Bild på flaggskepp i RTX 3000-serien läcker ut

Permalänk
Melding Plague

Bild på flaggskepp i RTX 3000-serien läcker ut

Tungt censurerad bild visar bland annat trångbodda minneskretsar och ny Nvlink-anslutning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter både snabbt och dyrt!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Vad hände med att det skulle bli energisnålare o prestera bättre?

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Swedman18:

Vad hände med att det skulle bli energisnålare o prestera bättre?

Man kan anta att det blir bra mycket högre prestanda per Watt men fortfarande högre effekt för att få ut så mycket prestanda som möjligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Swedman18:

Vad hände med att det skulle bli energisnålare o prestera bättre?

Kan ju fortfarande vara så att det presterar bättre vid samma energiförbrukning.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Kan detta vara någon form av experimentkontakt? Den följer inte standard PCI Express-layouten.

https://www.tomshardware.com/reviews/pcie-definition,5754.htm...

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk

Skumt foto, ser spegelvänt ut, men också med en maffig kylfläns på baksidan/ toppen av kortet. kan å andra sidan behövas om det nu ska dra uppåt 350 w...

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

WTF!? Här har man hållit koll på hårdvarusajterna i månader efter nyheter angående AMD's nästa grafikkort (aka Big Navi) och det har knappt kommit någonting. Det sades ju att de skulle släppas ungefär samtidigt som RTX30XX-serien. Dessa har det kommit nyheter kring lite då och då och här har vi en nyhet till. Varför hör man inget från AMD? Har de kastat in handduken? De skulle ju ha en "NVidia-killer" på gång. Hur blev det med det? Rann det ut i sanden?

Jag funderar stark på att övergå till det gröna laget eftersom det uppenbarligen händer väldigt lite för AMD, i alla fall när det gäller high-endkort. Jag har haft aversion mot NVidia ända sedan de köpte upp 3Dfx och bara lade ner utvecklingen av de korten. Det kanske är dags att bita i det sura äpplet och svälja stoltheten?

Till moderator: Ni får flytta det här om det är alltför OT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Skumt foto, ser spegelvänt ut, men också med en maffig kylfläns på baksidan/ toppen av kortet. kan å andra sidan behövas om det nu ska dra uppåt 350 w...

Det ser också väldigt likt ut en Intelprocessor till formen. Jag är skeptisk...

Permalänk

525W... Luktar nästan Fermi.

Visa signatur
Permalänk

@Niolator:
Vad jag hört kommer Nvidia släppa 3000-serien före AMD släpper Big Navi. Det enda som är sagt om saken är att Big Navi kommer komma ut innan PS5 och Xbox Series X, men vi har inga datum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Skumt foto, ser spegelvänt ut, men också med en maffig kylfläns på baksidan/ toppen av kortet. kan å andra sidan behövas om det nu ska dra uppåt 350 w...

Alltså bilden är väl tagen på kortets baksida, och då är det väl inte spegelvänt? Spännande med minnesmoduler på baksidan, plus det hemliga som döljer sig under den där cpun...

Skrivet av Niolator:

Det ser också väldigt likt ut en Intelprocessor till formen. Jag är skeptisk...

Vet inte om du skojar, men om inte:

"Enligt läckan är kortet även prytt med en hemlig krets monterad på grafikprocessorns motsatta sida – där en Intel-processor placerats för att täcka för sagda krets"

edit. Frågan är om det är en omöjlighet att man lagt rt och tensor core i en egen krets och det är den som sitter där? 2000 serien blev ju väldigt stora kretsar pga detta extra kisel, liksom 2060 är över 100mm2 större än 1080. Tänker att det eventuellt hade vart ekonomiskt att dela upp det istället. Och ska man ha det på separat krets så vill man väl ha den så nära som möjligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

525W... Luktar nästan Fermi.

+1000w för den obligatoriska acn i rummet, för att hålla temperaturen under 45c i spelrummet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Alltså bilden är väl tagen på kortets baksida, och då är det väl inte spegelvänt? Spännande med minnesmoduler på baksidan, plus det hemliga som döljer sig under den där cpun...
Vet inte om du skojar, men om inte:

"Enligt läckan är kortet även prytt med en hemlig krets monterad på grafikprocessorns motsatta sida – där en Intel-processor placerats för att täcka för sagda krets"

Oj då, såg inte det. Jag skummade igenom texten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Kan detta vara någon form av experimentkontakt? Det följer inte standard PCI Express-layouten.

https://www.tomshardware.com/reviews/pcie-definition,5754.htm...

Det är ingen PCIe-kontakt, det är NVLink-kontakten som sitter i övre högra hörnet av kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

@Niolator:
Vad jag hört kommer Nvidia släppa 3000-serien före AMD släpper Big Navi. Det enda som är sagt om saken är att Big Navi kommer komma ut innan PS5 och Xbox Series X, men vi har inga datum.

Jo, men det känns ändå väldigt tyst från AMD. Jag vet inte om det är en del av någon slags ny strategi. De kanske inte släpper några nyheter alls förrän de har något att visa upp, menar jag.

Permalänk
Medlem

"Grafikkortets strömförsörjning ser å sin sida ut också att bli bitig, med tre 8-pins PCI Express-kontakter, vilket banar väg för överklockningsbravader för kortet som i referensutförande ryktas ha en Total Graphics Power, eller ungefärlig strömförbrukning om 350 watt."

Jag skulle gissa på att dessa grafikkretsar, som är byggda med en relativt ny 7 nm process, slår in i en frekvensvägg ganska tidigt - ungefär som Zen 2 som kräver ett högt hopp i effekt för att ta sig över ~4.2-4.3 GHz. NVIDIA lär nog behöva mata dessa kretsar med ganska hög effekt för att kunna få avsevärt bättre prestanda jämfört mot 2000-serien.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Föredetting
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

525W... Luktar nästan Fermi.

Det är inget som tvingar kortet att dra 525 watt även om strömkontakterna finns för det. Dessutom är det bara en specifikation, kort som GTX 580 Lightning kunde momentant dra över 1 kilowatt genom två 8-pinskontakter när man matade GPU:n med över 1.6 V och frekvenserna var uppe över 1 600 MHz.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det är ingen PCIe-kontakt, det är NVLink-kontakten som sitter i övre högra hörnet av kortet.

Ah, ok. Tack!

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Dessa rykten och läckor gör att det lutar allt mer åt AMD eller helt hoppa över denna generation för mig. Jag känner mig inte så sugen på att hantera värmen från dessa kort eller betala extra för en massa VRAM jag inte lär ha någon användning för. Eller för den delen köpa ett nytt och dyrt kort med bara 10GB VRAM. Dessa aspekter gör mig rätt otaggad faktiskt.

Men men... det är inte så långt kvar innan vi får veta allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Det är inget som tvingar kortet att dra 525 watt även om strömkontakterna finns för det. Dessutom är det bara en specifikation, kort som GTX 580 Lightning kunde momentant dra över 1 kilowatt genom två 8-pinskontakter när man matade GPU:n med över 1.6 V och frekvenserna var uppe över 1 600 MHz.

Varför kör man tre kontakter då?

Permalänk
Medlem

+300w för ett kort som ej är oC. Nej tack

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Föredetting
Skrivet av DasIch:

Varför kör man tre kontakter då?

För att kunna erbjuda större överklockningspotential samtidigt som man håller sig inom spec för strömkontakten.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Kanske Coreteks hade rätt ändå med en RT CO-processor

Elva minneskapslar tyder ju på att minnet inte bör vara 10/20 GB

500W+ med 3x8-pin är ju oroväckande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jo, men det känns ändå väldigt tyst från AMD. Jag vet inte om det är en del av någon slags ny strategi. De kanske inte släpper några nyheter alls förrän de har något att visa upp, menar jag.

Nya rykten från partnertillverkare tyder på att BigNavi kanske inte lever upp till förväntan. Planen och siffrorna pekar ju på 50%+ över 2080ti, men senast jag hörde var det bara 15% över...

De har ju tyvärr halkat efter ganska rejält och tappat ett snäpp prestanda per generation, först titan, sen xx80 ti, nu senast xx80... vi får hoppas på bättring, men jag har börjat släppa det...

Bara dubblering vid samma frekvens bör ju ge 30% upp i prestanda över 2080ti och PS5 har visat på högre frekvenser utöver det, men kanske kan de inte hålla frekvenserna uppe på en så stor krets?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Dessa rykten och läckor gör att det lutar allt mer åt AMD eller helt hoppa över denna generation för mig. Jag känner mig inte så sugen på att hantera värmen från dessa kort eller betala extra för en massa VRAM jag inte lär ha någon användning för. Eller för den delen köpa ett nytt och dyrt kort med bara 10GB VRAM. Dessa aspekter gör mig rätt otaggad faktiskt.

Men men... det är inte så långt kvar innan vi får veta allt.

Du säger ju emot dig själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Du säger ju emot dig själv

Jag tror han menar att 20 är overkill men 10 är för lite? 12-16 är nog ett vettigt interval, och jag håller med

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

525W... Luktar nästan Fermi.

GTX480 hade en TDP på 250 watt, precis som dagens 2080ti. Fattar inte varför folk säger att 4-serien var "varma". Dom förbrukade ju liknande mängd effekt, men hade dåliga kylare bara.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant. Då om det är en RT-coprocessor finns ju möjligheten för ytterliggare segmentering av kort och marlnadsanpassning. Driver också ner komplexiteten och dricer upp yield.
Såhär tolkar kag det.
Varje krets blir mindre och därmer ökar yield.
Ett 3080 har den lilla RT-processorn, 3080Ti har den stora.
Skulle också förklara varför vi dår ett 3090.
Gissar i så fall att 3090 endast säljs maxspecat, stor GPU + stor RT och säljs som endast 3090Ti.
3080 och 3080 går med stor och mellan RT-krets medan 3060 och nedåt går med mellan krets (Ti) eller helt utan 3060 luten.
Om AMD kommer med något vasst med sämre RT-prstand som marknaden vill ha kan man sedan lansera 3080, 3070 och de andra med lilla RT-kretsen och få ner pris snabbt. Något man inte kunde göra med Turing när Navi kom.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Undras vad baksidekretsen gör - det var ju något rykte om en hjälpprocessor för RT.

Skrivet av Niolator:

WTF!? Här har man hållit koll på hårdvarusajterna i månader efter nyheter angående AMD's nästa grafikkort (aka Big Navi) och det har knappt kommit någonting. Det sades ju att de skulle släppas ungefär samtidigt som RTX30XX-serien. Dessa har det kommit nyheter kring lite då och då och här har vi en nyhet till. Varför hör man inget från AMD? Har de kastat in handduken? De skulle ju ha en "NVidia-killer" på gång. Hur blev det med det? Rann det ut i sanden?

Jag funderar stark på att övergå till det gröna laget eftersom det uppenbarligen händer väldigt lite för AMD, i alla fall när det gäller high-endkort. Jag har haft aversion mot NVidia ända sedan de köpte upp 3Dfx och bara lade ner utvecklingen av de korten. Det kanske är dags att bita i det sura äpplet och svälja stoltheten?

Till moderator: Ni får flytta det här om det är alltför OT.

Min huvudsakliga AMD Big Navi-nyhetskälla är rykten från YouTube-kanaler, t.ex. så har Adored TV pratat en del om det. Om rykten och spekulationer stämmer så kan Big Navi bli riktigt bra, vilket Nvidia påstås känna till och de påstås därför pressa sina nya kretsar så hårt de bara kan; därav rejält höjd strömförbrukning.

I grund och botten har jag nog aldrig gillat Nvidia, särskilt inte Jen-Hsun Huang, men jag har kört med deras kort i många år nu pga överlägsen prestanda. Men den här gången vettefasen, jag klarar mig tillräckligt bra med mitt 2080 Ti, så det lutar åt att jag väntar på Big Navi, för att se om det blir ett bättre alternativ.

Öknamn borttaget /Mod
Visa signatur

5950X, 3090