Permalänk
Inaktiv

Hjälp med CPU & Motherboad Temps

Jag skulle behöva en förklaring till varför min data överlag har börjat bli varm.

Specifikationer
Operativ: Windows 10 Home 64-bit
Moderkort: ROG Strix B360-F (Asus) Idle 20 & Load Avg 63 detta hoppar runt otroligt mycket
CPU: Intel Core i7 8700 3.2 Ghz (Coffee Lake) Idle 25-35 det hoppar konstant & Load avg. beroende på spel 50-63 hoppar runt
Grafikkort: GeForce RTX 2070 (Asus - Strix) Idle 30 grader & Load Avg. 55-60 grader
PSU: RM 750X (Corsair)
Lagring: 2stycken (Samsung SSD 850 EVO 500GBs)

Övrigt:
Jag använder ett CPUns egna fläkt, jag antar den inte är topptopp.. Samt två externa fläktar från Corsair för bättre luftflöde.
Moderkortet är det jag är mest rädd för, för några månader sedan rörde sig den aldrig över 40 grader det är där den bör ligga tycker jag.

Något som är förbannat irriterande är att datorn går från att vara TYST till att låta super högt med cpu fläkten på sistone.

Några tips?
Jag har rengjort datorn på damm.

Permalänk
Inaktiv

Ursäkt, men jag ser inte problemet 🙈
Min i9 ligger på ca 38c idle och den hoppar runt upp till 45-50c vid surfande m.m. Därför har jag ställt in så fläktarna inte varvar upp förens efter 50c.

Den viktiga temp är när du pressar CPUn tex. Du vet att Max är 100c på denna CPU? Ladda ner Prime95 kör med small data i ca 30min säg sen vad du har för temp.

Mitt 2070 Super ligger ca 70c i load och 37-40c idle.
Inge problem här heller så vitt jag kan se de.

Permalänk
Medlem

Byt CPU fläkt till att börja med om du kör stock.
Sen kan en delidd göra otrolig skillnad men ska ju så klart inte behövas.
Dina temp är inte nå extrema men överhettade man CPU för mycket stelnar pastan under ihs och den kommer gå varmare än tidigare.
Då hjälper bara en delidd.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Byt CPU fläkt till att börja med om du kör stock.
Sen kan en delidd göra otrolig skillnad men ska ju så klart inte behövas.
Dina temp är inte nå extrema men överhettade man CPU för mycket stelnar pastan under ihs och den kommer gå varmare än tidigare.
Då hjälper bara en delidd.

Han överhettar inte sin CPU någonstans. Den har Max temp på 100c vissa 105c och man brukar säga att vid load ska man ligga 80-90c och då pratar vi full last med Prime95.

Permalänk
Inaktiv

@anon300311:

Okej tack för ditt svar. Då vet jag att det är okej med CPU nivån.
Dock Moderkortet som ligger på 60, upp till och med 65 grader? Skulle du säga att det är bra för hela ens system? Om det tidigare har legat på idle 20, load 30-35 som högst. DÅ är det något som har hänt påvägen.

Permalänk
Inaktiv

@Molotov:

Tack för ditt svar.
Någon rekommendation av CPU Fläkt? Kan vattenkylning vara en bra uppgradering?
Har du någon input på att moderkortet ligger på 60-65 grader under spel, det känns inte rimligt att hela systemets grund ska ligga på dom graderna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon261628:

@Molotov:

Tack för ditt svar.
Någon rekommendation av CPU Fläkt? Kan vattenkylning vara en bra uppgradering?
Har du någon input på att moderkortet ligger på 60-65 grader under spel, det känns inte rimligt att hela systemets grund ska ligga på dom graderna.

CPU fläkt kan du köra Noctua NH-D15S.

60c är inte så mycket för mobo beroende på load.
Tror mitt ligger kring 40c i idle men då kostar mitt mobo 5k med och har förmodligen bättre kylning än ditt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Han överhettar inte sin CPU någonstans. Den har Max temp på 100c vissa 105c och man brukar säga att vid load ska man ligga 80-90c och då pratar vi full last med Prime95.

Nej han överhettar inte sin CPU.
100-105c skulle då inte jag vilja ligga eller ens i närheten då blir det thermal trottle, då blir det delidd direkt.

@anon261628
Vad som helst är bättre än stock.
Själv kör jag Bequet dark rock på några datorer och noctua d14 och d15

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon261628:

@rstolpe:

Okej tack för ditt svar. Då vet jag att det är okej med CPU nivån.
Dock Moderkortet som ligger på 60, upp till och med 65 grader? Skulle du säga att det är bra för hela ens system? Om det tidigare har legat på idle 20, load 30-35 som högst. DÅ är det något som har hänt påvägen.

Moderkortssensorer kan vara rätt skumma var de sitter och vad de egentligen mäter. Du kan kanske kan se processorens spänningsregulator VRM i hwinfo? Är den under 85° load så är det rätt lugnt skullr jag också säga. Allt annat har du ju styr på temperaturmässigt.
Tänk på att det är sommar också nu: Jag kan ha nästan 10° varmare inomhus nu än till höst/vinter och då med motsvarande 10° högre temperaturer på grejerna ELLER högre fläkthastigheter.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är ett dumt inspel, men det har varit väldigt varmt på sina håll i augusti. Förra veckan hade jag 29-30 grader i mitt arbetsrum under större delen av arbetsdagen (jobbar hemifrån just nu). Det gjorde att mina fläktar i datorn fick jobba lite hårdare än normalt.

Ser du någon koppling mellan temperaturen i rummet där du har datorn och fläktarnas varvtal?

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander

Permalänk
Medlem
Skrivet av thokahn:

Detta kanske är ett dumt inspel, men det har varit väldigt varmt på sina håll i augusti. Förra veckan hade jag 29-30 grader i mitt arbetsrum under större delen av arbetsdagen (jobbar hemifrån just nu). Det gjorde att mina fläktar i datorn fick jobba lite hårdare än normalt.

Ser du någon koppling mellan temperaturen i rummet där du har datorn och fläktarnas varvtal?

Om du skojjar med mig nu, så är det jokes on me... 🙄

Däremot om du undrar på riktigt, så ja, självklart.
Som regel är fläktarna inställda på att hålla en vissa hastighet vid en viss komponenttemperatur. Exempelvis CPU'n, att fläkten går på 40% under 55° för att successivt öka hastigheten till 100% när cpun når 80°. De exakta värdena är olika ifrån system till system, men principen densamma.
När då den omkringliggande och ambienta lufttemperaturen är 9° varmare än vanligt, så är det ju den här varmare luften som fläktarna blåser in i chassit och genom kylflänsarna/radiatorerna på cpu-kylaren. Då kommer ju också cpun att ha högre temperatur och det är då skillnaden kan bli:
Antingen så är inte fläktarna inställda på att följa temperatur i just det här temperaturspannet och då går inte fläktarna snabbare än innan och cpun blir då motsvarande 9° varmare eller så jobbar fläktarna hårdare för att hålla den temperaturen cpun "vanligvis" har (alltså när det inte är extremvarmt inne) och då självklart får de jobba mycker hårdare när de har 9° "extra energi" som ska kompenseras för. Principen är densamma vare sig cpun arbetar eller inte.
En viktig detalj som kan vara bra att komma ihåg är att varma mikroprocessorer som arbetar drar mer ström ju varmare de blir (vid samma arbete) pga transistorläckage som spär på temperaturökning ytterligare osv osv.
Så det är bra att ta hänsyn till rumstemperaturen när man håller på med sin kylning och sina fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PoXe:

Om du skojjar med mig nu, så är det jokes on me... 🙄

@PoXe: Nej, det var inget skämt. Det var bara för att påminna om att temperaturen i omgivningen där man har datorn gör stor skillnad för hur hårt kylningen får arbeta, men det är något som man kanske inte tänker på i sin iver att hitta problemet i fläktkurvor, luftflöde etc.

Visa signatur

MSI Meg X570 Unify | Ryzen 7 3700X | 2x16 BG G.Skill TridentZ Neo 3600 MHz | EVGA GeForce 1080 GTX 1080Ti 11 Gb | Corsair RM1000x | Aourus NVMe Gen4 SSD 1 Tb | Corsair H115i RGB Platinum (CPU) | Corsair H80i v2 + NZXT Kraken G12 (GPU) | Corsair Commander