Ny speldator inför nästa generation gpu

Permalänk
Medlem

Ny speldator inför nästa generation gpu

Hej, nu är det dags att uppgradera igen och den här gången tänkte jag kosta på lite mer än vanligt

Min budget är hyfsat rörlig, men runt 13-16k exklusive grafikkort.
Tanken är att köra med mitt GTX 1080 fram tills nya grafikkort släpps i höst.

Jag velar lite mellan Define 7 Compact och NZXT H510.
Jag tycker NZXT H510 är snyggare, men har hört att det är svårt att få bra luftflöde.

Moderkort har jag noll koll på och tog egentligen första bästa som jag såg, så förslag uppskattas där.

750w borde väl räcka även för nästa generations grafikkkort?

Är det något annat som bör ändras eller optimeras? Som sagt så har jag fortfarande lite utrymme i budgeten.

Permalänk
Medlem

Jag antar att du tänker köpa en av toppmodellerna av de kommande grafikkorten? Intel känns definitivt som rätt val över Ryzen i det fallet.

Jag har inte koll på just det moderkortet, men jag vet att många av Asus billigare moderkort inte är särskilt imponerande när det gäller strömförsörjningen till processorn. Jag kan rekommendera Gigabyte Z490 Gaming X; det har 11 faser med 55 A DrMOS-komponenter (om jag inte minns fel) vilket är mer än tillräckligt för en 10600K.

750 W är överdrivet. Du klara dig med god marginal på 650 W, även med ett 2080 ti och en fullt överklockad 10900K.

Jag skulle även kolla på B-die minnen. Blir lite dyrare men det ser samtidigt ut som att du gärna spenderar lite mer för lite extra prestanda. Du bör dock överklocka eller åtminstone manuellt justera några timings för att få ut det mesta av B-die minnen.

Angående chassina – båda har rätt så dåligt luftflöde vad jag vet. Om du bryr dig om luftflödet skulle jag kolla på någon helt annat, annars tror jag inte att det är så stor skillnad mellan dem.

Du kan även få en bättre kylare till ett lägre pris om du inte är rädd för vattenkylare:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266993

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag antar att du tänker köpa en av toppmodellerna av de kommande grafikkorten? Intel känns definitivt som rätt val över Ryzen i det fallet.

Jag har inte koll på just det moderkortet, men jag vet att många av Asus billigare moderkort inte är särskilt imponerande när det gäller strömförsörjningen till processorn. Jag kan rekommendera Gigabyte Z490 Gaming X; det har 11 faser med 55 A DrMOS-komponenter (om jag inte minns fel) vilket är mer än tillräckligt för en 10600K.

750 W är överdrivet. Du klara dig med god marginal på 650 W, även med ett 2080 ti och en fullt överklockad 10900K.

Jag skulle även kolla på B-die minnen. Blir lite dyrare men det ser samtidigt ut som att du gärna spenderar lite mer för lite extra prestanda. Du bör dock överklocka eller åtminstone manuellt justera några timings för att få ut det mesta av B-die minnen.

Angående chassina – båda har rätt så dåligt luftflöde vad jag vet. Om du bryr dig om luftflödet skulle jag kolla på någon helt annat, annars tror jag inte att det är så stor skillnad mellan dem.

Du kan även få en bättre kylare till ett lägre pris om du inte är rädd för vattenkylare:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266993

Yes, det är precis så jag tänkte med Intel vs AMD

Tror du det behövs bättre luftflöde eller är båda chassina på den nivån att det kommer fungera? Jag vill gärna ha det tyst och svalt, men det viktigaste är att det inte påverkar prestandan.

Vattenkylare var jag inne på till 100% tidigare, men efter att ha undersökt saken har jag ändrat åsikt. Jag har fått uppfattningen att ljud och kylningseffekt inte skiljer så mycket, och att en luftkylare är säkrare/håller längre.

Permalänk
Medlem

Varför lägga 2300:- på en 970 evo plus när du får i praktiken samma prestanda för 1500:-?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför lägga 2300:- på en 970 evo plus när du får i praktiken samma prestanda för 1500:-?

Du tänker på typ Kingston A2000 1TB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskare90:

Tror du det behövs bättre luftflöde eller är båda chassina på den nivån att det kommer fungera? Jag vill gärna ha det tyst och svalt, men det viktigaste är att det inte påverkar prestandan.

Det kommer inte vara så att komponenterna blir överhettade i de chassina, men du kan säkert få 5-10 grader lägre temperaturer eller lägre ljudnivå i ett chassi med bättre luftflöde.

Skrivet av Oskare90:

Vattenkylare var jag inne på till 100% tidigare, men efter att ha undersökt saken har jag ändrat åsikt. Jag har fått uppfattningen att ljud och kylningseffekt inte skiljer så mycket, och att en luftkylare är säkrare/håller längre.

Blir några grader bättre med en 280 mm vattenkylare jämfört med en dubbeltornskylare - kanske max 5. Relevant om du gillar att överklocka dina grejer så långt det går men annars spelar det inte så stor roll. Jag tycker att vattenkylare håller länge nog. Verkar vara rätt så få vattenkylare från 2012 och framåt som har gått sönder efter garantitiden. Jag tänker själv att jag troligtvis vill uppgradera kylaren ändå om den går sönder om 10 år, men jag förstår om du ser annorlunda på saken.

Skrivet av Oskare90:

Du tänker på typ Kingston A2000 1TB?

Kingstons A2000 och Intels 660p använder QLC-flash, vilket är en av anledningarna till att de är betydligt billigare. Detta innebär sämre livslängd om du skriver en del till disken samt i vissa fall sämre skrivhastigheter. För den genomsnittliga användaren som installerar Windows och några program utan att skriva så mycket tror jag inte att det gör någon skillnad.

Permalänk
Medlem

@Oskare90: Här är mina justeringar.
@TMG: Du har rätt om 660p men A2000 är 3D TLC som Samsungs SSD.

Chassit har bra luftström och med lägre hastighet på fläktarna kan du få det tystare än de "silent" chassi som går varma.
Bra moderkort från MSI som klarar OC och har bra med funktioner/anslutningar.
RAM har bra hastighet/latens dock inte insatt i B-die osv.
SSD:n lika bra som Samsungs dock mycket billigare.
PSU:n har nog med effekt och med 10 års garanti.
CPU kylaren är dyr för att vara luftkylare, men finns "Be Quiet Dark Rock Pro 4" som är lika bra och har bättre pris.
Extra fläktar till chassit.

Visa signatur

😑

Permalänk
Avstängd
Citat:

In my experience on normal gaming or work PC, it simply never is as you'll need very complex workloads. The latest 96-layer Vertically stacked NAND works its miracles, and the add-in partners benefit from that. It's priced at a level of more high-end 1 TB SATA3 SSD but is many multitudes faster overall. Yes, Blue SN550 series will offer good performance at a very acceptable price level, 119 USD for 1 TB. WD will grant you a 5-year warranty IOPS performance is good on this unit. Temps have not been an issue either. The TBW value is 600 Terabyte written for this SSD, that's alongside a 5-year warranty. Pricing is good, period. And as such the WD Blue SN550 comes approved by Guru3D.com

https://www.guru3d.com/articles_pages/wd_blue_sn550_1tb_nvme_...

Citat:

There is a lot to like about the Phanteks Enthoo Pro Tempered Glass Edition case. Phanteks has taken an award winning design and refreshed it with a beautiful large tempered glass window. In practice the Enthoo Pro is feature rich and looks great.

With the regular Enthoo Pro and the Special Edition you have options as well. It’s simply hard to find another case this loaded anywhere near this price point.

https://www.hardwareasylum.com/reviews/cases/enthoo_pro_tempe...

Citat:

The Best Air Cooler for i9-10900K You can’t go wrong by picking up this legend. This is still the best air cooler on the market, with just a few other models being able to reach its performance. Hell, the NH-D15 has better performance than some AIO cooling systems, being beaten only by the best 280mm and larger liquid coolers.

If you opt for the DH-D15 remember that this cooler is huge. It cannot fit inside every case and it can have issues with tall RAM sticks. But if your case can host it, and if you don’t plan on reaching the maximum possible overclock with the 10900K, the Noctua NH-D15 is the best air cooler for the 10900K on the market.

https://levvvel.com/best-cpu-cooler-for-i9-10900k/

Visa signatur

Nu är sommaren här, svettig och dammig och slö och tvär.
Torteras jag av sol. Jag pustar och flåsar med stort besvär. Huden är rödbränd och svider. Svedan är värst bak på ryggen. När solen gått bort kommer myggen. Blekfeta kärringar på var strand. Är gnälliga och sura. Ungar som bråkar och kastar sand, spiller saft och glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@TMG: Du har rätt om 660p men A2000 är 3D TLC som Samsungs SSD.

Jaha, det visste jag inte. Såg någon säga att A2000 är samma sak som 660p fast snabbare så jag antog att den också var QLC.

Permalänk
Medlem

Det verkar som om det kan gå att få in 10900k i budgeten. Är den processorn värt priset?

Permalänk
Inaktiv

Jag hade definitivt valt 10700k/10900k, den luftkylaren duger bra till båda, annars ser det bra ut

Permalänk
Medlem

@Oskare90: För spel, nej. 10600k är lika bra men det är du som väljer.
https://www.youtube.com/watch?v=vbHyF50m-rs

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Vad tycks om ASUS ROG Strix Z490-F Gaming?

Vill gärna ha lite snygg belysning på moderkortet

Permalänk
Medlem

@Oskare90: ASUS är mediokra, välj något annat.

MSI Z490 MAG TOMAHAWK
Z490 VISION G
Gigabyte Z490 Aorus Elite
MSI Z490 MPG GAMING EDGE WIFI

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aizu:

@Oskare90: ASUS är mediokra, välj något annat.

MSI Z490 MAG TOMAHAWK
Z490 VISION G
Gigabyte Z490 Aorus Elite
MSI Z490 MPG GAMING EDGE WIFI

Det där var väl ändå att till att vara lite väl kategorisk Enskilda produkter från tillverkare kan vara kassa men att dömma ut ett helt varumärke som mediokert känns inte seriöst. Till TS, kolla seriösa recensioner för det/de moderkort du tycker är intressanta och fatta beslut utifrån dessa.

Till Oskar, utifrån ditt resonemang skulle t.ex MSI vara sämst av alla moderkortstillverkare efter debaklet med deras första generation instegs X570 moderkort medan Asus hade några av de bästa i klassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskare90:

Vad tycks om ASUS ROG Strix Z490-F Gaming?

Vill gärna ha lite snygg belysning på moderkortet

Med Kompletts nuvarande rea är det inte ett dåligt alternativ, men jag skulle aldrig betala 2900 kr för det när det finns moderkort för strax över 2000 kr med samma funktioner.

https://www.komplett.se/product/1158108/datorutrustning/dator...

Se till att beställa så snart som möjligt i sådana fall. Rean tar slut imorgon.

Permalänk
Medlem

@[SmR]BMF: Visst om det var enskilda men det är tyvärr inte så med ASUS och istället för att rekommendera något som kanske är bra så väljer jag att rekommendera det som är bättre över hela deras "lineup", samt tar ASUS överpriser för motsvarande produkter.
Om de kommer med bra produkter så har jag inga problem att rekommendera dem, men just nu lever de på gammalt rykte och levererar mediokra överprisade produkter. Så om deras ROG och lite RGB allt som behövs för att få dig att köpa, varsågod men jag tänker inte rekommendera det när det finns bättre alternativ.

För B450: MSI.
För B550: Gigabyte, MSI, ASRock.
För Z490: MSI, Gigabyte.
För laptops: Allt annat än ASUS och deras mediokra skärmar/kylning.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat bygget med bl a en 10900k, luftigare chassi, MSI moderkort, billigare SSD.

Börjar känna mig nöjd, men blev ändå lite sugen på att för en gång skull testa vattenkylning, nu när jag kan montera radiatorn i toppen.
Dessutom är jag lite osäker på om luftkylaren inte kommer passa på grund av höga (rgb)minnen.

Finns det nån bra och prisvärd vattenkylning man kan testa? Sett att många kör NZXT Kraken.

Permalänk
Medlem

@Oskare90: Titta på Arctic Cooling Liquid Freezer II som har fått bra omdömen. Finns som 240mm, 280mm och 360mm.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Det verkar bäst att ha aio monterad i toppen, men på Fractal Designs hemsida står det att maxhöjd för komponenter är 40mm för toppmonterad aio, och vad jag ser är mina minnen 41.5 mm höga.

Samtidigt har jag sett en massa byggen med nzxt X52 monterad i toppen.
Hur vet jag om jag får in en aio i toppen? Jag är inte emot att byta minnen men vill gärna ha rgb på dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskare90:

Det verkar bäst att ha aio monterad i toppen, men på Fractal Designs hemsida står det att maxhöjd för komponenter är 40mm för toppmonterad aio, och vad jag ser är mina minnen 41.5 mm höga.

Samtidigt har jag sett en massa byggen med nzxt X52 monterad i toppen.
Hur vet jag om jag får in en aio i toppen? Jag är inte emot att byta minnen men vill gärna ha rgb på dem

Du får nog söka efter byggen med ditt chassi+AIO. Om du hittar några så går det ju.

https://pcpartpicker.com/builds/

Visa signatur

| Ryzen 3800XT | Corsair LPX 32GB | B550 Aorus Elite v2 | GTX 970 | Samsung 970 Evo | CM Masterbox 520 | RM750x | Windows 7

| Ryzen 2700 | Corsair LPX 16GB | Prime B450-Plus | GT 1030 | Samsung 970 Evo | Kolink Observatory | RM750x | EndeavourOS

| JDS Labs Atom | Khadas Tone Board | Fostex TX-X00 & HIFIMAN HE4XX |