Gamers Nexus har nu gjort en video om hur AIO bör monteras.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus har nu gjort en video om hur AIO bör monteras.

Permalänk
Medlem

Såg den imorse, trodde de var allmänt känt, men bra för de som tvekar.
Intressant att AIO endast är gjorda för ca 5 års drift.

Permalänk
Medlem

@Sions: Jag visste det också redan men med tanke på hur många "fel"monterade man ser så.
Även min senaste från inet har ju slangarna uppåt på kylaren. Tråkigt att bygga själv när man bara vill ha igång datorn fort när man fått hem delarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Intressant att AIO endast är gjorda för ca 5 års drift.

Då hade vi helt olika kunskaper, jag trodde det var allmänt känt att en AIO bara håller i typ 5 år. Däremot visste jag inte hur de skulle monteras. Dock så har jag inte vart på marknaden då jag inte är bekväm med vätska i datorn eller med hur dålig ljudnivå per krona de erbjuder.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Därför man kör med Noctua DH15 så kan man ha den för alltid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Då hade vi helt olika kunskaper, jag trodde det var allmänt känt att en AIO bara håller i typ 5 år. Däremot visste jag inte hur de skulle monteras. Dock så har jag inte vart på marknaden då jag inte är bekväm med vätska i datorn eller med hur dålig ljudnivå per krona de erbjuder.

Jag har bara använt custom loop tidigare.
Men var ju bra att han gjorde videon, nu lärde vi oss alla något

Permalänk
Medlem

Frontmonterad AIO. Har slangarna på toppen. Skulle sannolikt bli jäkligt svårt att ha dem i botten. Inget oljud, riktigt bra kylprestanda. Undrar hur många % luft de kört med för att demoa problemen.

Kan väl pröva snurra den om några år om det känns som det blivit dåligt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sions:

Såg den imorse, trodde de var allmänt känt, men bra för de som tvekar.
Intressant att AIO endast är gjorda för ca 5 års drift.

Livslängden på en dator är ca 5 års drift... Absolut att saker (även AIO-kylare) kan hålla längre, men räkna inte med att någon komponent håller efter ca 5 års drift.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Livslängden på en dator är ca 5 års drift... Absolut att saker (även AIO-kylare) kan hålla längre, men räkna inte med att någon komponent håller efter ca 5 års drift.

En traditionell CPU-kylare håller längre 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

En traditionell CPU-kylare håller längre 😉

Jo och chassit håller också längre... 😂

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Livslängden på en dator är ca 5 års drift... Absolut att saker (även AIO-kylare) kan hålla längre, men räkna inte med att någon komponent håller efter ca 5 års drift.

Det där stämmer väl knappt alls. Tar man hand om burken, och inte behöver nyare grejer, så kan dom hålla mycket längre. Innan jag uppgraderade morsan så hade hon en 10 år gammal laptop, visserligen inte i bästa skick, men den fungerade bra. Samma sak med mormors stationära. Fungerar fortfarande utan problem, om än lite långsam jämfört med dagens grejer. Även mina äldre komponenter fungerar utan problem i min gamla burk. Enda som har skitit sig för mig är hårddiskar, och ett grafikkort jag inte tog hand om (brann upp pga damm).

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det där stämmer väl knappt alls. Tar man hand om burken, och inte behöver nyare grejer, så kan dom hålla mycket längre. Innan jag uppgraderade morsan så hade hon en 10 år gammal laptop, visserligen inte i bästa skick, men den fungerade bra. Samma sak med mormors stationära. Fungerar fortfarande utan problem, om än lite långsam jämfört med dagens grejer. Även mina äldre komponenter fungerar utan problem i min gamla burk. Enda som har skitit sig för mig är hårddiskar, och ett grafikkort jag inte tog hand om (brann upp pga damm).

Kan... cpu/mb/ram/ssd/hdd/psu kan fortfarande fungera efter fem år men jag skulle inte räkna med det. Likväl KAN en AIO-kylare fungera bra efter fem år, men räkna inte med det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Livslängden på en dator är ca 5 års drift... Absolut att saker (även AIO-kylare) kan hålla längre, men räkna inte med att någon komponent håller efter ca 5 års drift.

Haha men sluta desinformera folk. Datorer kan hålla väldigt länge.
Min cpu och mammabräda har rullat sen 2011.
Min dator i vardagsrummet som funkar precis som den ska är en AMD 1090T från 2010.
Har nog en eller två Pentium 2 i källaren som går att starta o köra.

Allt kan rasa precis när som, det stämmer. Men ålder på datordelar funkar inte alls som du tror.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Kan... cpu/mb/ram/ssd/hdd/psu kan fortfarande fungera efter fem år men jag skulle inte räkna med det. Likväl KAN en AIO-kylare fungera bra efter fem år, men räkna inte med det.

Nja, man kan nog räkna med avsevärt längre livslängd än futtiga 5 år på datorns komponenter.

Att datorn sedan inte hänger med prestandamässigt är en helt annan sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det där stämmer väl knappt alls. Tar man hand om burken, och inte behöver nyare grejer, så kan dom hålla mycket längre. Innan jag uppgraderade morsan så hade hon en 10 år gammal laptop, visserligen inte i bästa skick, men den fungerade bra. Samma sak med mormors stationära. Fungerar fortfarande utan problem, om än lite långsam jämfört med dagens grejer. Även mina äldre komponenter fungerar utan problem i min gamla burk. Enda som har skitit sig för mig är hårddiskar, och ett grafikkort jag inte tog hand om (brann upp pga damm).

Levlade du henne eller bytte ut henne helt?

Permalänk
Medlem

Eh, jag kör fortfarande en i5 4690k med 8gb ram, endast uppgraderat till SSD och grafikkort. Däremot har jag bytt en corsair sluten vattenkylning och kör luftkylare.