Sparade inloggningar i cookies eller cache?

Permalänk
Medlem

Sparade inloggningar i cookies eller cache?

När man går in på inställningar i Chrome (Windows 10) så är historiken uppdelad i tre kategorier:

  • Webhistorik
    Rensar historik och autoslutföranden i adressfältet.

  • Cookies och annan webbplatsdata.
    Du loggas ut från de flesta webbplatser.

  • Cachade bilder och filer.
    Frigör MB. Vissa webbplatser kan läsas in långsammare nästa gång du besöker dem.

Som det är skrivet låter det som att inloggningar sparas i cookies, inte cache. Dock verkar det om man väljer att endast rensa cache, men inte cookies, blir man ändå utloggad från vissa webbplatser. Så ibland sparas inloggningar i cache istället för cookies, eller?

Jag skulle vilja rensa cachen, utan att sparade inloggningar tas bort.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Testpilot

Vad menar du med "sparade inloggningar"? menar du att du slipper logga in på nytt nästa gång du besöker en webplats eller funktionen med att din webläsare kommer ihåg lösenord åt dig och fyller i det när du ska logga in?

Cookies används för att spara att du är inloggad, exempelvis här på Sweclockers så behöver du ju inte logga in varje gång du besöker sidan om du aktiverat "kom ihåg mig"-rutan när du loggar in. Rensar du cookies behöver du logga in på nytt nästa gång du besöker Sweclockers.

Funktionen att din webläsare kommer ihåg dina lösenord åt dig och fyller i den i inloggningsformulär har varken med historik, cookies eller cache att göra utan det hittar du under någon annan inställning.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inte helt ovanligt att inloggningar bara gäller en viss tid också så att även om man har sparat uppgifterna så loggas man inte in automatisk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vad menar du med "sparade inloggningar"? menar du att du slipper logga in på nytt nästa gång du besöker en webplats eller funktionen med att din webläsare kommer ihåg lösenord åt dig och fyller i det när du ska logga in?

Menar den förstnämnda av dessa endast.

Skrivet av mrqaffe:

Det är ju inte helt ovanligt att inloggningar bara gäller en viss tid också så att även om man har sparat uppgifterna så loggas man inte in automatisk.

Hm kanske har med det att göra då. Märkt det speciellt ofta på Steams webbsida.

Rensa cache har alltså ingen påverkan på sparade inloggnignar?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

Menar den förstnämnda av dessa endast.

Hm kanske har med det att göra då. Märkt det speciellt ofta på Steams webbsida.

Rensa cache har alltså ingen påverkan på sparade inloggnignar?

Det går att göra inloggningsystem på många olika sätt så det beror på, men är det så svårt att behöva klicka på logga in manuellt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går att göra inloggningsystem på många olika sätt så det beror på, men är det så svårt att behöva klicka på logga in manuellt ?

"Jobbiga" biten består av att komma ihåg lösenord.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

"Jobbiga" biten består av att komma ihåg lösenord.

Det kan du lagra i webbläsaren eller i en lösenordshanterare..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan du lagra i webbläsaren eller i en lösenordshanterare..

OT men som jag förstått det är det osäkert att lagra lösenord i webbläsaren. Lösenordshanterare provade jag en gång, någon vecka senare fick jag meddelande om att flera inloggnignar blivit "pwned", kanske inte var relaterat men iaf. Hur säkra är dem är frågan.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

OT men som jag förstått det är det osäkert att lagra lösenord i webbläsaren.

Är det ingen annan som använder eller har tillgång till datorn, så är det ingen större fara med att spara lösenord i webläsaren.

Skrivet av Elektroman:

Lösenordshanterare provade jag en gång, någon vecka senare fick jag meddelande om att flera inloggnignar blivit "pwned", kanske inte var relaterat men iaf.

En del lösenordshanterare kontrollerar automatiskt mot databaser som te.x have i been pwned för att kontrollera om ens uppgifter (främst lösenord) har funnits med i någon känd läcka.

Men för att gå tillbaka till din orginal fråga.
Användareuppgifter etc. när man väljer Kom ihåg på en sida sparas oftas i Cookies inte i Cache, så man kan rensa allt utom Cookies, det finns dock saker som bl.a sparas i 3:de part Cookies och om man inte har att dessa ska tillåtas så kan kan uppgifter glömmas bort mellan webläsare sessioner.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektroman:

OT men som jag förstått det är det osäkert att lagra lösenord i webbläsaren. Lösenordshanterare provade jag en gång, någon vecka senare fick jag meddelande om att flera inloggnignar blivit "pwned", kanske inte var relaterat men iaf. Hur säkra är dem är frågan.

Jag tror det är lägre risk att lösenordshanterare blir hackade än att nån manipulerar kakor eller kommer på lösenorden pga att det är svagt pga att bra lösenord är omöjliga att hålla i minnet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.