Permalänk
Medlem

Digital tv ComHem "Hjälp"

Hej.
Då ComHem stänger av det analoga tv nätet undrar jag vad man behöver för att se det digitala tv nätet.
Vi bor i ett ComHem hus , men vad behöver vi för att kunna koppla från ComHem uttaget till tv´n så vi får det digitala utbudet.
Hoppas ni förstår vad jag behöver ha hjälp med , då jag knappt förstår nånting av detta själv.

Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Varför går du inte in på comhem.se för??? Och får rätt svar där..Och du nu vill ha comhem just.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du har en hyfsat modern TV, typ nyare än 10 år, så behöver du bara söka fram alla digitala TV kanaler på den.
Allt som behövs är att antennkabel är ansluten, samma kabel som du idag använder för analog tv.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Hej.
Då ComHem stänger av det analoga tv nätet undrar jag vad man behöver för att se det digitala tv nätet.
Vi bor i ett ComHem hus , men vad behöver vi för att kunna koppla från ComHem uttaget till tv´n så vi får det digitala utbudet.
Hoppas ni förstår vad jag behöver ha hjälp med , då jag knappt förstår nånting av detta själv.

Mvh / Mange

Ska göra samma operation hos mormor nästa helg. Som jag förstått det behöver du bara göra en kanalsökning och använda dom digitala kanalerna istället för dom analoga. Du behöver ingen box, CA-modul eller nåt nytt, allt går över samma anslutning som tidigare.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Rekordmedlem

Det är det en kanalsökning i dvb-c mottagaren som krävs om du inte redan använder den eller har en box.
Hur du gör en kanalsökning står i tvn manual.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Otydligt från ComHem

Du behöver troligtvis ingenting extra, om du inte har en riktigt gammal TV, då kan du behöva skaffa en box hos ComHem. Tycker personligen att ComHem's information och material om detta är svår att förstå, särskilt då det faktiskt fungerar olika på olika TV-apparater.

Det skrivs om att byta källa och göra kanalsökningar. Att byta källa på TV'n tolkar ju jag som att typ byta mellan HDMI, Antenn, Komposit o.s.v. och det är ju inget som kommer fungera då du fortfarande tar emot signalen via antennkabel. Nä, det som faktiskt menas är att gå in i TV:ns meny och ändra från att ta emot signal från "Antenn" till "Kabel" och sedan göra en (digital) kanalsökning, enkelt när man vet men kunde ha sagts tydligare.

Visa signatur

AMD Ryzen R5 3600 | Gigabyte Aorus B550M Pro | Gigabyte RTX 3060 Ti Gaming OC | 2x8GB G.SKill Trident Z Neo @ 3600MHz | Corsair RM750X 750W | Intel 660P M.2 2TB NVME SSD | Samsung 860 QVO 1 TB SSD | NZXT H400i | Noctua NH-U12S chromax.black

Permalänk
Medlem

Det är fixat , tack för svaren

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Kort noteringen men märk att Com Hems övergång till "digital TV" inte innebär att man fritt får tillgång till HD-kanalerna. För det krävs abonnemang med någon form av box eller CA-modul + programkort direkt i TV:n.

Permalänk
Medlem

DVB-T till DVB-C

Har en Panasonic TH-42PX80E och enligt manualen så står det att den stöder DVB-T, men Comhem nämner DVB-C. Finns det någon typ adapter att köpa eller måste jag typ köpa ett så kallat CA modulkort och bli påtvingad ett abonnemang när jag bara vill ha gratis kanalerna?

Hade Tele2 förut med digitalbox, men hyresvärden fick en knäpp och bytte ner till analog. *suck* Och nu ska vi tvingas köpa ny TV eller box. Tänker på alla stackars pensionärer och speciellt dem fattiga. Noll tänk? Känns som man sitter i en rävsax och har god lust att be Comhem fara och flyga och låta min internetleverantör ( Telenor ) sköta också TVn.

Permalänk
Skrivet av MrIgloo:

Har en Panasonic TH-42PX80E och enligt manualen så står det att den stöder DVB-T, men Comhem nämner DVB-C. Finns det någon typ adapter att köpa eller måste jag typ köpa ett så kallat CA modulkort och bli påtvingad ett abonnemang när jag bara vill ha gratis kanalerna?

Hade Tele2 förut med digitalbox, men hyresvärden fick en knäpp och bytte ner till analog. *suck* Och nu ska vi tvingas köpa ny TV eller box. Tänker på alla stackars pensionärer och speciellt dem fattiga. Noll tänk? Känns som man sitter i en rävsax och har god lust att be Comhem fara och flyga och låta min internetleverantör ( Telenor ) sköta också TVn.

Du behöver en DVB-C-mottagare ("digitalbox"). Du behöver ingen ny TV, ingen CA-modul och inget abonnemang.

Permalänk
Medlem

@pekinganka:

Jupp du har helt rätt. En box är vad som måste fixas. Hos Comhem så är den kostnaden en engångs och idag får jag betala 593kr. Är också lätt att koppla in och sen skulle det funka även enligt Comhems kundtjänst. Eventuella abonnemang kan jag sen alltid ansluta till om jag vill.

Men som jag sa så funderar jag på att skippa Comhem helt och hoppa på ett ganska intressant erbjudande jag fick av Telenor. 499kr/månad i 1år så får jag 500/500 internet+TV Flex. Internet ( 500/500 för 440kr/månad ) har jag redan med Telenor men erbjudandet gäller alltså också TV för 59kr extra i månaden. 16 + 8 kanaler, upp till 7 playtjänster. Skulle även få deras Stor tjänst gratis under 6 månader. Noll bindningstid.

Har inte bestämt mig ännu men känns lite som att Telenor var smarta och lockar rejält med sina erbjudande och Comhem kanske förlorar en möjlig kund. Klart Comhem bryr sig noll i alla fall men nu känns det lite bättre när jag vet mer och har lite alternativ att välja på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrIgloo:

@pekinganka:

Jupp du har helt rätt. En box är vad som måste fixas. Hos Comhem så är den kostnaden en engångs och idag får jag betala 593kr. Är också lätt att koppla in och sen skulle det funka även enligt Comhems kundtjänst. Eventuella abonnemang kan jag sen alltid ansluta till om jag vill.

Men som jag sa så funderar jag på att skippa Comhem helt och hoppa på ett ganska intressant erbjudande jag fick av Telenor. 499kr/månad i 1år så får jag 500/500 internet+TV Flex. Internet ( 500/500 för 440kr/månad ) har jag redan med Telenor men erbjudandet gäller alltså också TV för 59kr extra i månaden. 16 + 8 kanaler, upp till 7 playtjänster. Skulle även få deras Stor tjänst gratis under 6 månader. Noll bindningstid.

Har inte bestämt mig ännu men känns lite som att Telenor var smarta och lockar rejält med sina erbjudande och Comhem kanske förlorar en möjlig kund. Klart Comhem bryr sig noll i alla fall men nu känns det lite bättre när jag vet mer och har lite alternativ att välja på.

nu är Comhem och Telenor samma bolag.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

nu är Comhem och Telenor samma bolag.

Nej, Comhem ägs numera av Tele2. Telenor har aldrig varit inblandade.

Edit: Däremot köpte Telenor eller Bredbandsbolaget upp Tele2s gamla kabel-tv och fibernät som låg under namnet Kabelvision. Men det är ganska många år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

nu är Comhem och Telenor samma bolag.

Com Hem sorterar under Tele2 inte Telenor

Varför all denna negativitet över att en gammal teknik försvinner ? har ni kvar era gamla tjockTV's också ? nej knappast

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killmaster:

Edit: Däremot köpte Telenor eller Bredbandsbolaget upp Tele2s gamla kabel-tv och fibernät som låg under namnet Kabelvision. Men det är ganska många år sedan.

Telenor köpte Bredbandsbolaget för det var deras ( BB ) abonnemang jag hade först.

Skrivet av mr_sQuinty:

har ni kvar era gamla tjockTV's också ? nej knappast

Tänk om du såg vad som står i en av mina garderober och dammar.