Nytt bredband(Telia fiber), kommer tekniskt sett ut på nätet, men det är otroligt segt trots hastigheter på 500 ner.

Permalänk
Medlem

Nytt bredband(Telia fiber), kommer tekniskt sett ut på nätet, men det är otroligt segt trots hastigheter på 500 ner.

Kort och gott, familjen bytte från Bahnhof till Telia som leverantör, helt i onödan om du frågar mig, och nu har vi tekniskt sett samma hastigheter. 500/250 cirkus.

Efter många om och men fick vi vårat bredband aktiverat och av någon anledning funkar det inte med våran gamla router(Asus Ac3200), så vi får nöja oss med Telias halvtaskiga router som vi fick gratis. Nu kommer problemet dock. Jag är ansluten till routern via kabel som går genom 2 switchar I huset, funkade helt felfritt innan Telia, men nu när jag försöker gå in på internet så går det tekniskt sett, men det är otroligt segt, näst intill helt stopp.

Jag kan öppna Spotify och lyssna på vad jag vill, men jag kan t.ex inte logga in på discord eller steam. Jag kan inte komma in på Youtube eller twitter då sidan tar för lång tid för att svara. Jag kan komma in på speed test osv, får 510 ner och 150 upp, 1ms ping.

Så vad är problemet? Jag har aldrig någonsin varit med om detta förut. Snabbt internet, men ingen åtkomst.

All hjälp uppskattas. Beklagar om det är stavfel och grejer, skriver detta i ren ilska på mobilen då det gått snart 2 veckor utan ordentligt internet.

Permalänk
Medlem

Låter som DNS problem, Vilka DNS-servrar använder du på enheterna?

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Låter som DNS problem, Vilka DNS-servrar använder du på enheterna?

Jag startade om allt och lät det stå, nu verkar det funka. Routern kanske inte hade tilldelat allt den skulle riktigt än. Tack ändå för hjälpen.

Jag skrev detta pga ren frustration, men nu verkar det ha kommit igång mer eller mindre.
Sorry mods för onödig tråd.

Permalänk
Medlem

Har du switchar mellan routern och fiberanslutningen? Vad är kopplat på dom? Det kan bli en del problem med det.