Permalänk
Avstängd

Gammal öl? IPA 5% från 2019-11

Jag fick ett gäng IPA ~5% starköl från en granne som nyligen blivit nykterist för ett tag sedan. Farsan ville ha en idag när jag var på besök hos päronen. Då kom det fram att ölens bästföre datum är 2019-11. De är alltså nästan ett år gamla.

Jag drack ett par av dessa IPA-öl för 2-3 veckor sedan utan att få problem i magen och då "det är procenten man vill åt" så struntade jag i hur de smakade. Frågan är på vilket sätt "gammal öl" kan bli farligt för ens hälsa?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det som händer är att smaken förändras och inte alltid till det sämre.

Permalänk
Medlem

Men herregud.. skapar man alla frågor på denna sidan nu innan man ens testat googla.
2 sekunder 2... är det farligt att dricka gammal öl

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Nej det är absolut ingen fara 😅 det kan bli lite förändring i smaken efter en viss tid, och beroende på typ och styrka kan det till och med bli "bättre" om den fått stått ett tag.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Avstängd

@Zyces: Jag föredrar Sweclockers-communityt istället. Det är oxå bra för SEO!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

@Zyces: Jag föredrar Sweclockers-communityt istället. Det är oxå bra för SEO!

Men en googling skulle ta dig 2 sekunder..
Att lägga upp det på klockers tar dig 5 ggr så lång tid för samma svar...
Eller du vill bara vara en del av gemenskapen och bryr dig egentligen inte om svaret? För jag fattar det inte...-

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Smakar de bra så är de bra som med all annan mat och dryck

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Ser den ok ut, luktar ok och smakar ok så är det ok!
Själv åt jag 2 månader "gammal" Nutella här om veckan, gick bra!

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd

Det som kan ske är väl att kolsyran kanske inte är på topp men annars skulle jag sjunga, drick min vän...🎼🎼🎼

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

I min erfarenhet så är smaken på IPA känslig för att stå (beror mycket på hur den lagrats) speciellt om det är i glassflaska och den fått ljus på sig. Ska inte bli dålig men kan smaken kan bli sämre, men kan också bättre. IPA brukar dock vara bäst färsk (inom några månader från tillverkning) och jag har inte sett så mycket lagring av just IPA då de som jag vet testat tycker att det är väldigt hit eller miss men desto mer av andra sorter.
Men smakar den okay och inte bryr sig så varför inte. Har gjort det med en vanlig lager någon gång som hade gömt sig bakom massa grejer.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Men en googling skulle ta dig 2 sekunder..
Att lägga upp det på klockers tar dig 5 ggr så lång tid för samma svar...
Eller du vill bara vara en del av gemenskapen och bryr dig egentligen inte om svaret? För jag fattar det inte...-

Tycker det är en överreaktion att vara negativt inställd till att ställa enkla frågor i forumet. Oftast är det ändå ett bra diskussionsunderlag och man får kanske en oväntad nyansering i svaren.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FakeNinja:

Tycker det är en överreaktion att vara negativt inställd till att ställa enkla frågor i forumet. Oftast är det ändå ett bra diskussionsunderlag och man får kanske en oväntad nyansering i svaren.

Exakt det där också. Tillämpa "The Wisdom of the Crowd" istället för "First Result In Search Engine".

Nu vet jag iaf att jag kan dricka det med gott samvete. Det är procenten jag vill åt så gör inget om det smakar lite sämre nu!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Tycker det är en överreaktion att vara negativt inställd till att ställa enkla frågor i forumet. Oftast är det ändå ett bra diskussionsunderlag och man får kanske en oväntad nyansering i svaren.

+1

Antingen har vi ett community eller inte.
För allt som frågas om här i forumet går att googla fram!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag fick ett gäng IPA ~5% starköl från en granne som nyligen blivit nykterist för ett tag sedan. Farsan ville ha en idag när jag var på besök hos päronen. Då kom det fram att ölens bästföre datum är 2019-11. De är alltså nästan ett år gamla.

Jag drack ett par av dessa IPA-öl för 2-3 veckor sedan utan att få problem i magen och då "det är procenten man vill åt" så struntade jag i hur de smakade. Frågan är på vilket sätt "gammal öl" kan bli farligt för ens hälsa?

Generellt anses humlestinna öl som IPA vara bäst då de är så färska som möjligt, det är m.a.o. inga lagringsöl. Detta även de mer alkoholstarka. Det beror på att humlen gradvis försämras över tid. Inga problem för hälsan normalt som konstaterats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Tycker det är en överreaktion att vara negativt inställd till att ställa enkla frågor i forumet. Oftast är det ändå ett bra diskussionsunderlag och man får kanske en oväntad nyansering i svaren.

Hade köpt det om det var en komplicerad fråga som man inte kunde hitta exakt svar på....
MEN jag tror att svaret som kom upp när man googlade det var väldigt utförligt besvarat...
Detta då jag menar att i ett forum att man diskutera för och nackdelar, med folk som har en ”tro” på vad de tycker är rätt.
Istället för att ta det till källan där folk som faktiskt vet något.

Det är absolut ej farligt att dricka öl som passerat bäst före datum, det som kan hända är att kvaliteten på ölen har försämrats (oxi-derats). Stark och mörk öl blir ofta bättre efter att ha lagrats några år och kan få en viss vinös ton, och då kan bäst före datum passerat.

Och det är det jag menar, en googling så får man detta som en av de första svaren...
vill man sen debattera om att craftbeer har fel, så är det en annan femma, kanske någon säger att det är helt galet att dricka gammal öl... men så är inte fallet... därav min negativitet till denna...

Redigerat i enlighet med §1 /Mod
Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

+1

Antingen har vi ett community eller inte.
För allt som frågas om här i forumet går att googla fram!

What?
Så du menar att det är ok att ställa alla frågor som man vill, utan att själv kan göra jobbet?
Om svaret är det första man söker på i en googling?

Redigerat i enlighet med §1 /Mod
Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Säg såhär, har man inget att säga som är vettigt, eller för den delen roligt. Byt tråd.Annars visar man bara att man inte har så mycket som är roligt i livet. Tycker det var en rolig fråga, och intressant.
ONT: Drick och var(bli) glad. Öl har svårt att bli dålig. Om det inte är typ 5,2: an eller nått liknande. Suger från början.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Rekordmedlem

Klart det är farligt för hälsan att dricka gammal öl men det är inte farligare än att dricka färsk öl med samma alkohol och energiinnehåll

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Alkohol är som bekant alltid skadligt för hälsan, ny som gammal.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zyces:

What?
Så du menar att det är ok att ställa alla frågor som man vill, utan att själv kan göra jobbet?
Om svaret är det första man söker på i en googling? Det är ju bara korkat.. Omg.

Den här tråden har lärt mig två saker. Det första om öls hållbarhet vilket jag insåg av en händelse var relevant även för mig. Hade TS googlat det hade jag inte kommit på det själv och inte fått svaret.

Redigerat i enlighet med §1 /Mod
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Den här tråden har lärt mig två saker. Det första om öls hållbarhet vilket jag insåg av en händelse var relevant även för mig. Hade TS googlat det hade jag inte kommit på det själv och inte fått svaret.

Vänta lite nu... jag ifrågasatte enbart TS skapande av denna tråd.
Du kan trolla hur du vill men ärligt det första man får om man googlar ”är det ok att dricka öl som gått ut ur datum” det första man ser är ” Det är absolut ej farligt att dricka öl som passerat bäst före datum, det som kan hända är att kvaliteten på ölen har försämrats (oxi-derats). Stark och mörk öl blir ofta bättre efter att ha lagrats några år och kan få en viss vinös ton, och då kan bäst före datum passerat.”

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

hade ju varit kul nu när frågan är"utredd" om du kunde köpa en likadan IPA men färsk och faktiskt jämföra om det är någon skillnad på smaken.

Kan tilläggas att många livsmedel som har utgångsdatum inte har det för att produkten i sig blir dålig på något sätt men att tillverkaren inte längre kan garantera hur produkten ska smaka längre.

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Rensat tråden lite i tråden.

Håll en trevlig ton i tråden eller var inte aktiv i tråden öht! Släpp även diskussioner som inte svarar på TS fråga.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Rekordmedlem

Det är som sagt en stor skillnad på bäst före och sista förbrukningsdag, sista förbrukningsdag anges på saker som riskera att göra folk sjuka om det trots att det hanteras rätt äts efter den tidpunkten typ färsk köttfärs medans bäst före betyder just det och inte otjänligt efter, kan ju vara så att smak, konstens, näringsinnehåll påverkas men det behöver inte göra att det är farligt att äta för det, många äter ju rent skräp bara för att det inte är omedelbart giftigt bara för att det smakar bra, läsk och godis är bra exempel på sånt. Nått som också är ofarligt men total osmakligt är gammalt kaffe, tråkigare dryck går nog inte att göra.
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/matsvin...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle dock vara försiktig. Jag hade öl hemma som passerat bäst före datum och de smakade helt ok. Men efter att ha druckit 15-16 stycken blev jag dålig och det höll i sig hela dagen efter också. Så det kan smyga sig på. 😬