Dator till tjejens video redigering

Permalänk
Medlem

Dator till tjejens video redigering

Hej allihopa,

Jag har inte riktigt hängt med tillräckligt noga i datorvärlden på sistone så jag har lite dålig koll på komponenter numera. Jag ska bygga ihop en dator till oss här hemma som ska vara fokuserad på kontorsarbete (video redigering/export för tjejens behov) i första hand. Jag har alltid valt Intel CPU i mina tidigare byggen men tror i dagsläget att man skulle få mer för pengarna om man väljer AMD va? Eller har jag fel? Vilket AMD platform är då aktuell och bäst?

Jag behöver er hjälp för att försöka hitta en sweat spot med följande krav:

- Budget ca 8000
- CPU för video redigering/export
- 16GB RAM
- Någolunda förbered för gaming (dvs jag ska bara kunna ploppa i ett köttigt grafikkort nån gång i framtiden)
- SSD only (M.2 helst)

Tack på förhand!

Permalänk
Vila i frid

#18547424

Med ovanstående dator och snika in på grafiken och använd originalkylare kan du lägga till 16 GB minne för totalt 32 GB. Ska det redigeras video är 16 GB lite snålt.

Permalänk
Medlem

Blir inte bättre än det här med de krav.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

Blir inte bättre än det här med de krav.

https://komponentkoll.se/bild/lmLbN.png

@Aizu :s förslag är en relativt okay dator för videoredigering och framförallt för den summan, men om du redan har ett grafikkort som ligger och väntar skulle nog jag ha skippat 1660-kortet och lagt de pengarna på ytterligare en SSD på runt 500GB -> 1TB (SATA duger till det men NVMe är något bättre) för temp-filer och att rendera till, det gör rätt stor skillnad gentemot att bara ha en SSD för allt.

Ska din tjej filma och rendera 4K-material eller lite längre videos i 1080 känns också 16GB RAM lite lite om det inte är mycket korta videofilmer, kan du peta in 2*16GB i budgeten så skulle jag rekommendera det.

En lite kraftigare kylare kan jag också rekommendera att köpa till så småningom. Den medföljande är OK men inte mycket mer än det och ska tjejen redigera/rendera under en längre tid så är tystnad, i synnerlighet från datorn, mycket mycket trevligt

Annars, som sagt, en relativt okay dator för pengarna.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att AMDs processorer inte har inbyggd grafik (förutom APUs men de är överprissatta). Om du har något gammalt grafikkort liggandes är inte det några problem. Borde inte vara allt för svårt att få tag på något begagnat kort för en hundring annars.

Permalänk
Medlem

Vet hon vilka program hon ska använda för sin videoredigering/export och i vilken/vilka upplösningar hon ska jobba i? Storlek på filer/längd på filmerna spelar nog också roll?

Permalänk
Medlem

Tack för alla era förslag. 8k för en sådan dator är lite av ett önsketänk, men egentligen så är det ingen katastrof om det landar på 10k. Som några nämnt så har jag bestämt att köra på 32GB RAM istället, det är lika bra. Är AMD Ryzen 5 3600 "framtidssäker" som CPU? Även för lite gaming i framtiden?

Skrivet av Johan_G3:

...om du redan har ett grafikkort som ligger och väntar skulle nog jag ha skippat 1660-kortet...

Behöver man ett bra grafikkort för video redigering egentligen? Eller kan man köra på ett budget tills vidare? Tyvärr har jag noll koll. I skrivande stund sitter min tjej på en ASUS ZenBook UX430UN. Hennes laptop överhettar när hon exporterar filmer

Skrivet av Åsa-Nisse:

Vet hon vilka program hon ska använda för sin videoredigering/export och i vilken/vilka upplösningar hon ska jobba i? Storlek på filer/längd på filmerna spelar nog också roll?

Hon arbetar mycket med följande program:
- Adobe Suite: Premiere Pro, Photoshop, InDesign, After Effect, Lightroom, Illustrator
- DaVinci

Storlek på filmerna varierar. Det är rätt stora filer vi snackar om. Flera- till många GB. Hon jobbar i både 1080p (mestadels) och 4K ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack för alla era förslag. 8k för en sådan dator är lite av ett önsketänk, men egentligen så är det ingen katastrof om det landar på 10k. Som några nämnt så har jag bestämt att köra på 32GB RAM istället, det är lika bra. Är AMD Ryzen 5 3600 "framtidssäker" som CPU? Även för lite gaming i framtiden?

Behöver man ett bra grafikkort för video redigering egentligen? Eller kan man köra på ett budget tills vidare? Tyvärr har jag noll koll. I skrivande stund sitter min tjej på en ASUS ZenBook UX430UN. Hennes laptop överhettar när hon exporterar filmer

Gaming kan jag inte svara på, jag håller nästan bara på med bilder och video.
Nej du behöver inte det kraftfullaste grafikkortet för bilder och video, jag, som mest använder Lightroom, Darktable, Photoshop och DaVinci klarar mig utmärkt med ett gammalt AMD RX580-kort. För Premiere och AE (båda använder CUDA för accelerering) fungerar nVidias kort något bättre, som det föreslagna 1660-kortet.

Skrivet av Fatmajk:

Hon arbetar mycket med följande program:
- Adobe Suite: Premiere Pro, Photoshop, InDesign, After Effect, Lightroom, Illustrator
- DaVinci

Storlek på filmerna varierar. Det är rätt stora filer vi snackar om. Flera- till många GB. Hon jobbar i både 1080p (mestadels) och 4K ibland.

Tja många GB blir det, i synnerlighet i 4K, sist jag var ute och filmade en konsert kom jag hem med c:a 240GB ljud och video och 20GB stillbilder, det var det ändå bara c:a 45min konsert lite intervjuer och lite backstagematerial.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Är AMD Ryzen 5 3600 "framtidssäker" som CPU? Även för lite gaming i framtiden?

Omöjligt att förutspå framtiden. 3600 klarar sig dock bra med grafikkort upp till 2070 Super i dagsläget utan att vara alltför begränsande jämfört med en Intelprocessor. Med andra ord, det lär fungera bra med framtida grafikkort så länge du inte planerar att köpa någon av toppmodellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack för alla era förslag. 8k för en sådan dator är lite av ett önsketänk, men egentligen så är det ingen katastrof om det landar på 10k. Som några nämnt så har jag bestämt att köra på 32GB RAM istället, det är lika bra. Är AMD Ryzen 5 3600 "framtidssäker" som CPU? Även för lite gaming i framtiden?

Behöver man ett bra grafikkort för video redigering egentligen? Eller kan man köra på ett budget tills vidare? Tyvärr har jag noll koll. I skrivande stund sitter min tjej på en ASUS ZenBook UX430UN. Hennes laptop överhettar när hon exporterar filmer

Hon arbetar mycket med följande program:
- Adobe Suite: Premiere Pro, Photoshop, InDesign, After Effect, Lightroom, Illustrator
- DaVinci

Storlek på filmerna varierar. Det är rätt stora filer vi snackar om. Flera- till många GB. Hon jobbar i både 1080p (mestadels) och 4K ibland.

Med dom programmen och tänkt användning så hade jag kikat på Intel och Nvidia.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

V.2:
Nvidia GPU med CUDA för video redigering.
Chassit kommer med fläktar men en till extra fläkt är optimalt.
Billigare moderkort som är på gränsen till de dåliga.
32Gb RAM för 4k redigering.
Nätagg med 7 års garanti.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen!