Manticore är ett processorkoncept på RISC-V med 4 096 kärnor

Permalänk
Melding Plague

Manticore är ett processorkoncept på RISC-V med 4 096 kärnor

Manticore ska bevisa att det är möjligt att bygga prestandaeffektiva processorer runt instruktionsuppsättningen RISC-V.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sörjer att konsumentkort inte längre kommer med roliga/coola konstverk.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@phanto: För full transparens vill jag nämnda att grafiken i ingressen och på framsidan är komponerad av undertecknad. Forskarna som tagit fram Manticore-konceptet hade visst inte lagt tid på att slänga ihop en lockande grafik för konceptet, så jag fick ta frågan i egna händer.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av loevet:

@phanto: För full transparens vill jag nämnda att grafiken i ingressen och på framsidan är komponerad av undertecknad. Forskarna som tagit fram Manticore-konceptet hade visst inte lagt tid på att slänga ihop en lockande grafik för konceptet, så jag fick ta frågan i egna händer.

Vi borde kontakta dem o begära betalt?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Känns som att återgå till tidigt 90 tal så fort jag ser risc nämnas minns det satt i diverse dataskåp på den tiden med unix som os svindyra datorer bra på en sak men som slogs ut av det betydligt billigare & mer flexsibla x86 cisc. Men man kan ju alltid hoppas på nåt trevligt & att det är nån i EU som tillverkar så inte usa har all tillverkning i världen (ja kina finns ju)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@UndaC: ja grafisk designer för exotiska processordesigner borde ju vara en ganska glesbefolkad nisch? Å andra sidan skulle vi behöva dela intäkterna med den skickliga artisten som svängde ihop målningen i fråga också

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@UndaC: ja grafisk designer för exotiska processordesigner borde ju vara en ganska glesbefolkad nisch? Å andra sidan skulle vi behöva dela intäkterna med den skickliga artisten som svängde ihop målningen i fråga också

Eller konstnären...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av loevet:

@phanto: För full transparens vill jag nämnda att grafiken i ingressen och på framsidan är komponerad av undertecknad. Forskarna som tagit fram Manticore-konceptet hade visst inte lagt tid på att slänga ihop en lockande grafik för konceptet, så jag fick ta frågan i egna händer.

lurifax!
(snyggt)

Permalänk
Medlem

Jag ska åka till månen.
Jag ska äga en världsdel när jag blir stor.
Jag ska bli president i USA någon gång.
Ja ni förstår.

Nog för att jag ganska ofta på jobbet arbetar efter Arnolds Oneliner of them all, Trust me now belive me later, men i detta fallet väntar jag nog hellre och ser på resultat.

Permalänk
Medlem

Cinebench singlethread= En vecka typ?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Cinebench singlethread= En vecka typ?

Tar väl ungefär samma tid som på en Amiga 500 ;=)

Permalänk

Namnet Manticore kommer dels från en best i fablernas värld som består av en spretig samling skräckinjagande delar, och dels anspelar det på manycore-konceptet med stora mängder kärnor på en och samma processor. Namngivningen är passande då processorkonceptet som beskrivs består av 4 096 processorkärnor vilka huserar på fyra separata kretsar.

Namnet Manticore kommer ursprungligen från persiska mardkhowr som betyder "eater of man" eller maneater. Tycker det är riktigt passande då denna processor med ofantliga mängder kärnor kommer äta upp andra processorer till frukost... (ja. jag är medveten att den kanske inte ska jämföras med General Purpose Processorer... detta är ett skämt).

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5950x - NXZT Kraken Z73 (white sleeved) GPU: Gamerock 3080Ti
RAM: 128GB Trident Z Royal Gold DDR4 3600 CL16
MB: ASUS B550-A Gaming Silver/White Screen:55" LG OLED B9 (4k 120Hz @4:4:4)
Case: ASUS Rog Strix Helios White
HiFi Desktop: Sennheiser HD800S AMP: Cayin HA-1A MK2 DAC: Moon Neo 390

Permalänk
Datavetare

Om man på något sätt är skeptisk till att det även i praktiken går att bygga denna CPU ska man i alla fall vara skeptiskt till rätt del av designen.

Råder inget tvivel om att det är möjligt att bygga en krets som tar den kretsyta som nämns och att den kommer ha 4096 RV32G kapabla kärnor, frågan är om en sådan design kommer vara effektiv eller om den kommer kvävas av s.k. von Neumann flaskhalsen.

Varje RV32G kapabel kärna är extremt simpel, väldigt jämför med en CUDA-kärna en Nvidia GPU. Den är mest lik just en Nvidia kärna då en "stream-core" i AMDs GPUer är mer likt SSE/AVX/AVX512 då alla dessa använder sig av vektor register (SIMD) medan Nvidia faktisk kör en skalär design så alla "CUDA-kärnor" ar egna register. Nvidia kallar det SIMT (Single Instruction Multiple Threads).

SIMT/SIMD hanterar von Neumann flaskhalsen genom att offra låg latens mot maximal bandbredd + "SI" delen här gör att 32/64 "kärnor" alltid kör samma instruktion (alt. kör motsvarande en no-op om trådarna divergerat, se nedan). Vidare designar man GPUer med väldigt hög minnesbandbredd.

SIMT/SIMD fungerar ypperligt på de problem som är massivt parallella och där man gör exakt eller nästan exakt samma transformation på en stor mängd data.

Både SIMT och framförallt SIMD har dock svårt att hantera problem som är massivt parallella, men där trådarna tendera divergera en hel del när det kommer till kodväg. Raytracing är nog det exempel som folk bäst känner till här. Normala multi-core CPU har extremt hög effektivitet per tråd för detta, se på t.ex. Cinebench, men vanliga CPU har sådan brutal overhead per kärna jämfört med designen som GPUer använder så vi har sedan länge passerat punkten där GPUer, trots att de har en design som inte alls är optimal för detta, ändå är klart snabbare.

Här är det man kan lösa med en design som Manticore! Mikroarkitekturmässigt är det långt mer en GPU, fast i stället för att köra SIMT/SIMD kör man en extremt enkel "vanlig" CPU som då kör vanlig skalär kod. D.v.s. man har en MIMD design. Om man lyckas överkomma von Neumann flaskhalsen, d.v.s. man lyckas faktiskt mata alla kärnor med data i praktiken, är detta den optimala GPGPU-designen!

Den lär varken slå ut traditionella CPUer, majoriteten av de vi gör på desktop skalar fortfarande inte förbi en enda tråd och denna design har bedrövlig enkeltrådprestanda, eller GPUer, rendering är ett fall där SIMT/SIMD är optimalt så en MIMD kommer inte kunna matcha perf/W och perf/area för just detta. Men om designen fungerar kommer den definitivt spotta ur sig den högsta Cinebench poäng någon sett. Mer generellt har man då en design som effektivt kan hantera alla fall som är massivt parallella, även de som divergerar kraftigt; händer inom flera HPC fall där man idag därför fortfarande bygger superdatorer med massor med "vanliga" CPUer och där kommer Manticore (om det fungerar) vara totalt överlägsen i perf/W.

D.v.s. detta är den optimala GPGPU-designen, det är Xeon Phi "done right" (förutsatt att designen fungerar i praktiken).

Tekniken skulle till och med kunna vara vettig för konsumenter: en handfull riktigt "starka" kärnor för de interaktiva lasterna och en Manticore krets för allt som skalar riktigt bra med kärnor. Fast tyvärr lär inte det hända innan vi kör RISC-V eller möjligt ARM64 på skrivbordet...

Edit: angående enkeltrådprestanda så är denna långt bättre än en Amiga (68k där det tog ett gäng klockcykler per instruktion), den är av allt att döma även snabbare än en 486 per MHz så mellan en Pentium och en 486 i prestanda per MHz.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Manticore är ett processorkoncept på RISC-V med 4 096 kärnor

Äntligen kommer jag kunna spela Doom i Task Manager med bättre upplösning!

https://www.youtube.com/watch?v=hSoCmAoIMOU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Äntligen kommer jag kunna spela Doom i Task Manager med bättre upplösning!

https://www.youtube.com/watch?v=hSoCmAoIMOU

Helt sjukt. Helt jäkla sjukt.

Permalänk

@Ureet:
Jag är flabbergasted!

Visa signatur

AMD Fanboy 🗸
Huvud rigg: 1600 @3,85GHz + 16GB RAM OC @3000Mt + RX570 4BG
Andra rigg: Hp Envy 360 4700U 16GB @3200Mt + Vega7 ?GB
Tredje rigg: A8-5600K @4GHz + 16BG RAM OC @1866Mt + R7 260X 2BG
Fjärde Rigg: iMac late 2008 20" + 2BG RAM @800MHz + HD 2400XT 128 MB