Ny mjukvara optimerar prestanda i Ryzen-processorer

Permalänk
Melding Plague

Ny mjukvara optimerar prestanda i Ryzen-processorer

Mjukvaran Clocktuner från välkända profilen 1usmus låser upp prestanda och optimerar energieffektivitet i AMD:s Zen 2-processorer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

AMD borde verkligen kontakta skaparen av detta och implementera det i någon framtida release av Ryzen Master (samt betala honom/henne en del pengar såklart)

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

1usmus skapar ytterligare ett underverk för Zen-användarna! Lär kunna spara in en hel del tid som annars krävs för manuell system-tweaking med detta verktyg!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Hans verktyg för ramöverclock hjälpte mig få mina 3200 CL13 till 3466 CL13

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av martak:

AMD borde verkligen kontakta skaparen av detta och implementera det i någon framtida release av Ryzen Master (samt betala honom/henne en del pengar såklart)

Är nog inte så mycket nytt i hans program, skillnaden är att han har automatiserat något som i dagsläget ingen har gjort på något enkelt vis. Här om något är det för moderkorttillverkare som kan implementera för deras "auto överclock" exempelvis.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv

Sparas profilerna i UEFI sen så man kan dra nytta av fördelarna när man bootar in i andra operativsystem? Jag antar att det inte är så?

Permalänk
Medlem

Varje gång jag använt DRAM Calculator har det bara slutat i att jag måste ner på golvet och dra ut batteriet ur moderkortet, så jag skippar nog detta.
7% bättre prestanda i utbyte mot 30 minuter av frustrerande BIOS navigation ? Nej tack

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Kör en laptop med 3700X i, för mig är detta GULD då det inte går att ändra OC/Undervolt på ett bra sätt i bios. Undervolt behövs Kör Zenstates atm med statisk klock, så detta vore en rejäl upgrade då jag slipper ligga på hög klock o volt hela tiden.

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av anon228747:

Sparas profilerna i UEFI sen så man kan dra nytta av fördelarna när man bootar in i andra operativsystem? Jag antar att det inte är så?

Skulle också vilja veta, antar att vi får se när programmet blir tillgängligt. Hoppas på att det är så iaf

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Kör en laptop med 3700X i, för mig är detta GULD då det inte går att ändra OC/Undervolt på ett bra sätt i bios. Undervolt behövs Kör Zenstates atm med statisk klock, så detta vore en rejäl upgrade då jag slipper ligga på hög klock o volt hela tiden.

En laptop med 3700X!?
-Du menar inte 3700U eller?
X-serien trodde jag inte att någon byggt laptop på...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant. Kommer nog avvakta nån månad, men sen blir det nog att prova. Vem vill inte ha en snabbare/svalare dator.

Permalänk
Medlem

@krigelkorren: Nej du läste rätt, 3700X Kolla in Apex 15, en clevo modell, finns under massa olika brands. Du kan tillochmed trycka in en 3950X i den o undervolta så går den rätt fint!

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att denna optimeringen stänger av Single Core Boost.

Det betyder att i du i spel faktiskt kan förlora prestanda om inte spelet utnyttjar väldigt många trådar.

Permalänk
Medlem

Detta funkar inte med 2700x processorn, utan bara 3000-serien om jag förstår det rätt?

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Detta funkar inte med 2700x processorn, utan bara 3000-serien om jag förstår det rätt?

Från artikeln: "Mjukvaran fungerar på alla Zen 2-baserade processorer vilket inkluderar både Ryzen 3000- och Threadripper 3000-serierna."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Från artikeln: "Mjukvaran fungerar på alla Zen 2-baserade processorer vilket inkluderar både Ryzen 3000- och Threadripper 3000-serierna."

Japp såg det, därav frågan. Kanske dumt ställd. Insåg dock snabbt att jag inte fatta något ändå, laddade ner DRAM Calculator men insåg direkt att det inte var något för mig, fatta ingenting av vad jag såg framför mig så kör vidare på stock utförande

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

@krigelkorren: Nej du läste rätt, 3700X Kolla in Apex 15, en clevo modell, finns under massa olika brands. Du kan tillochmed trycka in en 3950X i den o undervolta så går den rätt fint!

Se där!
Hade inte sett någon modell med biffiga Ryzen prollar i tidigare, nu blev man en erfarenhet rikare!
Då fattar jag ditt resonemang!

65W 16core/32threads tur man inte sett den tidigare annars hade man nog varit både luspank och en desktop fattigare i dagsläget...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

7% bättre prestanda i utbyte mot 30 minuter av frustrerande BIOS navigation ? Nej tack

Huh? Låter ju som en superdeal i mina öron.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Se där!
Hade inte sett någon modell med biffiga Ryzen prollar i tidigare, nu blev man en erfarenhet rikare!
Då fattar jag ditt resonemang!

65W 16core/32threads tur man inte sett den tidigare annars hade man nog varit både luspank och en desktop fattigare i dagsläget...

Yes riktigt cool, köpte den vid release då jag väntat på en sånhär. Hade en Asus laptop med ryzen 1600 innan, men den var väldigt varm och högljudd. Denna nya är mycket mer lagom, men den kräver undervolt annars går fläktarna rätt hårt hela tiden. Jag multitaskar, spelar, och kör vms mest så behöver inte 16 cores, därav valde jag lite mer lagom för att få ner fan noise etc. Om du är nyfiken finns en lååång tråd om laptoppen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Yes riktigt cool, köpte den vid release då jag väntat på en sånhär. Hade en Asus laptop med ryzen 1600 innan, men den var väldigt varm och högljudd. Denna nya är mycket mer lagom, men den kräver undervolt annars går fläktarna rätt hårt hela tiden. Jag multitaskar, spelar, och kör vms mest så behöver inte 16 cores, därav valde jag lite mer lagom för att få ner fan noise etc. Om du är nyfiken finns en lååång tråd om laptoppen här.

Tackar! Skall hålla koll på den i framtiden!

För min del hänger det mycket på trådar och multitask för containers, desto mindre på GPU men vill gärna ha en DisplayPort tillgänglig för multi-screen.

Nåt i Ryzen 4000 desktop-serien + en AMD GPU (RDNA/RDNA2) hade funkat bäst för mitt scenario.

Drömmaskinen kanske inte är så långt borta då...

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Sparas profilerna i UEFI sen så man kan dra nytta av fördelarna när man bootar in i andra operativsystem? Jag antar att det inte är så?

Skrivet av Edvin-89:

Skulle också vilja veta, antar att vi får se när programmet blir tillgängligt. Hoppas på att det är så iaf

Jag har fattat det som att man gör några inställningar i BIOS och sen sköts allt automatiskt via programmet (samt Ryzen Master). Mao måste programmet och RM vara igång i de andra OSen också.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Jag skulle vilja använda det nya verktyget, men jag kommer att låta fler människor vara marsvinen först.

Skrivet av inquam:

Hans verktyg för ramöverclock hjälpte mig få mina 3200 CL13 till 3466 CL13

Liknande här. 1usmus DRAM-kalkylatorn för Ryzen hjälpte mig mycket. t.ex. 3600 minnesstabilt vid cl14 istället för cl15 eller cl16. Ännu viktigare är att verktyget visar bättre inställningar för dussintals andra minnestimningar, vilket hade en större effekt på prestandan.

Jag kör också 1usmus anpassad kraftprofil.

Skrivet av JDM:

Värt att nämna är att denna optimeringen stänger av Single Core Boost.

Det betyder att i du i spel faktiskt kan förlora prestanda om inte spelet utnyttjar väldigt många trådar.

Kan du ge mer information för att bekräfta det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Super Älg:

Jag skulle vilja använda det nya verktyget, men jag kommer att låta fler människor vara marsvinen först.

Liknande här. 1usmus DRAM-kalkylatorn för Ryzen hjälpte mig mycket. t.ex. 3600 minnesstabilt vid cl14 istället för cl15 eller cl16. Ännu viktigare är att verktyget visar bättre inställningar för dussintals andra minnestimningar, vilket hade en större effekt på prestandan.

Jag kör också 1usmus anpassad kraftprofil.

Kan du ge mer information för att bekräfta det?

Linus tech tips lade upp en video på det. Han sade också att single thread boost är avstängt. Så beror ju lite på spel till spel men blir ju allt eller inget egentligen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Varje gång jag använt DRAM Calculator har det bara slutat i att jag måste ner på golvet och dra ut batteriet ur moderkortet, så jag skippar nog detta.
7% bättre prestanda i utbyte mot 30 minuter av frustrerande BIOS navigation ? Nej tack

Köp ASUS ROG så har du en resetknapp på baksidan av moderkortet/lådan. Det är extremt viktigt att hålla in resetknappen exakt 1.337 sekunder annars får man ta bort sidoplåten på burken och trycka på en knapp på moderkortet. Är lite stel i ryggen så denna operation att åla sig ned under skrivbordet och brottas med lite kablar och sen få bort sidoplåten, reseta, dit med sidoplåten, trycka på startknappen och slå ned röva i stolen brukar ta 133.7 sekunder för mig vilket blir 1666.3 s snabbare än för dig

Permalänk
Medlem

Finns det med så att det går lätt att ge boost till några få kärnor?
Kan inte Ryzen-processorer alls.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

En laptop med 3700X!?
-Du menar inte 3700U eller?
X-serien trodde jag inte att någon byggt laptop på...

https://clevo-computer.com/en/laptops-configurator/purpose/mu...

https://www.sagernotebook.com/AMD-Ryzen-7-3700X/

Med flera...

Edit: Såg att det var nämt Apex 15, en Clevo...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk

Hette det inte Ryzen Master?

Då jag provade använda DRAM calculator, även med hjälp av en video från Hardware Unboxed som använde samma moderkort, så fick jag det inte att funka fastän jag tyckte att jag var hur noggrann som helst och även provade ligga på jättesäkra sidan.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk

@Överklockad_gasklocka: Såg du till att importera XMP profilen in i Dram Calculator? Det är ett viktigt steg som ofta glöms bort i diverse tutorials.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cw3cn0/psa_use_thaiphoo...

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Mocka:

Jag har fattat det som att man gör några inställningar i BIOS och sen sköts allt automatiskt via programmet (samt Ryzen Master). Mao måste programmet och RM vara igång i de andra OSen också.

Det var ju tråkigt om det är så att man måste ha programmet körandes hela tiden/vid varje uppstart.
Aja man får trösta sig att man kör Linux och inte Windows, så de % "tjänar" man in så istället

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Det var ju tråkigt om det är så att man måste ha programmet körandes hela tiden/vid varje uppstart.
Aja man får trösta sig att man kör Linux och inte Windows, så de % "tjänar" man in så istället

Det är inte så jag förstod det, CTR tror jag körs en gång och mha RM och benchmarks räknar fram optimala konfigurationer för varje CCX (detta är redan gjort av AMD men deras process kanske inte använder undervolting och huruvida kärnor fungerar i olika frekvens/v kombinationer). Denna information läggs sedan in i den power plan du använder och tillsammans med RM borde vara allt du behöver.

Misstänker att en hel del av inspirationen kommer från det jobb han gjorde med ryzen specifika powerplans.