Elon Musk: "Det neurologiska gränssnittet Neuralink avtäcks i augusti"

Permalänk
Melding Plague

Elon Musk: "Det neurologiska gränssnittet Neuralink avtäcks i augusti"

Enligt teknikmogulen ska Neuralink vara ett revolutionerande gränssnitt mellan datorer och den mänskliga hjärnan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Häftigt

Permalänk
Medlem

And so it begins.

Permalänk
Medlem

Finns det skrivskydd?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Det känns väl som ett logiskt slutsteg om man blickar framåt, men ännu är det sjukt mycket inte är begränsat av bandbredden mellan hjärna och dator, så vi kan nog vänta ett tag till

Permalänk
Medlem

Hoppas arbetet ger resultat, jag skulle själv vara tacksam om tekniken kunde hjälpa mig vid sådana eventuella skador.

Permalänk
Medlem

För folk som är förlamade så kanske det här kan bli en räddning så småningom, och jag kan tänka mig att man kan styra proteser med det, men rent spontant känns det inte som nått jag vill ha förutom i yttersta nödfall.

Lär ju bli en hel del problem med tekniken dom första åren eller decennier innan tekniken förfinats men finns ju helt klart en hel del medicinska fördelar med tekniken.

Permalänk

Ja, facebook är nog intresserade av ett uppköp där.

Permalänk
Medlem

Proteser som en tappad hand borde man kunna koppla ihop med nerverna i armen istället för direkt in i hjärnan (har för mig man testat sådant redan). Hörsel kanske går att ansluta till en hörselnerv och synen till synnerv. Känns som att det borde finnas "anslutningsmöjligheter" till det mesta utanför själva hjärnan. Beror förstås på var skadan sitter.

Får delade känslor. Visst bra om man kan hjälpa handikappade. Men finns det inga risker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Finns det skrivskydd?

Ja, men Elon är superadmin.

sudo rm -rf /*

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Proteser som en tappad hand borde man kunna koppla ihop med nerverna i armen istället för direkt in i hjärnan (har för mig man testat sådant redan). Hörsel kanske går att ansluta till en hörselnerv och synen till synnerv. Känns som att det borde finnas "anslutningsmöjligheter" till det mesta utanför själva hjärnan. Beror förstås på var skadan sitter.

Får delade känslor. Visst bra om man kan hjälpa handikappade. Men finns det inga risker?

Det finns redan fungerade enheter på det. Svenskt företag tom som kommit väldigt långt där man förankrat en protes in i skelettet och sedan kopplat på anslutningar till nervtrådar. Som jag förstår det så är ett av problemen då är att man måste "lära om" nerverna vilka signaler som ska skickas för att kunna styra protesen. Men för att kunna göra detta så måste nerverna vara i väldigt bra skick och jag antar att det måste ske ganska snart efter amputation innan nerverna börjat förtvina för mycket.

Finns en TED talk om detta: https://www.chalmers.se/sv/forskning/chalmers-ted/Sidor/TEDxG...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Proteser som en tappad hand borde man kunna koppla ihop med nerverna i armen istället för direkt in i hjärnan (har för mig man testat sådant redan). Hörsel kanske går att ansluta till en hörselnerv och synen till synnerv. Känns som att det borde finnas "anslutningsmöjligheter" till det mesta utanför själva hjärnan. Beror förstås på var skadan sitter.

Får delade känslor. Visst bra om man kan hjälpa handikappade. Men finns det inga risker?

Tänk alla som drabbas av dövhet eller blindhet på grund av stroke, där kan jag tänka mig att detta skulle kunna hjälpa.

Permalänk
Medlem

Hoppas att denna tekniken går framåt. Vore guld om de kunde "stänga av" tinnitusen man har i skallen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

eller få hjärnaktivitet övervakad i digitalt format.

Underbart, äntligen kan jag övervaka mina anställda och sparka dem som inte tänker på jobbet varje sekund!

Permalänk
Medlem

Kan man ladda ner nya skills och levla a la Matrix?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Oerhört potentiell teknik på ett fantastiskt spännande område!
-Dock VÄLDIGT viktigt att den inte kommer i orätta händer, används i "felaktiga" syften, då konsekvenserna av det kan bli enormt ödesdigra.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Hoppas att denna tekniken går framåt. Vore guld om de kunde "stänga av" tinnitusen man har i skallen.

Lär nog inte vara enkelt (ens med dessa mått mätt) då tinnitus oftast beror på skador i någon av örats delar. Om man då inte kapar av signalerna från örat och kopplar om till en mikrofon. Men det känns som en stor, dyr och riskabel operation, även om tinnitus kan vara riktigt jobbigt.

En sak jag inte riktigt har fått rätsida på är om man alls har lyckats skapa tvåvägskommunikation, eller går allt nu från hjärna till maskin? Det verkligt häftiga (och skrämmande) vore om man kunde få till kommunikation från maskin till hjärna, så att man t.ex. kunde använda en PC för beräkningar utan att informationen skulle presenteras t.ex. visuellt på en skärm. Att bara kunna räkna upp siffror i pi som att man läste upp den från ett papper...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Neuromancer!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Proffsmoddare

I know Kung-fu.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Medlem

Vill kunna ladda upp medvetandet någonstans så man kan "leva" för alltid

Visa signatur

ASUS ROG Strix B450-F Gaming | AMD Ryzen 7 3700X
ASUS GeForce RTX 2070 SUPER ROG Strix AD
32GB DDR4 Corsair Vengeance 3200mhz
LG 27'' UltraGear 27GL850 QHD Nano IPS 144 Hz
AOC 27" 27G2U IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Ballt men luktar hype så det smäller om det, återstår att se hur det går

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Det är två år kvar tills Nervegear ska lanseras och Sword Art Onlines stängda beta ska börja. Bara att gasa.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Oerhört potentiell teknik på ett fantastiskt spännande område!
-Dock VÄLDIGT viktigt att den inte kommer i orätta händer, används i "felaktiga" syften, då konsekvenserna av det kan bli enormt ödesdigra.

Jag hoppas på en premiumsubscription där man kan deleta andras posts och tankar!!

Permalänk
Medlem

Format C:....

Skrämmande och riktigt häftigt på en gång, tror det kallades Neuro-interface i pappers & penna-RPG som man körde på 80-talet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Transcendence vibes.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikazu:

Vill kunna ladda upp medvetandet någonstans så man kan "leva" för alltid

Fast då skulle man väl få samma problem som med teleportering, man skapar bara en kopia, ditt eget medvetande flyttas inte (eller i teleportering, raderas). För andra är det ingen skillnad, men du finns inte mer...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Undrar om det blir en gratisversion med?
Du får se, känna eller höra (beroende på handikapp) i 20 min, sen måste du se en 30 sekunder lång reklam om ett spel innan du kan fortsätta.

Visa signatur

🖥️ - R7 3800X ◾ 5700XT ◾ B450M ◾ 32GB 3800MHz 16-19-12-36 @1,4V
🖥️ - Synology DiskStation DS1817+ 28TB
⌨️ - Corsair Gaming K95 Cherry MX Red / 🖱️ - Logitech G903 Lightspeed

Permalänk
Medlem

Nyhetsflödet år 2053

"Neuralink hackat"
"Forskare inom Människorättsrörelsen ABCD avslöjar idag ett massivt dataintrång i den medicinska plattformen Neuralink.

Neuralink är en plattform som används av hundratals miljoner användare runt om i världen för att bota medfödd psykisk problematik, men på senare år även ångest, depression, tics, stress, tinnitus och beroenden av olika slag. Systemet har även börjat användas i avancerade spel.

IT-säkerhetsanalytiker i exil, tidigare medborgare i <MÄKTIG STAT> har nu kunnat avslöja en säkerhetsbrist i ett säkerhetschip i systemet. Chippet, som kallas NME (Neuralink Management Engine), är ett krypterat system för att göra det möjligt att via trådlösa nätverk pusha ut kommandon, och styra olika parametrar i systemets interna API. Skadlig kod har hittats som reglerar glädjehormonet Serotonin. Det har visat sig att människor som deltagit i protestaktioner, haft avvikande åsikter eller varit bekanta med personer i dessa kretsar har fått sina serotoninnivåer nedreglerade med 40-65%. Trojanen ser ut att ha minskat nivåerna successivt under lång tid - ibland flera år. Systemet har samtidigt rapporterat falskt höga serotoninnivåer i användarnas appar och trådlösa journalsystem. Nedreglerade serotonin-nivåerna har en direkt koppling till depression, minskad energi, hopplöshet, självmordstankar och håglöshet.

Bolaget bakom plattformen meddelar att det hela är ytterst beklagligt men att antalet drabbade sannolikt är mycket lågt då inga felanmälningar rapporterats. En patch kommer i nya versioner av hårdvaran.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikazu:

Vill kunna ladda upp medvetandet någonstans så man kan "leva" för alltid

Det kommer vara möjlig inom 50 år skulle jag tro, men tyvärr rör det ju sig om en kopia och det medvetandet kommer utvecklas oberoende av dig på grund av andra intryck och bekantskaper, lite som en tvilling som pluggar i en annan stad från sitt syskon. De är inte så lika redan efter relativt liten tid i sär, dessutom kommer inte ’du’ åka in i datorn, utan medvetandet du har är ju kvar i din döendes kropp, det i datorn är helt separat...

Jag tror mer på RED filmen att folk ligger hemma och skickar ut robotar i den farliga världen relativt snart. Det är väl det Facebook håller på med gissar jag