KDE Neon bootar plötsligt ej, lösbart eller installera om? :/

Permalänk
Medlem

KDE Neon bootar plötsligt ej, lösbart eller installera om? :/

Har bytt till linux i några vändor, vart hyfsat nöjd men inte helnöjd så alltid switchat tillbaks till win. Nu när jag testade KDE Neon så var jag RIKTIGT nöjd. Sen plötsligt ville OSet inte boota längre, får upp detta felmeddelanden:

Har installerat KDE Neon med valet sätta upp krypterad LVM på hela disken. Körde en uppdatering av OSet till senaste, rebootade, startade upp fint. Sen lade jag in lite annat standard som spotify etc och Timeshift(hann bara köra en testrun som lagrades inom krypterade partitionen). Gjorde inga stora ändringar som jag ser kunnat leda till detta problemet.

Min bakgrund i linux är att jag kört endel mint, ubuntu osv på min egen rigg och pillat endel med linux server(simplare grejer but still). Är väl vad man skulle kunna kalla en good noob.

Är detta problemet rimligt att lösa tro eller är det installera om som gäller? Installera om känns inte som en bra lösning då jag tänkt använda detta som arbets-OS och det funkar inte att installera om varje gång något skiter sig, men vill inte lägga hur mycket tid som helst på detta heller.

Hade vart extremt tacksam för hjälp! Vill verkligen gilla linux, älskar open source etc och vill ta steget in i linux, men ja det är lite svårt hehe.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kört krypterad disk. Men googlade lite och detta ser liknande ut:

https://feeding.cloud.geek.nz/posts/recovering-from-unbootabl...

Kan vara en uppdatering av Linuxkärnan som gått fel och som visar sig när man startar om. Att boota från installationsmedia, montera filsystemet och försöka klura ut vad som gått fel är ett vanligt sätt att angripa det hela på. Som någon nämnde var ett alternativ att försöka boota en äldre kärna istället. Rent spontant känns det lite trixigt men lösbart är det nog. Kanske någon annan som har fler tips?

Permalänk
Medlem

Tackar, skall prova dedär! Ser ut att vara samma problem ja!

Permalänk
Medlem

"When running cryptsetup luksOpen, you must use the same name as the one that is in /etc/crypttab on the root parition (sda3_crypt in this example)."

Vad betyder detta? Var hittar jag /etc/crypttab? Kommit en bit men totalstopp här.

Edit: tror det är nån fil på mount partitionen som innehåller vad LVMerna skall heta? Har mountat de båda okrypterade partitionerna o letar efter crypttab men hittar ej :/

Förstår nu att det är på den krypterade volymen som crypttab finns. Får försöka mounta den på nått vänster, live cdn lyckas inte med det i dolphin.

Permalänk
Medlem

Hittade denna o kändes som jag gjorde framsteg:
https://askubuntu.com/questions/653408/mounting-encrypted-luk...

Men buggade o låste sig när jag försökte mounta. Fuck it. Installerar om utan LVM o utan kryptering.