AMD sjösätter A520 – styrkrets för prispressade moderkort

Permalänk
Melding Plague

AMD sjösätter A520 – styrkrets för prispressade moderkort

Med styrkretsen A520 introducerar AMD en försiktig uppgradering för billiga AM4-moderkort i instegsklassen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Sjusovarn

Har verkligen inte förstått lanseringen av B550 och A520, ett år sent.

Permalänk
Medlem

Köpte nyligen ett Asrock B450M HDV R4.0 för 699kr för ett Athlon 3000G bygge åt föräldrarna. Ser inte poängen med nya A serien om den inte går ner mot 500kr. Förutom om möjligtvis den kommer ha stöd för nya processorer som inte B450 har.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Bra att det finns styrkretsar som kan passa alla som har olika behov och funktioner.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Blir nog tvungen att byta ut mitt x470-I till nästa generation men än så länge har jag inte sett några lockande b550 (mATX) till behaglig pris.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@dagas: Håller med, finns många intressanta budget byggen som skulle vara bra mycket met attraktiva i den prisklassen.

Särskilt om man inte har några ärvda komponenter som Chassi och PSU. 800kr eller mer för att sedan sätta en processor som kostar mindre?

Men marknaden för diy här är väll så liten att det inte finns ekonomiska incitament för lösa budget kort. Men ett kort med plats för 2x ram, 2x sata, och wifi hade varit uppskattat just för flexibiliteten.

Permalänk

Tänk alla timmar som Steve på Hardware Unboxed får lägga ner på den här relativt långsökta styrkretsen! Men han verkar ju älska moderkort så.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Känns lite krystat, kan tycka att B550 och X570 räcker som diffrentiering, däremot borde prisskillnaden de två emellan vara lite större än de är nu.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Rekordmedlem

Hoppas kretsen dyker upp på nått riktigt litet moderkort för den verkar passa bra för ett minimalt bygge med en av de nya apuerna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De enda korten jag hittat med stöd för DASH (vilket är en stor del av poängen med Ryzen Pro) har varit A320.
Man kan ju hoppas att det kommer sådana A520.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Synd att den här kretsen har blivit så försenad.
Kan nog ändå bli ett vettigt budgetalternativ för kommande APUer om man håller ner kostnaden för moderkorten.

Skrivet av Mindfighter:

Känns lite krystat, kan tycka att B550 och X570 räcker som diffrentiering, däremot borde prisskillnaden de två emellan vara lite större än de är nu.

AMD håller med, men tajmingen var för dålig. Om B550 (och A520) hållit tidsplanen och kommit ut på marknaden förra sommaren skulle vi sett bättre prisdifferentiering.
B550 ligger någorlunda rätt, men X570 borde enligt AMD kosta mer och A520 mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Känns lite krystat, kan tycka att B550 och X570 räcker som diffrentiering, däremot borde prisskillnaden de två emellan vara lite större än de är nu.

Att inte behöva klara av PCI-E 4.0 alls borde göra att moderkortstillverkarna kan pressa priserna en bit. Vilket behövs, det är stor brist på billiga moderkort med B550/X570 chipset.

Permalänk
Medlem

Varför jämföra mot 320? Det är väl B450 man bör jämföra mot? Eller dessa kanske saknar något viktigt?

Permalänk
Medlem

En viktig skillnad mellan A320 och A520 är att A520 verkar ha rätt okej VRM, medan det var rätt svagt hos de A320-moderkort som kom till marknaden. Personligen tycker jag att A520 passar riktigt bra för budget-byggen med ITX. Ofta vill man ju inte ha de allra värsta processorerna i ett så litet chassi (tänk typ <12 liter). Dessutom behöver man inte mer än 2 ram-stickor, och PBO räcker riktigt bra till, så manuell överklockning behövs inte.

Asrocks A520 ITX-bräda har bland annat funnits på mindfactory.de för 98 euro, vilket jag tycker är rätt prisvärt ändå jämfört med B450.

Skrivet av hakd:

Blir nog tvungen att byta ut mitt x470-I till nästa generation men än så länge har jag inte sett några lockande b550 (mATX) till behaglig pris.

Hardware Unboxed har gjort ett par riktigt bra youtube-klipp om olika B550-brädor. Enligt deras tester verkar det som att den mest prisvärda men kompetenta brädan är MSI B550M Pro-VDH Wifi. Bra egenskaper och bra vrm till ett bra pris, inklusive wifi, så länge man inte är så kräsen med estetiken: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386567

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hur stor är prisskillnaden för de olika styrkretsarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ture72:

Hur stor är prisskillnaden för de olika styrkretsarna?

Kolla tabellen

Permalänk
Sjusovarn

@medbor: De saknar all form av överklockningsmöjlighet, PCI-E portarna är som bäst 8x (Om jag inte missminner mig), I/O är väldigt begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Har verkligen inte förstått lanseringen av B550 och A520, ett år sent.

Kanske så att de bara velat bli av med b450 och x470 kretsar. Samtidigt som de kan lyckas sälja fler x570 när de billigare kretsarna saknar PciE 40

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

@medbor: De saknar all form av överklockningsmöjlighet, PCI-E portarna är som bäst 8x (Om jag inte missminner mig), I/O är väldigt begränsat.

På ryzen 3000 behövs ju knappt överklockning, men PBO hade varit nice... processorn själv ger väl 20(-4) banor. Varför kan inte de kopplas till grafikkortet? Dessa går ju inte via chipset alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

@medbor: De saknar all form av överklockningsmöjlighet, PCI-E portarna är som bäst 8x (Om jag inte missminner mig), I/O är väldigt begränsat.

Stämmer inte. A520 har pci-e 3 16x och stöd för överklockning av minnet och PBO.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av My2nd:

@medbor: De saknar all form av överklockningsmöjlighet, PCI-E portarna är som bäst 8x (Om jag inte missminner mig), I/O är väldigt begränsat.

Det är ju perfekt att det inte har funktioner som är helt onödiga för att minska kostnaden, Det vore faktisk mer intressant att ha wifi och blåtand är sånt man garanterat inte kommer att använda när man klämmer på en apu för att bygga en liten icke speldator och överklockning är så oldschool, en modern cpu ska sköta att själv optimera sin prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Vilket trams! Verkar byggd för att begränsa så att folk ska tvingas köpa de överprisade moderkorten istället. Stoppa OC känns lite som att sälja en bil med hastighetsbegränsning för att sen ta betalt för att ta bort spärren.

Jag hade blivit skitförbannad och lämnat tillbaka moderkortet ekler kanske hela datorn omedelbart om det visade sig att bios'en var OC spärrad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Vilket trams! Verkar byggd för att begränsa så att folk ska tvingas köpa de överprisade moderkorten istället. Stoppa OC känns lite som att sälja en bil med hastighetsbegränsning för att sen ta betalt för att ta bort spärren.

Jag hade blivit skitförbannad och lämnat tillbaka moderkortet ekler kanske hela datorn omedelbart om det visade sig att bios'en var OC spärrad.

Att överklocka drar mer ström, och bättre strömtillförsel kostar pengar. Poängen med "billigare" styrkretsar är egentligen inte att själva styrkretsen är billig, utan att moderkortstillverkare kan sätta ett "A520"-namn på de moderkort som inte behöver ha någon dyr hårdvara. Allt på dessa moderkort är budget, inte bara styrkretsen.

Överklock? Kostar pengar i form av bättre VRM.
PCIe 4.0? Kostar pengar i form av bättre ledningsbanor.
Fler PCIe 3.0 och fler USB 10Gbit från styrkretsen? Fler ledningsbanor, kostar pengar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ajp_anton:

Att överklocka drar mer ström, och bättre strömtillförsel kostar pengar. Poängen med "billigare" styrkretsar är egentligen inte att själva styrkretsen är billig, utan att moderkortstillverkare kan sätta ett "A520"-namn på de moderkort som inte behöver ha någon dyr hårdvara. Allt på dessa moderkort är budget, inte bara styrkretsen.

Överklock? Kostar pengar i form av bättre VRM.
PCIe 4.0? Kostar pengar i form av bättre ledningsbanor.
Fler PCIe 3.0 och fler USB 10Gbit från styrkretsen? Fler ledningsbanor, kostar pengar.

Några dollar hit och dit inget som motiverar tusenlappar

Permalänk
Medlem

Låter intressant om dom har fixat till ström försörjningen/kylningen på 520 så man slipper kolla vilket vrm man helst borde ha på b450.
Samt ingen fläkt på moderkortet chipet.
Samt hitta en som hade testat några billiga märken för 3200mhz ddr4 dual Chanel 16x2.
Helst en usb c port med.
700-1100kr låter bra.

Byggde nyss ett Micro atx var ett rent helvete att hitta kort mortar & titanium (slut i lager) nöjde mej med ett okej istället för bra då, hade kunnat ta ett bra vrm o installera pci usb c kom jag på i efterhand🤣.

Kunde byggt snabbt med 550 kretsen men lägger hellre dom pengarna på annat.