Baldur's Gate III släpps som early access i september

Permalänk
Melding Plague

Baldur's Gate III släpps som early access i september

Augusti blir till september när efterlängtade turordningsbaserade rollspelet Baldur's Gate III släpps i early access-version.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trodde det var längre fram som det skulle komma. Men det är trevligt med överraskningar!

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara dags att skrota nuvarande grafikkort alltså? Det känns ju som att jag fick det nyss.. (GTX 680)

Synd att en inte har råd med ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Det verkar vara dags att skrota nuvarande grafikkort alltså? Det känns ju som att jag fick det nyss.. (GTX 680)

Synd att en inte har råd med ett nytt.

Finns säkert något begagnat du kan köpa relativt billigt. 1000-nvidia generationen lär nog bli än mer vanlig efter att 3000 släpps. Om inte så kan du nog få 900gen för några hundralappar. Jag tror 1000 generationen kommer stå sig ett tag till, speciellt om man har 1080p skärm.

Permalänk
Medlem

Kul för dom som gillar att beta-testa spel.

Permalänk
Avstängd

Vissa spel är ok som early access, men tunga rollspel som bör handla mer om historieberättande och karaktärer än om lullull och mekanik? Nej tack.

Permalänk
Discokungen

Divinity: Original Sin 2 var i early access i 364 dagar så det här kan vi lätt räkna med mer som de säger själva. De har många dialoger och klasser att fixa till och även om det bara går upp till lvl 4 i early access lär man hinna med mycket!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Köpte ett spel i Early Access en gång och det var första och sista gången. Jösses vilken besvikelse det var, aldrig igen. Som vissa skrev, man betalar för i princip för att vara en betatestare.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Inget för mig innan det är släppt i slutgiltig version. Jag brukar till och med vänta minst några månader efter ett spel har släppts innan jag köper det. Då har de värsta buggarna hunnit fixas..

Permalänk
Medlem

Kommer inhandla detta från dag 1 av early acess har längtat efter ett nytt D&D spel, witcher spelen har för mig varit en stor besvikelse: ESO, elysium, pillars of eternity, & Divanity spelen har räddat rollspelandet på dator för egen del så ser fram mot detta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nytt Flight Simulator och ny Baldur's Gate samma år och ett härjande virus där ute som gör att man med gott samvete kan sitta hemma och spela båda. Vilken underbar tid vi lever i!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Divinity: Original Sin 2 var i early access i 364 dagar så det här kan vi lätt räkna med mer som de säger själva. De har många dialoger och klasser att fixa till och även om det bara går upp till lvl 4 i early access lär man hinna med mycket!

Tror vi får räkna med längre tid här om jag ska vara ärlig, hoppas att jag har fel dock!

////

En del gnäll på EA. Det är ju inte så att du köper EA för att du trodde att du skulle få ett helt spel, fritt utan buggar. EA är (för det mesta), till för folk som vill stödja studion och utvecklingen av spelet. Mitt största problem med EA är att de kan ta så otroligt lång tid för det att komma ur det och när de väl gjort det så finns risken att man spelat tillräckligt för att redan vara mätt.

Tips, vill du inte betatesta eller stödja studion - gör inte det. Vill du stödja studion och få spelet lite billigare, köp spelet som EA men spela sedan lite, eller inte alls. Day one EA-access brukar sällan vara en bra idé, när det gäller Larian kan jag tänka mig att det är lite annorlunda dock.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Keeper of Traditions

Först är det RDR2 och Wasteland 3 som gäller. Även jag väntar hellre på ett färdigt spel, tråkigt med massa spoilers innan man får spela "på riktigt".

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

Vissa spel är ok som early access, men tunga rollspel som bör handla mer om historieberättande och karaktärer än om lullull och mekanik? Nej tack.

För mig är det mekaniken jag ser fram emot Samt min egen karaktär. Hade kunnat tänka mig early access, för att kunna sätta sig in i spelsystemet under inte så värst överväldigande former.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Lurat på att knipa denna till stadia faktiskt, latensen tror jag inte är någe stort i detta turn baserade spel. Kan bli smaskigt i sommarstugan i höst, brasa suga på en wirre!

Sen får vi se på priset, betalar inte konsol AAA pris för ett spel i EA. Dock lite rädd det kan dra iväg så.

Permalänk
Medlem

Turordningsbaserade?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Ett Baldurs Gate-spel med det kraven? Uj uj, man kan tro att det är ett modernt FPS ju.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Som med alla Larian spel så tar man och väntar till spelet faktiskt får sin slutgiltiga/enhanced edition version.

Både Orginal Sin 1 & 2 var noterbart bättre efter de mega patcharna.

Permalänk
Medlem

Early access, blörk.

Permalänk
Medlem

När planerar de att släppa den färdiga versionen? Ska man glömma bort spelet i ett år framöver eller hur ser det ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

Som med alla Larian spel så tar man och väntar till spelet faktiskt får sin slutgiltiga/enhanced edition version.

Både Orginal Sin 1 & 2 var noterbart bättre efter de mega patcharna.

Håller med. Ettan var sådär när det släpptes, men blev mycket bättre efter enhanced edition släpptes. Tvåan köpte jag först när Enhanced edition släppts av den anledningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När planerar de att släppa den färdiga versionen? Ska man glömma bort spelet i ett år framöver eller hur ser det ut?

Förmodligen om mer än ett år, då tidigare spel var i EA i typ ett år. Och BG3 verkar ju vara komplexare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Förmodligen om mer än ett år, då tidigare spel var i EA i typ ett år. Och BG3 verkar ju vara komplexare.

Okej, då är det väl lika bra att glömma bort det ett tag framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, då är det väl lika bra att glömma bort det ett tag framöver.

Ja, jag tänker ungefär så också. Jag har ingen lust att få reda på för mycket om handlingen eller förstöra första delen av spelet genom att spela det om och om igen.

Permalänk

Blir att köra Wasteland 3 först som kommer denna månad 27e om jag inte missminner mig. Blir att låsa in mig en vecka med det skulle jag tro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tigerhamster:

Det verkar vara dags att skrota nuvarande grafikkort alltså? Det känns ju som att jag fick det nyss.. (GTX 680)

Synd att en inte har råd med ett nytt.

Stadia är lösningen. Insett att jag aldrig mer kommer köpa ett grafikkort eller konsoll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Tror vi får räkna med längre tid här om jag ska vara ärlig, hoppas att jag har fel dock!

////

En del gnäll på EA. Det är ju inte så att du köper EA för att du trodde att du skulle få ett helt spel, fritt utan buggar. EA är (för det mesta), till för folk som vill stödja studion och utvecklingen av spelet. Mitt största problem med EA är att de kan ta så otroligt lång tid för det att komma ur det och när de väl gjort det så finns risken att man spelat tillräckligt för att redan vara mätt.

Tips, vill du inte betatesta eller stödja studion - gör inte det. Vill du stödja studion och få spelet lite billigare, köp spelet som EA men spela sedan lite, eller inte alls. Day one EA-access brukar sällan vara en bra idé, när det gäller Larian kan jag tänka mig att det är lite annorlunda dock.

Förkortningen EA = Electronic Arts!
Din post blev märklig att läsa med det i bakhuvudet.

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig köpa något early access spel.
Jag vill ha den färdiga produkten och inte förstöra upplevelsen genom att vara någon betalande betatestare.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Det brukar vara rätt fina rabatter på Stadia, så jag kanske köper det där. Får se vad recensionerna säger först, för det lär ju nagelfaras rätt ordentligt.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED