Datorn kraschade och nu bootar den inte upp.

Permalänk
Medlem

Datorn kraschade och nu bootar den inte upp.

Hej!

Idag när jag satt och spelade som vanligt på min dator så kraschade den mitt i spelet. Den stängdes inte av utan skärmen blev svart och ljudet försvann. Värt att notera är att skärmen inte bara blev svart utan texten ”No signal” kom fram och lyset intill starkknappen på skärmen som lyser när datorn är igång slocknade, alltså kommer det ingen bild från datorn.
Jag har testat att starta om datorn genom att hålla in startknappen tills det slocknat och startat om den. All mekanik går igång som det brukar, lampor lyser och fläktar snurrar.
På tangentbordet lyser markeringarna för Num-, Caps, och Scroll lock. Alla brukar bara lysa precis när datorn går igång men slocknar sedan ifall jag inte satt på de själv. Nu förblir de på.
Jag har testat att ha igång datorn i över en timme utan skillnad. Jag har även testat att koppla ur hårddiskarna men det gjorde ingen skillnad.

Då jag är oerfaren när det kommer till de tekniska bitarna kring datorer så har jag ingen aning om vad som kan ha orsakat problemet eller hur jag ska lösa det. Om någon kan tänka sig att hjälpa mig så uppskattar jag ifall ni formulerar er på ett sätta som en lekman skulle förstå.

Alla delar förutom grafikkortet är köpta i december 2019 och har hittills fungerat felfritt.

Operativsystem: Windows 10
Processor: AMD Ryzen 5 3600 Wraith Stealth CPU - 6 kärnor 3,6 GHz - AMD AM4 - AMD Boxed (PIB - med kylare)
Moderkort: MSI B450M MORTAR MAX Moderkort - AMD B450 - AMD AM4 socket - DDR4 RAM - Micro-ATX
Minne: CORSAIR Vengeance LPX - DDR4 - 16 GB: 2 x 8 GB - DIMM 288-pin - 3200 MHz / PC4- 25600 - CL16 - 1.35 V
Grafikkort: MSI GTX 970 4GD5T OC
Nätaggregat: Corsair RM650X 650W v2

Mvh
Persmo

Permalänk
Medlem

provat ta ur cmos batteriet till o börja med ? testa det

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag testade precis att ta ut batteriet och starta datorn igen. Ingen skillnad.@pytonOrm:

Permalänk

Lyser några lampor på moderkortet? Blinkar något? Rött / Grönt sken?
Har du testat att koppla in bild via moderkortet istället för grafikkortet?
Sitter kablarna mellan skärm och dator ordentligt?

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

@Muumin: inget inbyggt grafikkort på Ryzen 3600

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

En röd lampa lyser som den alltid gjort. Inget blinkande eller några saknade ljus.
Bilden är inkopplad med en DVI-sladd, jag har inget sånt intag på moderkortet. Kan jag göra det på ett annat sätt?
Jag har kollat kablarna ordentligt flera gånger.@SE_Larsson:

Permalänk
Medlem

@Persmo90: Låter som något är fel med grafikkortet.

Prova att koppla skärmen i de andra anslutningar på grafikkortet och om du har möjligheten, testa kortet i en annan dator.

Annat du kan försöka är att byta plats på grafikkortet till den andra PCIE.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Jag har testat med den andra anslutningen utan resultat och jag har dessvärre ingen möjlighet att testa grafikkortet på en annan dator. Jag kan också tillägga att jag fixade fram en hdmi-kabel som jag drog mellan skärmen och moderkortet, även de utan resultat.
Vad jag kan se så är det saker i vägen för att kunna byta plats på grafikkortet och jag känner mig inte tillräckligt säker för att börja möblera om där inne.@Aizu:

Permalänk
Medlem

Då säger att alla lampor på tangentbordet lyser så låter det som att datorn inte tar sig förbi BIOS kollen. Kan tänka mig några saker

1. Grafikkortet ej ordentligt fastskruvat o har glidit ur sin pci-e plats något.
2. Minnes-fel, någon av minnena i maskinen är trasiga
3. Moderkortet spontan-dog

Har du ingen datorvan kompis som kan hjälpa dig?

mvh Lazze

Permalänk
Medlem

@Tea42BBS: 1. Jag kollade och det verkar som att den sitter i som den ska. Jag vågade mig på att ta loss den helt och sätta tillbaka den ordentligt. Ingen skillnad.
2-3. Minnena och moderkortet är precis som många andra komponenter köpta så sent som i december. Vore synd om de redan gått sönder. Och då lampor lyser som de ska (på moderkortet) och datorn ändå kommer igång utan att dö direkt så vet jag inte om det kan vara just moderkortet som orsakar problemet.

Jag har en vän som är duktigt på det och som faktiskt var den som monterade ihop min dator åt mig. Jag ville kolla här först och se om jag kunde lösa problemet själv innan jag kontaktade honom. Om ingen lösning visar sig så får jag vända mig till honom.

Permalänk

Du säger att en röd lampa lyser.
MSI med diverse andra har EZ Debuger. CPU, DRAM, VGA, BOOT. De ska ska blinka till i en övergångsfas vid uppstart om allt fungerar som de ska. De kan de vara något i stil med: Cpu, Vga, Boot SLÄCKT Cpu, Vga, Boot.
Får du bara reda på vad som sker/tänds vid uppstartsprocessen så kan man börja härleda saker och ting till nånting.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

@coolerfreak: Efter lite research om det du pratar om så har jag kikat på moderkortet när jag startar datorn och kan konstatera att det enda som händer med de lysena är att CPU lyser till men slocknar och tänds omgående hela tiden, i ca 5 sekunders cykler. Resterande lysen blinkar till precis när jag trycker men slocknar sen helt och hållet.
Vad kan det vara ett tecken på?

Permalänk
Medlem

Jag kan nu tillägga att jag fått tag på ett gammalt grafikkort, bytt ut det ”nya” men det ger fortfarande samma resultat på alla punkter.

Kan jag då utesluta att det är något fel på grafikkortet? Är det moderkortet som inte fungerar som det ska?

Permalänk

Bra att du testat ett annat grafikkort.
Om du demonterar alla minnen och startar, lyser DRAM fast sken eller tänds och släcks CPU LED ändå?

Koppla in endast cpu-fan, 4pin ATX, 24PIN ATX ditt grafikkort som du nyligen skaffat och testa max ett raminne allt annat ska vara urkopplat även baktill. Skillnad?

Är PSU'N ny?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

@coolerfreak: Utan minnen lyser DRAM och CPU blinkar bara till som de andra nära jag startar men slocknar sen.

Andra instruktionen låter komplicerad, kan du ”dumma ner” det lite för mig?

Yes. Nätaggregatet är nytt också. Det enda jag har som är gammalt är grafikkortet och chassit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persmo90:

@coolerfreak: Utan minnen lyser DRAM och CPU blinkar bara till som de andra nära jag startar men slocknar sen.

Andra instruktionen låter komplicerad, kan du ”dumma ner” det lite för mig?

Yes. Nätaggregatet är nytt också. Det enda jag har som är gammalt är grafikkortet och chassit.

Var i den här meningen tycker du är komplicerat att utföra?

Koppla in endast cpu-fan, 4pin ATX, 24PIN ATX, ditt grafikkort som du nyligen skaffat och testa max ett raminne allt annat ska vara urkopplat även baktill. Skillnad?

Permalänk
Medlem

@Puttefnasket: Det är mer att jag inte riktigt visste vad alla de sakerna var (nu har jag tagit reda på det). Men menar han att jag ska koppla ur allt förutom just de sakerna? För det finns gott om småsladdar här och vad som sitter på morderkortet.
CPU-fan och 24PIN ATX har jag hittat men inte en 4PIN ATX. Jag har en 8PIN som går till CPU_PWR 1 vilket jag antar behöver sitta kvar.

Följande är det jag kan se utöver de som @coolerfreak nämnde:
CPU_PWR 1 (8PIN)
SYS_FAN 1 (3PIN)
SYS_FAN 2 D I P (3PIN)
SATA3
SATA4
JADU1
JUSB3
JFP1 (LED-sladdar)

Det bör nämnas att jag inte vet vad hälften av de olika delarna är för något. Ska samtliga dras ut förutom de som @coolerfreak nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persmo90:

@Puttefnasket: Det är mer att jag inte riktigt visste vad alla de sakerna var (nu har jag tagit reda på det). Men menar han att jag ska koppla ur allt förutom just de sakerna? För det finns gott om småsladdar här och vad som sitter på morderkortet.
CPU-fan och 24PIN ATX har jag hittat men inte en 4PIN ATX. Jag har en 8PIN som går till CPU_PWR 1 vilket jag antar behöver sitta kvar.

Följande är det jag kan se utöver de som @coolerfreak nämnde:
CPU_PWR 1 (8PIN)
SYS_FAN 1 (3PIN)
SYS_FAN 2 D I P (3PIN)
SATA3
SATA4
JADU1
JUSB3
JFP1 (LED-sladdar)

Det bör nämnas att jag inte vet vad hälften av de olika delarna är för något. Ska samtliga dras ut förutom de som @coolerfreak nämnde?

Ja du skall bara ha dom sakerna installerade på ditt moderkort som Coolerfreak nämnde, låt din 8 pinnars kontakt till CPUn sitta kvar, för att felsöka så skall så få komponenter sitta kvar på ditt moderkort. Men jag tror du kan utgå från att det är ditt moderkort som har lagt av, hade du överklockat din processor någonting tidigare?

Permalänk
Medlem

@Puttefnasket:
Ok. Jag ska avvakta lite med att göra något mer nu. Min vän som har koll på sånt här kommer vara tillgänglig imorgon så vi ska luska lite på det.
Om det nu är moderkortet hoppas jag garantin på den håller ifall felet inte går att åtgärda här hemma.

Och nej, jag har inte överklockat. Jag vet för lite om sånt för att ens vara helt säker på hur man går till väga.

Permalänk

Mycket talar för att nåt hänt med moderkortet. Om de skulle visa sig vara moderkortet så kan PSU'n ha orsakat skadan.
Nästa steg är att komma fram till vilken komponent som orsakat vad.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

En uppdatering på läget är att jag ska skicka in moderkortet till leverantören så de får testa den själva och förhoppningsvis fixa eller skicka tillbaka ett fungerande kort. Jag skriver en uppdatering när det är klart.

Permalänk
Medlem

Ok gott folk. Väntan är över.

Kort och gott så skickade jag både moderkortet och processorn till leverantören (Proshop).
De gjorde det de skulle och konstaterade att processorn var den felande länken och skickade tillbaka mitt moderkort och en helt ny processor.

Vad som var fel på den vet de inte då det är en verkstad på annat håll som har hand om det vilket är synd för att det hade varit intressant för mig att veta. Oavsett så är problemet löst och datorn är igång igen som vanligt.

Tack alla för er hjälp. Lev gott!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Persmo90:

Ok gott folk. Väntan är över.

Kort och gott så skickade jag både moderkortet och processorn till leverantören (Proshop).
De gjorde det de skulle och konstaterade att processorn var den felande länken och skickade tillbaka mitt moderkort och en helt ny processor.

Vad som var fel på den vet de inte då det är en verkstad på annat håll som har hand om det vilket är synd för att det hade varit intressant för mig att veta. Oavsett så är problemet löst och datorn är igång igen som vanligt.

Tack alla för er hjälp. Lev gott!

Snyggt med återkoppling. Det berikar forumet - så tack för det!

Får säga att det är intressant att det är processorn som lade av. Det hör man sällan talas om annat än om man hällt grejer i datorn, böjt pins, oaktsam överklockning och liknande. Ja pins kan såklart böjas - men det brukar inte vara processorn som spontandör vid användning på det där sättet annars.
Aja - det händer väl det också. Inget är ofelbart ;).

Att de inte kan berätta vad som är fel beror på att det knappt går att felsöka i interna hip. Det är nanometerstora grejer som kan ha gått sönder - med lager på lager-strukturer i atomstorlek så det går vanligen inte fysiskt att undersöka. Det närmsta man kommer är väl i så fall funktionstester. Och ja - sådan utrustning är det väl mest Intel och AMD själva som sitter på för utveckling av nya kretsar.
Så just när processorer dör finns det vanligen inte mycket mer att få reda på än att den inte funkar längre.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Riktigt trevligt med återkoppling helt klart.

De är ett väldigt intressant konstaterande med tanke på att de är just processorn. Det brukar ju oftast vara moderkort + cpu och i värsta fall ännu mer när olyckan väl inträffar. Men visst undrar man vad de kan ha varit.

De är aldrig processorn förutom när de är processorn.

Döda Ryzen-processorer har förekommit så det är tyvär inget nytt. Tragiskt irriterande att man ska behöva råka ut för de dock.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Jag tänker att det kan vara bra för någon i framtiden att veta vad som hände. Att lämna ett ärende obesvarat skulle vara minst sagt irriterande.

Jag är förvånad själv. När jag ringde in och skulle ställa frågor om reklamationsärendet sa killen i luren att det antagligen inte är processorn som är trasig för de brukar hålla. Så det var rätt otippat. Tur att jag bestämde mig för att skicka med den i samma ärende som moderkortet för säkerhetsskull.