Valves nya riktlinjer för Steam tillåter inte omnämnande av andra butiker

Permalänk
Melding Plague

Valves nya riktlinjer för Steam tillåter inte omnämnande av andra butiker

De utvecklare som publicerar spel i Steam-butiken tillåts nu inte nämna eventuell tillgänglighet i konkurrerande spelbutiker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jahapp, då har Valve alltså till slut sjunkit till samma låga nivå som andra. Tråkigt att se.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersmedlem

Fullt rimligt. Det står inte hos Webhallen t.ex. att du kan köpa samma vara på Inet, och om någon skulle försöka skicka en sådan produktbeskrivningstext till t.ex. Webhallen så skulle de rimligen inte acceptera den.

Permalänk
Medlem

Fullt rimligt att de inte tillåter marknadsföring av konkurrerande plattformar på sin egen plattform.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av pv2b:

Fullt rimligt. Det står inte hos Webhallen t.ex. att du kan köpa samma vara på Komplett, och om någon skulle försöka skicka en sådan produktbeskrivnings text till t.ex. Webhallen så skulle de inte acceptera den.

Håller helt med. Man ser inte Media Markt-anställda springa runt och sätta upp MM-affischer inne på Elgiganten. Så varför skulle man tillåta det bara för att det är en digital butik.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag antar att detta är begränsat till att en utvecklare inte får nämna att varan finns på en konkurrerande plattform och inte plattformens användare i diskussioner och recensioner.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det här tycker jag också låter rätt lugnt faktiskt.

Formuleringen är att man inte får "promote" andra handelsplatser. Någon form av omnämnande av andra butiker kommer ändå få göras i de fall man behöver en annan launcher för att få igång spelen.
Tänker jag mig iaf ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Förvånad över att det inte fanns sedan innan.
Inga som helst konstigheter, Valve vill ju knappast göra reklam för sina konkurrenter.

Kommer Epic att dra Valve till domstol över detta tro?

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av UndaC:

Håller helt med. Man ser inte Media Markt-anställda springa runt och sätta upp MM-affischer inne på Elgiganten. Så varför skulle man tillåta det bara för att det är en digital butik.

Nästan. Det är mer som om t.ex. Wilfa skulle få springa runt på Elgiganten och sätta upp affischer om att deras våffeljärn finns att köpa billigare hos Media Markt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Jag antar att detta är begränsat till att en utvecklare inte får nämna att varan finns på en konkurrerande plattform och inte plattformens användare i diskussioner och recensioner.

Det verkar så. Men jag skulle faktiskt inte vara upprörd om de hade förbjudit den typen av diskussioner även i recensioner och annat användargernerarat innehåll. När jag själv skriver recensioner så nämner jag aldrig konkurrenter till butiken som recenseras.

Däremot så är det nog smartare av Valve att inte begränsa detta för användare. Det skulle skicka fel signaler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag antar att detta är begränsat till att en utvecklare inte får nämna att varan finns på en konkurrerande plattform och inte plattformens användare i diskussioner och recensioner.

Det antar jag också, hade nog blivit väldigt svårt att moderera om inget annat... speciellt med tanke på alla som går in på Steam forumen och ber om hjälp med deras Epic Game Store spel. Dessutom blir ju det om något bra marketing för Steam, då Epic inte har diskussions forum för varje spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Förvånad över att det inte fanns sedan innan.
Inga som helst konstigheter, Valve vill ju knappast göra reklam för sina konkurrenter.

Kommer Epic att dra Valve till domstol över detta tro?

Här får jag hålla med om att det var rätt. Väldigt svårt att tro att Epic skulle stämma för detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Betyder det att man inte får skriva på butikssidan i stilen "Finns billigare på Epic" så är det förståeligt men "In the game you ship via Steam..." Kan ju tyda på att de kör appstore-modellen med att alla skins/DLC osv ska läggas till med en steamskatt och då är det ju kasst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Fullt rimligt att de inte tillåter marknadsföring av konkurrerande plattformar på sin egen plattform.

Så långt är det fullt rimligt, men notera att de inte heller tillåter något omnämnande av andra plattformar inuti själva spelet heller. Den biten är inte fullt så självklar att den är rimlig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michael1:

Betyder det att man inte får skriva på butikssidan i stilen "Finns billigare på Epic" så är det förståeligt men "In the game you ship via Steam..." Kan ju tyda på att de kör appstore-modellen med att alla skins/DLC osv ska läggas till med en steamskatt och då är det ju kasst.

På vilket sätt är det kasst? Om utvecklarna inte gillar Steams villkor så får de gärna välja en annan plattform att sälja sina spel på. Finns konkurrenter, t.ex. GOG eller EGS som utvecklaren kan välja att publicera på istället. De som köper spel kan också välja att köpa sina spel någon annanstans om de inte gillar Steams kompensationsmodell.

Till skillnad från App Store på Android och iOS så har inte Valve monopol på PC-marknaden med Steam. Det tycker jag ger dem betydligt fler friheter att välja vilken kompensationsmodell de får använda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Så långt är det fullt rimligt, men notera att de inte heller tillåter något omnämnande av andra plattformar inuti själva spelet heller. Den biten är inte fullt så självklar att den är rimlig.

Valve har inte monopol på spelmarknaden. De får själva välja vilka slags produkter de vill sälja och hur de ser ut.

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det att jag som utvecklare inte får marknadsföra tex här på sweclockers att spelets finns på steam och epic games.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det verkar så. Men jag skulle faktiskt inte vara upprörd om de hade förbjudit den typen av diskussioner även i recensioner och annat användargernerarat innehåll. När jag själv skriver recensioner så nämner jag aldrig konkurrenter till butiken som recenseras.

Däremot så är det nog smartare av Valve att inte begränsa detta för användare. Det skulle skicka fel signaler.

Jag tänker också som så. Hade det varit fallet så hade jag reagerat på att användare aktivt tystas och då hade det definitivt påverkat hur ofta och vad som inhandlas igenom steam

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

När man känner att man måste censurera sin egen gemenskap vet man att motståndaren gör någonting rätt. Hoppas folk trappar upp jämförelser mellan dessa två!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CubaCola:

Jag tolkar det att jag som utvecklare inte får marknadsföra tex här på sweclockers att spelets finns på steam och epic games.

Då har du inte läst texten.

Citat:

In the game you ship via Steam, and in communications on Steam, you may only promote the Steam version and its availability via Steam, and not other distribution outlets. This applies both to full versions of your game and to content patches that change the existing version.

Restriktionerna nämner alltså vad du skriver i själva spelet och på Steam, inte vad du skriver utanför steam.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av scara:

När man känner att man måste censurera sin egen gemenskap vet man att motståndaren gör någonting rätt. Hoppas folk trappar upp jämförelser mellan dessa två!

Det är inte gemenskapen de censurerar, utan själva affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Valve har inte monopol på spelmarknaden. De får själva välja vilka slags produkter de vill sälja och hur de ser ut.

Än sen då? Att de får göra något innebär inte nödvändigtvis att detta något är rimligt eller vettigt.

Permalänk
Medlem

@pv2b: Det har du rätt i. Jag vill bara att utvecklarna ska få så mycket som möjligt av mina pengar och ser en viss risk i det nya tankesättet. Men jag kommer exempelvis köpa Cyberpunk direkt av gog av den anledningen så det är sant att pc har en stor fördel mot appstore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Då har du inte läst texten.

Restriktionerna nämner alltså vad du skriver i själva spelet och på Steam, inte vad du skriver utanför steam.

Vad man skriver i själva spelet? Hur menas med i själva spelet, typ spelchatt?

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoboCop:

Vad man skriver i själva spelet? Hur menas med i själva spelet, typ spelchatt?

Jag menade typ informationsskyltar i själva spelet.

T.ex. att man laddar ner något spel på Steam, och så står det i menyerna att "välkommen att köpa dittan och dattan DLC-paket direkt från oss eller via den här andra plattformen", direkt i spelet, och därmed runda Steam. Inte på chatt. Däremot om chattmeddelandet kommer från själv spelutvecklaren borde det ju också täckas.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michael1:

@pv2b: Det har du rätt i. Jag vill bara att utvecklarna ska få så mycket som möjligt av mina pengar och ser en viss risk i det nya tankesättet. Men jag kommer exempelvis köpa Cyberpunk direkt av gog av den anledningen så det är sant att pc har en stor fördel mot appstore.

Helt korrekt. Det är upp till konsumenter att välja den spelbutik de tycker är bäst, utifrån vad som är bäst för dem själva och/eller för andra de bryr sig om.

Många tycker ju dock annorlunda, och tycker t.ex. att Steam är en bra plattform och därmed att de också förtjänar en stor del av kakan för den plattform de tillhandahåller.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erik_T:

Än sen då? Att de får göra något innebär inte nödvändigtvis att detta något är rimligt eller vettigt.

Det är sant rent generellt. Men jag har inte hört något argument än för varför det inte skulle vara rimligt eller vettigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Så långt är det fullt rimligt, men notera att de inte heller tillåter något omnämnande av andra plattformar inuti själva spelet heller. Den biten är inte fullt så självklar att den är rimlig.

Fullt rimligt även det. Valve vill helt enkelt inte att du använder deras plattform till att underminera dem.

Permalänk
Medlem

Tveksamt om detta är något problem i sig? Det är väl om typ reklam för exempelvis ett season pack nämner att det kan köpas från Uplay, epic game store, origin och steam - när spelet sålts på steam. Där ska det då endast referera till den butik spelet köpts via.

Om det är ännu hårdare att utvecklaren inte ens får nämna andra butiker på t.ex. deras webbsida för att få publicera på steam, ja då vore det lite värre...

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Bildexpert

Om ett spel finns på Epic Game Store, Origin etc. har man som konsument möjlighet att köpa det där om man så vill. Steam har på intet vis en skyldighet att leda kunder dit.

Mao är riktlinjen fullt rimlig. Har svårt att se hur kommersiella verksamheter skulle ha intresse att ev gynna andra aktörer utan att få någon egen vinning.