IBM avtäcker POWER10 – processorer för hybridmoln och AI

Permalänk
Melding Plague

IBM avtäcker POWER10 – processorer för hybridmoln och AI

Nästa generations RISC-processorer från IBM fokuserar på energieffektivitet och tillverkas på 7-nanometersteknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Låter intressant

Permalänk
Avstängd

Dom verka vara bra på säkerhet dom skulle behöva hjälpa Intel samt Qualcomm med sina 400 hål.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Men är ju mer tradionella låsta system med priser därefter, så fortsätter väl bara vara nåt för datahallar & riktigt stora företag mao. inget vi konsumenter någonsin ser.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Som sagt Hybridmoln och AI, men redan dagens ISA är rätt så up-to-date med PCI-E 4.0 (-och de var nog även först med att bygga in stöd för den standarden har jag för mig, dock var det väl först när AMD började marknadsföra en plattform med stöd för PCI-E 4.0 som konsumenterna började intressera sig för ämnet.)

För Linux-folket finns en hel del rolig mjukvara att köra för dagens befintliga POWER9 plattform (RHEL, SLES och Ubuntu). Med tekniker som SMT4/SMT8 kan du köra rätt rejäla parallella laster på dual 12 cores POWER9 cpu:er (96 trådar per CPU) det kombinerat med Open source Firmwares gör nog plattformen rätt tilltalande, sett till säkerheten/tillförlitligheten när den är som viktigast. Speciellt i dessa tider.

https://www.raptorcs.com/TALOSII/

POWER10 ryktas ha 48 cores per CPU som högsta tier, om det även gäller SMT8 återstår att se, för det skulle i så fall innebära 384 trådar per CPU vilket är uppe och nosar på kommande Marvell ARM ThunderX3. För dual-system skulle det resultera i 768 trådar/nod.
Skall bli intressant att se om den mer öppna POWER-plattformen kan utgöra något hot mot ARM, X86 på business/server fronten.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

48cores som klarar 8 threads var (IBM's processorer kan byta mellan smt2, 4, och 8 i drift tex). 384-thread cpu.
Har jobbat med större power-servers och de är extremt stabila och pålitliga.

Dyra (men ofta bra prestanda/krona), men det finns openpower, där många stora aktörer, tex google, producerar cpuer via i okänd skala. Hade varit häftigt om de via openpower lyckades göra en comeback i persondator-marknaden (powerpc macs var mestadels baserade på tidiga versioner av power).

Permalänk
Medlem

Ahh... arbetade med AIX en gång i tiden, trevligt OS med sin GUI-baserade admin; smit / smitty
Vart tvungen att googla, verkar fortfarande hållas vid liv fortfarande, v7.2 släppt 2015 med ny version på g.

Annars är det väl bara Linux och IBMi (”AS/400”) som körs på dessa CPU:er? IBM har så märklig strategi generellt, samtidigt trycker de stenhårt på Linux på Mainframe (zSystem), som i sin tur har sin egna CPU-arkitektur...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

"beräkningar på data som inte avkrypterats först (eng. homomorphic encryption)"

Hur kan man göra beräkningar på krypterade data? Hört talas om det här förut (Dero kryptovaluta) men det låter lite som hokus pokus. Är det krypterat så vet man inte innehållet, men ändå kan man göra beräkningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ahh... arbetade med AIX en gång i tiden, trevligt OS med sin GUI-baserade admin; smit / smitty
Vart tvungen att googla, verkar fortfarande hållas vid liv fortfarande, v7.2 släppt 2015 med ny version på g.

Annars är det väl bara Linux och IBMi (”AS/400”) som körs på dessa CPU:er? IBM har så märklig strategi generellt, samtidigt trycker de stenhårt på Linux på Mainframe (zSystem), som i sin tur har sin egna CPU-arkitektur...

Ja, men de pushar linux mycket mer nu (de köpte redhat linux för en hel hög med pengar). Så deras strategi är väl helt enkelt power+redhat.

Permalänk
Medlem

Vårat systerbolag ville att vi skulle köra Power med Openshift, till stor del pga att de är IBM Gold Business Partner. Våran mjukvara kan däremot inte ens kompileras till Power så den idéen sköts ner rätt snabbt i start groparna. Lite det som hindrar det från större kommerciell utspridning, kan man inte kompilera till det så är det svårsålt. Ställde också krav på att hela våran rätt stora infrastruktur (microservice arkitektur) skulle vara Power kompatibel, vilket inte är helt enkelt.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Datavetare

För den som vill ha lite mer detaljer om POWER10, man kör tydligen upp till SMT-8 även här

Skrivet av philipborg:

Vårat systerbolag ville att vi skulle köra Power med Openshift, till stor del pga att de är IBM Gold Business Partner. Våran mjukvara kan däremot inte ens kompileras till Power så den idéen sköts ner rätt snabbt i start groparna. Lite det som hindrar det från större kommerciell utspridning, kan man inte kompilera till det så är det svårsålt. Ställde också krav på att hela våran rätt stora infrastruktur (microservice arkitektur) skulle vara Power kompatibel, vilket inte är helt enkelt.

Måste bara ställa frågan: varför fungerar inte er kod på POWER? Antar att ni sitter fast i x86, beror det på er kod (varför i så fall) eller beror det på att ni använder saker som bara finns på x86 (vilket är mer förståeligt)?

Kanske jag som har en sned bild av det hela, men kodbaser/produkter jag jobbat med de senaste ~15 åren har fungerat på x86, PowerPC/POWER (försvinner allt mer), MIPS (är i praktiken irrelevant idag), ARM och senaste året även RISC-V. Ser inte att man behöver offra något eller att det skulle ta speciellt mycket kraft trots att allt är i C och C++. Kör man "moderna" saker som Python, Java eller liknande borde det definitivt inte finnas hinder att köra på andra CPU-arch.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För den som vill ha lite mer detaljer om POWER10, man kör tydligen upp till SMT-8 även här
https://www.youtube.com/watch?v=KCP_MmqVStI

Måste bara ställa frågan: varför fungerar inte er kod på POWER? Antar att ni sitter fast i x86, beror det på er kod (varför i så fall) eller beror det på att ni använder saker som bara finns på x86 (vilket är mer förståeligt)?

Kanske jag som har en sned bild av det hela, men kodbaser/produkter jag jobbat med de senaste ~15 åren har fungerat på x86, PowerPC/POWER (försvinner allt mer), MIPS (är i praktiken irrelevant idag), ARM och senaste året även RISC-V. Ser inte att man behöver offra något eller att det skulle ta speciellt mycket kraft trots att allt är i C och C++. Kör man "moderna" saker som Python, Java eller liknande borde det definitivt inte finnas hinder att köra på andra CPU-arch.

Seriellt minne verkar riktigt coolt.
Kräver ju avsevärt färre banor än en parallell buss med liknande prestanda.

Får mig direkt att tänka på övergången från PCI/AGP till PCI-E.
Historiskt har ju parallella bussar varit snabbare men så är väl inte lägre fallet, dessutom använder man ju ofta flera parallella bussar precis som PCi-E gör för att öka bandbredden sedan syncar man upp allt i rätt ordning när paketen anlänt.

Ända problemet jag ser för en vanlig PC med seriellt ram är den där seriella till dram kontrollen på minnestickan lär kostar en fet slant så kan man inte få till billiga och prisvärda sådana till PC så lär det sätta stop.

Vi lär ju få vänta till DDR6 i sådana fall med seriellt minne om det skulle bli en grej så lite beroende på så kan ju DDR5 antigen göra den övergången extremt dryg och lång eller så blir DDR5 en kortlivad historia om JEDEC adopterar någon form av seriellt baserad DDR6.
EDIT: Självklart skulle DDR5 kunna användas seriellt men nu tänker jag mer på hela modul standarden för PC.

Rätt fräckt att den seriella bussen är så platsbesparande på CPU die och PCB att dom kan knö in 16 minneskanaler med 1Tb/sek är sjukt fett på en CPU, det är ju GPU nivå av bandbred

Nu vill jag ha seriellt minne i min dator!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Måste bara ställa frågan: varför fungerar inte er kod på POWER? Antar att ni sitter fast i x86, beror det på er kod (varför i så fall) eller beror det på att ni använder saker som bara finns på x86 (vilket är mer förståeligt)?

Både alternativ ett och två. Våran intern-standardiserade backend platform är .NET Core som i sig stödjer X86, X86_64, ARM32 och ARM64. Sedan i sin tur så har vi dependencies på properitära tredjeparts bibliotek som bara har X86 stöd😒. Utöver det har vi också många tredjeparts containers som om än inte omöjligt i dagsläget så är det lite olockande att skapa och förvalta Power versioner av dem.

Skrivet av Yoshman:

Kanske jag som har en sned bild av det hela, men kodbaser/produkter jag jobbat med de senaste ~15 åren har fungerat på x86, PowerPC/POWER (försvinner allt mer), MIPS (är i praktiken irrelevant idag), ARM och senaste året även RISC-V. Ser inte att man behöver offra något eller att det skulle ta speciellt mycket kraft trots att allt är i C och C++. Kör man "moderna" saker som Python, Java eller liknande borde det definitivt inte finnas hinder att köra på andra CPU-arch.

Kan bara anta att det ligger långt ner på Microsofts todo att fixa .NET Core stöd för Power. Så isf hade vi behövt lägga ner en hel del tid och pengar på att implementera det själva.

Som ett hobby projekt så hade det kanske varit kul att migrera saker till Power. Men som ett business case gick det inte ihop för oss då vi helt enkelt inte hade ett behov av Powers fördelar. Så det hade, för oss, bara medfört ökade kostnader och tidsåtgång. Hade det varit en HPC applikation vi driver så hade det varit en annan diskussion, men X86_64 förser lätt prestanda behovet vi har för allt utom databasen, som ändå inte går att köra på Power. Skulle även påstå att problemen vi har med databasen kan lättare fixas på andra sätt. Allting förutom nuvarande databasen skalar vi också helt horisontellt redan så vi kan redan lätt möte vårat behov.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.