Vilka certifikat är relevanta i sverige för mig?

Permalänk
Medlem

Vilka certifikat är relevanta i sverige för mig?

Hej!

Jag är sugen på något som får in mig på spåret för administration av serverburkar på olika vänster.
Även om jag tycker om automation så är jag inte där mentalt ännu.
Gillar att läsa dokumentation, loggar och sådant "tråkigt".

Endast Online.

När man kollar på alternativ för utbildning så känns det främst som att olika former av högskola/universitet är vägen att gå.

Men jag vet ju att det finns CompTIA, det lockar mig.
Men är dessa certifikat relevanta i sverige? Finns det alternativ till CompTIA som är bättre/mer relevanta i sverige?

Finns det några fallgropar?

Mitt primära mål är att lära mig i min egna takt.
Internt på vårat företag så har vi tester innan vi genomför träning, vilket gör att man får träning på sin nivå.

Jag menar.. Sätter du mig i en kurs hur man kopplar in en dator och installerar ett OS så är jag ju på fel plats.
Något mer i stil med hur man bäst konfigurerar brandvägg, kloning, migration, redundans mm är sådant jag mer vill tackla.
Felsökning av services och hur man tolkar loggarna på ett korrekt sätt och vet vilka loggar som är relevanta.
Pratar lite i nattmössan nu. Men förhoppningsvis så förstår ni lite vad jag är intresserad av.

Helst vill jag jobba i framtiden i ett litet team på 3-4 personer där man sitter i 40 år och kan varenda liten petimiss i alla system som finns på jobbet där man successivt skapar en starkare miljö istället för en exponentiellt större miljö. Jag är inte super sugen på stora företag där det dag in är att genomföra generiska implementationer för 10000 företag.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att du inte är "mentalt där" gällande automation? Den typen av jobb, där du manuellt tröskar loggar och startar om tjänster, är på utdöende. Alla företag går mot att automatisera bort manuellt tjafs i så stor utsträckning som möjligt då det är en onödig kostnad.

Permalänk
Medlem

Jag hade siktat på certa mig inom aws alt azure och som tidigare nämner, du ska absolut inte fortsätta ducka för automatisering

Permalänk
Medlem

CompTIA är väl dom som har lite generella märkesoberoende saker vad jag vet. Många av dessa cert kommer från tillverkare av utrustningen, typ CCNA från Cisco. Det finns undantag, tex CWNP-certen för trådlösa nät som jag varmt kan rekommendera om du är intresserad av det.
När det gäller servrar så har Microsoft en hel drös cert av olika slag som jag är mindre i satt i. Merparten av alla cert är riktade mot en produktserie och en filosofi från resp tillverkare, även om koncepten ofta går att överföra från en produkt till en annan. Jag har hittils aldrig sett nån arbetsgivare som värderar en compTIA certifiering men jag kanske är i fel branch.

Materialet till kurserna/certen brukar gå att köpa var som helst, typ bokus eller amazon. Testerna gör man på nåt PearsonVUE-center, t.ex addskills/cornerstone. Fallgropar vet jag inte direkt... det finns regler kring när du får göra om ett missat test, och har du misslyckats för många gånger kan det vara en graceperiod på typ ett år. Utan stöd från en arbetsgivare som är partner med vad man nu vill certifiera sig på kan det också vara knepigt att komma över mjukvara och hårdvara för labb. Tyvärr är ofta de PDFer man köper DRM-skyddade vilket innebär att man måste använda en värdelös app och konto för att läsa skiten, gör mig förbannad.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Vad menar du med att du inte är "mentalt där" gällande automation? Den typen av jobb, där du manuellt tröskar loggar och startar om tjänster, är på utdöende. Alla företag går mot att automatisera bort manuellt tjafs i så stor utsträckning som möjligt då det är en onödig kostnad.

Det är främst att jag känner att jag behöver lära mig annat innan jag tar mig in på automation.
Har själv gjort en del av det på jobbet, men känner att jag behöver lära mig saker för att kunna automatisera det innan jag fokuserar på automation.

Man kan liksom inte ha en robot som gör en macka, om man inte vet hur man gör en macka och vad en macka innehåller.

Eller jag kanske tänker fel?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Helst vill jag jobba i framtiden i ett litet team på 3-4 personer där man sitter i 40 år och kan varenda liten petimiss i alla system som finns på jobbet där man successivt skapar en starkare miljö istället för en exponentiellt större miljö. Jag är inte super sugen på stora företag där det dag in är att genomföra generiska implementationer för 10000 företag.

Glöm den där, sådana jobb finns inte kvar, konstant förändring är det du ska förbereda dig på. Lär dig nytt löpande och acceptera att arbetet kommer förändras över tid. DÅ kan du hålla dig relevant i 40 år.

Vad gäller cert, så tipsar jag om udemy och whizlabs där du kan köpa online-kurser till lågt pris i ämnena som du verkar intresserad av. Skulle börjat med moln som startpunkt, azure (sverige är extremt microsoft-fokuserat som land), aws och google cloud och byggt därifrån.

Du kan börja med denna som inte förutsätter förkunskaper, Scott Duffy's kurser är bra, har "gått" ett par av dom själv:
https://www.udemy.com/course/az900-azure/

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

@Zeedarn: I princip har du rätt men den typen av jobb, som fanns för 20-30 år sedan när det knappt existerade övervakningsverktyg och plattformar för centraliserad hantering av OS/applikationer, finns knappt längre. De små källarföretagen som hade nån server i städskrubben med en gubbe som sköter allt IT-relaterat kan inte vara många kvar. De bör vid det här laget haft vett nog att lägga allt i molntjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Utan stöd från en arbetsgivare som är partner med vad man nu vill certifiera sig på kan det också vara knepigt att komma över mjukvara och hårdvara för labb.

Den där måste jag kommentera, skulle säga att det var sant en gång i tiden, idag finns massor av mjukvara för labb/utbildning lätt tillgängligt, ok att det är tidbegränsat, men man får köra fulla produkterna en tid. "Alla" cloud-leverantörer har olika typer av gratis tillgång för labb/lärande. o.s.v.

Hårdvara är mer och mer ointressant. Köp en NUC eller två så kan man ha värsta vmware/hyperv labbet på dessa med High-Availability lösningar o.s.v.. "kanske" nätverk fortfarande förutsätter någon access till speciell hårdvara, men minskar även där då det även där går mot software-defined...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Den där måste jag kommentera, skulle säga att det var sant en gång i tiden, idag finns massor av mjukvara för labb/utbildning lätt tillgängligt, ok att det är tidbegränsat, men man får köra fulla produkterna en tid. "Alla" cloud-leverantörer har olika typer av gratis tillgång för labb/lärande. o.s.v.

Hårdvara är mer och mer ointressant. Köp en NUC eller två så kan man ha värsta vmware/hyperv labbet på dessa med High-Availability lösningar o.s.v.. "kanske" nätverk fortfarande förutsätter någon access till speciell hårdvara, men minskar även där då det även där går mot software-defined...

Du kan ha rätt. 😊 Jag har börjat snegla på Azure och när jag pratade med MS för nåt år sen sa dom att dom inte hade nån labblicens eller liknande utan man fick be sin arbetsgivare snällt betala en prenumeration. Men jag har inte kikat vidare på det.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Medlem
Skrivet av ecce:

Du kan ha rätt. 😊 Jag har börjat snegla på Azure och när jag pratade med MS för nåt år sen sa dom att dom inte hade nån labblicens eller liknande utan man fick be sin arbetsgivare snällt betala en prenumeration. Men jag har inte kikat vidare på det.

Här har du 12 månader gratis och 1.750 SEK i credits att använda för utbildning (eller till vad man nu känner för):
https://azure.microsoft.com/sv-se/free/

Och här har du AZ-900 Azure Fundamentals kursen gratis (scrolla ner till gratis online training):
https://docs.microsoft.com/en-us/learn/certifications/exams/a...

Events.microsoft.com är värd att hålla koll på också, de kör en del online kurser/workshops där, t.ex. hade de en AZ-900 dag där man fick en voucher för az-900 certifieringen i våras, så första steget blev helt kostnadsfritt.

Visa signatur

Dator: Mac