Permalänk
Medlem

Mina skärmar flörblir utan signal

Hej alla på Sweclockers!

Har inte använt min dator senaste veckan & kom hem idag för att somna till Netflix, startar den och allt bootar utom skärmarna. Ena är ansluten genom displayport och den andre med HDMi.
Har läst runt en del och tror mig att det är grafikkortet som spökar, den har ström i sina lampor men fläkten snurrar inte. Kan det vara föra att jag lämnat datorn på över sömnlösa nätter?

Datorn är relativt ny, inköpt 28/1-2020 från Komplett & är även Sweclockers egna vinterdator 2019. Byggde den själv och den har funkat felfritt fram tills nu.
Grafikkortet har ej overclockats, men har läst mig fram till att det inte är första gången folk har strul med just de här kortet. Förstår det som att det då varit driver-relaterat.

Specs:
Windows 10
AMD Ryzen 5 3600 Processor
ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4
ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC
Intel 660p 1TB M.2 SSD
Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB)
Corsair RM650x, 650W PSU
Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edt CPU Kylare
Fractal Design Define C Black, Midi Tower

Tacksam för minsta input om vad som skulle kunna grunda problemet och hur jag kan försöka felsöka det.
Vänligen,
Oscar

Permalänk
Medlem

Plocka ur gpun och anslut din skärm till mobo. Kolla om du får signal och kommer in i bios.

Din cpu har ingen integrerad gpu. Men att bara hitta signalen gör ju att du kan felsöka ifall det är gpun som strular

Steget därefter är att hitta en lite tröttare gpu så att du kan boota. Vet inte om ditt moderkorts APU kan assistera?

Ifall du lyckas komma in i OS avinstallera dina drivrutiner och testa på nytt med ditt rx5700

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreamyBanana:

Plocka ur gpun och anslut din skärm till mobo. Kolla om du får signal och kommer in i bios.

Din cpu har ingen integrerad gpu. Men att bara hitta signalen gör ju att du kan felsöka ifall det är gpun som strular

Steget därefter är att hitta en lite tröttare gpu så att du kan boota. Vet inte om ditt moderkorts APU kan assistera?

Ifall du lyckas komma in i OS avinstallera dina drivrutiner och testa på nytt med ditt rx5700

Han kommer väl inte få signal från moderkortet om han inte har inbyggd GPU?

Jag skulle testa med ett annat grafikkort om det går.

Men det är så extremt många saker som kan vara fel när en dator inte startar. Vanligen är det en sladd eller komponent som inte sitter fast ordentligt, men något kan också ha gått sönder. Det moderkortet du har finns det kända problem med värme för VRM, om du har dåligt luftflöde kan det vara så att moderkortet gått. Eller så är bara grenuttaget som datorn sitter i avstängd?

Kolla som sagt sladdar utanför datorn, sedan inuti, sedan ta loss och sätt tillbaka komponenter

Permalänk
Medlem

Testa nollställa bios (CMOS). Finns flera sätt. Gör antingen som det står i moderkorts manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att ta bort strömkabeln.

Vissa behövde ta bort något mer men vad har varierar mellan olika fel. Tex behövde vissa ta bort grafikkortet HELT och sen nollställa innan de fick bild med grafikkortet.

Vet man inte vad som orsakar felet så bör man ta bort allt som inte behövs också. Mus, tangentbord, USB kablar, USB prylar, kringutrustning, alla diskar, DVD, kablar till diskar/död chassifläktar mm som inte behövs för att få bild är ökända för att orsaka ingen bild, död dator, startfel mm. Tex behövde en person ta bort trasig mus och nollställa innan datorn startade normalt igen.

Är felet kvar behövde låna grafikkort.