Windows 95 fyller 25 år – ett arv som lever vidare än idag

Permalänk
Melding Plague

Windows 95 fyller 25 år – ett arv som lever vidare än idag

Som ett av Microsofts viktigaste operativsystem introducerade Windows 95 både en ny användarmiljö och flertalet nyckelfunktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Minns när man bytte från Win 3.11 till Win 95 a och tänkte hur tusan ska det gå nu för jag kom inte överens med musen. Har även kört Win 95 b och Win 95 c.

Permalänk
Medlem

Grattis, var det 3.11 eller 95 som började med Solitaire?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem

Windows 9x fick ju GUI delen rätt.
Allt är enkelt och snabbt att komma åt.

Jag kan fortfarande navigera Windows 9x snabbare än 10:an som ska ha olika kontrollpaneler, saker gömda på olika ställen och ändra allt från build till build.

Kör Windows 95 på två av mina 486 maskiner och har en hög med Windows 98 maskiner, vägra ME haha.

Har windows 10 också som spel OS men fan vilken röra guit är än i dag där.

Annars är det Gentoo Linux för primärystemen och Linux Mint för Laptop och labbdator som i sin tur kör VM av Windows 2000 bland annat.

Min Dec Alpha kör nuemra Windows NT 4.0 SP6 och det saknar PnP men förvånad över hur väl man klarar sig utan ändå, inga strul med varken grafik eller ljud driver install där bara man vet hur man gör.

Permalänk
Medlem

Minns när man hade blivit lite mer haj på datorer och bytte ut start/stänga av bilden till mer olämpliga bilder på deras familjedator.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har en oöppnad W95-förpackning på skrivbordet.
Vet vi körde in på dåvarande datorn, kanske 486. Men den pallade inte.
Troligtvis väldigt lite RAM.
8MB känns igen.

Edit: Den borde pallat det nu när jag tänker efter.
Men något gick snett iallafall.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

De till och med firade framför en blå skärm

Permalänk
Sötast
Skrivet av pa1983:

Windows 9x fick ju GUI delen rätt.
Allt är enkelt och snabbt att komma åt.

Jag kan fortfarande navigera Windows 9x snabbare än 10:an som ska ha olika kontrollpaneler, saker gömda på olika ställen och ändra allt från build till build.

Kör Windows 95 på två av mina 486 maskiner och har en hög med Windows 98 maskiner, vägra ME haha.

Har windows 10 också som spel OS men fan vilken röra guit är än i dag där.

Annars är det Gentoo Linux för primärystemen och Linux Mint för Laptop och labbdator som i sin tur kör VM av Windows 2000 bland annat.

Min Dec Alpha kör nuemra Windows NT 4.0 SP6 och det saknar PnP men förvånad över hur väl man klarar sig utan ändå, inga strul med varken grafik eller ljud driver install där bara man vet hur man gör.

Håller med fullständigt på den.
Den enda anledningen till att jag tåler W10 är att man kan högerklicka på startmenyn och faktiskt få en hel del vettiga snabbval direkt (10P för denna!)

Men att MS sedan bryter ut inställningar och placerar dem i undermenyer till undermenyer och att vissa bara finns på antingen modern eller classic shell är fullständigt vansinne.

Förstår inte att det fortfarande är så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

Grattis, var det 3.11 eller 95 som började med Solitaire?

3.0

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Antingen var det en pga att det var en "företagsdator", men kom windows med musikvideorna Buddy holly av weezer, Wonderwall av Oasis och sen nåt mer? var inte det skumt?

EDIT: hah verkat vara på windows 95 skivorna generellt, skum grej. Jag minns inte hur man insåg att det fanns musikvideos på datorn, var dom en del av videomappen?

Permalänk
Medlem

Var och köade utanför globen för att komma in på lanseringen. Minns att det var mulet väder. Så småningom kom jag in och fick se Windows 95 och Office i blå förpackningar. Var 18 då och hade inte pengar att köpa något av dem. Har ett minne att jag fick en vhs kassett med Windows 95 utbildning gratis. Den finns tyvärr inte kvar. Någon kamera hade jag inte heller på den tiden så ingen dokumentation heller. Nån annan av er som var i globen och såg lanseringen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Håller med fullständigt på den.
Den enda anledningen till att jag tåler W10 är att man kan högerklicka på startmenyn och faktiskt få en hel del vettiga snabbval direkt (10P för denna!)

Men att MS sedan bryter ut inställningar och placerar dem i undermenyer till undermenyer och att vissa bara finns på antingen modern eller classic shell är fullständigt vansinne.

Förstår inte att det fortfarande är så.

haha skulle ändra ikoner eller nåt som visas på skrivbordet, hittar det i 10an men fick upp typ "hjälp" i nya edge när jag klickade på länken i panelen för att i websidan få klicka på en länk som öppnar rätt panel, ja inser facepalm där alltså.

Högerclicka på startmenyn är faktiskt bra, behöver ofta komma åt diskhanteraren där.

Permalänk
Medlem

Mitt minne om Windows 95 var när skolorna hade det medan då när Windows XP var modernt.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Installerade Windows 95 på disketter, då jag inte lyckades få igång min helt nya 8x CDROM.

Fick låna Win95 av en släkting på disketter, för att sedan skapa en startdiskett med mscdex.exe med hjälp av en guide i tidningen "PC Hemma" ;).

Var min första riktiga PC, en Pentium 150Mhz och 16MB Ram, och hela 1MB i videominne (S3 Trio tror jag det var).

Windows 95 var underbart, var bara kul att sitta i Windows och pilla, speciellt när man bara kört Amiga ändå fram tills 96-97 nångång...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ioVulture:

Antingen var det en pga att det var en "företagsdator", men kom windows med musikvideorna Buddy holly av weezer, Wonderwall av Oasis och sen nåt mer? var inte det skumt?

EDIT: hah verkat vara på windows 95 skivorna generellt, skum grej. Jag minns inte hur man insåg att det fanns musikvideos på datorn, var dom en del av videomappen?

En snabb googling säger att det var Edie Brickell - Good Times (Goodtime.avi) och Weezer - Buddy Holly (Weezer.avi) samt en filmtrailer för Rob Roy (Robroy.avi).

Något godtyckligt alltihopa.

I marknadsföringen var det väl Rolling Stones - Start Me Up som de använde, det hade ju kunnat finnas något slags logik om den hade följt med, men så var alltså inte fallet. (Säkert för dyrt.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Good Times kommer jag ihåg!

Herregud, tror inte jag hört den sen man hittade den på installationskivan för 25 ish -årsen. 14 åriga jag var helt förbluffad över att kunna spela upp en sån video på datorn i fantastisk upplösning...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Minns svenska lanseringen i Globen, var där med ett par vänner och impades av någon slags lasershow/projicering vill jag minnas...

Permalänk
Medlem

Här är det dags för en bild tycker jag!

När man tänker tillbaka så var det verkligen startskottet för den moderna PC-revolutionen.

Minns att det var så högtidligt så att jag flyttade in min dator till vardagsrummet medan jag installerade Windows 95. Till och med mina föräldrar var lite exalterade över det hela. Hade även kopplat in mitt ljudkort till stereon så att uppstartsljudet spelades i ett par stora hifi-högtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

En snabb googling säger att det var Edie Brickell - Good Times (Goodtime.avi) och Weezer - Buddy Holly (Weezer.avi) samt en filmtrailer för Rob Roy (Robroy.avi).

Något godtyckligt alltihopa.

I marknadsföringen var det väl Rolling Stones - Start Me Up som de använde, det hade ju kunnat finnas något slags logik om den hade följt med, men så var alltså inte fallet. (Säkert för dyrt.)

Det ena av mina tydligaste musikminnen från 1995 är "Edie Brickell - Good Times".

Det andra är den fläskiga MIDI-filen "Canyon.mid".

Permalänk
Medlem

Mitt bästa minne (eller sämsta?) var att jag fick en ny AST dator som levererades med windows 95, skiten fungerade knappt och blåskärmade hela tiden. Jag valde att helt enkelt nedgradera till MS DOS.

Efter 3 veckors meckande så fick jag äntligen mitt high end turlebeach ljudkort att fungera i MS DOS perfa tänkte jag... och slog på TVN, då visade de nått tv-spels program på SVT (minns inte vad det hette) men de visade spelet "Diablo", jag vart helt shockad över hur grymt det verkade och stack in till stan och köpte spelet dagen efter.

När jag kommer hem och ska testköra Diablo så ser jag att det står "Requires windows 95", djupt suckande vart jag tvungen att installera windows 95 på nytt och det första som hände när jag stoppade in diablo cd skivan var att launchern öppnades och diablo skrattet spelade medans datorn blåskärmade, jag glömer det aldrig haha.

Visade sig senare att det stora felet med min windows95 var ju såklart att AST bundlade operativet med massor av dynga, den värsta dyngan var "AST SPOT" det var AST's egna startmeny som låg över allt annat, så även fast du var inne i ett spel kunde du komma åt den med musen och då krashade spelet direkt, hade du otur slutade det med bluescreen.

We've came a long way.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det ena av mina tydligaste musikminnen från 1995 är "Edie Brickell - Good Times".
https://www.youtube.com/watch?v=iqL1BLzn3qc

Det andra är den fläskiga MIDI-filen "Canyon.mid".
https://www.youtube.com/watch?v=VwEnx_NMZ4I

Ja, canyon.mid är ju en klassiker. Vet inte om den var ny i Windows 95 dock?

Blev tvungen att kolla upp det, och det verkar ha funnits en canyon.mid sedan Windows 3.0, dock byttes den ut till en förbättrad(?) version någonstans på vägen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av xdrive:

De till och med firade framför en blå skärm

Nja, det var väl ändå windows 98 där de fick en bluescreen på demonstrationen. Sen e ju frågan om det var fejk eller, men roligt var det oavsett 😁

https://youtu.be/PVNr54H5Qb4

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Inaktiv

Definitivt en klassiker. Körde 3.x innan jag använde Windows 95. Men som 10-åring under en tid där PC inte fanns i dussintals i var Svensks hem så var en Windows-dator något man alltid drömde om. En familjedator såväl sin alldeles egna. Galet när vi nu, 25-år senare konsumerar datorer som aldrig förr. Och de kostar ju inte ens något längre.

Bidrar med denna:

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, canyon.mid är ju en klassiker. Vet inte om den var ny i Windows 95 dock?

Blev tvungen att kolla upp det, och det verkar ha funnits en canyon.mid sedan Windows 3.0, dock byttes den ut till en förbättrad(?) version någonstans på vägen.

Ja precis, jag tror att den förbättrade versionen släpptes med Windows 95.

Många på den tiden satt dock med MIDI-kretsar i stil med Yamaha OPL2 som gav det klassiska soundet med ganska måttlig dynamik, och när ljudkorten till sist började få bättre kretsar så var ju MIDI-eran tyvärr i praktiken över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nja, det var väl ändå windows 98 där de fick en bluescreen på demonstrationen. Sen e ju frågan om det var fejk eller, men roligt var det oavsett 😁

https://youtu.be/PVNr54H5Qb4

Jo jag vet, men windows 95 var inte ovanligt med blåskärm heller, och bakgrunden är blå, kanske väl lång draget skämt

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Mitt bästa minne (eller sämsta?) var att jag fick en ny AST dator som levererades med windows 95, skiten fungerade knappt och blåskärmade hela tiden. Jag valde att helt enkelt nedgradera till MS DOS.

Efter 3 veckors meckande så fick jag äntligen mitt high end turlebeach ljudkort att fungera i MS DOS perfa tänkte jag... och slog på TVN, då visade de nått tv-spels program på SVT (minns inte vad det hette) men de visade spelet "Diablo", jag vart helt shockad över hur grymt det verkade och stack in till stan och köpte spelet dagen efter.

När jag kommer hem och ska testköra Diablo så ser jag att det står "Requires windows 95", djupt suckande vart jag tvungen att installera windows 95 på nytt och det första som hände när jag stoppade in diablo cd skivan var att launchern öppnades och diablo skrattet spelade medans datorn blåskärmade, jag glömer det aldrig haha.

Visade sig senare att det stora felet med min windows95 var ju såklart att AST bundlade operativet med massor av dynga, den värsta dyngan var "AST SPOT" det var AST's egna startmeny som låg över allt annat, så även fast du var inne i ett spel kunde du komma åt den med musen och då krashade spelet direkt, hade du otur slutade det med bluescreen.

We've came a long way.

Hela den här soppan stämmer ganska väl överens med min erfarenheter av AST från den tiden. På pappret gav de ju ofta en bra hårdvara för en vettig prislapp, men dels var de totalt sönderbloatade från fabrik och sen var inte kvalitén den bästa på grejer som AST själva producerade. Sommarjobbade som IT-tekniker på gymnasiet och en hög andel av datorerna som behövde problemlösas på olika sätt var just AST.

Permalänk
Medlem

Jag har mycket fina minnen från 95 samt 3.1 eran <3

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Nja, det var väl ändå windows 98 där de fick en bluescreen på demonstrationen. Sen e ju frågan om det var fejk eller, men roligt var det oavsett 😁

https://youtu.be/PVNr54H5Qb4

"Moving right along" bekräftar nog att det blåskärmade vid ett olämpligt tillfälle.

Man kan i alla fall konstatera att Bill var ödmjuk nog att bjuda på sig själv där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det ena av mina tydligaste musikminnen från 1995 är "Edie Brickell - Good Times".
https://www.youtube.com/watch?v=iqL1BLzn3qc

Det andra är den fläskiga MIDI-filen "Canyon.mid".
https://www.youtube.com/watch?v=VwEnx_NMZ4I

https://www.youtube.com/watch?v=cMSdaPTuV8E#t=0m25s är en annan intressant tolkning av canyon.mid.
En trave "riktiga" midisynthars (Roland MT-32, Roland SC-55mkII, Yamaha MU80, Korg NS5R) tolkning av Canyon.mid ihopmixade.

Förvånansvärt bra resultat, men det säger väl mest att de professionella midisyntharna är relativt konsekventa.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

jag hatade windows 95.. det gick sönder hela tiden då så fick jämnt lämna in den på service vet ej varför.... föräldrarna var inte så glada i det hur ofta det gick sönder av nån anledning... dyrt som fan var det installera om på den tiden, antar pc butiker då var dyra som fan...''

sen med tiden lärde jag mig själv installera om o meka när jag fick nog en dag...