Permalänk
Medlem

Spel och VR-stöd

*Diskussion utbruten till egen tråd* /Vzano, Moderator

Skrivet av Sando:

Humble Bundle har rea på bland annat Hitman-spelen. Hitman (2017) Game of the Year Edition på -75%.

Spelet har inte VR-stöd för tillfället, men utvecklarna har sagt att Hitman 3 ska få stöd, och att samma stöd även ska ges åt Hitman och Hitman 2 som använder samma spelmotor.

Mycket bra spel även fast VR skulle utebli.

Länk också: https://www.humblebundle.com/store/hitman-game-of-the-year-ed...

Tråkiga är att Hitman VR verkar bli PSVR exlusivt och att man ska komma att spela det med kontroll även i VR vilket jag tycker verkar märkligt

Utbruten diskussion /Vzano, Moderator
Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Tråkiga är att Hitman VR verkar bli PSVR exlusivt och att man ska komma att spela det med kontroll även i VR vilket jag tycker verkar märkligt

Det är ju genialt att man ska spela med kontroll i vr. Det är vad liret är designat för. Förstår inte manin med att allt ska va rörelsekontroller även när liret i sig inte passar för det! Skyrim hade vart ospelbart om det inte gick att använda gamepad för rörelsekontrollerna är paj och ingen orkar veva svärd eller skjuta pilbåge i 500h ändå ens om rörelseschemat hade fungerat.

Vad jag läst så ska de tidigare liren va inbakat när man köper hitman 3. Om det är hela lir eller bara vissa uppdrag men kan ha missförstått.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är vad liret är designat för.

Men inte vad VR är designat för.

Skrivet av oqvist:

Förstår inte [...]

Nej, det är tydligt. Spelar du som en karaktär i VR så ska du naturligtvis använda VR-kontroller.

Problemen du beskriver med Skyrim är ju just problem med Skyrim, inte med VR.

Att det kan vara fysiskt ansträngande är ju helt irrelevant. Tänker du påstå att det är roligare att spela fotbollsspel än att spela på riktigt av samma anledning?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju genialt att man ska spela med kontroll i vr. Det är vad liret är designat för. Förstår inte manin med att allt ska va rörelsekontroller även när liret i sig inte passar för det! Skyrim hade vart ospelbart om det inte gick att använda gamepad för rörelsekontrollerna är paj och ingen orkar veva svärd eller skjuta pilbåge i 500h ändå ens om rörelseschemat hade fungerat.

Vad jag läst så ska de tidigare liren va inbakat när man köper hitman 3. Om det är hela lir eller bara vissa uppdrag men kan ha missförstått.

tycker det är otroligt förstörande för inlevelsen.
Det är inte så man spelar VR imo, då kan spelet lika gärna vara en "3dof upplevelse'
Dom hade chansen att göra nått bra här men verkar tappa det.

Edit: det ser ju ut som i filmklipp som man "vevar" men armarna, om detta inte bara är animerade filmer så betyder det ju att man kommer veva med armarna när man håller i kontrollen.
Ytterst märkligt beslut.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Tråkiga är att Hitman VR verkar bli PSVR exlusivt och att man ska komma att spela det med kontroll även i VR vilket jag tycker verkar märkligt

Första Hitman jag inte kommer köpa, typiskt Sony att som vanligt stjäla underhållning från oss PC-spelare. Det bästa får lida för det sämsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Första Hitman jag inte kommer köpa, typiskt Sony att som vanligt stjäla underhållning från oss PC-spelare. Det bästa får lida för det sämsta.

Hitman 3 kommer till PC, men utan VR-läge.
Dom hade chansen att göra nått rikigt bra här

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Hitman 3 kommer till PC, men utan VR-läge.
Dom hade chansen att göra nått rikigt bra här

VR-läget jag syftade på, blir ändå inget köp. Varför ge oss med vår bättre plattform och VR-lösningar det sämre.

Ren skymf när det var PC som först fick Hitman dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

VR-läget jag syftade på, blir ändå inget köp. Varför ge oss med vår bättre plattform och VR-lösningar det sämre.

Ren skymf när det var PC som först fick Hitman dessutom.

Håller med dig

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Men inte vad VR är designat för.

Nej, det är tydligt. Spelar du som en karaktär i VR så ska du naturligtvis använda VR-kontroller.

Problemen du beskriver med Skyrim är ju just problem med Skyrim, inte med VR.

Att det kan vara fysiskt ansträngande är ju helt irrelevant. Tänker du påstå att det är roligare att spela fotbollsspel än att spela på riktigt av samma anledning?

Ska man inte släppa spel i VR som inte är primärt anpassade för rörelsekontroller? I det här fallet pratar vi ju spel som inte är optimerade för rörelsekontroller för fem öre.

Jag har lirat många ej vr anpassade lir och haft väl så bra spelupplevelser. Bland de absolut bästa med Alien Isolation och Skyrim. Nu Alien Isolation är faktiskt nästan skapt för rörelsekontroller. Lagom tempo på det dessutom. Hoppas Mother släpps snart men det verkar gått i stå tyvärr. Förhindrar inte spelvärdet med gamepad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

VR-läget jag syftade på, blir ändå inget köp. Varför ge oss med vår bättre plattform och VR-lösningar det sämre.

Ren skymf när det var PC som först fick Hitman dessutom.

Vi kan ju hoppas det är en fånig tidsexklusivitet. Fast man känner ju ändå inte för att sponsra sådant heller. Det positiva är väl ändå att Sony faktiskt pushar VR. Får se om MS tänker om man tycker ju det med tanke på vilken monstertitel de släppte alldeles nyligen...

Snacka om killerapp för VR.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

tycker det är otroligt förstörande för inlevelsen.
Det är inte så man spelar VR imo, då kan spelet lika gärna vara en "3dof upplevelse'
Dom hade chansen att göra nått bra här men verkar tappa det.

Edit: det ser ju ut som i filmklipp som man "vevar" men armarna, om detta inte bara är animerade filmer så betyder det ju att man kommer veva med armarna när man håller i kontrollen.
Ytterst märkligt beslut.

Du måste tänka på rörelseschemat. De måste ju kopiera gamepad så långt det går för att det ska funka. Att bara veva med armarna tror jag inte ger något speciellt i immersion. Sen när utvecklare får för sig att optimera för vr så ska de helst strypa rörelseschemat också för det är alltid någon av spelutvecklarna som tillhör den majoritet som får åksjuka i VR. Så då blir det teleport och all möjligt skräp vi ska leva med. Det slår nästan aldrig fel. I Skyrim har de inte kompromissat med rörelseschemat alls

Snipa kan ju va lite roligare fast mindre exakt om man inte har en gunstock som är opraktiskt i övrigt. Men det minns jag inte som en större del av spelet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vad jag läst så ska de tidigare liren va inbakat när man köper hitman 3. Om det är hela lir eller bara vissa uppdrag men kan ha missförstått.

Är det som i Hitman 2 så detekterar det installationen eller licensen för de tidigare spelen och sedan kan du spela de banorna i den nya motorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vi kan ju hoppas det är en fånig tidsexklusivitet. Fast man känner ju ändå inte för att sponsra sådant heller. Det positiva är väl ändå att Sony faktiskt pushar VR. Får se om MS tänker om man tycker ju det med tanke på vilken monstertitel de släppte alldeles nyligen...

Snacka om killerapp för VR.

Jag skulle vara väldigt förvånad om det inte var tidsexklusivt. VR-marknaden på en plattform är för liten för att få till ordentlig lönsamhet, och när de en gång väl har gjort jobbet vet jag inte varför de inte skulle släppa VR-läget på PC också. Det är för mycket pengar och good will, speciellt eftersom PSVR bara indirekt konkurrerar med PCVR. Sony vill nog mest bara kunna påvisa det som en exklusive för nya playstation, men efter det är deras intresse bara att sprida VR så mycket som möjligt innan Microsoft hänger på tåget.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oqvist:

Vi kan ju hoppas det är en fånig tidsexklusivitet. Fast man känner ju ändå inte för att sponsra sådant heller. Det positiva är väl ändå att Sony faktiskt pushar VR. Får se om MS tänker om man tycker ju det med tanke på vilken monstertitel de släppte alldeles nyligen...

Snacka om killerapp för VR.

Resident Evil 7 har fortfarande inte fått VR stöd för PC, så inget jag skulle räkna med personligen. Samtidigt släpptes Tetris Effect till just PC med VR stöd så vettetusan samtidigt.

Jag upplever inte att Sony pustar VR utan mer att de köper exklusivitet. Microsoft verkar nöja sig med att Oculus och Valve arbetar på detta, men det sagt har se ju sin Mixed Reality som andra använder. VR för konsol är inget jag personligen bryr mig om, VR bör skötas på prestandainriktade system för bättre upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ska man inte släppa spel i VR som inte är primärt anpassade för rörelsekontroller? I det här fallet pratar vi ju spel som inte är optimerade för rörelsekontroller för fem öre.

Jag ser inte vitsen med att spela karaktärs-VR med en traditionell kontroll, nej. Hela grejen är ju att du styr direkt med din egen kropp, istället för att sitta och stirra på en skärm och trycka på knappar.

Vad menar du med optimerade för rörelsekontroller? Om du menar rent kontroll- och designmässigt så är det ju det man får fixa när man lägger till VR-stöd.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag ser inte vitsen med att spela karaktärs-VR med en traditionell kontroll, nej. Hela grejen är ju att du styr direkt med din egen kropp, istället för att sitta och stirra på en skärm och trycka på knappar.

Vad menar du med optimerade för rörelsekontroller? Om du menar rent kontroll- och designmässigt så är det ju det man får fixa när man lägger till VR-stöd.

Det är inte så lätt att fixa i efterhand och få kontrollerna lika bra. Måste göra om hela spelet och det slutar oftast med med att de misslyckas. Vr är mer än handkontroll. Vr går inte jämföra med wii eller move. Sen så är ju hitman i tredjeperson det handlar ju inte om att du är du utan du kontrollerar hitman 47.

Hade de lanserat hitman 4 vr så hade de ju lättare kunnat få till nytt kontrollmönster vettigt.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Jag påstår inte att det är enkelt att ordna ordentligt VR-stöd, men om man (som utvecklare) tänker nöja sig med en halvsunkig implementation så tycker jag man ska låta bli.

VR-versionen av Hitman ser ut att spelas i förstapersonsperspektiv. Det förutsatte jag, annars hade det verkligen varit ett slöseri på resurser...
https://www.youtube.com/watch?v=gl19V9dK3TU

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hitman spelas i första person i VR.
Det fanns dessutom ett filmklipp där man håller en kofot och "duttar" fienden på axeln bakifrån varpå den vänder sig och sen drämmer man till fienden i skallen.
Att göra dessa rörelser man handkontrollen i handen och inte move-kontroller känns som ett märkligt beslut, eller så är filmerna vi sett animationer in-engine och inget som är från riktiga spelet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Jag påstår inte att det är enkelt att ordna ordentligt VR-stöd, men om man (som utvecklare) tänker nöja sig med en halvsunkig implementation så tycker jag man ska låta bli.

VR-versionen av Hitman ser ut att spelas i förstapersonsperspektiv. Det förutsatte jag, annars hade det verkligen varit ett slöseri på resurser...
https://www.youtube.com/watch?v=gl19V9dK3TU

Ja det är lite av min poäng. De ska inte implementera halvtrasiga rörelsekontroller utan släppa spelet i VR i befintligt skick. De kan ju gärna göra båda som i Skyrim ex. Inget tvingar dig att köra gamepad eller rörelsekontroller där. Det går relativt smärtfritt att porta och du får då intakta kontroller som inte riskerar underminera spelet :).

Att inte släppa alls tycker jag är oerhört trist. Finns många trippelA spel jag gärna kört i VR med befintliga kontroller och få hjälp med immersionen av headtrackingen, 3Dn och större bild.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Nåja. Vi får väl vara ense om att vara oense.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Måste få ranta och avreagera mig igen!

No man sky! Fungerar fantastiskt bra i VR och känns närmast som det är gjort för det. Stressnivån ligger mycket lägre än i 2D och pulsen går ner i viloläge och utforskarglädjen är högre. i 2D fastnar mest i någon grind.

Men.... De tvingar på en rörelsekontrollerna för flygningen. Alltid ett irritationsmoment med min Rift S som inte klarar att tracka dem hela tiden och väldigt ointuivt. Har kört Ultra flight och testade VTOL VR (refund). Tycker inte de ska göra detta när det finns mer korrekta kontroller att tillgå i knät på en!

Efter första rymdstriden gav jag upp och gick över till 2D.
Bortsett flygen har jag absolut inga problem med kontrollerna i övrigt föredrar dem men återigen vad hade det skadat att också ha standardstödet för gamepad bevarat?

Varför ska rörelsekontroller prackas på en? Att man inte kan köra bägge på samma gång kan det finnas någon grund för men man ska ju kunna välja i kontrollmenyn vad man vill styra med åtminstone.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Måste få ranta och avreagera mig igen!

No man sky! Fungerar fantastiskt bra i VR och känns närmast som det är gjort för det. Stressnivån ligger mycket lägre än i 2D och pulsen går ner i viloläge och utforskarglädjen är högre. i 2D fastnar mest i någon grind.

Men.... De tvingar på en rörelsekontrollerna för flygningen. Alltid ett irritationsmoment med min Rift S som inte klarar att tracka dem hela tiden och väldigt ointuivt. Har kört Ultra flight och testade VTOL VR (refund). Tycker inte de ska göra detta när det finns mer korrekta kontroller att tillgå i knät på en!

Efter första rymdstriden gav jag upp och gick över till 2D.
Bortsett flygen har jag absolut inga problem med kontrollerna i övrigt föredrar dem men återigen vad hade det skadat att också ha standardstödet för gamepad bevarat?

Varför ska rörelsekontroller prackas på en? Att man inte kan köra bägge på samma gång kan det finnas någon grund för men man ska ju kunna välja i kontrollmenyn vad man vill styra med åtminstone.

Man kan tycka att ett spel som man har fordon i så borde man kunna välja att styra med kontroll/ratt när man är i fordonet.
Men man kanske gör fler saker i cockpit än att bara styra? Kanske dom tänker att det är lättare med "händerna fria".
Jag vet inte har inte spelat spelet varken 2d eller VR men det låter ju som nått som är missat av utvecklaren.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc