Microsoft stöttar Epic Games i rättstvisten med Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kruxet är naturligtvis att det är svårt (omöjligt?) att få det ena utan att öppna dörren för det andra. Till syvende och sist får man göra en totalbedömning.

Och man måste också inse att Apple också gör en totalbedömning. På något sätt skall det tjänas pengar, och att ta en avgift på all försäljning på plattformen är en rimlig metod. De skulle kunna dra in pengar på samma sätt som Google också, men jag föredrar status quo.

Tycker det är lite sjukt att de försöker ta betalt för andra plattformar (som Xbox-konsoler som endast streamas till en lokal skärm), och att de även aktivt motarbetar konkurrenter (en orsak till att jag inte kan köra Spotify på min Apple-klocka, men Apples egen musiktjänst går fint).

Att de tar betalt för iOS appar har jag inget problem med.

Sedan kan man ju se 30% som lite väl högt ocker, men det är samma sak för Google. De utnyttjar bägge helt klart sitt tillsammans 98%-iga duopol och järngrepp om mobilmarknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tycker det är lite sjukt att de försöker ta betalt för andra plattformar (som Xbox-konsoler som endast streamas till en lokal skärm), och att de även aktivt motarbetar konkurrenter (en orsak till att jag inte kan köra Spotify på min Apple-klocka, men Apples egen musiktjänst går fint).

Att de tar betalt för iOS appar har jag inget problem med.

Sedan kan man ju se 30% som lite väl högt ocker, men det är samma sak för Google. De utnyttjar bägge helt klart sitt tillsammans 98%-iga duopol och järngrepp om mobilmarknaden.

Jag tar hellre 30% än att alla appar och telefoner spårar mig dygnet runt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tar hellre 30% än att alla appar och telefoner spårar mig dygnet runt

Är ju inte fråga, i dessa fallen jag nämner ovan, om att Apple tar ut 30% på appförsäljning (även om man absolut kan tycka att de är lite högt för vad de ger).

Problemet är att deras straffning av konkurrenter innebär att jag som kund till de, och som vanlig konsument drabbas. Jag kan på mina Apple-enheter inte ens köra de appar och tjänster som går fint hos Google och andra mindre konkurrentaggressiva ekosystem.

Visst är det bra att slippa spårning. Är en orsak till att jag gärna betalar mer för iOS produkter från Apple. Absolut!

Men när de hindrar appar som inte är något som helst hot eller innebär något problem av säkerhetsskäl, då har de gått så långt att jag för första gången på fem år ens börjar att överväga andra produkter än Apples.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/