Analytiker: "Nvidia når 80 procent marknadsandel för grafikkort"

Permalänk
Melding Plague

Analytiker: "Nvidia når 80 procent marknadsandel för grafikkort"

I statistik över marknaden för PC-komponenter konstaterar Jon Peddie Research att Nvidia ökar sin ledning inom grafikkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag trodde Navi hade gått bra och AMD var på uppgång... måste vara allt drivrutins-strul som påverkat i längden?

Permalänk
Medlem

@medbor: AMD har noll mindshare på grafikkort. Finns inte en enda vettig laptop med en AMD dGPU heller så det skadar nog en del också.
Mycket kan man säga om Nvidia men mjukvaran runt med shadowplay och liknande är riktigt bra, jag är relativt nöjd med mitt 5700XT men ett byte till Nvidia igen känns inte främmande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hmm, jag trodde Navi hade gått bra och AMD var på uppgång... måste vara allt drivrutins-strul som påverkat i längden?

Nej mindshare för att AMD inte är konkurrenskraftiga i alla segment gör att vanliga människor tror att "AMD är dåliga" och därför väljer nvidia. Samma folk som absolut måste ha nvidia och intel i sin nya rigg och inte kan tänka sig ha AMD för att de nån gång på 90-talet råkade köpa nåt med AMD som de inte var nöjda med. Med anledning av det så brukar AMD ge bättre prestanda per krona i de segment de faktiskt är konkurrenskraftiga. Men det är bara kolla statistik på steam. där är väl 80% nvidia där med antagligen.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Men det är bara kolla statistik på steam. där är väl 80% nvidia där med antagligen.

Steam Hardware & Software Survey - Ja fast många sitter på gamla kort och skippade antagligen 2000-serien.

Ser ju faktiskt ut som andelarna i % sjunkit på många av Nvidias grafikkort från mars till juli. Medan t.ex. RX 570, RX 5700 XT ökat i andelar. Men det domineras helt klart av Nvidia :/

Mycket hänger nog på hur RDNA2 tas emot av marknaden. AMD som varumärke har stärkts sedan lanseringen av Zen och Zen 2. De lär få en boost av Zen 3 också nu. En effekt som delvis borde smitta av sig. Men det krävs fortfarande att RDNA2 blir någorlunda bra.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Hmm, jag trodde Navi hade gått bra och AMD var på uppgång... måste vara allt drivrutins-strul som påverkat i längden?

De flesta stationära och bärbara från oem som kör mer än integrerad gpu använder nvidia. Sen om HP osv undviker amd pga att de är svårare att sälja eller om det är kontrakt med nvidia vet jag inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@medbor: AMD har noll mindshare på grafikkort. Finns inte en enda vettig laptop med en AMD dGPU heller så det skadar nog en del också.
Mycket kan man säga om Nvidia men mjukvaran runt med shadowplay och liknande är riktigt bra, jag är relativt nöjd med mitt 5700XT men ett byte till Nvidia igen känns inte främmande.

Ja du har nog helt rätt här.

Vill bara pipa lite.
Högst personlig och subjektiv grej ;).

Jag hade AMDkort en längre tid fram tills för 2 år sedan. Inspelning från skärmen funkade bra på AMDsidan också. Möjligt att shadowplay är än bättre - jag har pillat med det för lite för att säga vilken tjänst som är bäst.
Men man fick iaf automatiska drivrutinsuppdateringar.
När jag gick över till nvidia så upplevde jag en försämring på den fronten faktiskt.
Kanske inte för shadowplay specifikt utan för hela nvidia experience.
Man behövde registrera konto för att få in automatiska uppdateringar och få åtkomst till shadowplay. Det kändes bara onödigt och dumt. Men OK. Så jag skaffade konto.
Men inte fungerade uppdateringarna som de skulle ändå. För nvidias mjukvara tappade konstant mina inloggningsuppgifter (antagligen för att jag inte öppnade deras experiencetjänst så ofta). Det resulterade i att kontot var urloggat och därmed fick jag inte driver updates när de kom ut.
Efter att jag letat upp användaruppgiferna varje gång jag ville ha en uppdatering några gånger så tröttnade jag på det där upplägget. Avregistrerade kontot för det fungerade ändå inte önskvärt. Så nu får jag hämta uppdateringarna manuellt från deras hemsida. Det blev enklare än att hålla på med kontouppgifter varje gång jag ville ha drivrutiner.
Så på den fronten tyckte jag nog det var en nedgradering från AMD.

Kanske funkar bättre nu för tiden?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej mindshare för att AMD inte är konkurrenskraftiga i alla segment gör att vanliga människor tror att "AMD är dåliga" och därför väljer nvidia. Samma folk som absolut måste ha nvidia och intel i sin nya rigg och inte kan tänka sig ha AMD för att de nån gång på 90-talet råkade köpa nåt med AMD som de inte var nöjda med. Med anledning av det så brukar AMD ge bättre prestanda per krona i de segment de faktiskt är konkurrenskraftiga. Men det är bara kolla statistik på steam. där är väl 80% nvidia där med antagligen.

@Gainsgoblin:

Mindshare har ju varit Nvidias sedan urminnes tider och har inget att göra med vem som är bäst eller vad man får för pengarna eller bäst drivrutiner heller. Jag tänker tillbaka till HD5000 till exempel...

Skinnjackan har en viss dragningskraft dock, många ser upp till jensen som någon form av kapitalistisk förebild och kanske köper den ’resan’ eller nåt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@medbor: AMD har noll mindshare på grafikkort. Finns inte en enda vettig laptop med en AMD dGPU heller så det skadar nog en del också.
Mycket kan man säga om Nvidia men mjukvaran runt med shadowplay och liknande är riktigt bra, jag är relativt nöjd med mitt 5700XT men ett byte till Nvidia igen känns inte främmande.

Så är det. Håller tummarna för RDNA2 och Intel Xe. Nvidia behöver tas ned på jorden igen. De ska ta $1400 för RTX 3090, vilket lär bli 16000+ i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Nej mindshare för att AMD inte är konkurrenskraftiga i alla segment gör att vanliga människor tror att "AMD är dåliga" och därför väljer nvidia. Samma folk som absolut måste ha nvidia och intel i sin nya rigg och inte kan tänka sig ha AMD för att de nån gång på 90-talet råkade köpa nåt med AMD som de inte var nöjda med. Med anledning av det så brukar AMD ge bättre prestanda per krona i de segment de faktiskt är konkurrenskraftiga. Men det är bara kolla statistik på steam. där är väl 80% nvidia där med antagligen.

Ja, jo, men så har det ju varit länge. Med tanke på att AMDs nuvarande utbud av grafikkort ju faktiskt är mer konkurrenskraftiga gentemot Nvidia än tidigare generationer av grafikkort, så hade åtminstone jag väntat mig att AMD skulle ökat sin marknadsandel i alla fall lite.

Permalänk
Medlem

Har man kronan när det gäller grafikkort så säljer man mer av dom sämre . Dom flesta som handlar har inte tittat på vad grafikkorten klarar av eller hur bra dom är . Glömmer aldrig på netonet där en kvinna frågade om 6200 geforce och fick till svar att det är näst bästa serien (7000 serien var släppt ) eller när ett äldre par frågade om det fanns internet i datorn .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Ja, jo, men så har det ju varit länge. Med tanke på att AMDs nuvarande utbud av grafikkort ju faktiskt är mer konkurrenskraftiga gentemot Nvidia än tidigare generationer av grafikkort, så hade åtminstone jag väntat mig att AMD skulle ökat sin marknadsandel i alla fall lite.

Polaris var ju bra konkurrensmässigt också i mellansegmentet på sin tid, men ingen brydde sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@Blomkungen:

Mindshare har ju varit Nvidias sedan urminnes tider och har inget att göra med vem som är bäst eller vad man får för pengarna eller bäst drivrutiner heller. Jag tänker tillbaka till HD5000 till exempel...

Skinnjackan har en viss dragningskraft dock, många ser upp till jensen som någon form av kapitalistisk förebild och kanske köper den ’resan’ eller nåt?

Jag undrar om det kan ha å göra med vilka som varit först med flaggskepp möjligen? AMD låg ju ofta på efterkälken innan de kontrade med nåt som var lika bra till halva priset osv. Tänker 8800 GTX som kostade hur mycket som helst på tiden fram tills dess att ATI släppte HD 3000-serien till typ halva priset för motsvarande prestanda? Eller var det 4000-serien? Minns att de helt plötsligt sen släppte 8800 GT/S och 9800 GT i diverse utföranden till bra mycket lägre pris än 8800 GTX trots att de presterade bättre. Var nvidia kanske först med multigpustöd (SLI) också?

7900GTX var ju också ett kort som var dyrt men presterade bra. ATI hade också några dyra historier för att sen lansera X1950 PRO som gav riktigt bra pris/prestanda. Det var väl först med HD 5000-serien som ATI verkligen drog ifrån nvidia, men redan då hade nvidia sin skara fanboys?

Annars undrar jag om AMDs grafikavdelning fått dåligt rykte på grund av deras dåliga cpu-lanseringar de lyckats släppa genom åren. Under många år har ju intel dominerat och AMD har då kanske blivit synonymt med "näst bäst"?!
Jag menar, det händer ju stup i kvarten att folk som kanske inte är så insatta råkar blanda ihop nvidia och intel?

Inställningen från folk har ju ibland varit i stil med: "Jag vill inte ha ett grafikkort från AMD för jag har alltid kört på intel genom åren". Hur nu den logiken går ihop? De har alltid valt intel över AMD vad gäller cpu, så av den anledningen kommer de välja nvidia som grafikkort?!

När jag tänker tillbaka ännu längre så minns jag som barn att man bara kunde ha ATI som grafikkort om man hade mac-dator. Jag hade mac och alla andra barnen hade PC hemma. Minns när ATI Rage 2 släpptes och reda då var det snacka om "vadå du kan ju inte köra ATI?!" Ungefär som att det vore en statusgrej att köra nvidia. Och det här var liksom i mellanstadiet?! XD

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kanske funkar bättre nu för tiden?

Jag går in på GeForce Experience bara när det dyker upp en notis om nya drivrutiner. Använder inte den i övrigt. Funkar bra för mig, blir inte utloggad och den glömmer inte mina inloggningsuppgifter.

Permalänk

Rtx-korten kommer åldras fint i de spel som använder dlss.

Permalänk

Man märker att man inte är nån statistiker då man tycker att de där staplarna visar att alla företag har ungefär lika stor andel.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JackA:

Jag går in på GeForce Experience bara när det dyker upp en notis om nya drivrutiner. Använder inte den i övrigt. Funkar bra för mig, blir inte utloggad och den glömmer inte mina inloggningsuppgifter.

Aha!
Ja det mest frustrerande var väl att jag också fick de notiserna om att det fanns nya drivrutiner från geforce experience - men när jag ville hämta uppdateringen så fick jag varje gång reda på att jag inte var inloggad. Grr.

Jag får väl ge det ett nytt försök nu när det gått något år. Men jag får nog medge att det är lite av en uppförsbacke att återigen registrera ett konto jag inte vill ha för att bara testa om de åtgärdat problemet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Man märker att man inte är nån statistiker då man tycker att de där staplarna visar att alla företag har ungefär lika stor andel.

Eftersom varje stapel är 100% så är det ju inte så konstigt. Du ska ju kolla på varje bit i stapeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aha!
Ja det mest frustrerande var väl att jag också fick de notiserna om att det fanns nya drivrutiner från geforce experience - men när jag ville hämta uppdateringen så fick jag varje gång reda på att jag inte var inloggad. Grr.

Jag får väl ge det ett nytt försök nu när det gått något år. Men jag får nog medge att det är lite av en uppförsbacke att återigen registrera ett konto jag inte vill ha för att bara testa om de åtgärdat problemet.

Tyckte också att det var så onödigt att behöva regga ett konto, men gjorde det till slut för ett par år sen. Har funkat bra sen dess. Steam däremot vägrar att komma ihåg mina inloggningsuppgifter, hur idogt jag än kryssar för den rutan. Alltid nåt som strular

Permalänk
Medlem

@medbor:
Funnits många bra generationer från AMD men dessa kommer oftast med ett par år mellan sig, du bygger inte mindshare på att ett år ha bäst produkter och sen halka efter igen tyvärr. Det bygger inte heller tillit hos OEM tillverkare som är en viktig kanal för mindshare.
Har nog haft fler AMD/ATI kort än Nvidia men man kan inte låtsas som att AMD konsekvent varit bättre.

Polaris var ett bra kort i sitt segment, fick sig dock en rejäl törn av publiciteten gällande problemet med att det drog för mycket ström ur pci-e porten. Sen att 1060 var ett bättre kort som var tystare, svalare och i samma prisklass gjorde det inte bättre.

@Chris_Kadaver:

Det handlar nog mycket om att vara konsekvent.

Att AMD haft problem med stuttering i csgo en stund är också ingen dröm som lär hjälpa deras mindshare, gud vad frustrerad jag varit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Jag undrar om det kan ha å göra med vilka som varit först med flaggskepp möjligen? AMD låg ju ofta på efterkälken innan de kontrade med nåt som var lika bra till halva priset osv. Tänker 8800 GTX som kostade hur mycket som helst på tiden fram tills dess att ATI släppte HD 3000-serien till typ halva priset för motsvarande prestanda? Eller var det 4000-serien? Minns att de helt plötsligt sen släppte 8800 GT/S och 9800 GT i diverse utföranden till bra mycket lägre pris än 8800 GTX trots att de presterade bättre. Var nvidia kanske först med multigpustöd (SLI) också?

7900GTX var ju också ett kort som var dyrt men presterade bra. ATI hade också några dyra historier för att sen lansera X1950 PRO som gav riktigt bra pris/prestanda. Det var väl först med HD 5000-serien som ATI verkligen drog ifrån nvidia, men redan då hade nvidia sin skara fanboys?

Annars undrar jag om AMDs grafikavdelning fått dåligt rykte på grund av deras dåliga cpu-lanseringar de lyckats släppa genom åren. Under många år har ju intel dominerat och AMD har då kanske blivit synonymt med "näst bäst"?!
Jag menar, det händer ju stup i kvarten att folk som kanske inte är så insatta råkar blanda ihop nvidia och intel?

Inställningen från folk har ju ibland varit i stil med: "Jag vill inte ha ett grafikkort från AMD för jag har alltid kört på intel genom åren". Hur nu den logiken går ihop? De har alltid valt intel över AMD vad gäller cpu, så av den anledningen kommer de välja nvidia som grafikkort?!

När jag tänker tillbaka ännu längre så minns jag som barn att man bara kunde ha ATI som grafikkort om man hade mac-dator. Jag hade mac och alla andra barnen hade PC hemma. Minns när ATI Rage 2 släpptes och reda då var det snacka om "vadå du kan ju inte köra ATI?!" Ungefär som att det vore en statusgrej att köra nvidia. Och det här var liksom i mellanstadiet?! XD

Alltså efter att ATI släppte 9000-serien så var det absolut mindshare i ATI-fördel, hade man nvidia i burken runt den tiden blev man direkt lanets mobboffer (iaf i min krets), och ATI gick ju till och med om nvidia i marknadsandelar. Sen började nvidia sticka iväg med den rätt fantasiska 8000-seiren. Sen låg ju faktiskt ATI/AMD runt 40% rätt länge (gick ju upp och ner beroende på hur respektiva serie presterade). Det var ju inte förrens efter kepler AMD började tappa ordentligt. Sen har AMD släppt en hel del bra kort, men GCN har ju knappast vart någon framgångssaga rent tekniskt, då dom konstant behövt tillverka dyrare kort (större gpuer, mer ström, mer ram, mer tflops) för att tävla med Nvidia i samma segment. Navi verkar absolut vara ett steg i rätt riktning, 5700/XT är ju bra kort i de flesta avseenden. Men slår man från underläga så måste man vara bättre än konkurrenterna. Ryzen om något har ju visat hur "enkelt" det är att vinna tillbaka folket om man har rätt produkter, AMD säljer väl i princip så mycket kretsar som dom har kapacitet för att tillverka för tillfället.

Sen är det värt att tänka på också att t ex om man kollar på steam hw survey så ser man hur det kryllar av kretsar som används i OEM och laptops, så frågan är också ur många svenssons det faktiskt är som gör ett aktivt val, eller om man helt enkelt tar det som erjuds. Och AMD har väl nästan ingen närvaro inom det segmentet för tillfället (förutom på MAC).

Permalänk
Skrivet av wargreymon:

Eftersom varje stapel är 100% så är det ju inte så konstigt. Du ska ju kolla på varje bit i stapeln.

Om ingen siffra i någon av staplarna skilde sig så värst mycket mellan något av företagen, hur kan det då vara så att ett av företagens staplar tydligen visar att de sitter på 80 % av en grej medan de andra får dela på resten

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Snusfri

Hoppas att både Intel och AMD kommer med något som kan matcha Nvidia, det kommer gynna oss alla konsumenter.

Dock kommer jag jag själv att köra vidare på Nvidia då jag till 95% använder mitt kort för 3d rendering med Iray.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Högre marknadsandel lär väl betyda högre priser i längden?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Polaris var ju bra konkurrensmässigt också i mellansegmentet på sin tid, men ingen brydde sig

Ingen brydde sig för att Polaris levererade 290X prestanda med sämre kylare till högre pris än vad 390X kostade vid tiden. Polaris var en katastrofal launch. Betala mer för mindre? Varför väntade folk då på nya kort? De kunde köpt ett 290X/390X för runt samma pris med samma prestanda år innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Om ingen siffra i någon av staplarna skilde sig så värst mycket mellan något av företagen, hur kan det då vara så att ett av företagens staplar tydligen visar att de sitter på 80 % av en grej medan de andra får dela på resten

Kanske gjorde du som jag, och bara kollade på första bilden? Såg efteråt att det fanns två bilder där den andra visade 80% tydligare 😅

Nvidia har alltså 80% av marknadsandelen för dedikerade grafikkort.
För GPU:er rent generellt ligger de på 19% om jag förstår det rätt? Att intel ligger 1a där beror väl på att antalet bärbara enheter utan dedikerat grafikkort är väldigt högt.. men jag är inte heller någon statistiker 😆

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kanske gjorde du som jag, och bara kollade på första bilden? Såg efteråt att det fanns två bilder där den andra visade 80% tydligare 😅

Nvidia har alltså 80% av marknadsandelen för dedikerade grafikkort.
För GPU:er rent generellt ligger de på 19% om jag förstår det rätt? Att intel ligger 1a där beror väl på att antalet bärbara enheter utan dedikerat grafikkort är väldigt högt.. men jag är inte heller någon statistiker 😆

Frågan är om samma laptop räknas in i båda kategorierna? Intel/AMD levererar ju integrerade kretsar i alla laptops. Sedan är nog fördelningen av dGPU i laptops närmre 90/10 i Nvidias favör än något?

Det står säkert i beskrivningenav studien, men jag har inte riktigt tid just nu att gräva ner mig i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Frågan är om samma laptop räknas in i båda kategorierna? Intel/AMD levererar ju integrerade kretsar i alla laptops. Sedan är nog fördelningen av dGPU i laptops närmre 90/10 i Nvidias favör än något?

Det står säkert i beskrivningenav studien, men jag har inte riktigt tid just nu att gräva ner mig i det.

Hm ja det låter ju logiskt

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Om ingen siffra i någon av staplarna skilde sig så värst mycket mellan något av företagen, hur kan det då vara så att ett av företagens staplar tydligen visar att de sitter på 80 % av en grej medan de andra får dela på resten

Kollade du på andra bilden? Första bilden är ju alla grafikkort (inklusive integrerade), medan den andra bilden har enbart dedikerade grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Frågan är om samma laptop räknas in i båda kategorierna? Intel/AMD levererar ju integrerade kretsar i alla laptops. Sedan är nog fördelningen av dGPU i laptops närmre 90/10 i Nvidias favör än något?

Det står säkert i beskrivningenav studien, men jag har inte riktigt tid just nu att gräva ner mig i det.

Har verkligen AMD grafik i alla laptop-chip? Vet att Intel nästan 100% har det, och då blir det ju +1 på Intel och +1 på eventuellt dedikerat kort.