Apple och Google avlägsnar Fortnite från sina butiker

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Borde bara bygga om spelet så det inte behöver gå via appstore. Borde gå att lösa direkt via Webbläsaren

On du menar att betalningen går att lösa genom webbläsaren, absolut. Men då får de inte vara på AppStore eftersom det bryter mot kontraktet. Köpet måste ske via Apple för att spelet ska få finnas där.

Om det är lika på Google Play very jag faktiskt inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

On du menar att betalningen går att lösa genom webbläsaren, absolut. Men då får de inte vara på AppStore eftersom det bryter mot kontraktet. Köpet måste ske via Apple för att spelet ska få finnas där.

Om det är lika på Google Play very jag faktiskt inte!

Tänkte mer att det borde gå att spela direkt i webbläsaren med WebGL eller liknande. Då kan man ju ha betalningen på webben också, och helt runda apples ekosystem. Men det kanske inte är tekniskt möjligt för så stora spel än? har inte koll på WebGL men det växer stadigt känns det som.

Tex: https://robostorm.io/ och https://playcanv.as/p/44MRmJRU/

Verkar gå att göra rätt imponerande grejer för att vara direkt i webbläsaren

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

On du menar att betalningen går att lösa genom webbläsaren, absolut. Men då får de inte vara på AppStore eftersom det bryter mot kontraktet. Köpet måste ske via Apple för att spelet ska få finnas där.

Hur menar du? Kravet är väl att så länge det finns en in-app betalning så måste den gå igenom apple. Det är nog inga som helst problem att skippa in-app betalningen och låta all betalning ske utanför appen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Hur menar du? Kravet är väl att så länge det finns en in-app betalning så måste den gå igenom apple. Det är nog inga som helst problem att skippa in-app betalningen och låta all betalning ske utanför appen.

https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/#in-a...

Rätt säker på att man inte får göra så faktiskt.

Taget från det där dokumentet:

"If you want to unlock features or functionality within your app, (by way of example: subscriptions, in-game currencies, game levels, access to premium content, or unlocking a full version), you must use in-app purchase. Apps may not use their own mechanisms..."

Så om man dirigerar om till en hemsida (aka" own mechanism" kommer appen bli nekad /borttagen från appstore).

Permalänk
Medlem

Låt oss inte luras att Epic är bättre än Apple eller Google, Epic har ju gång på gång jagat exklusiva titlar som inte gynnar någon annan än de själva.

Här har vi tre företag som tjänar mer pengar och i slutändan vill man ha mer pengar än de pengar man redan tjänar, det handlar om i slutet om att alla vill tjäna alla pengar, det räcker inte att tjäna massor.

Stämmningen kommer inte komma någonstans, jag kan däremot tycka att de 30% som Apple tar är en för hög summa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/#in-a...

Rätt säker på att man inte får göra så faktiskt.

Taget från det där dokumentet:

"If you want to unlock features or functionality within your app, (by way of example: subscriptions, in-game currencies, game levels, access to premium content, or unlocking a full version), you must use in-app purchase. Apps may not use their own mechanisms..."

Så om man dirigerar om till en hemsida (aka" own mechanism" kommer appen bli nekad /borttagen från appstore).

Fullt möjligt att göra, Netflix gör så bland annat.
https://www.techtimes.com/articles/236883/20181229/you-can-no...

Man får dock inte i appen göra reklam för att man betalar för en prenumeration utanför appen.

Nu har jag inte försökt start en prenumeration genom ios, men gissningsvis finns varken betalalternativ eller länkar till betalalternativ (utan man behöver gå till hemsidan direkt i webbläsaren).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Fullt möjligt att göra, Netflix gör så bland annat.
https://www.techtimes.com/articles/236883/20181229/you-can-no...

Man får dock inte i appen göra reklam för att man betalar för en prenumeration utanför appen.

Nu har jag inte försökt start en prenumeration genom ios, men gissningsvis finns varken betalalternativ eller länkar till betalalternativ (utan man behöver gå till hemsidan direkt i webbläsaren).

Alright! Ja, de verkar ha kommit runt det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Diskussionen gäller varför/varför inte apple skulle få för sig att låsa ner mac os på samma sätt som ios.

Vad Google gör har inte något med det att göra.

Anledningarna till att jag inte tror det kommer ske inom överskådlig framtid är dels för att de säger de själva och dels för att de på senare år har börjat lägga in en massa säkerhetsinställningar och möjlighet att styra vad varje app kan göra på datorn. Verkar osannolikt att bygga in detta om alla appar ändå ska gå via App Store framöver.

Skrivet av cyklonen:

Bra av Apple! Allt de gör som sänker deras anseende och attraktivitet är bra. Apple är en katastrof. Ett företag som har blivit precis det de symboliskt krossar i 1984-reklamfilmen. Ju fler tokigheter de hittar på, desto bättre. Jag är nöjd när Apple är i konkurs och deras produkter, och inflytande, är borta för all evighet.

Varför är Apple en katastrof? Jag fattar faktiskt inte. Ett förtag är väl inte statiskt och de kan ha dumheter för sig på samma gång som bra saker görs. Du tycker alltså att Apple inte bidragit med något positivt inom teknikvärlden under sin existens?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Alright! Ja, de verkar ha kommit runt det!

Det är jättemånga som kommer runt det. Det är det som är hela grejen...
Det är enbart ”game” apps som kräver detta... och det är det som både Microsoft och Epic vänder sig emot...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

https://developer.apple.com/app-store/review/guidelines/#in-a...

Rätt säker på att man inte får göra så faktiskt.

Taget från det där dokumentet:

"If you want to unlock features or functionality within your app, (by way of example: subscriptions, in-game currencies, game levels, access to premium content, or unlocking a full version), you must use in-app purchase. Apps may not use their own mechanisms..."

Så om man dirigerar om till en hemsida (aka" own mechanism" kommer appen bli nekad /borttagen från appstore).

Gäller enbart ”games” men andra betalningar gäller det inte... det är därav de stämmer Apple...

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soir:

Att reglerna som gäller alla förhoppningsvis ändras.

30% av alla transaktioner för iOS är absurt.

Önskar de kunna ta betalt via sina egna medel så tycker jag att de ska få göra så.

Varför skulle det vara absurt med 30%? Ingen av oss har någon som helst insyn i Apples eller Googles kostnader, så är det är bara att le och gilla läget eller hitta en annan sysselsättning. Om de önskar att ta betalt via sina egna medel så är det bara att snickra ihop ett eget mobilt operativsystem med tillhörande tablets och telefoner. Jag menar, Epic släppte ju Epic Games Store för ett par år sedan men med tanke på att Epic har fortfarande inte implementerat en köpvagn i Epic Games Store så får man nog ge sig till tåls innan man ser en Epic Tencent telefon hos sin närmaste telefonförsäljare.

Skrivet av _genki:

Tycker att det är riktigt coolt av Epic att använda populariteten av Fortnite för att ta upp en extremt relevant fråga... Det måste finnas en fri marknad, även för betaltjänster. Apple och Google's dominans på mobilbranschen gör det helt omöjligt för konkurrerande tjänster att slå sig fram.

De får jättegärna erbjuda betaltjänster. Men då ska de också verka på samma spelplan som alla andra. Jag tycker definitivt att de kan ta en procentsats för försäljning i sin affär. framförallt ifall en app har en "pay wall" innan den går att ladda hem eller att man använder Apple och Google's egna DLC-lösningar. Väljer man dock en annan betaltjänst inuti appen och bygger en egen DLC-tjänst. Det är upp till utvecklaren själv. Faktiskt. Då får de erbjuda en tjänst som är lika attraktiv som andra betaltjänster, och en DLC-tjänst som inte riktigt gör det värt att själv bygga en själv.

Det är dags för dessa två företag att vakna upp och inse att de bryter mot konkurrenslagar och en fri/öppen marknad..

Tycker du också att det är "riktigt coolt" att Epic manipulerar miljoner av ungar med budskapet att Epic skulle på något sätt vara offret här, efter Epic bröt mot både Apples och Googles Terms of Service avtal? Och du vet att det är Epic Games vi pratar om, va? Företaget som drar in groteskt mycket pengar på alla vbucks som säljs, som knappast bryr sig om sina konsumenter och som bedriver spelindustrins motsvarighet till sovjetiska Gulag med horribla arbetskrav på sina anställda.

Som Jim Sterling sa i sin senaste video. Fuck Apple, Fuck Google and Fuck Epic Games.

Du pratar om konkurrenslagar och en fri, öppen marknad. Okej, vad sägs om att vi kommer ner på jorden först och löser ett annat litet problem först som du och många andra verkar väldigt bekvämma med att nonchalera. Det finns inget idag är 100% open source eller helt fritt eftersom resurser (som bandbredd, servrar, underhåll, osv osv osv) inte dyker magiskt upp ur intet bara för att man viftar med fingrarna och är därför knappast gratis resurser. Hur tänkte du att vi löser detta problem innan vi börjar kräva en massa saker av Apple och Google?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gonace:

Låt oss inte luras att Epic är bättre än Apple eller Google, Epic har ju gång på gång jagat exklusiva titlar som inte gynnar någon annan än de själva.

Här har vi tre företag som tjänar mer pengar och i slutändan vill man ha mer pengar än de pengar man redan tjänar, det handlar om i slutet om att alla vill tjäna alla pengar, det räcker inte att tjäna massor.

Stämmningen kommer inte komma någonstans, jag kan däremot tycka att de 30% som Apple tar är en för hög summa.

100 % detta.

Mitt i pågående protester i Hong Kong och USA, för frihet och rättigheter, så kommer Epic med en "joina oss mot FACISMENS ÖVERHUVUD", för pengar som VI inte kommer se. 30 % som Apple ska ha är extremt högt, men Epic är fan inte bättre på något sätt.

Säger som Jim Sterling:

Fuck Apple
Fuck Google
Fuck Epic

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Känns lustigt att så många försvara Apple och Google var vi inte precis i samma situation med Microsoft för alla dessa år sen. Då tvingades dom se till att användaren hade valet Bing eller Google, och kunna lätt välja egen standard webbläsare. Hur är detta annorlunda till skillnad från Microsoft tjänade på att internet Explorer och Bing var standard så är ju detta i en helt annan klass för sig. Och om Microsoft tvingades göra det lätt att installera alternativ mjukvara. Vore det väl väldigt lustigt om det skulle bli något annat utfall här egentligen.

Permalänk
Medlem

Är inte fan av monopol eller stora bolag med både Apple och Google har ju fler utgifter än appstores när det kommer till deras OS. Utveckling och underhåll kostar, mycket av deras tjänster iaf Googles tillhandahålls utan kostnad för alla. Det det inte som så illa med att de då tar ut en avgift och håller andra aktörer på avstånd inom sitt eget ekosystem, Google tillåter att andra körs men vill att de isf sätter det avskilt från Googles grejer.

Båda bolagen jobbar för att hålla kunddata säkert mm och en appstore de inte sköter öppnar mängder av dörrar de inte ens kanske kan stänga men ändå fått skit för osv

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Tänkte mer att det borde gå att spela direkt i webbläsaren med WebGL eller liknande.

Verkar gå att göra rätt imponerande grejer för att vara direkt i webbläsaren

Du missar helt att Apple bara tillåter Safari på IOS -
Google kan ju köra Stadia enbart i Chrome, men det bygger på att de kan garantera latency och antagligen mata video per frame.
Apple kan göra motsvarande i Safari på en eftermiddag, men det skulle ju bara bjuda in Stadia, XCloud och gud vet vem.

Spotify hamnar i samma läge; "Audio services are still at a disadvantage until we get a supported API to allow audio to play after the lock screen engages." Helt slumpmässig begränsing som aldrig kommer att tas bort.

Så i slutändan är de hänvisade till App store ändå och då blir 30% avgiften det röda skynket (de vill egentligen inte vara i webben heller)

Tyvärr måste jag säga,
det hade varit bra om XCloud och stadia kommit in i IOS för dom som fastnat innanför murarna
och det hade varit bra om Epic fått till en alternativ app-store på android för spel som de stora tillverkarna kunnat pre-installera
- men Tim kan snacka hur mycket som helst om underliggande motiv, bevisligen gick han rakt på pengarna och det lär inte dyka upp något annat företag som kan gå på Apple i närtid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du missar helt att Apple bara tillåter Safari på IOS -

Är det så att chrome och firefox-apparna som man laddar ner från appstore kör safari i botten? Jag vill minnas att jag har läst något om detta men är lite osäker. Dock synkar dessa mellan mina ios/ipados enheter och mina windows-datorer.

Skrivet av pacc:

Spotify hamnar i samma läge; "Audio services are still at a disadvantage until we get a supported API to allow audio to play after the lock screen engages." Helt slumpmässig begränsing som aldrig kommer att tas bort.

Så i slutändan är de hänvisade till App store ändå och då blir 30% avgiften det röda skynket (de vill egentligen inte vara i webben heller)

Vad innebär detta för mig i praktiken? Jag har i varje fall inga problem med att lyssna på spotify när telefonen är låst. Jag kan hoppa till nästa låt på spellistan etc från den låsta skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Du missar helt att Apple bara tillåter Safari på IOS -
Google kan ju köra Stadia enbart i Chrome, men det bygger på att de kan garantera latency och antagligen mata video per frame.
Apple kan göra motsvarande i Safari på en eftermiddag, men det skulle ju bara bjuda in Stadia, XCloud och gud vet vem.

Spotify hamnar i samma läge; "Audio services are still at a disadvantage until we get a supported API to allow audio to play after the lock screen engages." Helt slumpmässig begränsing som aldrig kommer att tas bort.

Så i slutändan är de hänvisade till App store ändå och då blir 30% avgiften det röda skynket (de vill egentligen inte vara i webben heller)

Tyvärr måste jag säga,
det hade varit bra om XCloud och stadia kommit in i IOS för dom som fastnat innanför murarna
och det hade varit bra om Epic fått till en alternativ app-store på android för spel som de stora tillverkarna kunnat pre-installera
- men Tim kan snacka hur mycket som helst om underliggande motiv, bevisligen gick han rakt på pengarna och det lär inte dyka upp något annat företag som kan gå på Apple i närtid...

Det där med spotify kan ju inte har varit ett problem sen typ IOS 4 eller nått. Enda som inte funkar fullt ut VS apple-music är väl SIRI integrationen som jag tror majoriteten av användarna skiter fullständigt i.

Gällande WEBGL tror jag du missförstod mig, jag menar inte strömtjänster, jag menar att faktiskt köra spelet i naitive i webbläsaren. Så vitt jag vet så stöds WebGL av Safari på IOS

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

I samtliga situationer som du nämner finns det andra sätt att undkomma marginalen på 30%. För konsolerna finns exempelvis möjlighet att köpa fysiska exemplar, använda egna betallösningar om det inte är ett spel, digitala presentkort/produktnyckel, egna prenumerationstjänster som EA Access. För Windows och Android kan du sideloada, använda andra butiker eller öppna egen butik.

Därmed, finns det möjlighet för konkurrenter att etablera sig på plattformen så är det helt fritt fram för samtliga parter att ta hur mycket betalt de vill. Har man en monopolsituation gäller det att kolla på kostnaderna för att driva butiken och därifrån utgå från det vad som är rimligt att ta ut. Antingen tillåter man konkurrenter på något sätt eller så accepterar man att butiken inte är vinstdrivande.

De bryter mot reglerna ja. Men är det rimligt att företag som besitter en monopolliknande situation får sätta vilka regler man vill? Huvudmålet med stämningen är väl främst just att få möjlighet att pusha ut en Epic Game App till iOS utan att Apple har några marginaler.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "undkomma"? För att släppa ett fysiskt spel måste du även där betala licensavgifter till plattformshållaren (bortsett från fallet Windows), tillverkningskostnader, distribution osv. Gamasutra skrev en artikel för många år sen och kostnaderna för att släppa ett konsollspel fysiskt var dyrare än digitalt trots avgiften på 30% i digitala butiken.

Skrivet av anon5930:

Nej, Windows, inte Microsoft Store. Fritt fram att utveckla och köra egen och andras mjukvara på Windows. Ingen walled garden som framförallt iOS är.

Det går att köra andra app Stores på Android, men det är något Google aktivt motarbetar.

Ja det är fritt att utveckla men ska du distribuera mjukvara och ta betalt för den så kostar det på Microsoft Store precis som alla andra butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Det där med spotify kan ju inte har varit ett problem sen typ IOS 4 eller nått. Enda som inte funkar fullt ut VS apple-music är väl SIRI integrationen som jag tror majoriteten av användarna skiter fullständigt i.

I ios 14 så tror jag att siri fungerar bättre med spotify.

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll här alltså från Epic. Jag tycker att de har rätt att ta betalt det som de vill ta betalt för sin plattform. De har byggt den från grunden och den har blivit stor för att de har gjort rätt.

Speciellt i de fall där man har alternativ, som på Android t.ex. Där kan man installera en egen butik om man vill. IOS är en annan femma, men jag tycker att de har lika mycket rätten på sin sida. Om man inte vill, behöver man inte använda.

Längre bort i diskuttionen så finns frågan: Hur många procent får en tjänst ha som max i vinst?

Jag vet inte vad butikstjänsterna kostar att driva, men de är definitivt inte gratis. Att utveckla Android är inte heller gratis. Har vi hamnat någonstans där man tycker att allt ska vara gratis? Det hade varit fint ifall de sänkte avgifterna för företagen, men priserna på apparna lär inte sjunka, så för konsumenterna skulle det inte bli någon skillnad alls skulle jag tro.

Epic har vinstintresse, precis som ALLA andra

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Mycket gnäll här alltså från Epic. Jag tycker att de har rätt att ta betalt det som de vill ta betalt för sin plattform. De har byggt den från grunden och den har blivit stor för att de har gjort rätt.

Speciellt i de fall där man har alternativ, som på Android t.ex. Där kan man installera en egen butik om man vill. IOS är en annan femma, men jag tycker att de har lika mycket rätten på sin sida. Om man inte vill, behöver man inte använda.

Längre bort i diskuttionen så finns frågan: Hur många procent får en tjänst ha som max i vinst?

Jag vet inte vad butikstjänsterna kostar att driva, men de är definitivt inte gratis. Att utveckla Android är inte heller gratis. Har vi hamnat någonstans där man tycker att allt ska vara gratis? Det hade varit fint ifall de sänkte avgifterna för företagen, men priserna på apparna lär inte sjunka, så för konsumenterna skulle det inte bli någon skillnad alls skulle jag tro.

Epic har vinstintresse, precis som ALLA andra

Det här är en intressant diskussion. Vem som helst kan gnälla att någonting är för dyrt, men dyrt i förhållande till vad? Vad är ett rimligt pris och vem ska sätta det? Är det verkligen Epic som ska berätta för världen hur man långsiktigt driver en appbutik? Just nu kan de prisdumpa på Epic Game Store tack vare Fortnite- och Tencent-pengar men är det hållbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag förstår inte riktigt vad du menar med "undkomma"? För att släppa ett fysiskt spel måste du även där betala licensavgifter till plattformshållaren (bortsett från fallet Windows), tillverkningskostnader, distribution osv. Gamasutra skrev en artikel för många år sen och kostnaderna för att släppa ett konsollspel fysiskt var dyrare än digitalt trots avgiften på 30% i digitala butiken.

Ja det är fritt att utveckla men ska du distribuera mjukvara och ta betalt för den så kostar det på Microsoft Store precis som alla andra butiker.

Syftade på att undkomma marginalen på 30%, inte undkomma kostnader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

@henkiii: antar att dessa siffrorna gällde för sverige 2016? på världsbasis så är apples andel betydligt lägre.

Andel av vad, tjänade kronor?

https://www.businessofapps.com/data/app-revenues/

Citat:

Sensor Tower reports total 2018 app revenue of $71.3 billion across the iOS App Store and Google Play Store – 22.7% up on 2017
iOS App Store 2018 revenue came to $46.6 billon, while Google Play revenue stood at $24.8 billion by this measure

Jag vände mig mot formuleringen att det skulle "ganska litet". Jag tycke inte det är sant, även om det finns en miljard extra andriodlurar som inte omsätter några pengar i diverse fattigare länder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Andel av vad, tjänade kronor?

Med tanke på att diagrammet du lade in visade andelen användare för respektive telefon så är det väl rimligt att tro att det var den andelen jag avsåg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

...
Att utveckla Android är inte heller gratis. Har vi hamnat någonstans där man tycker att allt ska vara gratis?

...

Bara för att det inte ser ut som att du betalar något för Android så kan du vara ganska säker att Google tjänar pengar på varje såld telefon med Android, även om det inte installeras en enda betal-app på telefonen. Det är information om dig som användare som är kostnaden.

Mycket av kritiken handlar ju om konkurrenshämmande regler för tjänsterna som bla Apple och Google sätter upp för sina respektive system. Även om avgifterna hade varit lägre så blir utvecklarna ibland utsatta för leverantörernas godtycke och har i stort sett inget att sätta mot. Nu verkar ju inte EU vilja stöta sig med tech-jättarna (vem vill inte ha en del av kakan?), men om inte så hade vi redan sett en stämning mot dessa. Idag är tech-jättarna verkligen globala med datacenter och support över hela jorden, MS hade troligen inte blivit stämda för att de skickade med IE idag just med tanke på hur mycket pengar de trots allt betalar till EU-staterna. Man biter inte gärna den hand som föder en.
Som konsument är det väl bra att någon vågar driva frågan, det innebär ju inte att man måste hoppa i säng med, i det här fallet, Epic?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Bara för att det inte ser ut som att du betalar något för Android så kan du vara ganska säker att Google tjänar pengar på varje såld telefon med Android, även om det inte installeras en enda betal-app på telefonen. Det är information om dig som användare som är kostnaden.

Ja, precis. De behöver få in pengar för att kunna betala sina anställda. Både genom försäljning av information om deras användare och försäljning av appar.

Är det det som du menar eller är det att det borde räcka med den insamlade informationen?

Sen tjänar de även pengar på reklam, cloud, etc.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, precis. De behöver få in pengar för att kunna betala sina anställda. Både genom försäljning av information om deras användare och försäljning av appar.

Är det det som du menar eller är det att det borde räcka med den insamlade informationen?

Sen tjänar de även pengar på reklam, cloud, etc.

Jag skulle faktiskt tro att utvecklingen av Android betalas av mobilförsäljningen enbart, utan att behöva stöd från appförsäljningen. Det jag ville belysa var annars att Android inte är fullt så gratis som det kan verka.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag skulle faktiskt tro att utvecklingen av Android betalas av mobilförsäljningen enbart, utan att behöva stöd från appförsäljningen. Det jag ville belysa var annars att Android inte är fullt så gratis som det kan verka.

Varför skrev du det till mig? Jag skrev ju att utveckla Android inte var gratis?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Det här är en intressant diskussion. Vem som helst kan gnälla att någonting är för dyrt, men dyrt i förhållande till vad? Vad är ett rimligt pris och vem ska sätta det? Är det verkligen Epic som ska berätta för världen hur man långsiktigt driver en appbutik? Just nu kan de prisdumpa på Epic Game Store tack vare Fortnite- och Tencent-pengar men är det hållbart?

Ja, vem har rätten att sätta upp de reglerna egentligen. Ska det gälla på alla varor. Ska vi börja snacka om att en timlön får som mest vara X kr o.s.v. Ett gram av någon materia får som mest kosta X kr. Extremer, men ändå likadant.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Varför skrev du det till mig? Jag skrev ju att utveckla Android inte var gratis?

För att jag uppfattade det som att du menade att Google Play-tjänsterna måste dra in pengar för att finansiera Android-utvecklingen.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster