Höstens Oculus-evenemang byter namn till Facebook Connect

Permalänk
Melding Plague

Höstens Oculus-evenemang byter namn till Facebook Connect

Facebook döper nu om höstens stora VR/AR-evenemang såväl som företagets forskningsavdelning, där Oculus-namnet stryker på foten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RIP Oculus.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Musikälskare

Trisst men väntat, har själv inte VR men suget efter en Oculus har sjunkit mycket på senaste

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Jag har en affärsidé som jag tänkte bolla med er!
Tänkte köpa upp ett bageri, ett av de bättre här i stan faktiskt. Sedan tänkte jag slopa matbröd, fikabröd och sådant lite onödigt, och istället rikta in mig på vad jag tror folk vill ha - gröt, en jävla massa gröt! Och i samband med det tar vi även och byter namn också va? Gröteriet?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

VR har ju inte nått den framgång inom spel som många hoppades. Nu verkar Facebook ta det till ett nytt område och kommer säkert snart att introducera VR Facebook och VR Messenger. Och kanske något Skype/Teams-liknande för VR?

För något måste de göra med sin investering. Bättre att de pumpar in pengar o för utvecklingen framåt än att låta allt självdö som många verkar tycka är bättre? För det är dags att inse att VR (Oculus) inte var starkt nog att stå på egna ben än.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Jag har en affärsidé som jag tänkte bolla med er!
Tänkte köpa upp ett bageri, ett av de bättre här i stan faktiskt. Sedan tänkte jag slopa matbröd, fikabröd och sådant lite onödigt, och istället rikta in mig på vad jag tror folk vill ha - gröt, en jävla massa gröt! Och i samband med det tar vi även och byter namn också va? Gröteriet?

Och så får bara de som blir medlemmar i lokala syjuntan handla

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Och så får bara de som blir medlemmar i lokala syjuntan handla

Inte att förglömma, bra där!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Själva namnet i sig skiter jag i egentligen...
Men att kräva login på socialt nätverk för att kunna använda en VR-hjälm går bara helt bort!
Det vore som att kräva Instagramkonto för att använda min nya monitor eller liknande.
(och nej jag har inget Facebook-konto)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Själva namnet i sig skiter jag i egentligen...
Men att kräva login på socialt nätverk för att kunna använda en VR-hjälm går bara helt bort!
Det vore som att kräva Instagramkonto för att använda min nya monitor eller liknande.
(och nej jag har inget Facebook-konto)

Dröjer väl inte förrän Microsoft faktiskt kravställer på riktigt att man måste ha ett MS-konto för att kunna använda Windows...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

VR har ju inte nått den framgång inom spel som många hoppades. Nu verkar Facebook ta det till ett nytt område och kommer säkert snart att introducera VR Facebook och VR Messenger. Och kanske något Skype/Teams-liknande för VR?

För något måste de göra med sin investering. Bättre att de pumpar in pengar o för utvecklingen framåt än att låta allt självdö som många verkar tycka är bättre? För det är dags att inse att VR (Oculus) inte var starkt nog att stå på egna ben än.

På vissa områden, tex som simracing är det väldigt framgångsrikt däremot.
Många av oss kommer aldrig gå tillbaka att köra på en skärm efter att man börjat kör med VR.
Så VR klarar sig nog, om man accepterar de nischade marknaderna och fokuserar där istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

VR har ju inte nått den framgång inom spel som många hoppades. Nu verkar Facebook ta det till ett nytt område och kommer säkert snart att introducera VR Facebook och VR Messenger. Och kanske något Skype/Teams-liknande för VR?

För något måste de göra med sin investering. Bättre att de pumpar in pengar o för utvecklingen framåt än att låta allt självdö som många verkar tycka är bättre? För det är dags att inse att VR (Oculus) inte var starkt nog att stå på egna ben än.

VR växer exponentiellt och har till exempel dubbelt så många användare på Steam (närmar sig 3 miljoner aktiva) som Linuxanvändare. Det är ungefär lika vanligt som 4K-skärmar. Facebook räknar med att det krävs ungefär 10 miljoner användare för att VR ska bli helt liveget och lönsamt för en bred grupp utvecklare, till skillnad från nu när mer påkostade spel subventioneras.

Det är på god väg mot det målet och har aldrig varit större än vad det är nu:

Vad den subjektiva upplevelsen av medial uppmärksamhet är, är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Dröjer väl inte förrän Microsoft faktiskt kravställer på riktigt att man måste ha ett MS-konto för att kunna använda Windows...

This alltså..... jag skulle hjälpa min morfar igång med en ny laptop men kunde för bövelen inte hitta ett sätt att komma vidare i installationen av Windows utan att logga in med ett MS-konto, så jag fick ge med mig. Kan tillägga att detta var en OEM-licens så kanske har med det att göra, för när jag formaterat om min stationära har det inte varit ett problem, även om man ser att MS gärna vill att man ska logga in med kontot.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Dröjer väl inte förrän Microsoft faktiskt kravställer på riktigt att man måste ha ett MS-konto för att kunna använda Windows...

Att de inte redan gjort det förvånar mig faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

This alltså..... jag skulle hjälpa min morfar igång med en ny laptop men kunde för bövelen inte hitta ett sätt att komma vidare i installationen av Windows utan att logga in med ett MS-konto, så jag fick ge med mig. Kan tillägga att detta var en OEM-licens så kanske har med det att göra, för när jag formaterat om min stationära har det inte varit ett problem, även om man ser att MS gärna vill att man ska logga in med kontot.

Man får bara upp valet att skippa microsoft-konto om man inte är ansluten till nätverket under installationen/skapandet av konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

This alltså..... jag skulle hjälpa min morfar igång med en ny laptop men kunde för bövelen inte hitta ett sätt att komma vidare i installationen av Windows utan att logga in med ett MS-konto, så jag fick ge med mig. Kan tillägga att detta var en OEM-licens så kanske har med det att göra, för när jag formaterat om min stationära har det inte varit ett problem, även om man ser att MS gärna vill att man ska logga in med kontot.

Det krävs ~ 4st extra klick på det finstilta för att komma åt användningen av offline-konton

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

This alltså..... jag skulle hjälpa min morfar igång med en ny laptop men kunde för bövelen inte hitta ett sätt att komma vidare i installationen av Windows utan att logga in med ett MS-konto, så jag fick ge med mig. Kan tillägga att detta var en OEM-licens så kanske har med det att göra, för när jag formaterat om min stationära har det inte varit ett problem, även om man ser att MS gärna vill att man ska logga in med kontot.

Om datorn hade tillgång till internet så går det inte att komma förbi tyvärr. Så det gäller att rycka ur WiFi-donglar och nätverksmaskar.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Artikeln skriver att Palmer är den som lovade att man ej skulle behöva fb konto, och det är så jag minns det också.
Men för en vecka sen så hamnade jag i en hetsig debatt om att det "faktiskt var företaget/koncernen (Facebook) som lovade att det aldrig skulle hända"..
Där min ståndpunkt helt enkelt var att jag är inte förvånad eftersom Palmer inte längre är med i företaget, så de behöver ju inte stå fast vid hans önskemål.
Bara en såndär kul anekdot.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Man får bara upp valet att skippa microsoft-konto om man inte är ansluten till nätverket under installationen/skapandet av konto.

Skrivet av YamahaDGX630:

Om datorn hade tillgång till internet så går det inte att komma förbi tyvärr. Så det gäller att rycka ur WiFi-donglar och nätverksmaskar.

Ah där ser man, tror dock att jag gjorde det med LAN-kabeln ansluten på en stationär jag nyinstallerade för några veckor sedan. Men kan minnas fel också.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Det krävs ~ 4st extra klick på det finstilta för att komma åt användningen av offline-konton

Det var det jag försökte hitta åt, satt ett bra tag och letade men kom ingen vart 😕

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoL_:

Ah där ser man, tror dock att jag gjorde det med LAN-kabeln ansluten på en stationär jag nyinstallerade för några veckor sedan. Men kan minnas fel också.

Kan bero på vilken version av Win10 som kom med installationsmediumet också. Och kan säkert finnas olikheter mellan OEM och !OEM-installationer.

Permalänk
Medlem

Jag håller med John Carmack om att (i princip) allt man kan göra på en skärm idag, kommer man kunna göra bättre i VR i framtiden. Det finns kända hinder: komfort, upplösning, storlek, ögonspårning, fokusdjup etc. men alla dessa problem är definierade och det finns en väg för att uppnå visionen.

Tror inte att Facebook enbart är ute efter att spåra skiten ur alla Oculusanvändare, även om det mycket väl kan bli så, utan att Zuck är på samma linje som Carmack. Därför investerar dom i något som för många kan ersätta både PC och smartphones (med AR) i #framtiden. Förstår om inte alla skriver under på visionen, men det är nog delvis på grund av dissonansen mellan vad som finns idag och vilken banbrytande teknologi dom jobbar med bakom kulisserna. Finns ingen som pumpar in så mycket pengar i VR som Facebook gör och en del av sakerna dom visat prototyper på känns rätt sci-fi.

Permalänk
Medlem

Var orolig för ett tag att Oculus namnet skulle suddas ut.
Skulle verkligen inte vilja att nästa headset hette tex Facebook Quest.
Jag har inget emot Facebook, kopplade ihop mitt Oculus konto med ett Facebook konto i januari för att kunna adda vänner i Oculus Quest så ang den biten är det ingen fara för min del.
Sen hade nog VR inte varit där det är idag utan Facebook.
Oculus hade fortsatt tampas mot HTC och Valve och kanske room gått under och priserna hade legat på Valve index nivåer mer än vad det gör idag skulle jag gissa.
Det finns inget idag som kan konkurrera med Oculus Quest.
Jag hoppas det dyker upp dock, alltid bra med konkurrens

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Finns inget som oculus har att erbjuda i dagsläget som är intressant. Halvdana headsets.
Tur det.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte Facebook och tycker det är ett onödigt drag att man måste ha Facebook-konto för Oculus nu. MEN, är det inte bara att skapa Facebook-kontot "GulaGurkan36252788" med en random skräp-epostadress och sedan aldrig någonsin logga in på skiten utöver i din Oculus?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

🤮🤮🤮🤮🤮🤮🤮

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Jag gillar inte Facebook och tycker det är ett onödigt drag att man måste ha Facebook-konto för Oculus nu. MEN, är det inte bara att skapa Facebook-kontot "GulaGurkan36252788" med en random skräp-epostadress och sedan aldrig någonsin logga in på skiten utöver i din Oculus?

/hulle.

Motargumentet är att Facebook rensar bort skräpkonton, oklart om dom skulle göra det för en betalande VR-användare dock. Sen befarar vissa att en ban skulle påverka ens spelbibliotek, vilket väl inte nödvändigtvis stämmer då en FB-ban inte ger en Instagram-ban till exempel, men det är väl ändå en berättigad oro.

Permalänk
Medlem

@Halldin: Gör de? Jag har haft ett par uppenbara skräpkonton sedan åtminstone 7-8 år tillbaka.

Men är man orolig kan man väl skriva "Anders Andersson", inte tusan sitter någon jänkare och tänker "hmmm, ja det låter ju alldeles för generiskt".

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

@Halldin: Gör de? Jag har haft ett par uppenbara skräpkonton sedan åtminstone 7-8 år tillbaka.

Men är man orolig kan man väl skriva "Anders Andersson", inte tusan sitter någon jänkare och tänker "hmmm, ja det låter ju alldeles för generiskt".

Första träffen: https://www.cnbc.com/2019/11/13/facebook-removed-3point2-bill...

Permalänk
Medlem

@Halldin: Där ser man!

Jag vidhåller dock vid att de knappast kan veta om ett random svenskt namn är ett fake-konto eller inte.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Man får bara upp valet att skippa microsoft-konto om man inte är ansluten till nätverket under installationen/skapandet av konto.

Körde på den metoden också innan.

Dock med 2004 så märkte jag att skriver man bara in ett namn tex "admin" som namn och sedan lösenord så säger den att nåt gick fel och ber om användarnamn igen.

Skriver man då in samma igen "admin" i mitt fall så får man fylla i lösenord två gånger sedan får man ett offline konto.

Men inte direkt så att det står nånstans att skriver du ett namn utan @at_random_email_address att man kan skapa ett offlinekonto genom att försöka igen.

Testat det flera gånger med build 2004 och fungerar varje gång.