Nvidia förbättrar uppskalningen i Shield TV

Permalänk
Melding Plague

Nvidia förbättrar uppskalningen i Shield TV

Fjolårets uppgraderade Shield TV-enheter får två nya alternativ för uppskalning till 4K, men även äldre modeller får nyheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Min gamla Shield TV stannade på 2% och sen hände inte någonting.. Någon annan som har problem med uppdateringen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

@Swedish Berserk: Min 2017 Shield Pro uppdaterades igår, men jag hade inga problem.

Permalänk
Medlem

Det finns en hel del otidligheter att säga om Nvidia och deras affärsmetoder, men supporten för Shield TV kan man bara älska. Hur många femåriga Android-enheter får fortfarande uppdateringar liksom?

Skrivet av Swedish Berserk:

Min gamla Shield TV stannade på 2% och sen hände inte någonting.. Någon annan som har problem med uppdateringen?

Brukar kunna vara trögt första dagarna efter ny release. Antingen sätter du igång och hamra, eller så väntar du några dagar.

Vill det sig ändå inte, brukar det komma upp recoveryimages för nedladdning några veckor efter release.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av kaput:

Det finns en hel del otidligheter att säga om Nvidia och deras affärsmetoder, men supporten för Shield TV kan man bara älska. Hur många femåriga Android-enheter får fortfarande uppdateringar liksom?

Brukar kunna vara trögt första dagarna efter ny release. Antingen sätter du igång och hamra, eller så väntar du några dagar.

Vill det sig ändå inte, brukar det komma upp recoveryimages för nedladdning några veckor efter release.

Jag avvaktar då tack för tipset. Måste ge kudos till Nvidia som fortsätter att uppdatera även de äldre modellerna.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Wow, första uppdateringen sedan Februrari. Hoppas dom löst något av mina problem! Kanske CEC äntligen fungerar?

Changelog här: https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/shield-tv/9/39482...

Fjärrkontrollen kan nu också användas över infraröd kommunikation (IR) för att styra TV-apparater, förstärkare och soundbar-enheter.

Detta är ju dock inget nytt?

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Min gamla Shield TV stannade på 2% och sen hände inte någonting.. Någon annan som har problem med uppdateringen?

Min blev svart efter en stund, väntade en kvart eller så innan jag "tryckte" på power på själva enheten varpå den startade och allt var lyckat.

"... möjligheten att alltid bilduppdateringen som enheten skickar ut till bildskärmen med uppdateringstakten för videoinnehållet som spelas."

Vad jag hittat så måste matchningen aktiveras manuellt varje gång man startar en video, det funkar på Netflix dock inte tex SVT Play eller HBO Nordic, så alltid är något felaktigt. Plex, Kodi och Dplay har redan inbyggd fps/hz-matchning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Min blev svart efter en stund, väntade en kvart eller så innan jag "tryckte" på power på själva enheten varpå den startade och allt var lyckat.

"... möjligheten att alltid bilduppdateringen som enheten skickar ut till bildskärmen med uppdateringstakten för videoinnehållet som spelas."

Vad jag hittat så måste matchningen aktiveras manuellt varje gång man startar en video, det funkar på Netflix dock inte tex SVT Play eller HBO Nordic, så alltid är något felaktigt. Plex, Kodi och Dplay har redan inbyggd fps/hz-matchning.

Har för mig att både svt play och hbo nordic kör 25/50p rakt igenom, allt på dom plattformarna konverteras så frekvenserna ska inte behövas ändras i dom apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Min blev svart efter en stund, väntade en kvart eller så innan jag "tryckte" på power på själva enheten varpå den startade och allt var lyckat.

"... möjligheten att alltid bilduppdateringen som enheten skickar ut till bildskärmen med uppdateringstakten för videoinnehållet som spelas."

Vad jag hittat så måste matchningen aktiveras manuellt varje gång man startar en video, det funkar på Netflix dock inte tex SVT Play eller HBO Nordic, så alltid är något felaktigt. Plex, Kodi och Dplay har redan inbyggd fps/hz-matchning.

Hur kör man igång matchningen under tiden man spelar om man inte har den nya fjärrkontrollen?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Min blev svart efter en stund, väntade en kvart eller så innan jag "tryckte" på power på själva enheten varpå den startade och allt var lyckat.

"... möjligheten att alltid bilduppdateringen som enheten skickar ut till bildskärmen med uppdateringstakten för videoinnehållet som spelas."

Vad jag hittat så måste matchningen aktiveras manuellt varje gång man startar en video, det funkar på Netflix dock inte tex SVT Play eller HBO Nordic, så alltid är något felaktigt. Plex, Kodi och Dplay har redan inbyggd fps/hz-matchning.

Det finns en tredjeparts app för att ändra HZ korrekt. Den fungerar likadant som Nvidias men den är automatisk!

Permalänk
Medlem

Shield TV uppskalar 360p eller 1440p till 4k med ett neuralt nätverk under 41ms (24FPS) ? 33ms (30FPS)? 16ms (60FPS)?

DLSS 2.0 uppskalar 1440p till 4k på 1,5ms med ett 2080ti. 2080ti har jämfört med X1+: ~21x FP32, ~21x FP16 , ~84x FP16 tensor flops, ~168x INT8 ops, ~336x INT4 ops. De senare 3 är ett resultat av tensorkärnorna.

Varför insisterar NVIDIA att de GPU:er med FP16 (1600-serien och t.ex volta) inte ska få använda sig av maskininlärd uppskalning, när X1+ har 2xFP16 på en äldre arkitektur och att det funkar alldeles utmärkt enligt dem själva?

Sedan är det ju förstås inte samma algoritm som appliceras i spel som här (kanske är det här en version av DLSS 1.0), och att shield har mer tid att behandla framen, men om vi hade applicerat förbättringarna i Turing så skulle det ta bråkdelar av en millisekund = en fjärt i rymden jämfört med hur mycket du får ut från att reducera upplösningen i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Varför insisterar NVIDIA att de GPU:er med FP16 (1600-serien och t.ex volta) inte ska få använda sig av maskininlärd uppskalning, när X1+ har 2xFP16 på en äldre arkitektur och att det funkar alldeles utmärkt enligt dem själva?

För att "köp Turing". Det behöver nog inte vara så mycket svårare än så, tyvärr.

Jag är lite småsugen på en Shield Pro, har hört att det typ ska vara det bästa som finns att köra Plex på. Får se om inbyggda klienten i kommande TV:n duger.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

För att "köp Turing". Det behöver nog inte vara så mycket svårare än så, tyvärr.

Jag är lite småsugen på en Shield Pro, har hört att det typ ska vara det bästa som finns att köra Plex på. Får se om inbyggda klienten i kommande TV:n duger.

Jag provade en "vanlig" fast nya Shield i somras på sommarstugan för att köra Plex mot servern hemma. Funkade riktigt kasst! Allt annat än Plex funkade bra! Och att streama Plex till laptop/mobil/surfplatta var inga problem! Så för mig blev det tyvärr ett återköp...

Permalänk
Hjälpsam

Bra uppskalning är onekligen trevligt, själv skulle jag vilja ha uppskalning av mina gamla DVDr till 1080p, det skulle passa mina behov.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av sKRUVARN:

Har för mig att både svt play och hbo nordic kör 25/50p rakt igenom, allt på dom plattformarna konverteras så frekvenserna ska inte behövas ändras i dom apparna.

Fast om standard är 60hz blir det ju en osynk om än liten? Dplay automatchar till 50hz

Skrivet av nevada:

Hur kör man igång matchningen under tiden man spelar om man inte har den nya fjärrkontrollen?

Anslöt min gen1-fjärrkontroll men hittade tyvärr inget sätt, nya fjärrkontrollen kommer med andra fördelar också så kan varmt rekommendera den.

Skrivet av Baxtex:

Det finns en tredjeparts app för att ändra HZ korrekt. Den fungerar likadant som Nvidias men den är automatisk!

Testat denna, helt ok men eftersom den kickar igång när apparna startas blir menyer etc väldigt tråkiga i 24/25p, kändes alltid lite fulhack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Fast om standard är 60hz blir det ju en osynk om än liten? Dplay automatchar till 50hz

Ah dom körs i 60Hz? Jag tänkte att appstart växlade om frekvensen till 50Hz och att funktionen i fråga var för att växla beroende av material sedan i appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

För att "köp Turing". Det behöver nog inte vara så mycket svårare än så, tyvärr.

Jag är lite småsugen på en Shield Pro, har hört att det typ ska vara det bästa som finns att köra Plex på. Får se om inbyggda klienten i kommande TV:n duger.

Jag har en Shield Pro som jag skaffade då min Android TV hade problem med riktigt stora videofiler med 4k och TrueHD-ljud i Plex. Nu fungerar det suveränt och det är betydligt rappare att navigera i gränssnittet. För mig är också den nya fjärrkontrollen en av de stora fördelarna med Shielden. Ingen kass touch-funktion utan bara riktiga knappar, skönt format, bra ratio av vikt och storlek, och den klarar både BT och IR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronärtskocka:

Anslöt min gen1-fjärrkontroll men hittade tyvärr inget sätt, nya fjärrkontrollen kommer med andra fördelar också så kan varmt rekommendera den.

Går det att få tag på den billigare än från nvidia?

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta helt dum i skallen men om man redan har en 4k TV så skalar den väl upp allt man ser på till 4k redan?

Låter mer som frågan då vem som gör de bäst tv eller shielden. Uppskalningen dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xauro:

Med risk för att låta helt dum i skallen men om man redan har en 4k TV så skalar den väl upp allt man ser på till 4k redan?

Låter mer som frågan då vem som gör de bäst tv eller shielden. Uppskalningen dvs.

Japp.

Personligen är jag av åsikten att skit in = skit ut, så uppskalning är bara att sminka en gris. Sen kan man sminka på lite olika sätt bara.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xauro:

Med risk för att låta helt dum i skallen men om man redan har en 4k TV så skalar den väl upp allt man ser på till 4k redan?

Låter mer som frågan då vem som gör de bäst tv eller shielden. Uppskalningen dvs.

Precis, och Tegra-hårdvaran i Shield är mer kraftfull än den inbyggda i en TV idag.. Kanske ev att Samsungs nya 8K-modeller med deras AI-upscale kan tävla mot Nvidia i den aspekten.

Har själv Samsungs toppmodell Q9FN och det är stor skillnad på uppskalningen (till Shieldens fördel) och då allt material inte existerar i 4K (eller högre) är uppskalning något vi alltid kommer få leva med. DLSS och liknande funktioner kommer bli mer och mer vanligt även för gaming för att tillgodose grafikkort som inte är i toppsegmentet men ändå kunna leverera bildkvalitet och grafik i jämförbar nivå.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt