Allt inspelat material blir i andra färger (se bilder) Hur löser jag?

Permalänk

Allt inspelat material blir i andra färger (se bilder) Hur löser jag?

Hejsan!

Allt inspelat material som jag har (oavsett vilket material det är) blir i helt andra färger än hur det ska se ut.

Bild 1 visar hur det ska se ut:
https://gyazo.com/27dab18ec112858a4b271200ca9bde60

Bild 2 visar hur det inte ska se ut:
https://gyazo.com/9b4404c967dc2643058fe0f051fe25cf

Som bild 2 visar så är det så allt inspelat material ser ut i uppspelningsprogrammen och det som är problemet.

Hur löser jag detta? Har testat flera olika uppspelningsprogram (och inspelningsprogram) och det är samma problem.

Tack för svar!

Ha en trevlig söndag,

mvh
Simon

Permalänk
Medlem

Och hur spelar du in, och vilka inställningar har det programmet?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Och hur spelar du in, och vilka inställningar har det programmet?

Standardinställningar. Inte ändrat på något, finns inte heller något som ska påverka färgen. Det är inte där problemet ligger.

Permalänk
Medlem

Samma problem oavsett VAD du spelar in? Spelas allt in lokalt på en dator? Blir det samma sak t.ex om du laddar upp en video till YouTube?

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Samma problem oavsett VAD du spelar in? Spelas allt in lokalt på en dator? Blir det samma sak t.ex om du laddar upp en video till YouTube?

Ja, har testat lite olika spel samt att bara spela in på mitt desktop och det blir samma problem med färgerna. Testat 3 olika inspelningsprogram och det blir samma på alla tre. Det är nog inte i inspelningsprogrammet som felet ligger utan det är nog snarare uppspelningsprogrammen.

Jag har testat de standardprogrammen som finns på Windows 10 vilket är Windows Media Player och appen Film&TV. Jag har försökt att leta men hittar ingen åtgärd i programmen.

Har inte testat att ladda upp på YT men jag håller på o testar nu.

Permalänk
Bildexpert

Om det sker oberoende vilken mjukvara du spelar upp i gissar jag att det inte görs någon konvertering från RGB till YUV vid inspelning och lagras således på helt fel sätt.

Datorn ritar upp bilden i R'G'B', vilket har nivåer för rött, grönt och blått vilket i sin tur styr vilka färger som visas upp på datorskärmen. I princip all video görs i Y'UV, där första parametern (Y') innehåller ljusinformation och de två andra (UV) indikerar både krominans och färgton. Växlas värdena mellan dem, utan att konverteras korrekt (R'G'B'->XYZ->Y'UV) kommer praktiskt taget all färginformation att tolkas felaktigt.

EDIT: Eller, för den delen, så kan konverteringen bli fel mellan andra färgmodeller än specifikt RGB och YUV. Men det är ett ganska typiskt fel av min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simon123321:

Ja, har testat lite olika spel samt att bara spela in på mitt desktop och det blir samma problem med färgerna. Testat 3 olika inspelningsprogram och det blir samma på alla tre. Det är nog inte i inspelningsprogrammet som felet ligger utan det är nog snarare uppspelningsprogrammen.

Jag har testat de standardprogrammen som finns på Windows 10 vilket är Windows Media Player och appen Film&TV. Jag har försökt att leta men hittar ingen åtgärd i programmen.

Har inte testat att ladda upp på YT men jag håller på o testar nu.

Prova VLC och/eller MPC-HC/BE. Ganska säker på att dom har sina egna codecs som kommer med. Lät vara nåt fel i Windows mediaspelare eller codecs.

Permalänk

på Youtube så är det överraskande originalfärgerna som visas (så som det ska se ut). Det är i mina uppspelningsprogram som det blir andra färger.

Permalänk
Bildexpert

Vad har du för grafikkort? Och hur ser videoinställningarna ut?

EDIT: Gjorde ett test... Färgtonen är vriden med 180°. Om du har Nvidia kan du ändra det i "Kontrollpanelen -> Video -> Justera videofärgsinställningar".

Permalänk

@Nissling:

NVIDIA GeForce GTX 1660 Ti

Standardinställningar. För att få dessa (felaktiga) färger så måste jag väl ändrat något manuellt? Jag har inte ändrat på något.

Permalänk

@Simon123321:

Ett enkelt knapptryck i NVIDIAs kontrollpanel fixade färgproblemet. Haha.

Problemet är därmed löst.

Tack till alla inblandade.

Ha en trevlig dag!