2st single layer dvd till en duallayer?

Permalänk
Medlem

2st single layer dvd till en duallayer?

Jag har en VHS-DVD Combo som jag fört över VHS till DVD. Allt fungerar bra med det, enda problemet är att den ej har support för DVD+DL.

Nåja jag har manuellt fört över dessa till datorns hårddisk. DVD nr2 har jag bara manuellt ändrat VTS_01_1.VOB
VTS_01_0.IFO
VTS_01_0.BUP

till VTS_03_1.VOB
VTS_03_0.IFO
VTS_03_0.BUP

OSV

Är 7st titlar som jag vill bränna till DL skivan. Jag gjorde tom en egen meny i dvd combon på 7 videor, tog bara själva menyn också in till datorn och samma mapp.

Allt rullar faktist 100% i datorns VLC player när jag väljer open directory. Får upp menyn och om jag vill spela upp titel 7 så ja då hoppar vlc till den titeln helt utan problem!!

Men problemet blir när jag ska försöka bränna den på skivan!
"Could not determine size of resulting image file".

Jag har fått detta fungera förut men var tvungen göra något med ett program kallad "PgcEdit".
Men kommer inte ihåg vad det var jag gjorde där var något med ifo filerna att göra.

Nu kanske någon säger att använd vanligt menu program den fixar allt...men jag har provat nu DVD styler den säger.
ERR: Cannot infer pts for VOBU if there is no audio or video and it is the
ERR: first VOBU.
Failed

Dock går det att koda om filerna i dvd styler dvs istället för copy välja format på nytt...då fungerar det, men resultatet blir dåligt. Är märkbar skillnad på ursprungs inspelningen och kopian!!
DVS jag vill behålla ursprungs VOB filerna!!!
Istället för massa fancy menyer vill jag hellre ha kvaliten på just själva videon!

Vad är det jag nu missat och gjort fel?
Blir tokig...o ja jag vet att DVD är gammalt format också men vill ändå ha en skiva som går spela i alla dvd tänkte ge den här till en bekant som inte har dator.

Permalänk
Medlem

Lösning

Nu fixade jag DVD skivan!

Jag körde "RE AUTHOR" med ett program som heter DVDshrink. Menyer fick man ju inte men själva videon blev rätt eller dessa IFO filer.

När jag gjorde detta så var det title1 samtliga vob filer, kanske därför brännarprogrammet sade ifrån?

Nåja shrink gör ju inga menyer!

Men jag kopierade från en annan dvd som var inspelat med samma VHS/DVD Combo 7 helt andra titlar. Tog bara menyn VIDEO_TS.BUP, VIDEO_TS.IFO, VIDEO_TS.VOB

Ännu en gång fungerade DVD med menyer och allt i datorn med VLC videospelaren. Men Brännarprogrammet "K3B" vägrade bränna en video DVD varken image eller på skiva!!

Sista steget, öppna shrink igen denna gången öppna mappen med filerna som vägrar brännas, välja whole disk "no compression" köra än en gång!

Voila!!!
Nu startade brännarprogrammet att bränna filerna, gjorde först image som gick bra sedan brände jag skivan!!

Många steg blev det och mycket hårddsikuttrymme gick det åt att flytta filerna hit och dit men nu fungerar det och resultatet blev lika bra som originalet fast nu på 1 skiva och med likadan enkel menu men 7 titlar och från en helt annan DVD skiva!!
Funkar i alla mina DVD så lär nog fungera även i andra!

Fick dessutom göra allt det här i Linux köra wine etc. Mycket märkligt när Linux saknar vettiga videoredigeringsprogram. Dock tror jag inte situationen hade sett bättre hos Windows. Dem flesta programmen kostar pengar och verkar koda om videon. Då blir det ju bara pannkaka med kvaliten som redan nu lider då den är från vhs!

Nåja nu fungerar det och hoppas det här blir en liten guide till någon annan som vill göra samma sak som jag utan att förlora massa kvalitet eller för den delen sina nerver med att bråka med dumma program som inte gör det man vill!

Permalänk
Medlem

@kisumisu: Kul du fick det att fungera och tacksamt att du beskriver hur du gjorde

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS:

Inga problem!

Ser som sagt inte så många beskrivningar hur man gör när så många anlitar omkodningsprogram som packar om videon helt i onödan.

Visst blev det inga fancy menyer, blev en mycket enkel menu. Går kanske lägga även mer krut till menyer och göra liknande. Men för mig är det viktigaste att videon behåller kvaliten och fungerar i alla spelare!

Har nu testat skivan hos han som skulle ha skivan och den fungerade även där!