Permalänk
Medlem

Quad eller dubbel channel ram minne

Hej! Jag har det här moderkortet.
https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator...

Jag har just nu bara 16 gig ram som belastar prestandan på de flesta spel nu för tiden och jag tänkte skaffa mer. Just nu har jag 2 x 8 inne i moderkortet, men tänkte om jag skulle gå upp till 32 gig genom att köpa 2 x 8 till. Men då kom jag över något som heter Quad channel och att man behöver det för att datorn ska klara av 4 ram minnen istället för 2. Vet nån snäll person här inne om detta stämmer eller om mitt moderkort klarar av det eller om jag måste köpa 2 x 16 gig ddr4 minnen i stället.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Quad channel innebär att datorn kan använda 4 minnesstickor parallellt så att den överför data från alla samtidigt.
Med dual channel - vilket är det vanligaste på moderkort riktade till konsumenter - så kan man bara överföra data från 2 minnestickor i taget. Man kan använda fler men man får ingen hastighetsförbättring av det som man skulle fått om det var quad channel

Kort svar: Det går alldeles utmärkt att använda 4 minnesmoduler på ditt moderkort. Om det inte hade fungerat så hade tillverkaren knappast monterat dit slottar för 4 minnesmoduler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Man kan använda fler men man får ingen hastighetsförbättring av det som man skulle fått om det var quad channel

I vissa fall blir det faktiskt en minimal prestandavinst från att köra två minnen per kanal. De flesta minnen är så kallade "single rank". Två single rank minnen parallellt gör att man kör minnet i "dual rank". Vissa minnesoperationer kan utföras parallellt i dual rank, även om de är på samma kanal, vilket ger en minimal prestandaförbättring.

Annars utmärkt svarat!

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att checka att ditt moderkort stödjer 4 stickor av den typ av minnen som du har, inte allt för ovanligt att två stickor av ett specifikt fabrikat stöds men inte fyra.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

I vissa fall blir det faktiskt en minimal prestandavinst från att köra två minnen per kanal. De flesta minnen är så kallade "single rank". Två single rank minnen parallellt gör att man kör minnet i "dual rank". Vissa minnesoperationer kan utföras parallellt i dual rank, även om de är på samma kanal, vilket ger en minimal prestandaförbättring.

Annars utmärkt svarat!

Nej, single rank betyder att vi har chip på en sida av pcben. Dual rank har på bägge sidorna.

Du kan inte ta två single rank minnen och få dual rank, vad du däremot får är dual channel vilket är nått helt annat.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX

Permalänk
Inaktiv

Kollar du egenskaper för moderkortet så är det endast Minnesarkitektur med dubbel kanal som går och inte quad channel.

Du kan ha 4 minnen men dessa går då i dual channel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zathell:

Hej! Jag har det här moderkortet.
https://www.komplett.se/product/1080421/datorutrustning/dator...

Jag har just nu bara 16 gig ram som belastar prestandan på de flesta spel nu för tiden och jag tänkte skaffa mer. Just nu har jag 2 x 8 inne i moderkortet, men tänkte om jag skulle gå upp till 32 gig genom att köpa 2 x 8 till. Men då kom jag över något som heter Quad channel och att man behöver det för att datorn ska klara av 4 ram minnen istället för 2. Vet nån snäll person här inne om detta stämmer eller om mitt moderkort klarar av det eller om jag måste köpa 2 x 16 gig ddr4 minnen i stället.

Tack på förhand!

Kortfattat:

Konsumentryzen - 3300, 3600, 3700, 3800, 3900, 3950X = Dual Channel
Threadripper - 3960X, 3970X, 3990X = Quad Channel

Gäller även de äldre generationerna.

Du kan köra 4 minnen även fast du bara har Dual Channel.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Nej, single rank betyder att vi har chip på en sida av pcben. Dual rank har på bägge sidorna.

Du kan inte ta två single rank minnen och få dual rank, vad du däremot får är dual channel vilket är nått helt annat.

Nej, om man kör två single rank i samma minneskanal får man dual rank. Om man kör dem i separata minneskanaler får man dual channel i single rank. Dubbla dual rank minnen i samma minneskanal ger quad rank.

Här är en video som förklarar:
https://www.youtube.com/watch?v=tySToFdLV2g

Även Luumi (professionell överklockare) har någon video där han kort förklarar samma sak. Wikipedia-artikeln om ämnet nämner potentiella prestandavinster från dual rank:
https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_rank

Kortfattat refererar "rank" till hur många databanker som finns tillgängliga på en minnekanal och därmed måste dela samma databuss; de kan vara på samma eller olika minnesmoduler så länge de delar samma minneskanal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Nej, om man kör två single rank i samma minneskanal får man dual rank. Om man kör dem i separata minneskanaler får man dual channel i single rank. Dubbla dual rank minnen i samma minneskanal ger quad rank.

Här är en video som förklarar:
https://www.youtube.com/watch?v=tySToFdLV2g

Även Luumi (professionell överklockare) har någon video där han kort förklarar samma sak. Wikipedia-artikeln om ämnet nämner potentiella prestandavinster från dual rank:
https://en.wikipedia.org/wiki/Memory_rank

Kortfattat refererar "rank" till hur många databanker som finns tillgängliga på en minnekanal och därmed måste dela samma databuss; de kan vara på samma eller olika minnesmoduler så länge de delar samma minneskanal.

Alright då är jag med, trodde dual rank vs single rank enda skillnad var hur modulerna var uppbyggda.

Visa signatur

i7 4790k | Gigabyte GA-Z87X-UD4H | 16GB CL11 2400MHz | GTX 1060 | SSDx2 HDDx3
Kringutrustning: BenQ XL2411Z 144Hz, SteelSeries 6Gv2, Zowie FK, Qpad QH-90, Asus Xonar DX