Regeringen utreder alternativ till Copyswede

Permalänk
Melding Plague

Regeringen utreder alternativ till Copyswede

Regeringen tillsätter en utredare som ska ta fram en modern modell för ersättning till upphovsmän för privatkopiering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket trevligt. Det känns ju tveksamt att en ny lösning kan bli sämre än den nuvarande.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Det kan ju inte bli sämre än den nuvarande lösningen, i alla fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk

Äntligen, nu får vi hoppas på en ersättning som följer tiden

Permalänk

Vet ni vad, regeringen, jag har redan svaret. Svaret är att ta bort den helt och hållet då själva idén är föråldrad. Ingen delar rippade Cd-skivor med sina vänner längre. Och att kopiera upphovsskyddat material till flera olika medium för eget bruk borde inte ens räknas som privatkopiering.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Thomas:
Säg inte det, kan läggas på som en skatt som är markant högre än nuvarande avgifter. Som med TV-licensen som tvingas på alla oss som inte ens har TV nuförtiden, till en högre kostnad än innan.

Problemet är väl även att pengarna som går till Copyswede, går rakt ned i fickan på ägaren av Copyswede. Inte en krona betalas väl till artister?

Permalänk
Medlem

Behövs ingen utredning för x antal miljoner, för vem orkar föra över saker med iTunes? Istället för att spela direkt från en steamingtjänst.

Gör om gör rätt, bort med Copyswede!

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det kan ju inte bli sämre än den nuvarande lösningen, i alla fall.

Verkligen inte. För nuvarande betalar vi konsumenter 3000 extra för denna till Copyswede. Helt absurt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Skulle inte förvåna mig om man får betala en avgift per streamad gigabyte istället..

Permalänk
Medlem

Verkligen på tiden att modernisera detta system.
Antingen skall konsumenters rätt för att privatkopiera bejakas och DRM-skydd osv kunna plockas bort eller så skall de självklart inte ha pengar för något en majoritet av folket inte gör eller ens kan göra med den media de konsumerar idag.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk

På tiden! Dock tror jag att de kommer hitta på något annat. De kommer inte dra ner på intäkterna. För även om den är uråldrig så har ju pengarna gått till något....

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen rör det på sig.
I maj 2018 var alla riksdagspartier överens om att det behövdes en uppdatering på den här fronten.
https://www.sweclockers.com/nyhet/25689-enig-riksdag-star-bak...

Sedan har det varit väldigt tyst.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det kan ju inte bli sämre än den nuvarande lösningen, i alla fall.

Underskatta inte regeringens förmåga att hitta på dåliga "lösningar".

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mycket trevligt. Det känns ju tveksamt att en ny lösning kan bli sämre än den nuvarande.

Skrivet av mpat:

Det kan ju inte bli sämre än den nuvarande lösningen, i alla fall.

Ha, ta inte ut något i förskott! Dom hittar nog något sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Verkligen inte. För nuvarande betalar vi konsumenter 3000 extra för denna till Copyswede. Helt absurt.

Är det inte max 80kr per produkt?

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Lösningen idag är ju helt ohållbar och direkt stöld då privatkopiering i princip inte existerar idag. Allting är skyddat av DRM ändå.

Även om lösningen inte borde bli sämre så är jag rädd att man spelar upp betydelsen av privatkopiering till oproportionerliga nivåer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Mycket trevligt. Det känns ju tveksamt att en ny lösning kan bli sämre än den nuvarande.

Skrivet av mpat:

Det kan ju inte bli sämre än den nuvarande lösningen, i alla fall.

Skrivet av johanandersson:

Verkligen inte. För nuvarande betalar vi konsumenter 3000 extra för denna till Copyswede. Helt absurt.

Skrivet av Bakgrund:

Underskatta inte regeringens förmåga att hitta på dåliga "lösningar".

Med morgan och resterande regering i förarsätet? nä aldrig, kommer säkert inte läggas om för att generera mer skattemedel.

Permalänk
Avstängd

Foliedräkten pådragen: finns det inte en risk att de på något krokigt vis rättfärdigar fram en ännu värre ersättningsmodell än den som finns nu? De kan väl bara ta fram en värre lösning och hänvisa till "utredningen" utan att det går att stämma svenska regeringen eller dylikt? Att det inte drivits demonstrationer mot CopySwede på gatorna sedan flera år tillbaka visar ju att ingen revolution precis kan ske i detta land...? Nu kommer de väl bara slösa resurser som de sedan måste fylla på genom att införa värre ersättningsmodeller?!

(jag drar bara mest extrema exempel för att sedan hitta vad som är mest troligast att hända i mitten någonstans på spektrumet)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Verkligen inte. För nuvarande betalar vi konsumenter 3000 extra för denna till Copyswede. Helt absurt.

Fel, det finns ett tak på avgiften.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Gemene man kan väl inte ens kopiera en film i dagsläget liksom? BD-brännare är ovanlig som tusan och även om man har en måste man knäcka DRM.
Serier, alla digitalboxar med inspelning har ju kopieringsskydd som gemene man inte kan kringgå särskilt lätt.
I båda fallen är det oändligt mycket lättare att pirat- snarare än privatkopiera för gemene man.
Musik streamar ju "alla".

Avgiften borde i princip helt utplånas, ska något finnas kvar göras statligt o ta bort Copyswede som agerar intresseorganisation med intäktsmaximering som mål.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hal0:

Är det inte max 80kr per produkt?

Naj.
Så enkelt är det inte. Och inte så billigt heller för den delen. Mobiler har inget tak alls (wtf - maktmissbruket är totalt där).

Här kan man se hur avgifterna ser ut i Sverige:
https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Hal0:

Är det inte max 80kr per produkt?

Nej.

För mobiler med lagring 3 kr/GB

Inte så konstigt heller. Jag har bara 64 GB lagringsutrymme på min telefon, men hade jag haft 1 TB hade jag givetvis fyllt varenda cell med privatkopierad musik. Och naturligtvis Blu-ray-filmer, vars kopieringsskydd inte alls är förbjudet att kringgå enligt lag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

Mini Morgan kommer ”modernisera” genom att byta ut föråldrade privatkopieringsavgiften med en skatt som är mer kostsam för konsumenterna och drar in pengar till staten.. 🙄

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det kan ju inte bli sämre än den nuvarande lösningen, i alla fall.

Med sossar lär det inte bli billigare...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av arowe17:

Fel, det finns ett tak på avgiften.

Inte för mobiler. Det är inget tak alls på just dem. Av någon anledning. Men ja - copyswede får ju göra som de vill med avgifterna. Och de har valt att ha fritt blås på mobilavgiften utan tak.

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Fel, det finns ett tak på avgiften.

Fast inte för mobiler tror jag.

tvåa på bollen.
Permalänk
Medlem

Om någon tror att det kommer bli bättre (läs: billigare) så är ni nog duktigt naiva. De har väl märkt att skatteintäkterna på detta område med största sannolikhet gått ned, då försäljningen av cd/dvd o liknande bör ha minskat dramatiskt.
Vad de än hittar på så kommer det bli dyrare för det stora flertalet. Skatt per överförd gigabyte låter som en typisk grej de skulle kunna komma med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hal0:

Är det inte max 80kr per produkt?

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Enligt denna gäller enbart max 80kr för hårddiskar.
Så 3000kr i skattebefriad inkomst för parasiten copyswede

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Verkligen inte. För nuvarande betalar vi konsumenter 3000 extra för denna till Copyswede. Helt absurt.

Tror inte mobiltelefon krävs på ersättning, ännu.
Men det är kanske en gammal källa jag hittade. https://www.copyswede.se/fb2018-se-www-ny/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Wiinis:

Tror inte mobiltelefon krävs på ersättning, ännu.
Men det är kanske en gammal källa jag hittade. https://www.copyswede.se/fb2018-se-www-ny/

Jo då. Sedan många år.

Här är ersättningsnivåerna:
https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/produkter-och-er...

Här är lite gamla nyheter om coopyswede och mobilavgiften:
https://www.sweclockers.com/nyhet/26761-telia-forlorar-mot-co...
https://www.nyteknik.se/digitalisering/copyswede-domen-nu-kan...
https://www.mobil.se/nyheter/copyswede-vann-mot-samsung
https://www.idg.se/2.1085/1.640187/copyswede-samsung

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled