Kinesiska Realme etablerar sig på den svenska mobilmarknaden

Permalänk
Melding Plague

Kinesiska Realme etablerar sig på den svenska mobilmarknaden

Det från Oppo avknoppade bolaget Realme står för cirka 2 procent av den globala telefonmarknaden, och når nu svenska breddgrader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu när Xiaomi börjat bli dyra kan man titta på Realme (om man vill ha mycket prestanda för pengarna).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Intressant att de lyfter kameran, eftersom det väl är de som genomgående fått mest kritik...

https://www.androidauthority.com/realme-x50-pro-5g-review-108...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Trodde Realme var en serie från Xiaomi... man lär sig något nytt var dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Trodde Realme var en serie från Xiaomi... man lär sig något nytt var dag

Samma här.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av medbor:

Trodde Realme var en serie från Xiaomi... man lär sig något nytt var dag

Redmi är nog serien du tänker på.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Redmi är nog serien du tänker på.

Där har du säkert rätt! Men det ändrar dock inte min känsla så mycket. Mycket svårt att se varför de inte bara heter Oppo...

Permalänk
Medlem

Köpte Realme 6 från Amazon i Tyskland nyligen. Nöjd med telefonen i förhållande till priset.

Tänker att Amazon kanske också kommer sälja Realme mot svenska marknaden när de etablerar sig här? De har väl ungefär samma utbud i alla nätbutikerna.

Permalänk
Medlem

Redmi, Realmi... Same shit, different... shit? Undrar hur länge telefonerna uppdateras med mjukvara med tanke på hur många av dessa som bajsas ut konstant? Här bråkar EU om laddare och olika standarder. Men det finns inga lagar som reglerar hur många år en telefon måste tillgodoses med uppdateringar. Det tycker jag är galet. Snacka om skrotberg.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Redmi, Realmi... Same shit, different... shit? Undrar hur länge telefonerna uppdateras med mjukvara med tanke på hur många av dessa som bajsas ut konstant? Här bråkar EU om laddare och olika standarder. Men det finns inga lagar som reglerar hur många år en telefon måste tillgodoses med uppdateringar. Det tycker jag är galet. Snacka om skrotberg.

Så länge folk köper dom så kommer dom fortsätta tillverkas. Jag kan hålla med delvis, samtidigt är dessa grymma budgetmobiler om man kör Custom Rom. Däremot hade jag inte velat använda dom med den medföljande kinesiska spywaren.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Nu har jag inget emot dessa kinesiska märken, men varför stoppas inte Xiaomi, realme med mera av USA medan Huawei gör det? Dessa företag är väl lika styrda av det kommunistiska partiet som Huawei?

Jag älskar Xiaomis telefoner, men är lite tveksam till att köpa en för annat än lek nu när Huawei blivit av med Google play.

Permalänk
Medlem

Hoppas de släpper powerbanken på svenska marknaden också, är väl den enda med stöd för Oneplus dash/warp/Oppo vooc.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Nu har jag inget emot dessa kinesiska märken, men varför stoppas inte Xiaomi, realme med mera av USA medan Huawei gör det? Dessa företag är väl lika styrda av det kommunistiska partiet som Huawei?

Jag älskar Xiaomis telefoner, men är lite tveksam till att köpa en för annat än lek nu när Huawei blivit av med Google play.

Om jag förstått soppan rätt så har stora delar av ledningen i Huawei nära kopplingar till det kommunistiska regerande partiet. Detsamma kanske inte gäller dessa andra mindre leverantörer..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Redmi, Realmi... Same shit, different... shit? Undrar hur länge telefonerna uppdateras med mjukvara med tanke på hur många av dessa som bajsas ut konstant? Här bråkar EU om laddare och olika standarder. Men det finns inga lagar som reglerar hur många år en telefon måste tillgodoses med uppdateringar. Det tycker jag är galet. Snacka om skrotberg.

Jag tror du har lite fel uppfattning här. Xiaomi har väldigt bra koll för de fokuserar på mjukvaran och tjänster, inte hårdvara. Min frus gamla Redmi Note (3?) fick i alla fall uppdateringar länge har jag för mig

Permalänk
Skrivet av huttala:

Nu har jag inget emot dessa kinesiska märken, men varför stoppas inte Xiaomi, realme med mera av USA medan Huawei gör det? Dessa företag är väl lika styrda av det kommunistiska partiet som Huawei?

Jag älskar Xiaomis telefoner, men är lite tveksam till att köpa en för annat än lek nu när Huawei blivit av med Google play.

Det är väl inte för telefonerna som Huawei har blivit stoppade utan deras produkter inom mobilnätverk? Xiaomi håller väl inte på med något så systemkritiskt utan mer telefoner, robotdammsugare och sånt?

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Köpte en RealMe 5 Pro i mars för motsvarande knappt 2.000:-. Mycket för pengarna. Använder den som kamera, Sony 48mp, och nanosurfplatta. Fungerat utan problem.
Två program-uppgraderingar hittills. En gång blev det fel när jag tryckte på en volymknapp samtidigt som startknappen och då blev det en OPPO så jag fick stänga av o starta om.

X50 Pro med 64mp kamera och 5G kostar ca 5000:-.

RealMe tillverkas bla i Indien och lär vara jättestora där.

Permalänk
Medlem

Klart det är trevligt med lite fler alternativ men för mig kommer de inte vara några alternativ förrän de har ordnat sin mjukvara eller iallafall möjliggör att man kan installera tredjepartsroms. Hade verkligen gillat om LG kom tillbaka, tycker deras telefoner erbjuder mycket man saknar från andra tillverkare.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det tycker jag är galet. Snacka om skrotberg.

De flesta telefoner som hamnar på skrotberg skulle skrotats även om den hade fått senaste mjukvaran, antingen pga att den är väldigt gammal och kass på allt (med dagens mått) eller att någon del som inte är värd att reparera gått sönder.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av skewgen:

Om jag förstått soppan rätt så har stora delar av ledningen i Huawei nära kopplingar till det kommunistiska regerande partiet. Detsamma kanske inte gäller dessa andra mindre leverantörer..?

Så kanske de kan vara. Xiaomi är dock extremt stora nu, antagligen större än Huawei snart även om de inte har samma andel användare i Sverige, än.

Skrivet av gamefreak:

Det är väl inte för telefonerna som Huawei har blivit stoppade utan deras produkter inom mobilnätverk? Xiaomi håller väl inte på med något så systemkritiskt utan mer telefoner, robotdammsugare och sånt?

Ja, fast deras mobilnät är ju lätt att stoppa. Varför har även telefonerna stoppats, det har ju ingenting med mobilnätverk att göra utan är ju bara en produkt som använder mobilnätet som vilken telefon som helst.

Det måste ju vara något annat?

Permalänk
Medlem

Ännu en lur med ett hittepå UI

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk

@huttala: Det hela har väldigt lite med kommunistiskt koppling att göra, snarare att Huawei är stora nog att de utgör ett hot mot amerikanska tech-dominans i många sektorer. (Huawei säljer inte bara mobiltelefoner som du kanske vet) Inte nödvändigtvis att de utgör ett direkt hot idag på det sättet att man går o köper processorer från Huawei, snarare intäkter från försäljning av Huaweis befintliga produkter blir så pass mycket, att deras R&D budget blir stora nog att kunna finansera väldigt mycket utveckling i de tekniska områden där västländska länder idag är ledande i.

Exempelvis:
https://www.iplytics.com/wp-content/uploads/2019/01/Who-Leads...

Visa signatur

Antec 300 | i5 2500k @ 5Ghz | Corsair H50 | ASUS P8P67 | GTX295 | 8gb DDR3 1333mhz 7-7-7-24 | Samsung Spinpoint 320gb + WD 320gb | Intel X-25M SSD 80GB | Windows 7 Pro 64bit

Permalänk

Jag vet inte riktigt varför men jag är väldigt skeptisk till alla företag som ägs av Kina.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nilossolin:

Jag vet inte riktigt varför men jag är väldigt skeptisk till alla företag som ägs av Kina.

Tror jag känner samma för alla företag.

Om ett företag kan tjäna pengar på att sälja information om dig till andra, och till och med får dig att godkänna det i ett 200 sidor långt avtal på juridikspråk... Varför skulle de avstå? Och säg ett som du vet avstår?

Jag försvarar inte kina här, men jag undrar om inte vi är lite programmerade att vara rädda för Kina för att inte ha tid att ifrågasätta vårt eget system.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Redmi, Realmi... Same shit, different... shit? Undrar hur länge telefonerna uppdateras med mjukvara med tanke på hur många av dessa som bajsas ut konstant? Här bråkar EU om laddare och olika standarder. Men det finns inga lagar som reglerar hur många år en telefon måste tillgodoses med uppdateringar. Det tycker jag är galet. Snacka om skrotberg.

Google har att en tillverkare måste ha säkerhetsuppdateringar i minst 2 år efter telefonen har lanserats (har dock ingen vetskap om de är skyldiga att ha Android versions uppdateringar, men de flesta brukar ha minst en).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Då kanske dem kan inse att dem måste aktivera CA för att kunna sälja en lur i Sverige. Lte mottagningen på min x2pro är urusel för att vara snäll.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Då kanske dem kan inse att dem måste aktivera CA för att kunna sälja en lur i Sverige. Lte mottagningen på min x2pro är urusel för att vara snäll.

CA kommer inte hjälpa LTE täckningen. CA har med 4G+ och har med hastigheten o göra och inte mottagningen i sej

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Tror jag känner samma för alla företag.

Om ett företag kan tjäna pengar på att sälja information om dig till andra, och till och med får dig att godkänna det i ett 200 sidor långt avtal på juridikspråk... Varför skulle de avstå? Och säg ett som du vet avstår?

Jag försvarar inte kina här, men jag undrar om inte vi är lite programmerade att vara rädda för Kina för att inte ha tid att ifrågasätta vårt eget system.

I länder med yttrandefrihet och demokrati så får vi lov att ifrågasätta våra system. Det tycker jag är bra (för jag gillar verkligen inte allt vi gör i Sverige och inom EU).

I länder med diktatur och utan yttrandefrihet så får du däremot oftast inte ifrågasätta systemet. Det är den stora skillnaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel86:

Då kanske dem kan inse att dem måste aktivera CA för att kunna sälja en lur i Sverige. Lte mottagningen på min x2pro är urusel för att vara snäll.

Jag har också en X2 Pro och jag har inte haft problem med två olika operatörer i sverige (Tele2 och Telesnor).

Jag finner det bra att dom kommer in på marknaden! Haft min X2 Pro sen i december och jag är väldigt nöjd. Uppdateringar varje månad med nya funktioner som är väldigt nytänkande och att ladda från 0 - 100 på 28 minuter är inte fel

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem

Frågan är... vågar man lita på att Realme inte har nåt fuffens för sig? Vet flera som sagt att sin Xiaomi telefon verkar lyssna på vad man säger och sen visar reklam om det, lol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Frågan är... vågar man lita på att Realme inte har nåt fuffens för sig? Vet flera som sagt att sin Xiaomi telefon verkar lyssna på vad man säger och sen visar reklam om det, lol.

Det är snarare ett problem med Facebook än Xiaomi tror jag. Facebook/Messenger har mikrofon-access, det betyder alltid, även i bakgrunden och användaren kan inte se när eller att den använts...