Hur lyckas man få ner filstorleken men behålla kvalitet på renderad video?

Permalänk
Medlem

Hur lyckas man få ner filstorleken men behålla kvalitet på renderad video?

Jag filmar inte så mycket men det blir ändå lite 1080p mp4 eller AVCHD filmat på semestrarna med min Sony NEX 6. Problemet är att jag aldrig har lyckats koda om det högupplösta källmaterialet till lite mindre stora filer med bevarad sjysst kvalitet, som kan skickas runt till folk och publiceras på egen webbsida.

Jag menar, folk som rippar filmer lyckas ju få jätteskarpa renderingar på 1,5 GB av en hel långfilm från bluraykälla. Men jag har 4-minutersfilmer på 600 GB som direkt får sämre färger och pixeleringar när jag försöker minska filstorleken med bibehållen upplösning.

Är ingen expert på Premiere CS6 men det finns på jobbet, dock blir det bara skräp även fast jag kör 2-pass och H.264. Så fort jag höjer bitraten blir filen för stor men sänker jag den blir det dålig kvalitet.

Hur gör folk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag filmar inte så mycket men det blir ändå lite 1080p mp4 eller AVCHD filmat på semestrarna med min Sony NEX 6. Problemet är att jag aldrig har lyckats koda om det högupplösta källmaterialet till lite mindre stora filer med bevarad sjysst kvalitet, som kan skickas runt till folk och publiceras på egen webbsida.

Jag menar, folk som rippar filmer lyckas ju få jätteskarpa renderingar på 1,5 GB av en hel långfilm från bluraykälla. Men jag har 4-minutersfilmer på 600 GB som direkt får sämre färger och pixeleringar när jag försöker minska filstorleken med bibehållen upplösning.

Är ingen expert på Premiere CS6 men det finns på jobbet, dock blir det bara skräp även fast jag kör 2-pass och H.264. Så fort jag höjer bitraten blir filen för stor men sänker jag den blir det dålig kvalitet.

Hur gör folk?

Ladda ner Handbrake till datorn. Sen att hitta en sweetspot mellan kvalitet och storlek kan ta lite tid.

Finns lite guider för handbrake där ute om du är beredd att leta.

EDIT: Komprimeringen från blueray till 1.5 gig förstör oerhört mycket av källmaterialet. En 1.5 GB blueray är inte jämförelsevis samma kvalitet. Det räcker för en vanlig svensson dock, för det mesta.

Jag skulle säga att min sweetspot för en film ligger över 3 Gig åtminstone. Vill jag behålla filmen länge satsar jag på 6-12 Gig.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Håller med om att testa Handbrake. Och du kan även testa H.265 istället för H.264 om du vill få ner storleken, det tar lite längre tid att koda men kan ofta nästan halvera storleken vid samma bildkvalité som med H.264.

Permalänk
Medlem

@FX9 @perost:
Tack för svaren! Har lattjat med Handbrake nu under dan och tycker väl att man sitter i samma båt som med Premiere. D.v.s. jag väljer preset och kanske tweakar lite bitrate för att se var jag "hamnar". Men det är ändå mycket stora filer för ganska få minuter.

Kanske förväntar jag mig för mycket men undrar ändå: filmar jag i 1080p H.264 30fps bitrate=20000 kbps med mobilen (one+3) blir det 500 MB för 3,5 min. 90 minuter skulle då bli 12,5 GB. Hur får folk som kodar om filmer ner det till en tiondels storlek som ändå ser skarp ut i 1080p?

@perost:
Jag provade några presets för H265 istället för H264 men fick i princip samma filstorlek. Gör du nåt särskilt för att få halva storleken med den codecen?

Permalänk
Skrivet av guermantes:

@FX9 @perost:
Tack för svaren! Har lattjat med Handbrake nu under dan och tycker väl att man sitter i samma båt som med Premiere. D.v.s. jag väljer preset och kanske tweakar lite bitrate för att se var jag "hamnar". Men det är ändå mycket stora filer för ganska få minuter.

Kanske förväntar jag mig för mycket men undrar ändå: filmar jag i 1080p H.264 30fps bitrate=20000 kbps med mobilen (one+3) blir det 500 MB för 3,5 min. 90 minuter skulle då bli 12,5 GB. Hur får folk som kodar om filmer ner det till en tiondels storlek som ändå ser skarp ut i 1080p?

@perost:
Jag provade några presets för H265 istället för H264 men fick i princip samma filstorlek. Gör du nåt särskilt för att få halva storleken med den codecen?

om du syftar på de filmer från streamingtjänster osv så brukar de generellt ligga kodat på ca h264 6000Kbps video ,AAC 64-128kbps 22000-44100khz eller mp3 128kbps 22000-44100kHz stereo ljud.

sen brukar de inte vara full 1080p heller utan typ 1920x810 eller något åt hållet eftersom film generellt inte är inspelad i 16:9 utan ett bredare format typ 2.39:1 eller nått åt hållet och meningslöst att ödsla bits på black borders...

de kan även troligen ha fingrat en del lite på färgdjup för att spara plats.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag provade några presets för H265 istället för H264 men fick i princip samma filstorlek. Gör du nåt särskilt för att få halva storleken med den codecen?

Nej, jag brukar bara köra med "konstant kvalitet", kvalitetsfaktor runt 24, och slow-läget. Om du använder en konstant bithastighet istället så blir det så klart ingen större skillnad på H.264 och H.265, poängen med H.265 är att man kan få samma bildkvalitet med lägre bithastighet jämfört med H.264.

Permalänk

Min erfarenhet
* Undvik hårdvarurendering, använd mjukvaruenkoders i t.ex. Handbrake. Många kommersiella produkter använder hårdvarukomprimering och även om den är snabb blir kvalitén/filstorleken lidande och skillnaden är klart synbar.
* Använd den långsammaste inställningen du har tid att vänta på i Handbrake (normal/slow/very slow etc.)
* Jag brukar köra med "Constant quality: 20" i Handbrake för HD-material. Testa kör med det för h264 och h265 och du kommer se en väsentlig skillnad i filstorlek.
* Vill du trimma filstorleken lite till i Handbrake, testa enkoda med h264/h265 i 10/12-bit läge så får du mindre filer ändå. En del folk rekommenderar att man kör i det läget även om man har "8-bits video" som input, man kan undvika en del artifakter (typ "banding"-effekter).

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar.
Har lyckats få ner filstorlekarna väsentligt nu utan större kvalitetsförluster. Handbrake var jättebra i början men upplever att jag för lite mer kontroll över tweakandet i kdenlive, vilket även passar mig eftersom jag vill mixa in lite transitions och texter här och var. H265/X265 var ju ett klart snäpp upp, även om det tar evigheter att rendera på slowest (fast det är det värt!). Ett problem jag tampades med i flera dar med både x264/x265 var urvattnade färger på grund av att default settings alltid genererade "limited" färg-range (16-235, istället för 0-255), men det gick att åtgärda genom att specificera yuvj420p explicit som parameter i kdenlive och då får den renderade filen samma färger som källfilen (funkar dock bara i kdenlive appimage för Linux, inte i samma version i Windows). I Handbrake gick detta att undvika enklare genom att välja 12-bitars encoder.