Quiz: Vad kan du om svenska återförsäljare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Var vill du komma med detta? Att world betyder city på svenska? Detta är ett företagsnamn och i Sverige hette de PC City

Att två av tre svarsalternativ kan anses vara rätt beroende på hur man tolkar frågan. Men det kan väl vara ett bra substitut till Högskoleprovet detta år

Permalänk
Medlem

6/10

Hade heeelt glömt bort Stygga pojken i Malmö. Jag köpte en dator därifrån (för helt enga pengar!) när jag var typ 12 bast. Haha! Good old times.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

DataLätt kommer jag ihåg också, de hade väldigt billiga 3,5 disketter vad jag minns. Köpte dock min första dator (Atari ST) på Westium Data på Mölndalsvägen som fortfarande finns kvar, dock inte på samma adress längre, 86 tror jag det var.

Skribo Font fanns på Första Långgatan fram tills konkursen tror jag, i quizet stod bara Stockholm och Malmö med men de fanns alltså i Göteborg också.

Låg inte Westium på Engelbrektsgatan mittemot Heden för jättelänge sedan? Jag köpte min 486:a där för tusen år sedan och jag vill minnas att det var från Westium.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Låg inte Westium på Engelbrektsgatan mittemot Heden för jättelänge sedan? Jag köpte min 486:a där för tusen år sedan och jag vill minnas att det var från Westium.

Jo, det har du nog rätt i. Det var senare de flyttade till Mölndalsvägen, och nu ligger de i Sisjön.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shudnawz:

Inget om OnOff?! #krengt

Kände att de mer går in under titeln ”radio- och tv-handlare” snarare än datorbutik

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hjälpsam

8/10 Borde kunnat bättre men bommade i princip på obskyra 90tal Sthlm saker.

Jobbat aktivt i ÅF-branchen sedan 2007, fast då med mesta tid i Göteborg.

Skrivet av Halogen:

Låg inte Westium på Engelbrektsgatan mittemot Heden för jättelänge sedan? Jag köpte min 486:a där för tusen år sedan och jag vill minnas att det var från Westium.

Jo, där köpte man 50pack limpor med disketter till Amigan

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

6/10
Skribofont minns jag vilken nostalgi.
Sedan de gick i konkurs har inte jag handlat datorkomponenter i fysisk butik med undantag för webhallen.

Permalänk
Medlem

3/10
Som relativt ung och Västerbottning var det faktiskt svårt

Visa signatur

EVGA 3080 FTW3 ULTRA | x570 Strix F-gaming | 5800x3D | 16 GB Ballistix 3200 Mhz c16 | Noctua DH-15 | EVGA G2 750 | Fractal Design R5
Acer 27" Predator XB271HU 165 Hz G-sync

Permalänk
Medlem

5/10

däremot minns jag en massa butiker ni droppar i tråden - riksdata, kylning, skribo font i sin källare med sina kölappar, software express i hötorgets t-bana (har för mig dom låg nån annanstans också innan eller samtidigt)

varför var inte lappower med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Facklan:

Borde haft med legendariska DataPrince hehe

Är det någon som handlat där? Bodde mitt över länge hos min bror på ringvägen. Var inne någongång men blev inga köp. Eftersom jag åkte hela vägen till döbelnsgatan och skribo font för minsta lilla kan inte vart så bra?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

6/10.

Vad hette nu butiken där många köpte sina kylningsprodukter? Är väl 10+ år sedan den försvann.
Står helt still.

Gtek? Gtech? Kommer inte ihåg men något sånt var det.

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

5/10. Skribo Font köpte ja dator hos på tidiga 2000 talet men PC City/World har ja aldrig hört talas om.

Skrivet av adzer:

Stygga pojken är fortfarande ett fantastiskt företagsnamn
Köpte några fläktar ifrån dem för en halv livstids sedan.

Haha ja köpte både processorkylare o troligtvis Radeon 9700 PRO hos dem.
Hade en ZALMAN kylare som väckte en om nätterna då ja laddade ner grejer dygnet runt 😁
Morsan klagade på oljudet så fick stänga den ibland....

Gick till Stygga Pojken o en lång, smal kille som jobbade där rekommenderade nån Arctic Cooling kylare som var rätt liten. Frågade om den verkligen kunde kyla bra o det kunde den sa han.
Han hade rätt 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

5/10. Skribo Font köpte ja dator hos på tidiga 2000 talet men PC City/World har ja aldrig hört talas om.

Haha ja köpte både processorkylare o troligtvis Radeon 9700 PRO hos dem.
Hade en ZALMAN kylare som väckte en om nätterna då ja laddade ner grejer dygnet runt 😁
Morsan klagade på oljudet så fick stänga den ibland....

Gick till Stygga Pojken o en lång, smal kille som jobbade där rekommenderade nån Arctic Cooling kylare som var rätt liten. Frågade om den verkligen kunde kyla bra o det kunde den sa han.
Han hade rätt 🙂

Hette det verkligen PC city? Jag kommer ihåg Computer City. De sålde svindyra datorpaket, precis som OnOff och de andra giganterna.

Jag saknar däremot en av de färgstarkaste aktörerna i quizen, Lap Power. Kommer fortfarande ihåg hur man som 10-åring tittade på annonserna i DN där de hade grundarens fru Helene Wellton som modell. De stack ut från konkurrensen