Testpilot: LG OLED 48CX – alla rätt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av gunvald89:

Då var den beställd och kommer i December.
Någon som vet ett bra borsstativ som passar denna?
Vill ju ha den så nära skrivbordet som möjligt och så långt ut mot väggen som möjligtvis.
Ett väggfäste går inte för jag har ett höjnich säbkbart skrivbord

Berätta gärna vad du tycker när du har fått hem den!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunvald89:

Då var den beställd och kommer i December.
Någon som vet ett bra borsstativ som passar denna?
Vill ju ha den så nära skrivbordet som möjligt och så långt ut mot väggen som möjligtvis.
Ett väggfäste går inte för jag har ett höjnich säbkbart skrivbord

Jag kör med denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953509
Den bygger fortfarande ut lite från väggen (ca 15cm) men mycket bättre än foten som kommer med. Skönt att kunna vinkla TVn så den kommer närmare i överkant.

Permalänk
Skrivet av Jompa79:

Jag kör med denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953509
Den bygger fortfarande ut lite från väggen (ca 15cm) men mycket bättre än foten som kommer med. Skönt att kunna vinkla TVn så den kommer närmare i överkant.

Könns ganska spot on. Jag såg något liknande på Amazon. Kan du skruva fast den på skrivbordet på något sett?

Edit. Köpte en likadan nu

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Skrivet av gunvald89:

Könns ganska spot on. Jag såg något liknande på Amazon. Kan du skruva fast den på skrivbordet på något sett?

Edit. Köpte en likadan nu

Hoppas du blir nöjd!
Den är tung och riktigt stabil så du behöver inte vara orolig att den inte kan hålla vikten av TVn.

Permalänk
Medlem

Tror ni denna kommer funka?:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5238894

Gillar möjligheten att ha den på golvet så jag lätt kan reglera avstånd plus att hjul är smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Jag kör med denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953509
Den bygger fortfarande ut lite från väggen (ca 15cm) men mycket bättre än foten som kommer med. Skönt att kunna vinkla TVn så den kommer närmare i överkant.

Det går alltså att få ner skärmen så den hamnar närmare bordet? Man skulle vilja få den så nära bordet som möjligt då det blir rätt högt med 48".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Det går alltså att få ner skärmen så den hamnar närmare bordet? Man skulle vilja få den så nära bordet som möjligt då det blir rätt högt med 48".

Glipan mellan bordet och skärmen med skärmen monterad i lägsta läget på detta stativ är ca 6cm (5cm mätt från stativets glasskiva).
Går att få ned mer om man modifierar stativet genom att borra egna hål men inget jag känner ett behov av, tycker skärmen sitter rätt bra nu.

Permalänk

Har de släppt Apple TV appen till denna modellen än?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av yestomtom:

Har de släppt Apple TV appen till denna modellen än?

Japp den finns!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Hej!

En fråga från en novis på pc. Funkar det med ett RTX 2060 (6 GB GDDR6) att spela med den här skärmen? Tanken var att kunna byta ut monitorn till datorn till denna samt även då koppla in PS5an.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Killerbob1975:

Hej!

En fråga från en novis på pc. Funkar det med ett RTX 2060 (6 GB GDDR6) att spela med den här skärmen? Tanken var att kunna byta ut monitorn till datorn till denna samt även då koppla in PS5an.

Om det funkar är ju en subjektiv fråga om vilken kvalitétsnivå du förväntar dig. RTX 2060 är inte kapabelt till 4K@60 FPS men om du äller ner grafikinställningar och kanske nöjer dig med 4K@30 FPS så kommer det funka såklart.

Du kan kolla i ett av Sweclockers senaste tester, där ligger 2060 längst ner i listan på 4K-testning. Då är iofs de flesta spelen testade med maxade inställningar.

https://www.sweclockers.com/test/30790-amd-radeon-rx-6800-och...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Tack för svar! Om man ställer ned inställningarna till säg 1920×1080 för att spela kommer det se helt knasigt ut då på en så pass stor skärm eller? Min tanke är att köpa ny dator med 3080 under 2021 men det måste vänta någon månad och jag undrar lite om jag kan klara mig med denna skärm som primär skärm till datorn tills jag uppgraderar den. Har denna skärm för tillfället: https://www.msi.com/Monitor/Optix-MAG271CV/Specification

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Killerbob1975:

Tack för svar! Om man ställer ned inställningarna till säg 1920×1080 för att spela kommer det se helt knasigt ut då på en så pass stor skärm eller? Min tanke är att köpa ny dator med 3080 under 2021 men det måste vänta någon månad och jag undrar lite om jag kan klara mig med denna skärm som primär skärm till datorn tills jag uppgraderar den. Har denna skärm för tillfället: https://www.msi.com/Monitor/Optix-MAG271CV/Specification

Det går utmärkt att spela i 1920x1080. Det som du kommer upptäcka är att det blir en lite "soft" känsla över det. Alltså att du upplever en försämrad skärpa men det finns sharpening tecknologier som kan hjälpa till med detta. De spelen som stödjer DLSS kommer ju hjälpa med detta såklart men jag tror fortfarande att ett 2060 är lite klent ovsett för ofta bygger DLSS på 1440p och rekonstruerar utifrån det upp till 4K.

Sen beror ju allting på vilka sorts spel du tänker spela. Så kallade immersive games så gör det ju inte så mycket att ligga kring 30 FPS t.ex. men tänker du spela intensiva FPS så är det ju inte riktigt en bra match.

Du spelar i 2560x1440p idag, hur upplever du det?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Beställde tvn idag för Ps5 spelande

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Twicefire:

Beställde tvn idag för Ps5 spelande

Hoppas du blir nöjd. Det är en trevligt TV.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Skrivet av Dinoman:

Hoppas du blir nöjd. Det är en trevligt TV.

Hoppas verkligen det

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Måste bara säga jäklar vilken underbar tv! Fullkomligt älskar den!

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk
Medlem

Varje gång man köper en ny skärm frågar man sig själv varför man inte gjort det tidigare?

För mig blev det en oväntad födelsedagspresent denna gång. Sjukt nöjd med denna TV som datorskärm. Det överträffar allt i skärmväg so far

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jompa79:

Jag kör med denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4953509
Den bygger fortfarande ut lite från väggen (ca 15cm) men mycket bättre än foten som kommer med. Skönt att kunna vinkla TVn så den kommer närmare i överkant.

Skrivet av gunvald89:

Könns ganska spot on. Jag såg något liknande på Amazon. Kan du skruva fast den på skrivbordet på något sett?

Edit. Köpte en likadan nu

Hej,

Vad tycker ni om era fästen? Jag vill få bak min TV så mycket som möjligt på skrivbordet. Den medföljande foten är ju inte att leka med.

Finns det andra alternativ numera? Var ju ett tag sedan ni tipsa om den - något ni hört om?

Sista frågan gäller allmänt till alla som kör med denna som datornmonitor. Kan man stänga av det där Autobrightness mojset på annat sätt än med nån service kontroll?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av Nima2001:

Hej,

Vad tycker ni om era fästen? Jag vill få bak min TV så mycket som möjligt på skrivbordet. Den medföljande foten är ju inte att leka med.

Finns det andra alternativ numera? Var ju ett tag sedan ni tipsa om den - något ni hört om?

Sista frågan gäller allmänt till alla som kör med denna som datornmonitor. Kan man stänga av det där Autobrightness mojset på annat sätt än med nån service kontroll?

Fästet var prisvärt, men inte direkt lågprofil. Borde finnas bättre någonstans om man bara orkar leta. Tror att den som komplett säljer är samma som på Amazon, fast lite dyrare bara.

Jag kör den nästan bara som datorskärm. Jag vet inte om autobrightness grejen för att stänga av men när man sätter HDMI ingången som "dator" blir det mycket bättre.
Tips är ju sedan att sänka just brightnes ganska lågt, blir jobbigt för öronen att stirra in i en för ljus skärm. Själv stängde jag av HDR av samma anledning

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Letar efter en ny tv och utgår från den här recensionen att jag vill inte ha en sämre tv än den som recenserades, men finns det redan en ersättare av denna tv? Finner väldigt få återförsäljare till denna tv.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gwingis:

Letar efter en ny tv och utgår från den här recensionen att jag vill inte ha en sämre tv än den som recenserades, men finns det redan en ersättare av denna tv? Finner väldigt få återförsäljare till denna tv.

Ja. C1.
https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-cx-oled-vs-lg-c1-o...

(finns en A1 oxå men då tappar man endel finlir, inte minst 120 Hz och VRR)