Huaweis 5G-utrustning får godkänt i GSMA:s säkerhetsutvärdering

Permalänk
Melding Plague

Huaweis 5G-utrustning får godkänt i GSMA:s säkerhetsutvärdering

Den internationella nätverksorganisationen GSMA konstaterar att Huaweis 5G-utrustning klarar kraven för säker kommunikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den internationella nätverksorganisationen GSMA konstaterar att Huaweis 5G-utrustning klarar kraven för säker kommunikation.

Läs hela artikeln här

Hehe, pöl för alla som har gapat sig hesa över att Huawei är en sådan enorm säkerhetsrisk, och att alla minsann borde köpa av Ericsson istället. >_>

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Satsa på Ericsson istället!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt dåligt insatt i denna typ av tester. Är det någon som VET vad de faktiskt innebär och gärna lite hur det går till? Sen undrar jag även lite över vad som faktiskt avses med "klarar kraven för säker kommunikation"?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehe, pöl för alla som har gapat sig hesa över att Huawei är en sådan enorm säkerhetsrisk, och att alla minsann borde köpa av Ericsson istället. >_>

/Lifooz

GSMA är väl lika genomkorrumperat som WHO. Kineserna har inflytande överallt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Hehe, pöl för alla som har gapat sig hesa över att Huawei är en sådan enorm säkerhetsrisk, och att alla minsann borde köpa av Ericsson istället. >_>

/Lifooz

Inga problem för Huawei att gömma spion-hård/mjukvara.

§1 och OT om VW utsläppstester borttaget /Mod
Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Satsa på Ericsson istället!

Hehe, både Ericsson och Nokia har mer verksamhet i Kina i FoU än i Nordamerika.

Permalänk
Medlem

Jag blir inte förvånad om det senare visar sig att USA åker dit för olika säkerhetsrisker/hål i deras 5G utbyggnad.
Skönt för Huawei att få det svart på vitt , efter Trumps alla lögner!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Arkin: bara för att vi har olika syn på saker och ting behöver vi inte kalla varandra naiva till höger och vänster, det är väldigt vanligt förekommande i nyheter som har med USA och Kina att göra.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Gött, go Huawei.

Permalänk
Avstängd

Personligen tycker jag att varje lands vetenskapliga kompetens (universitet, relevanta inhemska företag) skall bedöma säkerheten för teknologisk infrastruktur landet har avsikt att implementera.

Vi har ju för sjutton bövlar Chalmers och KTH?! Eller är det bara träslöjd och gymnastik folket får lära sig där?!

Dra nytta av de inhemska experterna i varje land istället för att springa till WHO-liknande organisationer med "hemläxan".

Jag ser nu att GSMA ( https://en.wikipedia.org/wiki/GSMA ) representeras av mobiloperatörföretag vilket gör att jag tolkar det mer jävigt i bedömningen/utvärderingen än om självständiga säkerhetsorganisationer hade genomfört det som inte har stora nävar djupt nere i pengapåsen som dessa mobiloperatörföretag garanterat lär ha i detta fall.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arkin:

Inga problem för Huawei att gömma spion-hård/mjukvara.

Intressant insyn du har i företaget Huawei som ingen annan har, dela med dig av informationen till allmänheten vetja. Du verkar så säker på din sak, menar jag.

Permalänk
Medlem

@loevet: Dessutom är det han tar upp mer som att Mediatek och andra kretstillverkare fuskar i benchmarks och bakar in det i deras Android BSP:s (supportprogramvara/drivrutiner)

Sådant tål inte granskning.

Att kompromissa mobilnät genom att introducera eller inte patcha säkerhetshål är kontraproduktivt hur som helst. Säkerhetstjänsten och militären vinner inget på att man flyttar system som annars skulle vara anslutna till mobilnätet till andra nät, då det bara riskerar att göra de svårare att påverka vid en konflikt. Varför de nu skulle bara arbeta via Huawei och ZTE när de har precis lika god tillgång till Ericsson och Nokia. Spionverksamhet kan lika gärna ske i företag utan koppling till Kina för den delen, det gäller bara att kunna påverka eller placera ut folk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehe, pöl för alla som har gapat sig hesa över att Huawei är en sådan enorm säkerhetsrisk, och att alla minsann borde köpa av Ericsson istället. >_>

/Lifooz

Fast det har väl aldrig handlat om huruvida deras teknik är säker eller inte. Den är säkert bombsäker. Det obehagliga är den kinesiska regimens säkerhetslagar som tvingar alla medborgare och företag att dela med sig av den information som intresserar staten. Visserligen har USA liknande lagar men så som jag ser det är det en milsvid skillnad mellan en diktatur och en stat som står under demokratisk kontroll. Lägg därtill att Kina ogenerat använder teknisk övervakning för t.ex. social credit system, totalövervakning, behandling av uigurer, fängslande av oliktänkande osv så kan man ju räkna ut med lilltån att det är en olämplig aktör att släppa in i kritisk infrastruktur.

Men utrustningen som sådan är säkert hur säker som helst, precis som granskningen visat.

Visa signatur

Kunskapens rot är bitter men dess frukter söta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkin:

Inga problem för Huawei att gömma spion-hård/mjukvara.

Ii Huawei's fall är det ett mindre helvete att gömma ett "spionprogram" eftersom varenda nanobit data som skickas från deras utrustning är synlig oavsett om datan är krypterad eller ej så kan man fortfarande se att data passerar ut från den.

Lite som med VPN.

Så med andra ord, hade det suttit något fanstyg i apparaterna så hade det upptäckts.

Problemet sitter snarare i att Huawei håller på att bli för stora och samtidigt har kopplingar till Kinesiska staten, därför är de under hård granskning, och just den granskningen stödjer jag då ingen skall kunna hålla på med fulspel och komma undan med det.

Men i detta fall så har de kommit fram till att det inte sitter något spionprogram eller att det inte skickas någon data till Kinesiska staten.

/Lifooz

OT om VWs tester borttaget /Mod
Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Alltså sen när har bakdörrar varit så uppenbara att branch organisationers genomgångar hittar dom? Aldrig tror jag bestämt är svaret på det. Det här kommer inte få något land som velar om de ska tillåta Huawei att bygga nät att ändra sin åsikt.

Och det är FAKTA att Kina jobbar hårt på att infiltrera och spionera på västerländska länder. Inte minst oss här i Sverige. Givetvis gäller detta också USA och amerikanska företag. Copyswede är ju direkt sprunget ur påtryckningar därifrån som ett exempel och utvisningarna som skedde efter elfte september där Sverige böjde sig som aldrig förr. För att inte tala om spioneriet på Angela Merkel.

Vi har en inhemsk aktör för 5G i Ericsson, och visst, de är långt ifrån 100% svenskstyrt och ägt. Nokia är en annan nordisk aktör som inte heller är helt perfekt men de är båda bättre för rikets säkerhet än Huawei, så är det bara. För att inte tala om jobben och skatteintäkter, bara det borde vara skäl nog att välja dem över Huawei.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ellac:

Fast det har väl aldrig handlat om huruvida deras teknik är säker eller inte. Den är säkert bombsäker. Det obehagliga är den kinesiska regimens säkerhetslagar som tvingar alla medborgare och företag att dela med sig av den information som intresserar staten. Visserligen har USA liknande lagar men så som jag ser det är det en milsvid skillnad mellan en diktatur och en stat som står under demokratisk kontroll. Lägg därtill att Kina ogenerat använder teknisk övervakning för t.ex. social credit system, totalövervakning, behandling av uigurer, fängslande av oliktänkande osv så kan man ju räkna ut med lilltån att det är en olämplig aktör att släppa in i kritisk infrastruktur.

Men utrustningen som sådan är säkert hur säker som helst, precis som granskningen visat.

Ja att Kinas stat inte är speciellt trevlig förnekar jag inte, men jag tycker att rätt skall vara rätt.

Nu har det visat sig att det USA med många fler gapat över är falskt.

Och hade det suttit någon "dörr" till staten i Huawei's produkter så skulle den ha visat sig under testerna.

För de som oroar sig så kan de väl slänga in en egen programvara i utrustningen antar jag.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag har absolut ingen aning ifall kina äger stora delar av Ericsson eller Nokia men tänker dra av nedanstående ändå.

I diskussionen ang mobilnät och 5G, handlar det endast om spioneri, eller handlar det även om att det är ett kinesiskt bolag (även här kan jag lysa med min okunskap över hurvida stor det av Huawei kinesiska staten äger) som man ger sina tjugilappar?
Även om nu Huawei’s 5G utrustning skulle vara helt reko så kan man ändå tvivla starkt på ifall man vill gynna företag vars ägare sätter människor i koncentrationsläger såsom någon tidigare skrev.

Man kan diskutera mycket och länge hurvida dessa tester som görs kan förvrängas eller ändras via korruption, mutor och/eller hot. Men faktum är att man nog aldrig kommer få reda på ifall det är så eller inte.
Vad man däremot kan veta är att Huawei är ett företag vars (del?)ägare är ett hot mot mänskligheten såsom vi i väst ser den. Jag tycker därför man bör utesluta Huawei ur förhandlingar av den enskilda anledningen oavsett kalibern på dess utrustning.

Pengar styr världen och vill man ändra hur världen styrs så är det en god ide att ge sina pengar till dem som avser styra världen på ett sätt som stämmer överens med det sätt du helst vill att världen skall vara.

Permalänk
Medlem

Låter i kommentarsfältet som att de är skyldiga endast för att de är kineser, ungefär som att fåret är skyldigt endast för att vargen är hungrig. Foliehattnivå i bästa fall, kinesfobi i sämsta.

Idag läser vi att Shenzhen är första staden i världen med heltäckande 5G. Det är ett stort försprång. Sverige halkar efter. Det är rena ulandet i jämförelse. Protektionism för oss ännu längre ner i träsket.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hehe, pöl för alla som har gapat sig hesa över att Huawei är en sådan enorm säkerhetsrisk, och att alla minsann borde köpa av Ericsson istället. >_>

/Lifooz

Att GSMA godkänner deras utrustning säger ingenting om hur säkerheten kommer se ut i framtiden. Allt man kan säga är att Huaweis utrustning är godkänd i de tester som har utförts på utrustningen som GSMA haft tillgång till under testet. Den kinesiska diktaturen kan ha eller kommer få tillgång till kryphål som GSMA inte har upptäckt. Och vare sig det är och förblir säker teknik så är det fortfarande en brutal diktatur det är frågan om, och såna ska störtas, inte stöttas.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

@Ellac: Att ge en felaktig bild av Kinas lagar hjälper inte det argumentet – Kinas lagar gäller också Nokias och Ericssons verksamhet i Kina och både har omfattande FoU där. Finns inget i Kinas lagar som tvingar företagens grenar utanför fastlandet att spionera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Alltså sen när har bakdörrar varit så uppenbara att branch organisationers genomgångar hittar dom? Aldrig tror jag bestämt är svaret på det. Det här kommer inte få något land som velar om de ska tillåta Huawei att bygga nät att ändra sin åsikt.

Och det är FAKTA att Kina jobbar hårt på att infiltrera och spionera på västerländska länder. Inte minst oss här i Sverige. Givetvis gäller detta också USA och amerikanska företag. Copyswede är ju direkt sprunget ur påtryckningar därifrån som ett exempel och utvisningarna som skedde efter elfte september där Sverige böjde sig som aldrig förr. För att inte tala om spioneriet på Angela Merkel.

Vi har en inhemsk aktör för 5G i Ericsson, och visst, de är långt ifrån 100% svenskstyrt och ägt. Nokia är en annan nordisk aktör som inte heller är helt perfekt men de är båda bättre för rikets säkerhet än Huawei, så är det bara. För att inte tala om jobben och skatteintäkter, bara det borde vara skäl nog att välja dem över Huawei.

Svenska jobb är beroende av att Ericsson har goda relationer med bolag och myndigheter i Kina i långt högre grad än den är beroende av att alla operatörer i Sverige väljer Ericsson. Finns ingen poäng att göra med ditt inlägg, och du får inte styra privata bolags upphandlingar som så att du kan styra vart bolagen som ska vara leverantörer ska ha sina huvudkontor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Personligen tycker jag att varje lands vetenskapliga kompetens (universitet, relevanta inhemska företag) skall bedöma säkerheten för teknologisk infrastruktur landet har avsikt att implementera.

Vi har ju för sjutton bövlar Chalmers och KTH?! Eller är det bara träslöjd och gymnastik folket får lära sig där?!

Dra nytta av de inhemska experterna i varje land istället för att springa till WHO-liknande organisationer med "hemläxan".

Jag ser nu att GSMA ( https://en.wikipedia.org/wiki/GSMA ) representeras av mobiloperatörföretag vilket gör att jag tolkar det mer jävigt i bedömningen/utvärderingen än om självständiga säkerhetsorganisationer hade genomfört det som inte har stora nävar djupt nere i pengapåsen som dessa mobiloperatörföretag garanterat lär ha i detta fall.

Visst blir det jävigt så det stänker om det.

Är kapitalist och för fri företagsamhet i grunden, och för global frihandel, men sådant här skall säkras upp av våra myndigheter - inte av företagen själva.

OT om VWs tester borttaget /Vzano, Mod
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av IlyaZ:

Låter i kommentarsfältet som att de är skyldiga endast för att de är kineser, ungefär som att fåret är skyldigt endast för att vargen är hungrig. Foliehattnivå i bästa fall, kinesfobi i sämsta.

Idag läser vi att Shenzhen är första staden i världen med heltäckande 5G. Det är ett stort försprång. Sverige halkar efter. Det är rena ulandet i jämförelse. Protektionism för oss ännu längre ner i träsket.

Jag tror och hoppas att du tolkat de andra kommentatorerna fel och att det snarare handlar om kinesiska staten när kina nämns snarare än dess invånare.

Hur menar du att Sverige halkar efter? Hur och vad är det man vinner ifall man har snabbaste mobila nätverket och är det värt att nå dit oavsett vad som krävs? Jag undarar vad det är det dem gör i Shenzen som är såpass överlägset oss i långsamma Sverige?
Streamar dem Avengersfilmerna i 4k på mobilen medans dem väntar på bussen eller lirar dem PUBG med absolut minimal ping ifrån tågstationen? (Ja, den sista meningen är satir)

Permalänk
Medlem

Jag litar inte det minsta på folk och företag som påstår att Kina är att lita på. Räcker det inte med att media visar hur dom behandlar sitt egna folk? Eller kanske snarare hur media INTE visar det? Precis, det är ett stängt land. Köp av Eriksson istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Jag tror och hoppas att du tolkat de andra kommentatorerna fel och att det snarare handlar om kinesiska staten när kina nämns snarare än dess invånare.

Hur menar du att Sverige halkar efter? Hur och vad är det man vinner ifall man har snabbaste mobila nätverket och är det värt att nå dit oavsett vad som krävs? Jag undarar vad det är det dem gör i Shenzen som är såpass överlägset oss i långsamma Sverige?
Streamar dem Avengersfilmerna i 4k på mobilen medans dem väntar på bussen eller lirar dem PUBG med absolut minimal ping ifrån tågstationen? (Ja, den sista meningen är satir)

Det handlar förstås både om kinesiska staten och invånarna. Kina var ok så länge det var splittrat, svagt och dominerat av västmakterna. Påtvingat opium, ockuperat och härjat. Allt syftar till att balkanisera Kina. Kineserna däremot är naiva som tror på ömsesidigt beroende.

Med 5G-nätverk blir kineserna först i att bygga applikationer och utrustning som kan dra nytta av den nya miljön. Det är en enorm konkurrensfördel. Sen handlar det inte bara om 5G, det sker på alla fronter, vilket inte minst syns i vad man gjort med Shenzhen.

Visa signatur

Propaganda syftar till att göra det politiska opolitiskt.

Permalänk
Medlem

Här har både artikelförfattaren och merparten av läsarna missuppfattat vad Huawei blivit utsatta och misstänkta för.

GSMA har utvärderat deras core och nodnät baserat på om de anses vara säkra för yttre påverkan. Det har aldrig varit skälen till att många länder i västvärlden valt bort dem som leverantör. Det föreligger misstankar om att deras utrustning kan nyttjas för kinesiska myndigheters behov.

Det är inte samma sak. Olämplig metafor: Titanic uppfyllde säkert alla tänkbara brandföreskrifter.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem

follow the money, hur stor muta motar GSMA via diverse skumma bolag under bordet för att säkerhetsklassa huaweis spionbakdörrshårdvara kan man fråga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Här har både artikelförfattaren och merparten av läsarna missuppfattat vad Huawei blivit utsatta och misstänkta för.

GSMA har utvärderat deras core och nodnät baserat på om de anses vara säkra för yttre påverkan. Det har aldrig varit skälen till att många länder i västvärlden valt bort dem som leverantör. Det föreligger misstankar om att deras utrustning kan nyttjas för kinesiska myndigheters behov.

Det är inte samma sak. Olämplig metafor: Titanic uppfyllde säkert alla tänkbara brandföreskrifter.

Är nog du som missat vad det handlar om och hur diskussionen gått. Till en början var det bara fråga om att låsa Huawei ute från 5G Core, medan RAN var okej. Varför de gjorde den indelningen har med hur mobilnät är uppbyggda att göra.

GSMA menar att de klarar säkerhetskraven i alla delar, men att de säger det hindrar inte företagen som har Huawei som leverantör eller myndigheter från att granska lösningarna, och är man misstänksam kan man fortfarande bygga nät med Huawei-hårdvara då säkerheten beror på hur man bygger nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkin:

Inga problem för Huawei att gömma spion-hård/mjukvara.

Ja, Kina har stora problem på många punkter inklusive mänskliga rättigheter men det betyder automatiskt att de missbrukar säkerhetsrisker i Huaweis hårdvara. Ericsson är inte genomgoda bara för att det råkar vara svenskt.

Redigerad pga sidospår /Mod