Permalänk
Medlem

3700x 98c

Hej! När den är i idle ligger den runt på 50-60 men när jag spelar ligger den upp till 98c vad är felet?! Det är en alienware aurora r10.

Mvh Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Hej! När den är i idle ligger den runt på 50-60 men när jag spelar ligger den upp till 98c vad är felet?! Det är en alienware aurora r10.

Mvh Robin

Jag skulle öppna upp sidopanelen och kolla så att all packningsmaterial är borttagen och att alla fläktar är igång som de skall. Eventuell också lyfta av CPU-kylaren för att kolla så att kylpastan är korrekt applicerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Hej! När den är i idle ligger den runt på 50-60 men när jag spelar ligger den upp till 98c vad är felet?! Det är en alienware aurora r10.

Mvh Robin

Jadu... kylningen verkar vara felet. Bäst att du ser över den. Om du nu inte ställt datorn i ett skåp eller en garderob typ. I så fall är nog där ditt problem ligger. Tvivlar på att moderkortet skickar för hög spänning hur som helst med tanke på att det är en oem-burk och det faktum att du sannolikt inte kan ställa spänningar manuellt.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

@RobinK: Skulle kontakta deras support om jag var du, det är en sån speciell och ärligt talat dyr dator så du vill inte fixa i den själv, alienware är dell och dell har väldigt bra support

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Hej! När den är i idle ligger den runt på 50-60 men när jag spelar ligger den upp till 98c vad är felet?! Det är en alienware aurora r10.

Mvh Robin

Ser ut enligt Dell att den har vattenkylning.
Högst troligt att pumpen inte går som den ska med tanke på dina temps.
Vet inte om du har möjlighet att se i bios eller i programvaran om den visar varvtalet på pumpen.
Kan vara själva kabeln till pumpen som har lossnat.

På sidan 36 i denna service manual så kan du se hur man kollar vattenkylningen och dess kontakter.
https://topics-cdn.dell.com/pdf/alienware-aurora-r10-desktop_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lejonkung:

Jag skulle öppna upp sidopanelen och kolla så att all packningsmaterial är borttagen och att alla fläktar är igång som de skall. Eventuell också lyfta av CPU-kylaren för att kolla så att kylpastan är korrekt applicerad.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Jadu... kylningen verkar vara felet. Bäst att du ser över den. Om du nu inte ställt datorn i ett skåp eller en garderob typ. I så fall är nog där ditt problem ligger. Tvivlar på att moderkortet skickar för hög spänning hur som helst med tanke på att det är en oem-burk och det faktum att du sannolikt inte kan ställa spänningar manuellt.

Skrivet av sarlucic:

@RobinK: Skulle kontakta deras support om jag var du, det är en sån speciell och ärligt talat dyr dator så du vill inte fixa i den själv, alienware är dell och dell har väldigt bra support

Skrivet av thomson:

Ser ut enligt Dell att den har vattenkylning.
Högst troligt att pumpen inte går som den ska med tanke på dina temps.
Vet inte om du har möjlighet att se i bios eller i programvaran om den visar varvtalet på pumpen.
Kan vara själva kabeln till pumpen som har lossnat.

På sidan 36 i denna service manual så kan du se hur man kollar vattenkylningen och dess kontakter.
https://topics-cdn.dell.com/pdf/alienware-aurora-r10-desktop_...

Tusen tack för er hjälp! Jag kontaktade dell i slutändan och vi gjorde stresstest. Hamna stabilt på 95 grader hela tiden, tyckte det var skumt att jag fick 98c när jag tex spela Hell Let Lose men tydligen är det spelet som är dåligt optimerat. Han sa att 95 grader är normalt vid stresstest och datorn har luftkylare. Datorn ligger öppet under bordet så det är inte trångt, kanske det har med rumstemperaturen att göra? När det är så varmt ute. Men han rekommenderar att jag gör en återställning med dell recovery os så får väl göra det ikväll. Trevlig helg allihop!

Edit: frågade om jag kunde kolla hur kylpastan ser ut och om det påverkar garantin, han var osäker men jag skulle inte röra det iaf.

Mvh Robin

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Tusen tack för er hjälp! Jag kontaktade dell i slutändan och vi gjorde stresstest. Hamna stabilt på 95 grader hela tiden, tyckte det var skumt att jag fick 98c när jag tex spela Hell Let Lose men tydligen är det spelet som är dåligt optimerat. Han sa att 95 grader är normalt vid stresstest och datorn har luftkylare. Men han rekommenderar att jag gör en återställning med dell recovery os så får väl göra det ikväll. Trevlig helg allihop!

Edit: frågade om jag kunde kolla hur kylpastan ser ut och om det påverkar garantin, han var osäker men jag skulle inte röra det iaf.

Mvh Robin

Ursäkta men aldrig i livet att det är normalt, speciellt om du får det i spel och inte syntetiska stresstest. 95 grader är maxtemperatur för CPU:n och den klockar antagligen ner sig väldigt aggressivt. Ladda hem Ryzen Master och kolla vad den går i för frekvenser under stresstest. Du får antagligen inte i närheten av den prestanda du betalat för.

Anses det normalt så är kylningen åt helvete för underdimensionerad rent ut sagt.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Tusen tack för er hjälp! Jag kontaktade dell i slutändan och vi gjorde stresstest. Hamna stabilt på 95 grader hela tiden, tyckte det var skumt att jag fick 98c när jag tex spela Hell Let Lose men tydligen är det spelet som är dåligt optimerat. Han sa att 95 grader är normalt vid stresstest och datorn har luftkylare. Datorn ligger öppet under bordet så det är inte trångt, kanske det har med rumstemperaturen att göra? När det är så varmt ute. Men han rekommenderar att jag gör en återställning med dell recovery os så får väl göra det ikväll. Trevlig helg allihop!

Edit: frågade om jag kunde kolla hur kylpastan ser ut och om det påverkar garantin, han var osäker men jag skulle inte röra det iaf.

Mvh Robin

Att temperaturen är högre vid spelande än ett stresstest av processorn har inte ett smack med optimering att göra utan beror på att även grafikkortet tillför värme vid spelande.
Sedan är en processortemperatur på 95-98°C vid maxbelastning inte i närheten av "normalt".

Edit: har försökt hitta bilder på luftkylaren, men det verkar som att alla exemplar Dell skickat ut till recensenter är den bängdyra toppmodellen med 3950X och vattenkylning. Processorn sitter dock i princip inklämd bakom nätagget (se klipp), med obefintligt utrymme för en kylfläns. Med värme från resterande kringliggande komponenter och vad som ser ut att vara bänguselt luftflöde är det faktiskt inte konstigt att processorn landar strax under 100°C. Vid sådana temperaturer begränsas processorns hastighet, och datorn ser därmed ut att vara rent kasst designad.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Ursäkta men aldrig i livet att det är normalt, speciellt om du får det i spel och inte syntetiska stresstest. 95 grader är maxtemperatur för CPU:n och den klockar antagligen ner sig väldigt aggressivt. Ladda hem Ryzen Master och kolla vad den går i för frekvenser under stresstest. Du får antagligen inte i närheten av den prestanda du betalat för.

Anses det normalt så är kylningen åt helvete för underdimensionerad rent ut sagt.

Skrivet av twit:

Att temperaturen är högre vid spelande än ett stresstest av processorn har inte ett smack med optimering att göra utan beror på att även grafikkortet tillför värme vid spelande.
Sedan är en processortemperatur på 95-98°C vid maxbelastning inte i närheten av "normalt".

Edit: har försökt hitta bilder på luftkylaren, men det verkar som att alla exemplar Dell skickat ut till recensenter är den bängdyra toppmodellen med 3950X och vattenkylning. Processorn sitter dock i princip inklämd bakom nätagget (se klipp), med obefintligt utrymme för en kylfläns. Med värme från resterande kringliggande komponenter och vad som ser ut att vara bänguselt luftflöde är det faktiskt inte konstigt att processorn landar strax under 100°C. Vid sådana temperaturer begränsas processorns hastighet, och datorn ser därmed ut att vara rent kasst designad.

Tack för ert svar! Tråkigt att Dell inte sa något om att detta är dåligt. Finns det något jag själv kan göra? Byta kylpasta? Fläkt? Ska ladda ner ryzen master, återkommer!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av RobinK:

Tack för ert svar! Tråkigt att Dell inte sa något om att detta är dåligt. Finns det något jag själv kan göra? Byta kylpasta? Fläkt? Ska ladda ner ryzen master, återkommer!

Det bästa är att lämna tillbaka den, när processorn når en temperatur som är över högsta temperatur som självaste tillverkaren av processorn specificerar så är något verkligen fel. Vill du lösa problemet får du investera i en ny kylare men se till att den också får plats i chassit.

https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-3700x
Max Temps 95 °C

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Så här ser det ut, trångt som ni säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Tack för ert svar! Tråkigt att Dell inte sa något om att detta är dåligt. Finns det något jag själv kan göra? Byta kylpasta? Fläkt? Ska ladda ner ryzen master, återkommer!

Om du fortfarande är inom ångerrätt hade jag lämnat tillbaka den och sen köpt en likvärdig burk prestandamässigt men med bättre kylning och dessutom sparat några tusenlappar. Om du inte är inom ångerrätten skulle jag ändå försöka reklammera den och klaga på att den går över 95C där den som tidigare sagt klockar ner sig vilket borde vara skäl nog för att säga att du inte får den produkt du betalar för.

Att byta kylpasta kommer troligtvis inte göra någon större skillnad, det skulle isf vara att sätta in en AIO-kylare som skulle kunna få ner temperaturerna om det nu faktiskt sitter en luftkylare där, vilket jag knappt tror på då det isf borde vara väldigt trångt där inne. Kan du öppna och kolla? Och kanske ta en bild?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Om du fortfarande är inom ångerrätt hade jag lämnat tillbaka den och sen köpt en likvärdig burk prestandamässigt men med bättre kylning och dessutom sparat några tusenlappar. Om du inte är inom ångerrätten skulle jag ändå försöka reklammera den och klaga på att den går över 95C där den som tidigare sagt klockar ner sig vilket borde vara skäl nog för att säga att du inte får den produkt du betalar för.

Att byta kylpasta kommer troligtvis inte göra någon större skillnad, det skulle isf vara att sätta in en AIO-kylare som skulle kunna få ner temperaturerna om det nu faktiskt sitter en luftkylare där, vilket jag knappt tror på då det isf borde vara väldigt trångt där inne. Kan du öppna och kolla? Och kanske ta en bild?

Funderar på att göra det, men har en fläkt ovanför cpun som jag ska prova öka hastigheten på, om inte det hjälper så reklamerar jag det. Kolla mitt andra inlägg, har lagt ut bild

Permalänk
Medlem

Liten kylare och dåligt luftflöde i chassit då PSUn sitter som den gör.
Form före funktion !

Som @JohanFlodqvist skrev, är du inom ångerrätten så fundera på att lämna tillbaka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Det där är inte ens originalkylaren som följer med en 3700X. Förmodligen något mycket sämre.

Som referens så gav originalkylaren mig temps på runt 84C med en 3700X.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Liten kylare och dåligt luftflöde i chassit då PSUn sitter som den gör.
Form före funktion !

Som @JohanFlodqvist skrev, är du inom ångerrätten så fundera på att lämna tillbaka den.

Skrivet av Lodisen:

Det där är inte ens originalkylaren som följer med en 3700X. Förmodligen något mycket sämre.

Som referens så gav originalkylaren mig temps på runt 84C med en 3700X.

Ska prova justera hastigheten på fläkten ovanför cpun och se om det hjälper. Men jag förstår inte hur detta kan godkännas för försäljning när den inte ens kyler optimalt? Tyckte om designen och haft alienware tidigare utan några problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Funderar på att göra det, men har en fläkt ovanför cpun som jag ska prova öka hastigheten på, om inte det hjälper så reklamerar jag det. Kolla mitt andra inlägg, har lagt ut bild

Reklamation och ångerrätt är två helt olika saker.
Är du inom dom 14 dagars ångerrätt som gäller vid distansköp, så hade jag utnyttjat det.

Permalänk
Medlem

Låter som riktigt dålig design på den datorn. Antagligen är kylpastan dåligt applicerat men det är inget du kan "kolla", lyfter du flänsen så fuckar du upp kylpastan vilket fall och behöver sätta dit ny. Så det är ersätta som gäller isåfall. Dessa problem går till 99% säkerhet lösa med byte av kylpasta och undervolt av CPU och GPU, men frågan är vill du behöva ta till dessa lösningar när du köpt en såpass dyr rigg? Slutresultatet blir bra men det är lite pill, kanske bättre att lämna tillbaks datorn om du har möjlighet till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Ska prova justera hastigheten på fläkten ovanför cpun och se om det hjälper. Men jag förstår inte hur detta kan godkännas för försäljning när den inte ens kyler optimalt? Tyckte om designen och haft alienware tidigare utan några problem.

Kyler optimalt?
Om du köper märkesgrejor inom datorvärlden så tar de ofta många genvägar för att spara en femtiolapp här en hundring där.
Oftast så får man det billigaste grafikkortet dom kan hitta från den modellserien. Säg att du skaffar ett 2080, så shoppar Dell runt och köper den billigast möjliga de får nävarna på.

I Dells fall så specialtillverkas det till och med billigare modeller åt dem som är sämre än ordinarie kort så att de skall få dem billigare. (Alienware ägs av Dell).

Så det förvånar mig inte att de köpt PCUerna i Bulk (Utan förpackning/originalkylare) och slängt på en riktigt dålig kylare.
Som tur är så kostar de inte så mycket att bytta ut.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008748 (Presterar ungefär som originalkylaren)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3241232 (Snäppet bättre än originalkylaren)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2604157 (Om du vill ha ordentlig kylning)

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RobinK:

Sitter kylaren snett? Eller luras man av bilden? Kolla så den sitter ordentligt monterad.
Edit: Kanske bara är fläkten som sitter snett på bilden.

Permalänk
Medlem

@Lodisen ingen av de kylare du länkat kommer kunna få plats i TS dator.

Skrivet av ronnylov:

Sitter kylaren snett? Eller luras man av bilden? Kolla så den sitter ordentligt monterad.

Kylflänsen är rund, att fläkten då sitter lite roterad påverkar ingenting.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

@Lodisen. Det får inte plats någon tornkylare i den här datorn, det sitter ett nätagg i vägen.

Permalänk
Medlem

Kanske går att få in vattenkylare på något sätt. Men känns mer som något tillverkaren ska lösa.

Permalänk

Det där är katastrof, ser ut som en dator från sent 90-tal inuti. Antar att du fått betala en rejäl slant för datorn så jag hade lämnat tillbaka den. På Inet (till exempel) kan du välja delar själv (kan du inte det så finns det hjälp här på forumet) och betala för montering så att du inte behöver göra något själv. Blir garanterat mycket billigare och definitivt mycket bättre.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Avstängd

Förskräckligt. Du kan låta ex. Webhallen eller Inet bygga en dator åt dig med garanti, då med riktiga komponenter och kyllösningar.

/Niklas

Permalänk
Medlem

Såg inte agget. Vilken vansinnigt dålig konstruktion.
Finns ju ingen luft kvar nästan när lådan är stängd.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RobinK:

Tusen tack för er hjälp! Jag kontaktade dell i slutändan och vi gjorde stresstest. Hamna stabilt på 95 grader hela tiden, tyckte det var skumt att jag fick 98c när jag tex spela Hell Let Lose men tydligen är det spelet som är dåligt optimerat. Han sa att 95 grader är normalt vid stresstest och datorn har luftkylare. Datorn ligger öppet under bordet så det är inte trångt, kanske det har med rumstemperaturen att göra? När det är så varmt ute. Men han rekommenderar att jag gör en återställning med dell recovery os så får väl göra det ikväll. Trevlig helg allihop!

Edit: frågade om jag kunde kolla hur kylpastan ser ut och om det påverkar garantin, han var osäker men jag skulle inte röra det iaf.

Mvh Robin

Om du kan byta dator eller be dom installera sluten vattenkylning åt dig. Köra recovery för att datorn går varmt låter som att starta om huvudströmmen på en buss för att den hade punktering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske går att få in vattenkylare på något sätt. Men känns mer som något tillverkaren ska lösa.

Den finns med vattenkylare vilket säkert är en 120m om man kollar på bilderna som jag hittade på denna länk
https://vsa9.com/alienware-aurora-r10-ryzen-edition-review-ra...

Permalänk
Medlem

Hej igen! Vill bara tacka er så mycket för att ni hjälper mig körde hwinfo och det ser ut som att processorn hoppar mycket i temperaturen. Mestadels ligger jag på mellan 75-82 vissa kärnor blir 84 eller 86. Jag trodde att datorn körde konstant i 95-98 grader när jag spelade, verkar som det är bara ena kärnan som blev så varm. Stresstestet blev 95c konstant men inte över det. Jag ökade fläkten som är ovanför cpun och det verkar vara rätt så effektivt. Jag kontaktade dell community och dom säger också att det är okej. Men ja jag vill ju inte att processorn ska gå sönder efter en kort period. Ska ringa dell imorgon och kolla om man kan få vattenkylare istället. Ha det fint allihopa!

Permalänk
Medlem

Kylaren är ej kapabel att överhuvudtaget på ett vettigt sätt kyla en 3700x. Vill inte vara elak eller tyken men detta är ett snålbygge. Det är tydligt vart pengarna sparats in. Processorn kommer att klocka ner sig och det rejält. Jag tippar på att även grafikkortet inte går särskilt svalt vilket hettar upp den näst intill obefintliga kylningen för processorn ytterligare. Lämna tillbaka datorn, om möjlighet finns, och köp en färdigbyggd dator på antingen komplett eller inet. Sweclockers har fullt av trevliga och hjälpsamma människor som är mer än villiga att komma med tips och råd för för hur du på bästa sätt kan sätta samman ett datorpaket som passar dina preferenser.