Stort internationellt tillslag skapar kaos bland piratkopieringsnätverk

Permalänk
Melding Plague

Stort internationellt tillslag skapar kaos bland piratkopieringsnätverk

I ett av de största internationella tillslagen mot piratverksamhet samarbetar polis från 18 länder i en koordinerad insats.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Grupperna som utgör The Scene ska varit aktiva sedan år 2016"

Jag är rätt säker på att grupperna på scenen har varit aktiva sedan Commodore- och Amiga-tiden, typ, om inte ännu tidigare...

Permalänk
Medlem

Intressant!

Finns inte en chans i helvetet att jag skulle ha några diskar med okrypterat innehåll som kan användas mot mig som bevis för olagligheter.

Jag hoppas i deras fall att de använt sig utav kryptering med kryptonycklar på externa enheter som tappar nycklarna vid strömbortfall.

Permalänk
Medlem

2016 lol.. xD

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Intressant!

Finns inte en chans i helvetet att jag skulle ha några diskar med okrypterat innehåll som kan användas mot mig som bevis för olagligheter.

Jag hoppas i deras fall att de använt sig utav kryptering med kryptonycklar på externa enheter som tappar nycklarna vid strömbortfall.

Diskarna är såklart krypterade och oftast står de i en lokal där bara Sysop/Admin har tillgång vilket är ett stort problem för de som har slav-nätverk, dessa vet oftast inte vad som är lagrade på diskarna.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@dlq84: Det är uppgifter i domstolsdokument som anger att den här konstellationen varit aktiva sedan 2016, men olika inkarnationer kan säkert varit aktiva separat innan dess. Det verkar som att många grupper som är en del av The Scene startade under 2016, kan säkert vara därför det året anges som en startpunkt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@dlq84: Det är uppgifter i domstolsdokument som anger att den här konstellationen varit aktiva sedan 2016, men olika inkarnationer kan säkert varit aktiva separat innan dess. Det verkar som att många grupper som är en del av The Scene startade under 2016, kan säkert vara därför det året anges som en startpunkt.

Ok, måste vara svårt att sätta tidpunkter då scenen förändras med tanke på hur dynamiskt den förändras över tid men nya medlemmar som lämnar och tillkommer löpande.

Permalänk

Hur många tusen miljarder dollar kommer rättighetsinnehavarna kräva?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

"Grupperna som utgör The Scene ska varit aktiva sedan år 2016"

Jag är rätt säker på att grupperna på scenen har varit aktiva sedan Commodore- och Amiga-tiden, typ, om inte ännu tidigare...

De grupper som nämns runt detta tillslag har inte funnits mer än 5-10år

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Ok, måste vara svårt att sätta tidpunkter då scenen förändras med tanke på hur dynamiskt den förändras över tid men nya medlemmar som lämnar och tillkommer löpande.

Hur kommer man in i Scenen? Är det irc som gäller?

Permalänk
Medlem

Vi borde starta en swiah insamling till dom svenska aktörerna!

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus:

De grupper som nämns runt detta tillslag har inte funnits mer än 5-10år

Jag tror det är det som syftas när dom säger "The Scene" vilket är missvisande då dessa grupper inte utgör "The Scene" utan en liten del utav scenen. Scenen har funnits sen urminnes tider, så väldigt missvisande text i artikeln.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Tycker ändå synd om dem. Finns inget brott enl. lagboken som är värre en piratkopiering. Som tur är så har de flesta länder tagit bort dödsstraff från brottsskalan.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

@loevet: Ni kan sätta datumen till åtminstone 2011

Från den första PDF'en:
OVERVIEW OF THE SCHEME
2. From at least in or around 2011, up to and including in or around January 2020, GEORGE BRIDI, the defendant, and others known and unknown, were members of a criminal conspiracy known as the "Sparks Group".

Edit:
Samma i andra PDF'en:
OVERVIEW OF THE SCHEME 2. From at least in or around 2011, up to and including in or around January 2020, UMAR AHMAD, a/k/a "Artist," the defendant, and others known and unknown, were members of a criminal conspiracy known as the "Sparks Group".

Tredje PDF'en:
OVERVIEW OF THE SCHEME 1 . From at least in or around 2011, up to and including in or around August 2020, JONATAN CORREA, a/k/a "Raid," the defendant, and others known and unknown, were members of a cri minal conspiracy known as the "Sparks Group"

Edit: Ser nu att (The Scene ska varit aktiva sedan år 2016) är borta

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Så tillslaget fokuserade på personer i grupper som lurat till sig bluray skivor innan de släpps officiellt?

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@dlq84: jo absolut men om nätverket växte i antal och aktivitetsgrad ett specifikt år är det relevant att ange det som en slags startpunkt för vad den här insatsen har tagit sikte på. Justerade texten så att den reflekterar att det handlar om en uppväxling i gruppen snarare än en startpunkt.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Så tillslaget fokuserade på personer i grupper som lurat till sig bluray skivor innan de släpps officiellt?

Hur menar du att dom lurat till sig skivor?

Permalänk
Medlem

Ja tänk ändå vilken tur vi har. Vad skönt att alla brott som innebär fara för liv och hälsa är uppklarade så att det är lämpligt att allokera resurser till sådana brott som på sin höjd innebär förluster om man räknar som en ekonom

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Sjukt så hårt de slår till mot personer / grupper när det handlar om pengar som "går förlorade" jämfört med annan grövre brottslighet. Eller så skrivs det mer när de gör såna här tillslag? Kanske inte alls stämmer men det är känslan jag får i alla fall.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@str8forthakill: de har lurat till sig skivor som sedan rippats och gjorts tillgängliga för nedladdning via servrar, ur filmbolagens perspektiv är det dels ett brott mot DRM-skyddet på skivorna och dels ett brott att göra dem tillgängliga för nedladdning.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja tänk ändå vilken tur vi har. Vad skönt att alla brott som innebär fara för liv och hälsa är uppklarade så att det är lämpligt att allokera resurser till sådana brott som på sin höjd innebär förluster om man räknar som en ekonom

Money Talks, inget är viktigare än pengar för vissa och andra brott är enkelt att skita i så länge dom inte gäller "Big Money" för då har man jävlar i mig mer resurser än vad man kan göra av med.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja tänk ändå vilken tur vi har. Vad skönt att alla brott som innebär fara för liv och hälsa är uppklarade så att det är lämpligt att allokera resurser till sådana brott som på sin höjd innebär förluster om man räknar som en ekonom

Vilken ett flertal forskningsrapporter påvisar att det inte gör. Väl investerade skattekronor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sleepyoh:

Vi borde starta en swiah insamling till dom svenska aktörerna!

Fast vet inte helt hur det skulle hjälpa. Att vinna enligt lagboken kommer te sig omöjligt, vi såg ju hur det gick för piratebay som enligt lagboken inte gjorde något olagligt men det sket domstolen fullständigt i.

Permalänk
Medlem

Ja, paragrafryttarna ska ha något att göra dom med även fast det i många fall är omöjligt att köpa en fysisk kopia för att de inte längre trycks, eller digital kopia av gamla filmer eller TV-program. Tyvärr är piratscenen även den minskat de senaste åren. Det händer ju att man kommer på filmer man skulle vilja se som inte längre finns att tillgå nånstans överhuvudtaget. Nya filmer är samtidigt sällan bra nog att de är värda besväret att ladda hem.

Tycker statliga biloteket borde ha lika stort utbud av filmstreaming som utlåning av fysiska böcker. De skulle behöva följa utvecklingen vad gäller mediekonsumtion. SVTs öppna arkiv har ju en del förvisso. Men jag vill ha tillgång till allt helst. Jag undrar hur dealen ser ut för en författare och utgivare/bokförlag med statlig bokutlåning via bibloteken? Hur stor förlust av intäkter pågrund av utebliven försälgning orsakas av bokutlåning måntro?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Varför gör dom det? Tjänar dom pengar på det här? Det är ju inte så att folk betalar penger för ladda ner piratkopierat material?

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Hur menar du att dom lurat till sig skivor?

Skrivet av loevet:

@str8forthakill: de har lurat till sig skivor som sedan rippats och gjorts tillgängliga för nedladdning via servrar, ur filmbolagens perspektiv är det dels ett brott mot DRM-skyddet på skivorna och dels ett brott att göra dem tillgängliga för nedladdning.

Åtkomsten till innehållet sker oftast efter produktion men innan release, i vissa fall så tidigt som hos producenterna av den faktiska optiska median, i andra fall distributörer (gärna tidigt i ledet, då de givetvis får tillgång först).

Social engineering eller lite pengar i rätt ficka är sannolikt en vanlig metod.

Skrivet av Ozzed:

Ja tänk ändå vilken tur vi har. Vad skönt att alla brott som innebär fara för liv och hälsa är uppklarade så att det är lämpligt att allokera resurser till sådana brott som på sin höjd innebär förluster om man räknar som en ekonom

Skrivet av enbom:

Sjukt så hårt de slår till mot personer / grupper när det handlar om pengar som "går förlorade" jämfört med annan grövre brottslighet. Eller så skrivs det mer när de gör såna här tillslag? Kanske inte alls stämmer men det är känslan jag får i alla fall.

Skrivet av BM-Mods:

Money Talks, inget är viktigare än pengar för vissa och andra brott är enkelt att skita i så länge dom inte gäller "Big Money" för då har man jävlar i mig mer resurser än vad man kan göra av med.

Privata aktörer har i regel mer resurser och kan prioritera sina medel lite annorlunda än det offentliga - och då får vi ändå komma ihåg att vi lever i ett land där det spenderas ganska rejält (i förhållande till BNP per capita) i det offentliga också. Men sådana här insatser är ofta internationella, och då kan resurstilldelning och -fördelning se annorlunda ut än vi är vana vid.
Det här kan lätt spåra iväg på diskussioner om korruption, ekonomisk makt så väl direkt som indirekt, politik och så vidare, men den här insatsen är inte direkt Polisen eller Åklagarmyndigheten som dragit igång, bekostat och drivit i alla fall. Så att ställa den i relation till nationell brottsbekämpning blir lite svårt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ouch, var ju inga småfiskar direkt, SPARKS, GECKOS, DRONE har väl vart helt dominanta i scenen senaste åren och vinner väl i princip varje race för storfilmer. Är det centrala personer i dessa grupper så är det inte kul att vara i deras skor nu...

Skrivet av Lord Darkness:

Varför gör dom det? Tjänar dom pengar på det här? Det är ju inte så att folk betalar penger för ladda ner piratkopierat material?

//LD

Man kan snarare se det som en sport. Scenen generellt har ju inte uppskattat att deras material läcker runt på internet för böbeln att ta del av, den mentalitet kan iof har ändrats. Men traditionellt har det handlat om en ganska sluten krets som tävlar internt.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Pettson88: Precis, det verkar som att flertalet individer inom SPARKS anklagas för att ha använt just social engineering för att få tag på skivorna tidigt och sedan gjort dessa tillgängligt för nedladdning.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lord Darkness:

Varför gör dom det? Tjänar dom pengar på det här? Det är ju inte så att folk betalar penger för ladda ner piratkopierat material?

//LD

Skulle gissa att det bl a rör sig om olika typer av reklamintäkter på sidorna som gör materialet tillgängligt.