overhead och få så vis kan ge mer prestanda ur befintlig hårdvara, samt för att det stödjer ett helt knippe nya intressanta grafiska effekter. Tyvärr är det ju lättare att återvinna gammal kod än att skriva ny, så där har du antagligen en stor anledning till att genomslaget inte varit större.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Detta måste döda försäljningen av dagens AMD grafikkort. För vem vill köpa ett kort som inte kommer funka bra med morgondagens spel. Bara en dåre kommer välja ett AMD grafikkort nu. På begagnat marknaden kommer AMDs kort stört dyka

@sesese

Jag återlämnade 3 amd kort på öppet köp när jag såg detta.

Mvh

Permalänk
Medlem

@anon298854: Hmm… Fattar. Lite trist att de börjar kännas utdaterade efter bara lite mer än ett års tid.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Känns ju riktigt skumt detta.. känns som att dom sätter de flesta i skiten som råkar ha fel generation på sitt kort. Blir ju inget andrahandsvärde på mitt 1080 när man ska uppgradera, får bli soporna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design 7 Compact TG Moderkort: ROG STRIX B550-E GAMING Processor: Ryzen 9 5900X Processorkylare: Dark Rock Pro 4 Grafikkort: Reference Radeon RX 6800XT Minnen:G.Skill Trident Z RGB 2x16 3200/14.14.14.34 SSD: WD Blue SN550 1TB Lagringsenhet: Seagate Barracuda Q1 960GB Nätagg: EVGA Supernova G2 850W Ljudkort Sound BlasterX AE-5 Tangentbord: Logitech G413 Headset: DT 990 Pro + ModMic-V4 Mus: Logitech G PRO Wireless

Permalänk
Medlem

Det är väl inget som tvingar utvecklare att använda 12_2 utan kan stanna på tidigare 12 eller 12_1 kan man anta för kompatibilitet eller erbjuda båda.

DX11 lär säkert finnas kvar ett tag med sedan fins ju vulkan och opengl.

Igen kommer släppa spel som utesluter i princip alla förutom 1% med RTX kort då spelmarknaden är för stor för det, spel körs på alla möjliga grafikort från intel, amd och nvidia och annat med på andra plattformer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pa1983:

Det är väl inget som tvingar utvecklare att använda 12_2 utan kan stanna på tidigare 12 eller 12_1 kan man anta för kompatibilitet eller erbjuda båda.

DX11 lär säkert finnas kvar ett tag med sedan fins ju vulkan och opengl.

Igen kommer släppa spel som utesluter i princip alla förutom 1% med RTX kort då spelmarknaden är för stor för det, spel körs på alla möjliga grafikort från intel, amd och nvidia och annat med på andra plattformer.

Exakt. När t.ex. 5700 inte kan rendera något så är det ändå för segt för att användas.
Folk överskattar hur snabbt nya DX tekniker kommer till användning, vilket tycks bygga mer på att man vill att saker ska hända snabbt.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonte6950:

Känns ju riktigt skumt detta.. känns som att dom sätter de flesta i skiten som råkar ha fel generation på sitt kort. Blir ju inget andrahandsvärde på mitt 1080 när man ska uppgradera, får bli soporna

Nja, innan dx12 har så stor spridning att kortet blir oanvändbart har det nog dött av ålder

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Utgår från att de flesta på SweClockers var medvetna om 5000 seriens tillkortakommanden angående funktioner vid köp, nämns väldigt sällan vid köpråd dock. Att RT inte stöds är nog alla med på men VRS är ju en intressant teknik som börjar dyka upp i spel som inte stöds på 5000 serien, har bara testat de i Gears Tactics men verkar lovande. Men tror inte man behöver oroa sig även om ens kort inte stödjer de senaste det tar nog säkert ett bra tag innan de har någon betydelse.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Hjälpsam

Radeon 5700 XT, taget från GPU-Z.

DX 12_2.

Vad som krävs.

RX 5700.

Drivrutinsmodell.

WDDM 2.0

WDDM 2.7

Shader Model

6.5

6.5

Ray tracing

Tier 1,1

Saknas

Variable rate shading

Tier 2

Saknas

Mesh shader

Tier 1

Saknas

Sampler feedback

Tier 0.9

?

Resource Binding

Tier 3

Tier 3

Tiled Resources

Tier 3

Tier 3

Conservative Rasterization

Tier 3

Tier 3

Root Signature

Tier 1.1

Tier 1.1

Men vad fan är detta med Tier 1.1 och Tier 0.9?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Få kommer ersätta ett nytt kort pga detta, vi kommer få dras med inkompatibla system under lång tid. Vore väldigt modigt att kräva senaste generationens kort till ett nyanserat spel.

Själv ser jag fram emot att nya kort släpps i höst. Väntat länge men återstår att se vad det blir.

Permalänk
Medlem

Ja det kommer att ta ett bra tag innan gamla kort inte fungerar, för som sagt det är en liten andel spelare som sitter på Nvidia 2000 RTX serien speciellt utanför Sweclockers och entusiastkretsar. Spelutvecklarna lär inte vara intresserade av att kanske 75-95% av spelköparna inte kan köra spelen därför att de saknar RTX eller RDNA 2 kort.

Men med det sagt så lär ändå försäljningen gå tvärt ned för de kort som inte klarar det, för inte köper man ett nytt kort utan stöd om man vet om detta såvida inte kortet är på brakrea där man tänker att man kan ha det tills vidare.

Nu när MS går ut med nya tvingande krav för utvecklarna, ja då vill man som kund ha en full DX12 kompatibilitet som räcker framåt också om man ska köpa nytt grafikkort i utom i de lägsta segmenten där kanske andra egenskaper har större vikt.

Däremot kommer de mindre insatta säkert att fortsätta köpa då alla inte läser sådana här nyheter.

(de som köper färdig "speldator" på någon av köpladorna som glatt annonserar ut lite daterad teknik som värsta Gamerdatorn vilken mamma & pappa köper i tron att den måste vara jättebra eftersom köpladan känns trygg och bra då man köpt sin TV samt vitvaror där.)

Nuvarande AMD kort lär rasa i pris, lite surt för den som precis slantat upp för ett 5700XT där ångertiden gått ut.
Får hoppas AMD snabbt får ut sina RDNA 2 kort istället.

Nvidias lägre icke RTX sortiment som 16X serien lär också tappa värde men där kanske en del räddas av att de billigare korten hamnar i lite enklare datorer och köpladesortimentet där folk inte har samma koll.

Gäller väl iofs även för de lägre serierna hos AMD också, problemet för AMD är ju nu dock att sälja sina mellanklass kort då alla som tänkt köpa ett 5700XT nu lär välja ett Nvidia RTX kort tills dess AMD är med på banan igen med RDNA 2.

Permalänk
Datavetare

Pascal och Navi lär garanterat vara för långsamma innan deras brist på stöd för en specifikation lanserad augusti 2020 blir ett reellt problem.

Vissa tror ny teknik slår igenom långt snabbare än vad normalt är fallet. Var det inte alls ovanligt att man blev nästan dumförklarad första året efter DX12 lanseringen om man funderade på Nvidias 900-serie, dessa hade ju lite vingligt stöd för "async compute" (rent tekniskt stöds det, i praktiken blev det nästan alltid långsammare att använda finessen på den serien så Nvidia stängde av stödet i senare drivare) och skulle bli totalt akterseglad i DX12 titlar... DX12 stödet blev aldrig ett problem för 900-serien, den får anses vara överspelad även för moderna DX11 titlar idag.

Det som är lite oroande kring DX12 är att det nu gått 5 år sedan släpp och är fortfarande snarare regel än undantag att DX11 fungerar bättre i de titlar som både stödjer DX11 och DX12. Historiskt har den senaste DX-versionen börjat se rejält uppsving i användning ca 3 år efter lansering, men det har inte hänt för DX12.

Har inte programmerat DX12, bara läst specifikationen, dock använt Vulkan en del. Vulkan och DX12 verkar ligga väldigt nära varandra i finesser och man häpnar faktiskt över hur extremt komplicerat det är att komma igång med Vulkan. Är en brutalt mycket detaljer, vilket gör det otroligt lätt att få någon del fel så i slutändan tror jag de potentiella vinsterna försvinner då helheten är allt för svår att överblicka.

Det behöver inte vara så komplicerat. Apples Metal verkar ha fått med alla de viktiga huvudpoängerna från DX12/Vulkan, men det är ändå enklare att använda än till och med DX11 och OpenGL!

Känns inte som det riktigt är någon efterföljare på gång till DX12 eller Vulkan där man rättat till misstagen. Hoppen kanske får stå till att det utvecklas bibliotek ovanpå DX12 och Vulkan där man får vettiga förval så antalet detaljer blir långt färre, samtidigt som man bibehåller de fördelar som ändå finns. För just Vulkan finns ett försök till något sådan i form av Vulkano (Vulkan för programmspråket Rust). Nästan lika enkelt att använda som Metal+Swift, vet dock inte om det fortfarande fungerar om man ger sig på något så pass komplicerat som en modern 3D-spelmotor.

DX11/OpenGL har definitivt brister. Likaså har DX12/Vulkan definitivt styrkor, men de faktiskt styrkorna märks långt mer på TDP-begränsade enheter som mobiler (och säkert iGPU om någon skulle försöka optimera spel mot dessa). Min gissning är att spelutvecklarna sneglade allt för mycket på innevarande konsolgeneration och extrapolerade fördelarna helt felaktigt till PC. Nuvarande konsoler är rätt mycket en mobil CPU (Jaguar) parad med en halvhyfsad PC GPU. Rätt säker att DX12/Vulkan skulle skina på en PC där man parar en Atom CPU med ett RTX2080Ti, men i verkligheten har man en CPU med långt högre enkeltrådprestanda vilket då rejält tappar de största fördelarna med DX12 över DX11.

Just "async compute" är ett praktexempel på något som är otroligt användbart när man primärt är CPU-begränsad i spel (vilket är fallet för nuvarande konsolgeneration), men det är nästan alltid en suboptimering när man är kraftigt GPU-begränsad som är fallet på en typisk gaming PC. "Low-overhead" delen hos DX12/Vulkan är väldigt viktigt i enheter där CPU och GPU delar TDP-budget, mindre kritiskt när CPU-delen mest väntar på GPUn (som i en typisk gaming PC).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vissa DX releaser skippas typ helt, DX10, 10.1 kommer till tanke. Men XBOX SERIES X spel kommer kräva DX12, ofta kommer nog XBOX releasen portas till PC. På så vis kommer spel börja använda sig av DX12. Jag tror också utvecklare gärna kommer åt saker som VRS och mesh shaders, gratis prestanda lixom.

Permalänk
Hjälpsam

@Yoshman:
Jag var fullständigt övertygad över att DX12 skulle komma mycket snabbare än det gjorde.
Trodde också att du hade fel, när du sa att det skulle dröja mycket längre än vad jag trodde.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Grafikkort stöds långt efter det publicerats nya specs eller nya features. Spelpublicisterna vill ha största möjliga "adressable market", och att utestänga intresserade kunder är dumt. (Vilket är anledningen att en stor mängd spel har integrerad intel-grafik som lägsta nivå).

Jag körde länge med AMD 7950 som introducerades december 2011. Så vitt jag vet har det vid dags dato inte publicerats ett enda spel som inte går att köra på det kortet. Gud vet hur lång tid det kommer att ta innan det är en hyfsad andel av nya titlar som inte är kompatibla. 2030?

Så de som köper ett nytt kort idag kan lugnt räkna med att kunna köra allt som släpps en låååång tid framöver. Det kanske så småningom kommer att finnas någon checkbox i settings de inte kan kryssa i, men om man är mer intresserad av att spela spel än att kryssa i checkboxar, finns det liten anledning att bry sig.