USB portar sönder på PS3?

Permalänk
Medlem

USB portar sönder på PS3?

Har ett gammalt PS3 som nu är oanvändbart på grund av USB-portarna som inte fungerar alls. Kan alltså inte koppla en kontroll till systemet. Innan de slutade fungera helt så kom det upp ett felmeddelande på skärmen som sa att USB-portarna är överbelastade, även fast jag bara hade en enhet kopplad.

Är det bara att slänga iväg skiten eller finns det något sätt att fixa det på? Blev så sugen på gamla PS3-spel som jag inte har spelat på åratal.

Permalänk
Medlem

Kostar nog mer än det smakar att få det lagat, men en begagnad PS3 kostar inte många hundralappar. Har sett flera annonser med konsol, handkontroll + spel för lågt pris!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Är det någon trådad kontroll du försöker koppla in?
Annars är det ju bara att ladda kontrollerna i en mobilladdare, datorn eller vad som helst med USB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Hade samma problem på min ps4a efter ett åsknedslag. USB kretsen som lagt av antagligen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

@Json_81: Kontrollen är trådlös, men den är inte ansluten till PS3:an överhuvudtaget. Behöver USB för det, så länge det inte finns något annat sätt som jag inte vet om.

Permalänk
Medlem

Varit med om USB portar som lagt av där det bara är att byta elytarna till 5V matningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiftis:

Har ett gammalt PS3 som nu är oanvändbart på grund av USB-portarna som inte fungerar alls. Kan alltså inte koppla en kontroll till systemet. Innan de slutade fungera helt så kom det upp ett felmeddelande på skärmen som sa att USB-portarna är överbelastade, även fast jag bara hade en enhet kopplad.

Är det bara att slänga iväg skiten eller finns det något sätt att fixa det på? Blev så sugen på gamla PS3-spel som jag inte har spelat på åratal.

Tänker hur gammalt PS3 är det du har?
För är det ett som är bakåtkompatibelt med PS2 så kan det absolut vara värt att i alla fall försöka att reparera

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Börja med att kolla upp enheten du hade kopplad när det ballade ur, allra troligast är väl att den orsakat problemet. Rör det sig om en handkontroll är det ju inget märkvärdigt om det hamnat nån gegga i den, typ läsk eller något, som kan ställa till det. Shit happens som det heter.

I och med att det kommer ett felmeddelande, så är det väl gissnings USB-controllerns överströmsskydd som löst. Om jag får spekulera fritt, så bör det vara självåterställande, alternativt att du får göra konsolen strömlös över natten eller något. Ladda ur nätdelens kondingar genom att hålla in powerknappen efter att du ryckt sladden. Testa sedan med någon annan enhet än den du hade inkopplad.

Givetvis är det också en möjlighet att något pajat i konsolen, då gissningsvis något som sitter efter USB-controllern i kedjan. Öppna konsolen, kolla om det är nån främmande gegga/föremål kring USB-portarna. Förslaget att kolla elektrolytkondingar är också vettigt, ovansidan brukar svullna och ibland spricka när de blir dåliga. En frisk konding har plan topp. Ibland går botten ur istället, missa inte att kolla det också.

Skrivet av Json_81:

Är det någon trådad kontroll du försöker koppla in?
Annars är det ju bara att ladda kontrollerna i en mobilladdare, datorn eller vad som helst med USB.

Det går tyvärr inte att ladda PS3-kontroller med vilken mobilladdare som helst, de tar inte laddning utan att göra någon slags handshake med strömkällan först. Extremt störigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!