DDR4-minne överklockas till rekordhöga 6 666 MHz med AMD "Renoir"

Permalänk
Melding Plague

DDR4-minne överklockas till rekordhöga 6 666 MHz med AMD "Renoir"

Världsrekord står på menyn när månadsgamla Ryzen 4000 "Renoir" paras med B550-styrkretsen för att vrida upp DDR4-frekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På min gamla Core i7-2600 så har jag DDR3 800MHz med 10-10-10-27 i latency.

Inget särskilt imponerande, men den gör jobbet. Har i alla fall 32GB i burken.

Permalänk
Medlem

är inte så imponerad då det är single channel hade varit dual eller quadchannel ja då snackar vi bra. ingen som kör singel channel idag endå

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Ouch... innan var det på Intels plattformar man kunde överklocka minnena till nya nivåer men tiderna verkar förändras snabbt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

är inte så imponerad då det är single channel hade varit dual eller quadchannel ja då snackar vi bra. ingen som kör singel channel idag endå

Nä hä. Så det är inte som vanligt att de som kör single channel tävlar mot andra som kör single channel och de som kör dual tävlar mot andra som kör dual. Utan du måste köra dual/quad för att det ska vara värt något? Fast du kanske inte förstod att det här är det snabbaste som någon lyckats köra med single channel utan du trodde att de jämför det här med alla andra som kör dual/quad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

är inte så imponerad då det är single channel hade varit dual eller quadchannel ja då snackar vi bra. ingen som kör singel channel idag endå

Det är ingen (vettig) människa som kör en WR-sättandes benchmark-dator med flytande kväve och hela köret 24/7, för att spela lite Sims 3 då och då.. Så den praktiska applikationen är inte en faktor som ens bör vägas in här. Det som vägs in är att någon har fått ett minne att gå i den snabbaste verifierade hastigheten någonsin. Ever. Så jag skulle säga att det är hyfsat imponerande när WR sätts, även om det inte kan nyttjas till så mycket vettigt. Det är enbart något för de som brinner för tekniken och får en speciell tillfredsställelse och/eller rush (som tävlingar ger om man är en tävlingsmänniska) av att pressa komponenter till det yttersta.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Hedersmedlem

CL30 i 6666 MHz motsvarar CL15 i 3333 MHz, så även om det inte är fantastiskt så är det ju knappast hemskt heller.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

är inte så imponerad då det är single channel hade varit dual eller quadchannel ja då snackar vi bra. ingen som kör singel channel idag endå

Rekordöverklockning är oftast något de gör med metoder folk sällan använder vid normalt bruk. Med processorer brukar de ju typ vara endast en kärna aktiv och flytande kväve.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

CL30 i 6666 MHz motsvarar CL15 i 3333 MHz, så även om det inte är fantastiskt så är det ju knappast hemskt heller.

I latens ja, men bandbredden är dubbelt så hög, så hans single channel sticka är precis lika snabb som dualchannel 3333MT/s med CL15

Men för att återgå till ämnet så tror jag precis detta är därför inte ’gaming-byggen’ är tillåtna med Renoir. Denna typ av grejer kopplat med att man helt skippat chiplets (låg latens) gör att dessa APU kommer klara spelande mycket bättre än till och med Zen3 troligen. Alltså kommer ingen vilja ha dem när 4000-serien kommer ’på riktigt’ (p.s. Kanske skippar de till 5000-serien på desktop med Zen3?)

Permalänk
Medlem

Intel: I riktiga tester så är vi bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

På min gamla Core i7-2600 så har jag DDR3 800MHz med 10-10-10-27 i latency.

Inget särskilt imponerande, men den gör jobbet. Har i alla fall 32GB i burken.

https://www.bedug.com/pics/Fun5/RAM.png

Det som är nice med DDR3 är dina latencys. Tänk om man hade kunnat ha kvar dem med DDR4?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

På min gamla Core i7-2600 så har jag DDR3 800MHz med 10-10-10-27 i latency.

Inget särskilt imponerande, men den gör jobbet. Har i alla fall 32GB i burken.

https://www.bedug.com/pics/Fun5/RAM.png

Står samma sak på min 920 tills jag ska överclocka då det blir 1600mhz istället för 800 , älskar gamla intel cpuer att leka med 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det som är nice med DDR3 är dina latencys. Tänk om man hade kunnat ha kvar dem med DDR4?

@ExcZist:
Latensen är ju beroende av klockhastigheten... det är ett mått på antal cykler.

DDR3-800-CL10 har samma latens som DDR4-3200-CL40, inte så imponerande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@ExcZist:
Latensen är ju beroende av klockhastigheten... det är ett mått på antal cykler.

DDR3-800-CL10 har samma latens som DDR4-3200-CL40, inte så imponerande!

Finns det något område där minneshastighet skalar bra? Låt oss säga där systemet med 3200 cl16 hade presterat 50% bättre än 2133 cl16?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@ExcZist:
Latensen är ju beroende av klockhastigheten... det är ett mått på antal cykler.

DDR3-800-CL10 har samma latens som DDR4-3200-CL40, inte så imponerande!

CPU-Z rapporterar inte dual data rate. Vad är bra latenser vid 3200 MHz? Jämför du mot 3333 minnet i artikeln?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ford Prefect:

CPU-Z rapporterar inte dual data rate. Vad är bra latenser vid 3200 MHz? Jämför du mot 3333 minnet i artikeln?

Normal latens i 3200 är vanligen CL16, men finns åtminstone CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Finns det något område där minneshastighet skalar bra? Låt oss säga där systemet med 3200 cl16 hade presterat 50% bättre än 2133 cl16?

Linjär skalning är nästan omöjligt att hitta i vanliga scenario. Detta är mycket tack vara caches och smartare processorer som gör att minnet undviks så ofta som möjligt. På server/workstation finns såklart minnesintensiva operationer, men inte så vanligt för oss dödliga

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det som är nice med DDR3 är dina latencys. Tänk om man hade kunnat ha kvar dem med DDR4?

Hade varit ännu roligare utan någon som helst latency.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Det som är nice med DDR3 är dina latencys. Tänk om man hade kunnat ha kvar dem med DDR4?

Om vi istället tar en modern latens och skalar den tillbaka till DDR3-800 så får vi alltså:

DDR4-4000 CL16 motsvarar alltså
DDR3-800 CL3.2

Dock mäts latens i hela cykler tyvärr, men det är ändå över 3 gånger snabbare än minnet ovan (CL10)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi istället tar en modern latens och skalar den tillbaka till DDR3-800 så får vi alltså:

DDR4-4000 CL16 motsvarar alltså
DDR3-800 CL3.2

Dock mäts latens i hela cykler tyvärr, men det är ändå över 3 gånger snabbare än minnet ovan (CL10)

Ok. Ja jag har näst ingen koll på minneshastighet.

Tack för förklaringen.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Är rätt imponerande om man betänker att minnena (minnet) i fråga är specade till 2666 MHz, det är en överklockning på 2,5 gånger...

Kan uppriktigt inte dra mig till minnes en så kraftig överklockning någonsin tidigare!

Kul att se

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om vi istället tar en modern latens och skalar den tillbaka till DDR3-800 så får vi alltså:

DDR4-4000 CL16 motsvarar alltså
DDR3-800 CL3.2

Dock mäts latens i hela cykler tyvärr, men det är ändå över 3 gånger snabbare än minnet ovan (CL10)

Minnet i ehsnils bild är dock DDR3-1600, CPU-Z visar som sagt den verkliga frekvensen och inte den effektiva. Normal CL för DDR3-800 är runt CL5 (om man ens kan hitta DDR3-800 minnen), så även om modernare minnen har lägre latenser så har utvecklingen på det området gått rätt långsamt jämfört med hur mycket frekvensen ökat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Minnet i ehsnils bild är dock DDR3-1600, CPU-Z visar som sagt den verkliga frekvensen och inte den effektiva. Normal CL för DDR3-800 är runt CL5 (om man ens kan hitta DDR3-800 minnen), så även om modernare minnen har lägre latenser så har utvecklingen på det området gått rätt långsamt jämfört med hur mycket frekvensen ökat.

Aha.. oops kollade inte bilden så noga, men fortfarande motsvarar det alltså
DDR3-1600 CL6.4 så en ganska rejäl nedgång (50% vs CL10)

Sen var väl iofs inte cl10 snabbaste kretsarna då heller.

Om jag inte minns fel så har väl inte ram-latenserna gått ner ens till halva sedan SD-RAM eller first-gen DDR. Det som gör att processorerna kan fortsätta utvecklas är ju större och snabbare caches och smartare prefetchers och branch predictors?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om jag inte minns fel så har väl inte ram-latenserna gått ner ens till halva sedan SD-RAM eller first-gen DDR. Det som gör att processorerna kan fortsätta utvecklas är ju större och snabbare caches och smartare prefetchers och branch predictors?

Wikipedia-artikeln för CL har en tabell med vad jag antar är de vanligaste latenserna för olika frekvenser. Man kan se att CL som du säger ungefär halverades i början av tabellen, men sen har CL stått och stampat på ungefär 10ns. Att de bästa minnena i tabellen kommer ner under 8ns har nog mer att göra med hur marknaden utvecklats snarare än något teknisk framsteg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Wikipedia-artikeln för CL har en tabell med vad jag antar är de vanligaste latenserna för olika frekvenser. Man kan se att CL som du säger ungefär halverades i början av tabellen, men sen har CL stått och stampat på ungefär 10ns. Att de bästa minnena i tabellen kommer ner under 8ns har nog mer att göra med hur marknaden utvecklats snarare än något teknisk framsteg.

Ja och om man sorterar på first word så ser vi att det är ett DDR3 minne som är snabbast. Det ligger på 3:e plats om vi sorterar på eight word. Bandbredden är dock ungefär hälften av vad topp ddr4 klarar.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men för att återgå till ämnet så tror jag precis detta är därför inte ’gaming-byggen’ är tillåtna med Renoir. ...

Inte tillåtna? Enligt vem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Inte tillåtna? Enligt vem?

Det var AMDs rekommendationer/regler till OEM angående användning av 4xxxG processorerna