Permalänk
Inaktiv

WHEA error har jag för lite vcore?

Hej,
Jag har en i9 10900k och den är klockad till 4.8GHz på alla cores.
Tidigare när jag fick WHEA errors hade jag den på vcore 1.165 men har nu höjt till 1.170.

Grejen var att när jag spelade så fick jag WHEA errors men inte när jag gjorde OCCT eller Prime95. Det skedde efter jag hade spelat ca 2h.
Just nu vill man ju se om man har fixat det eller inte men orkar inte spela 2h igen, hehe.

Min fråga är då; va 1.165 för lite? Kanske svårt att veta men rent generellt?

A corrected hardware error has occurred.

Reported by component: Processor Core
Error Source: Unknown Error Source
Error Type: Internal parity error
Processor APIC ID: 11

The details view of this entry contains further information.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Mest troligt var 1,165V för lite, WHEA är vanligt BSOD-meddelande när man överklockar och VCORE är för låg.

Testa med andra typer av belastningar, har hänt mig att OCCT varit stabil i minst 20 minuter innan något fel upptäcks men datorn kraschar direkt när jag dragit igång en rendering i inventor.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Administrativ avgift

@anon300311: Öka 2 bumps för att vara extra säker, bästa stresstest enligt min erfarenhet är att köra Intel XTU

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Mest troligt var 1,165V för lite, WHEA är vanligt BSOD-meddelande när man överklockar och VCORE är för låg.

Testa med andra typer av belastningar, har hänt mig att OCCT varit stabil i minst 20 minuter innan något fel upptäcks men datorn kraschar direkt när jag dragit igång en rendering i inventor.

Skrivet av andra94:

@rstolpe: Öka 2 bumps för att vara extra säker, bästa stresstest enligt min erfarenhet är att köra Intel XTU

Förmodligen var vcore för låg, testade att köra Intel default med Prime95 Blend och fick inga problem körde under hela natten. Så ska testa att köra 4.9GHz med högre vcore sen när jag får dom sista fläktarna som jag väntar på.